quote:Eind april 1965 kwam Ringo Starr, de drummer van The Beatles, in een tv-studio Bill Shankly, de legendarische manager van Liverpool, tegen. Het was een week voordat Liverpool de finale van de FA Cup tegen Leeds United zou spelen. Ringo Starr maakte van de gelegenheid gebruik en vroeg Bill Shankly of hij nog wat kaartjes voor hem en de andere Beatles had. Shankly keek Ringo Starr aan, schudde langzaam zijn hoofd en sprak: ‘Ik zie jou en die andere jongens nooit op de Kop. Alle kaartjes die ik nog heb zijn voor echte fans.’ Ringo Starr haalde daarop zijn schouders op, sprak: ‘Dan niet,’ en liep weg, waarop Shankly hem nog nariep: ‘Je zou eens naar de kapper moeten gaan, jongen. Je lijkt wel een meisje zo.’
Zo begint: ‘The Beatles en voetbal’. Het is een van de vele o zo nutteloze maar o zo interessante verhalen uit Heel het land is van streek. In het boek staan niet alleen allerlei voetbalverhalen, zoals ‘Een korte geschiedenis van het voetballen’ en ‘Was de beroemde strafschop in tweeën van Johan Cruijff plagiaat?’ (het antwoord luidt ja), maar het boek bevat ook honderden anekdotes, citaten, statistieken en voetballijstjes over bekende Nederlandse en buitenlandse spelers, trainers, clubs en landen. Ook het Nederlands elftal komt uitgebreid aan de orde. Zo onthult het boek genadeloos dat Marco van Basten momenteel slechts op een samen met Leo Beenhakker gedeelde elfde plaats staat op het lijstje van Nederlands meest succesvolle bondscoaches aller tijden.
Het gemeenschappelijke kenmerk van al deze informatie is dat het even nutteloos als leuk is om te lezen.
Had 'm ook zien liggen, maar de meeste verhalen kende ik al, dus heb 'm uiteindelijk niet meegenomen.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:00 schreef methodmich het volgende:
Van de week deze gekregen en al bijna uit:
[ afbeelding ]
Staan zeer goede verhalen in, niet altijd per sé over voetbal. Meeste hebben wel al in Hard Gras gestaan.
http://www.nieuwamsterdam.nl/schietenopvolkertvanderg
quote:Nu al kunnen we hier het juninummer van Hard gras aankondigen (60), dat in zijn geheel is geschreven door
Michel van Egmond en Marcel van Roosmalen. En dan moet die mooie zomer nog beginnen.
Is er al iets meer bekend over de nieuwe hard gras dan dit? Heb hem al besteld.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 16:09 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Nee, dit stond in het voorwoord van nummer 59.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:49 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Is er al iets meer bekend over de nieuwe hard gras dan dit? Heb hem al besteld.
Geen dankquote:Op dinsdag 3 juni 2008 21:15 schreef Breach het volgende:
Hmm die moet ik toch ook eens ergens bestellen. Sowieso tof dat er weer wat leven in dit topic is
Bij Bol hebben ze hem.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 21:15 schreef Breach het volgende:
Hmm die moet ik toch ook eens ergens bestellen. Sowieso tof dat er weer wat leven in dit topic is
Hm, lijkt me dat boek van Adrian Chiles toch leuker. Zal eens gaan kijken op ik dat op de kop kan tikken.quote:Op woensdag 4 juni 2008 09:01 schreef MaxPower het volgende:
Ben ook benieuwd naar dat boek van SCH. Klinkt als leuk voor op vakantie.
quote:Beste lezer,
Sommigen zouden het plan om Marcel van Roosmalen en Michel van Egmond samen naar Rio de Janeiro te sturen, als gewaagd bestempelen. De hoofdredactie van Hard gras heeft echter een onbeperkt vertrouwen in het duo dat in alle opzichten complementair kan worden genoemd. Van Roosmalen verliest zijn schoenen, Van Egmond vindt ze terug.
Van Roosmalen verslaapt zich, Van Egmond maakt hem wakker.
Van Roosmalen stopt met roken, Van Egmond wordt gek.
Van Roosmalen struikelt over een Braziliaanse beroemdheid, Van Egmond weet wie het is.
Van Roosmalen is de deadline even kwijt, Van Egmond had al ingeleverd.
Toch hebben de tegenpolen een manier gevonden om als één man te schrijven. De vorm van dit Braziliaanse reisverslag is even doordacht als de stijl talentvol. Ogenschijnlijk doen de auteurs hun uiterste best om zo min mogelijk inhoudelijk te worden, toch staat er in dit boek informatie te over. De dochter van Garrincha is een proeve van geestdrift, talent en mededogen die in sommige opzichten Ruy Castro’s beroemde boek over Garrincha naar de kroon steekt.
Hard gras nummer 60 ligt nu in de winkel.
Hmm die heb ik al gelezen. Jammer.quote:Op woensdag 18 juni 2008 17:25 schreef The_Verve het volgende:
Ik heb hem inmiddels uit. Het is wel een boeiend boekje wanneer je Futebol van Alex Bellos nog niet gelezen hebt.
Iemand die hem al (gelezen) heeft?quote:Sommigen zouden het plan om Marcel van Roosmalen en Michel van Egmond samen naar Rio de Janeiro te sturen, als gewaagd bestempelen. De hoofdredactie van Hard gras heeft echter een onbeperkt vertrouwen in het duo dat in alle opzichten complementair kan worden genoemd. Van Roosmalen verliest zijn schoenen, Van Egmond vindt ze terug. Van Roosmalen verslaapt zich, Van Egmond maakt hem wakker. Van Roosmalen stopt met roken, Van Egmond wordt gek. Van Roosmalen struikelt over een Braziliaanse beroemdheid, Van Egmond weet wie het is. Van Roosmalen is de deadline even kwijt, Van Egmond had al ingeleverd. Toch hebben de tegenpolen een manier gevonden om als één man te schrijven. De vorm van dit Braziliaanse reisverslag is even doordacht als de stijl talentvol.
Ogenschijnlijk doen de auteurs hun uiterste best om zo min mogelijk inhoudelijk te worden, toch staat er in dit boek informatie te over.
De dochter van Garrincha is een proeve van geestdrift, talent en mededogen die in sommige opzichten Ruy Castro’s beroemde boek over Garrincha naar de kroon steekt.
bol.com heeft allesquote:Op zondag 6 juli 2008 23:40 schreef Swennus het volgende:
Weet iemand waar ik het boek "Het wonder v Castel di Sangro (Joe McGinnis)" in de buurt van Enschede kan bestellen/kopen?
en wat zijn nog meer echte aanraders om te kopen?
Geen enkele site heeft op het moment volgens mij dit boekquote:Op maandag 7 juli 2008 08:55 schreef Grunner het volgende:
[..]
Maar op dit moment niet Castel di Sangro
Zou het niet doen: zwaar gehyped. Ga dan voor Hellas, 100x beter.quote:Op maandag 7 juli 2008 12:35 schreef Swennus het volgende:
[..]
Geen enkele site heeft op het moment volgens mij dit boek![]()
Zou hem graag voor mijn vakantie nog willen hebben....
Ik zag Futebol deze week ook liggen bij de Slegte. Net als die autobiografie over Pelé. Toch maar nix meegenomen. Binnenkort nog een keer langs en ze allebei maar kopen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:34 schreef MaxPower het volgende:
Dan moet je Futebol van Alex Bellos ook kopen Robbie. Ligt voor bijna niets bij de Slegte. Het is bijna plagiaat zoveel als ze daaruit gekopieerd hebben. En daar worden de verhalen wel mooi opgeschreven en netjes afgerond, en niet afgeraffeld zodat de heren net even langer aan het strand konden liggen.
Kortom: ik vond deze Hard Gras bagger.
Ik zag het daarnet jaquote:Op donderdag 4 september 2008 17:37 schreef methodmich het volgende:
Die met de korte verhalen o.a. over Volkert van der G? Die is al eens aan de orde geweest hier. Of is er nog een nieuwere?
Jonathan Northcroft van The Times? Hij had ook een prachtig artikel over Van Persie in het AD: http://www.sportwereld.nl(...)n_een_Rembrandt.htmlquote:Op donderdag 4 september 2008 20:32 schreef SCH het volgende:
Kreeg vandaag een prachtig voetbalboek met columns binnen op de redactie, gloednieuw. Ben gvd vergeten van wie het was. Volgens mij van een 'buitenlandse nederlander' of 'nederlandse buitenlander' maar zie op het web geen nieuw boek van Kuper dus misschien was het iemand anders.
Help, mijn geheugen
quote:
Is het gewaagd om te voorspellen dat Carlos Tévez dit seizoen een grotere rol gaat spelen bij Manchester United dan Cristiano Ronaldo? Niet zo ge-waagd. Evenmin is de stelling gedurfd dat Tévez in elk geval sympathieker is dan Cristiano Ronaldo. Franck Ribéry is dat ook.
Alle voetballers met aangezichts-littekens zijn sympathieker dan Cristiano Ronaldo, die Ken zonder Barbie. Tévez is een mens, Ronaldo een getekend poppetje in een computer-spel. Vijf keer meedoen en er is niks meer aan. Ophouden over Cristiano Ronaldo nu. Het gaat hier over Carlos Tévez, de Argentijnse nummer 10, een winnaar met de voeten, de longen en het hart van Alfredo di Stéfano. Hij voetbalt totdat hij erbij neervalt.
Had Foppe de Haan maar over meer jongens met dat karakter kunnen beschikken tijdens een vruchteloze tocht door China die eindigde op duizenden kilometers afstand van het Vogelnest in Beijing.
Zelden is Foppe zo ver van het goud verwijderd geweest. Hij had de spelers niet, de spelers hadden het hart niet en Foppe kreeg de geest niet. Hij liet Amrabat thuis vanwege een gebrekkige conditie en nam Drenthe mee met een gebrekkigeconditie.
Wat is het verschil tussen Tévez en Evander Sno? De een kan alles met de bal en laat het zelden zien. De ander kan weinig met de bal en laat het altijd zien.
Futebol is binnen!quote:Op donderdag 4 september 2008 20:08 schreef MaxPower het volgende:
De bio van Pele ken ik niet maar van Futebol zal je absoluut geen spijt krijgen. Halen!
Dat 'wees er op tijd bij' is bepaald geen verkooppraatje. De voorstelling in De Oosterpoort Groningen (12 oktober) is inmiddels al uitverkocht.quote:Hard Gras on tour 2008
Wegens succes keert Hard gras on tour dit jaar weer terug. In een steeds wisselende samenstelling draagt het Hard gras-team voetbalverhalen en -gedichten voor. Henk Spaan, Matthijs van Nieuwkerk, Hugo Borst, Anna Enquist, Frans Thomése, Marcel van Roosmalen, Theun de Winter, Herman Koch, Wilfried de Jong en anderen traden eerder op met hun Hard gras-werk en hadden daarmee daverend succes. Hard gras-lezers zijn van harte welkom bij deze avonden, maar wees er op tijd bij! Informeer voor aanvangstijden en kaartverkoop bij de theaters zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |