Nou, het klinkt misschien raar dit te zeggen, maar het christendom was vanaf het begin juist hartstikke vrouwvriendelijk. In een maatschappij waar de vrouw weinig tot niets voorstelde, benadrukte het christelijk geloof dat de vrouw wel van grote waarde is. Niet voor niets voelden veel vrouwen zich in het begin al erg aangetrokken tot het christendom.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:38 schreef Seneca het volgende:
[..]
Tja, je doet het af als onzin. Ik vraag me af of dat wel zo is, en geef een voorbeeld van de rare denkwijze van de kerk om uit te leggen waar die twijfel vandaan komt.
Succes Kees!quote:Op woensdag 21 november 2007 10:38 schreef Seneca het volgende:
Maar goed, ik kan moeilijk verwachten dat jij bewijs gaat leveren dat dit NIET waar is. Kees22 stelt, dus hopelijk komt hij met bewijzen voor z'n stelling
Dat hangt er natuurlijk vanaf met welke maatschappij uit die tijd je vergelijkt. Ik ben nu een boek aan het lezen over het oude Rome, en wat grappig is om te zien is dat vrouwen op papier weinig rechten hadden, maar in de praktijk toch behoorlijk wat macht op konden bouwen door de juiste mannen bevriend te houden. Sterker nog, waarschijnlijk de machtigste vrouwen in het Romeinse Rijk waren de courtisanes, een soort luxe prostituees.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou, het klinkt misschien raar dit te zeggen, maar het christendom was vanaf het begin juist hartstikke vrouwvriendelijk. In een maatschappij waar de vrouw weinig tot niets voorstelde, benadrukte het christelijk geloof dat de vrouw wel van grote waarde is. Niet voor niets voelden veel vrouwen zich in het begin al erg aangetrokken tot het christendom.
Het Romeinse Rijk en Judea.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:48 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat hangt er natuurlijk vanaf met welke maatschappij uit die tijd je vergelijkt.
Nou, van Judea weet ik het niet, maar de positie van vrouwen in het Romijnse Rijk was dus niet zo slecht als je zou denken. Welke rechten kregen het vrouwen van het Christendom toegewezen die ze vanuit die maatschappij niet hadden?quote:
Opmerkelijk dat ik in de notulen van die verhandelingen daarover niets terug heb kunnen vinden. Het lijkt met - gezien het verder nogal hoogstaande niveau van de verhandelingen van dat concilie - ook een wat misplaatst "besluit". Of, anders gezegd: ik denk dat het ongefundeerde onzin is. Maar gelukkig zijn de beraadslagingen tijdens dit concillie goed gedocumenteerd, dus een enkel linkje naar de betreffende passage zou ons al uit de brand kunnen helpen, Kees.quote:Op dinsdag 20 november 2007 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Grappig. Een vriendin van mij wist me te melden, dat op het Concilie van Trente besloten is dat vrouwen een ziel hebben. En waarom? Als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen neuken met dieren. En bestialiteit bedrijven door mannen was nog erger dan vrouwen een ziel te geven.
Laten we het maar op een ergeren aan mensen die nog steeds het prehistorische idee aanhangen dat het zondvloedsverhaal in de Bijbel een nauwkeurige geschiedkundige beschrijving geeft houden. Met een portie "mijn stroming is meer waar dan anderen".quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Haushofer, dit soort schreeuwerige reacties verwacht ik niet van jou, ik had je altijd wat hoger zitten.
Maar goed, het feit is dat het apostolische christendom ouder is dan het gnostische christendom. Daar doelde ik op. Het romantische idee dat het gnostische christendom eigenlijk het echte christelijke geloof is, is niet historisch accuraat.
Als ze prostituee waren? Mooie paradox.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:52 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nou, van Judea weet ik het niet, maar de positie van vrouwen in het Romijnse Rijk was dus niet zo slecht als je zou denken.
Geen officiële rechten, het christendom was immers niet een officiële godsdienst.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:52 schreef Seneca het volgende:
Welke rechten kregen het vrouwen van het Christendom toegewezen die ze vanuit die maatschappij niet hadden?
Of het nauwkeurig geschiedkundig is weet ik niet, dat beweer ik ook nergens.quote:Op woensdag 21 november 2007 11:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Laten we het maar op een ergeren aan mensen die nog steeds het prehistorische idee aanhangen dat het zondvloedsverhaal in de Bijbel een nauwkeurige geschiedkundige beschrijving geeft houden.
Ik zeg niet dat mijn stroming 'meer waar' is. Ik zeg alleen dat ik zeker weet dat het apostolische christendom dichter bij de leer van de historische Jezus zit dan het gnostische christendom, dit is historisch gezien ook veel logischer.quote:Op woensdag 21 november 2007 11:10 schreef Haushofer het volgende:
Met een portie "mijn stroming is meer waar dan anderen".
Als het nauwkeurig geschiedkundig was geweest dan hadden we wel een wereldwijde laag sediment kunnen zien. Een wat kleinere vloed is ook al niet erg realistisch aangezien de Egyptenaren er blijkbaar niets van gemerkt hebben.quote:Op woensdag 21 november 2007 11:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Of het nauwkeurig geschiedkundig is weet ik niet, dat beweer ik ook nergens.
Wat is dan 'onnauwkeurig geschiedkundig', een draaikontenduiding van een leugen ?quote:Op woensdag 21 november 2007 11:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Of het nauwkeurig geschiedkundig is weet ik niet, dat beweer ik ook nergens.
De zondvloed (zoals beschreven in de bijbel) was toch al ver voor de Egyptenaren? Maar andere volkeren hebben er wel wat van gemerkt. In diverse studies van de 'heilige schriften' van religies over de hele wereld heeft men geconcludeerd dat de zondvloed bij veel religies voorkomt. En dat bij sommige zelfs de motivatie hetzelfde was als in de Tora. Namelijk, God was pissed.quote:Op woensdag 21 november 2007 11:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als het nauwkeurig geschiedkundig was geweest dan hadden we wel een wereldwijde laag sediment kunnen zien. Een wat kleinere vloed is ook al niet erg realistisch aangezien de Egyptenaren er blijkbaar niets van gemerkt hebben.
Er is inderdaad in veel culturen een soort van vloedverhaal te vinden. Meestal lijkt het echter in de verste verte niet op het bijbelse verhaal. Het is ook niet heel verwonderlijk dat een natuurramp als 'bovennatuurlijk' in veel culturen voorkomt. Bovendien is het idee van een 'goddelijke straf' ook niet bepaald opzienbarend. Een overstroming is nou meestal niet bepaald een prettige gebeurtenis en aangezien de hydrodynamische kennis in die tijd nog niet optimaal was, had men er geen andere verklaring voor dan een bovennatuurlijke.quote:Op woensdag 21 november 2007 13:16 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
De zondvloed (zoals beschreven in de bijbel) was toch al ver voor de Egyptenaren? Maar andere volkeren hebben er wel wat van gemerkt. In diverse studies van de 'heilige schriften' van religies over de hele wereld heeft men geconcludeerd dat de zondvloed bij veel religies voorkomt. En dat bij sommige zelfs de motivatie hetzelfde was als in de Tora. Namelijk, God was pissed.
Opzich vind ik dat wel weer interessant. Zondvloed is dus een interreligieus fenomeen.
Het is denk ik niet verwonderlijk is dat er in neolithische culturen vloedverhalen de ronde deden.quote:Op woensdag 21 november 2007 13:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is inderdaad in veel culturen een soort van vloedverhaal te vinden. Meestal lijkt het echter in de verste verte niet op het bijbelse verhaal. Het is ook niet heel verwonderlijk dat een natuurramp als 'bovennatuurlijk' in veel culturen voorkomt. Bovendien is het idee van een 'goddelijke straf' ook niet bepaald opzienbarend. Een overstroming is nou meestal niet bepaald een prettige gebeurtenis en aangezien de hydrodynamische kennis in die tijd nog niet optimaal was, had men er geen andere verklaring voor dan een bovennatuurlijke.
Dus jij staat straks vooraan met een wapen in de hand om alle gelovigen, inclusief alle onschuldige pacifistische volgelingen van Jezus af te slachten? Gezellige vent ben jijquote:Op woensdag 21 november 2007 11:16 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben voor een nieuwe inquisitie... dat jezus gelul moet maar eens afgelopen zijn..
Ah, mijn oude dominee had daar een mooie 'wetenschappelijke' verklaring. Toen God de wereld schiep, was deze perfect. Er bestonden toen dus ook nog geen genetische fouten. Die zijn pas na de zondeval ontstaan onder invloed van straling etc. Dus is het aannemelijk dat in die tijd kleinere populaties levensvatbaar waren.quote:Op woensdag 21 november 2007 18:44 schreef Bensel het volgende:
vergeet ook niet, dat mocht het verhaal waar zijn, we eigenlijk helemaal niet kunnen bestaan.. 99% van alle diersoorten zou, als ze eenmaal van de ark zijn afgestapt, en zich hebben voortgeplant, uitgestorven zijn. Dit omdat je gewoon een te kleine genenpoel hebt om een nieuwe populatie te vormen, omdat je in feite elke keer incest blijft plegen. deze te kleine genenpoel bevat vaak enkele genetische afwijkingen/ziektes. Breekt er een ziekte uit, is niemand in de populatie immuun. enz.
neequote:Op woensdag 21 november 2007 20:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dus jij staat straks vooraan met een wapen in de hand om alle gelovigen,
ja.quote:inclusief alle onschuldige pacifistische volgelingen van Jezus af te slachten?
bedankt.quote:Gezellige vent ben jij![]()
![]()
quote:Over Hitler gesproken zeg...![]()
Maar de zondeval gebeurde al voor Noach en de zondvloed.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ah, mijn oude dominee had daar een mooie 'wetenschappelijke' verklaring. Toen God de wereld schiep, was deze perfect. Er bestonden toen dus ook nog geen genetische fouten. Die zijn pas na de zondeval ontstaan onder invloed van straling etc. Dus is het aannemelijk dat in die tijd kleinere populaties levensvatbaar waren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |