abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54814363
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 21:38 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ja precies!

Waarom ook al weer?
Die vraag is eenvoudig te beantwoorden.
Ik heb een vriend die wilde komen scrabbelen en dan ook veel over god wilde praten. Want god was toch erg belangrijk. Waarop ik meteen riposteerde: "Ja, de zon is ook erg belangrijk, maar we gaan toch niet de hele dag over de zon praten."
Waarom zouden wetenschappers veel over god en godsdienst praten? Als ze tegelijk gelovig zijn, maar als ze verstandig zijn houden ze wetenschap en godsdienst gescheiden. En als ze niet gelovig zijn, hebben ze wel betere dingen te doen dan serieus debateren over zaken waar ze niet in geloven.

Simpel als goedendag.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54814636
Als ze verstandig zijn ? Dat is echt het meest achterhaalde argument uit de geschiedenis. Wetenschap en godsdienst gescheiden houden is onzinnig, omdat ze een gemeenschappelijk doel dienen: de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen. De een noemt het 'levensvraagstukken', de ander ART, maar het zijn dezelfde, feitelijk betekenisloze vragen: hoe zit het in elkaar, waar dient het voor, hoe werkt het, wat betekent het. Vragen die iets over de werking van onze geest zeggen en niets over de objectieve werelijkeheid (wat die dan ook moge zijn: zonder een subjectieve interpretatie is die ook weer betekenisloos, hoe graag wetenschappers dat ook anders zien)
Mu!
pi_54814777
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 22:57 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

(de rest laat ik ff zitten)

Maar dat probeer ik toch juist te doen ? ZInnige concepten te gebruiken ? Ik stel dat een discussie over religie zinloos is als je geen gemeenschappelijk geaccepteerd definitiekader hanteert en dan begin jij te roepen dat je wetenschap en religie gescheiden moet houden. Waarom ? Wat is het nut daarvan dan ?
Wetenschap gaat in wezen over de vraag: "Hoe zit het nou eigenlijk?"
Religie gaat over de vraag: "Wat is de bedoeling hiervan?"

Die vragen bewegen in tegengestelde richting.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54814874
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:06 schreef SingleCoil het volgende:
Als ze verstandig zijn ? Dat is echt het meest achterhaalde argument uit de geschiedenis. Wetenschap en godsdienst gescheiden houden is onzinnig, omdat ze een gemeenschappelijk doel dienen: de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen. De een noemt het 'levensvraagstukken', de ander ART, maar het zijn dezelfde, feitelijk betekenisloze vragen: hoe zit het in elkaar, waar dient het voor, hoe werkt het, wat betekent het. Vragen die iets over de werking van onze geest zeggen en niets over de objectieve werelijkeheid (wat die dan ook moge zijn: zonder een subjectieve interpretatie is die ook weer betekenisloos, hoe graag wetenschappers dat ook anders zien)
Ah, jij bent van de school van het ambacht ("Wat kan ik er mee?") en de handel ("Wat verdien ik er aan?")
pi_54815107
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ah, jij bent van de school van het ambacht ("Wat kan ik er mee?") en de handel ("Wat verdien ik er aan?")
dan ben je zeker van het ambacht der waarzeggers en de school der zieners - "Ik zie een grote roze wolk" ? Ik zou anders niet weten waar je dat op baseert, maar je bent wel vrij wanhopig in je hokjesgeest
Mu!
pi_54815194
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wetenschap gaat in wezen over de vraag: "Hoe zit het nou eigenlijk?"
Religie gaat over de vraag: "Wat is de bedoeling hiervan?"

Die vragen bewegen in tegengestelde richting.
Niet de vlag, noch de wind, het is de geest die beweegt.

Je kunt ook de andere kant op bewegen, dat is een keuze...
Mu!
pi_54815490
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:25 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Niet de vlag, noch de wind, het is de geest die beweegt.

Je kunt ook de andere kant op bewegen, dat is een keuze...
OK, als je zo scherp wilt zijn: dat was wat onzorgvuldig geformuleerd.
Mensen die zich deze twee vragen stellen, zoeken de antwoorden in tegengestelde richting. Wetenschappers zoeken naar oorzaken, religieuzen naar redenen.
Dat is inderdaad een keuze, waar je verder vrij in bent. Maar het discussieert wat lastig met elkaar.
pi_54815587
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:22 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

dan ben je zeker van het ambacht der waarzeggers en de school der zieners - "Ik zie een grote roze wolk" ? Ik zou anders niet weten waar je dat op baseert, maar je bent wel vrij wanhopig in je hokjesgeest
Op:
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:06 schreef SingleCoil het volgende:
Al zegt natuurlijk elke vraag iets over de werking van onze geest, dus dat is een open deur.
pi_54816738
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, als je zo scherp wilt zijn: dat was wat onzorgvuldig geformuleerd.
Mensen die zich deze twee vragen stellen, zoeken de antwoorden in tegengestelde richting. Wetenschappers zoeken naar oorzaken, religieuzen naar redenen.
Dat is inderdaad een keuze, waar je verder vrij in bent. Maar het discussieert wat lastig met elkaar.
misschien ben ik wel echt een boeddhist: a-wetenschappelijk niet-religieus, maar wel ik wil wel graag weten hoe het in elkaar zit.

Ik hink op twee gedachten: enerzijds weet ik wel dat je gelovigen in hun geloof moet eerbiedigen. Maar anderzijds mag ik ze toch ook wel graag een beetje fokken, daar was dit forum toch voor ? En vanuit die gedachte leg ik graag steeds de onzinnigheid van de christelijke gedachten bloot (en ik denk dat ik daarin niet alleen sta), zonder mij verder over mijn motieven al te druk te maken. En omdat logica mijn enige wapen is, probeer ik lang logische redenering duidelijk te maken waarom de gedachte van een almachtige god onzinnig is. Dat lukt alleen goed als ik met 'de christenen' een eensluidende en betekenisvolle definitie van 'god' kan afspreken. Maar ik ben bang dat ze me door hebben...
Mu!
pi_54816935
Ja, zoiets dacht ik al, maar waarom val je dan Haushofer aan? Die is, voorzover ik weet, wel enigszins religieus, maar niet fanatiek. En deelt, als ik hem goed inschat, dezelfde afkeer van religieuze onzin en semi-wetenschap.
En voor mij geldt ongeveer hetzelfde.
pi_54817171
Ik zou het niet in mijn hoofd halen haus aan te vallen, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn dogmatisch-wetenschappelijke gedram ook altijd als zoete koek slik (ik zei al, het is ZO vrijdagavond).

Ik vind het hele beginsel 'wetenschappelijk - niet wetenschappelijk' eigenijk erg afleiden van de hoofdzaak, en ik verdenk sommigen ervan dat ook met opzet te doen: die staan wellicht op het standpunt dat religie uit de aard der zaak of uit haar beginselen geen wetenschappelijke benadering verdraagt en proberen zich daar tegen te verzetten.

Wat is dat eigenlijk, een 'wetenschappelijke benadering' ?
Mu!
pi_54817506
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:55 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zou het niet in mijn hoofd halen haus aan te vallen, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn dogmatisch-wetenschappelijke gedram ook altijd als zoete koek slik (ik zei al, het is ZO vrijdagavond).

Ik vind het hele beginsel 'wetenschappelijk - niet wetenschappelijk' eigenijk erg afleiden van de hoofdzaak, en ik verdenk sommigen ervan dat ook met opzet te doen: die staan wellicht op het standpunt dat religie uit de aard der zaak of uit haar beginselen geen wetenschappelijke benadering verdraagt en proberen zich daar tegen te verzetten.

Wat is dat eigenlijk, een 'wetenschappelijke benadering' ?
Als je het mij vraagt, is de wetenschappelijke benadering samen te vatten in de vraag: "Hoe zit het nou eigenlijk in elkaar?"
Je kunt aangaande religie die vraag wel stellen, maar daarmee mis je precies datgene wat voor religieuzen belangrijk is. Die willen zich verbonden voelen. En als ze al een vraag stellen, is dat de vraag: "Waarom?" En die vraag kan niet met natuurwetenschappelijke antwoorden beantwoord worden.
pi_54817589
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 02:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt, is de wetenschappelijke benadering samen te vatten in de vraag: "Hoe zit het nou eigenlijk in elkaar?"
dat denk ik ook, maar waarom kun je dat dan niet over god of godsdienst vragen ? Als god bestaat, waar is 'ie dan van gemaakt, kan ik er zelf ook eentje maken en hoe almachtig is die dan ? Die dingen.
quote:
Je kunt aangaande religie die vraag wel stellen, maar daarmee mis je precies datgene wat voor religieuzen belangrijk is. Die willen zich verbonden voelen. En als ze al een vraag stellen, is dat de vraag: "Waarom?" En die vraag kan niet met natuurwetenschappelijke antwoorden beantwoord worden.
Ik zou zeggen: definieer 'waarom?', en ik kan je vraag beantwoorden. Heb je het over doel en resultaat of oorzaak en gevolg ?

Het lijkt een beetje op het volgende:

We bekijken een cirkel. De gelovige zegt: een groot mysterie! Er is geen begin en geen eind te vinden, het is alfa en omega! De wetenschapper zegt: nee, logisch, een verzameling punten met gelijke afstand tot het middelpunt, en loopt weg. Ik zie alleen een cirkel en verbaas me over de gelovige, die zoveel waarde zoekt die niet bestaat, en de wetenschapper, die met een eenzijdige benadering de werkelijkheid steeds lijkt te willen vangen.
Mu!
pi_54820918
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden.
Ik heb een vriend die wilde komen scrabbelen en dan ook veel over god wilde praten. Want god was toch erg belangrijk. Waarop ik meteen riposteerde: "Ja, de zon is ook erg belangrijk, maar we gaan toch niet de hele dag over de zon praten."
Waarom zouden wetenschappers veel over god en godsdienst praten? Als ze tegelijk gelovig zijn, maar als ze verstandig zijn houden ze wetenschap en godsdienst gescheiden. En als ze niet gelovig zijn, hebben ze wel betere dingen te doen dan serieus debateren over zaken waar ze niet in geloven.

Simpel als goedendag.
Ik zat eigenlijk voornamelijk aan die 'gruwelijke waarheid' te denken die aan het licht komt als gelovigen na gaan denken.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_54822385
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:55 schreef SingleCoil het volgende:
Ik vind het bijzonder tekenend dat jij het "dogmatisch wetenschappelijk gedram" noemt. Ik zou het gewoon pragmatisme noemen, denk ik. Maar misschien zie ik wetenschap meer als een stuk gereedschap wat moet doen waar het goed voor is, en dat ik mijmeringen daarbuiten daar niet meer onder schaar.
pi_54823074
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind het bijzonder tekenend dat jij het "dogmatisch wetenschappelijk gedram" noemt. Ik zou het gewoon pragmatisme noemen, denk ik. Maar misschien zie ik wetenschap meer als een stuk gereedschap wat moet doen waar het goed voor is, en dat ik mijmeringen daarbuiten daar niet meer onder schaar.
Het is nou geen vrijdag meer, Haus.

Wat versta je dan precies onder 'wetenschap', en waar is het goed voor ?
Mu!
pi_54823480
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 16:31 schreef SingleCoil het volgende:
De wetenschappelijke benadering is behoorlijk onwetenschappelijk, of op z'n minst fragmentarisch. Er wordt vrij simpel en weinig kritisch met begrippen en feiten omgesprongen, en gemakkelijk genoegen genomenmet redeneringen die, als je ze even aan de tand velt, al snel betekenisloos blijken.

Ik heb er geen moeite mee om het godsbegrip of de bijbel wat wetenschappelijk te benaderen, maar laten we het dan wel een beetje goed doen. En dat zou, om te beginnen, pas goed kunnen als we overeenstemming zouden hebben over de definities van de gehanteerde begrippen, want zonder dat ben je niet met wetenschap bezig.

Een degelijke analyse kan veel helder maken maar struikelt jammergenoeg meestal al bij vraag 1: "Geef een eenduidige definitie van 'God'", want dan komen er - wellicht correcte maar wetenschappelijk gezien nutteloze - antwoorden als 'dat is voor iedereen anders, dat is heel persoonlijk', of antwoorden die weer meer vragen oproepen, zoals 'Wat is de betekenis van 'God is almachtig', wat bedoel je met 'God is het Al'.

Omdat zowat niemand zin heeft daar echt over na te denken (gelovigen niet omdat het een gruwelijke waarhied aan het licht brengt, en niet-gelovigen niet...ja, waarom eigenlijk niet ?) gaat de diskussie zonder gemeenschappelijk gedragen begrippenkader van start en is dus al vanaf de start kansloos.

Kijk maar...
Dat moet je dan maar duidelijk maken aan mensen die denken dat Genesis daadwerkelijk een historisch accuraat verhaaltje is en niet aan degenen die aantonen dat dit een stompzinnige bewering is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_54824950
Ik heb nog nooit een wetenschappelijk onderbouwde redenering gelezen die de stompzinnigheid ervan aantoont, maar ongetwijfeld ga jij mij die wel aanwijzen ? Ik neem aan dat die dan begint met iets als:
"gegeven een 'God' G, waarvoor geldt..." zodat we het allemaal over hetzelfde hebben ?
Mu!
pi_54825893
quote:
Op zondag 25 november 2007 15:07 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb nog nooit een wetenschappelijk onderbouwde redenering gelezen die de stompzinnigheid ervan aantoont, maar ongetwijfeld ga jij mij die wel aanwijzen ? Ik neem aan dat die dan begint met iets als:
"gegeven een 'God' G, waarvoor geldt..." zodat we het allemaal over hetzelfde hebben ?
Volgens mij hebben we het hier over verschillende dingen. Als ik het heb over mensen die Genesis als historisch accuraat zien, dan heb ik het over dit soort mensen. Die doen allerlei expliciete empirische claims, die makkelijk te weerleggen zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_54826656
quote:
Op zondag 25 november 2007 15:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we het hier over verschillende dingen. Als ik het heb over mensen die Genesis als historisch accuraat zien, dan heb ik het over dit soort mensen. Die doen allerlei expliciete empirische claims, die makkelijk te weerleggen zijn.
Weerleg dan eens zo'n claim ?
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')