abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63937965
Ow trouwens Gordon.. Als je meer over buitenlandse derby's wil lezen kun je beter het boek "Voetbal is oorlog, en dat is een bezoekje waard" ergens op de kop zien te tikken. Die gaat wel over derby's als Celtic - Rangers, Fenerbahce - Galatasaray, Slavia - Sparta Praag, Real - Barca enz.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_63939681
Dat lijkt me dan inderdaad wat leuker om te lezen.

Nu trouwens bezig met Fever Pitch. Ben overigens begonnen met het stuk over de wedstrijd tegen Liverpool (26-5-1989) gegaan om te kijken hoe Hornby die dag beschreven heeft.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_63984503
Iemand al de biografie van Jol uitgelezen? Is het wat?
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_63985004
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:53 schreef RayMania het volgende:
Column/recensie van het boek
quote:
Dick Jol is boos

Waar Dick Jol is, is ruzie. Maar dat ligt vanzelfsprekend niet aan hem. Samen met Chris Willemsen schreef de voormalige topscheidsrechter zijn autobiografie: ‘Ik, Jol'.

Vol nostalgie vertelt Jol in dit boek over zijn jeugd als straatschoffie in Scheveningen. Hij vulde die jeugdjaren vooral met ‘rottigheid uithalen’. Kleine dingen jatten. Pesterijen. Vechtpartijen. Dick Jol kan zich geen betere jeugd voorstellen. Op deze manier leerde hij tenminste vechten.

Daarna is hij eigenlijk altijd blijven vechten. Letterlijk en figuurlijk. Als speler zag hij een voetbalwedstrijd als een vechtpartij, waarbij toevallig een bal aanwezig was. Dick Jol concludeert, wederom vol nostalgie, dat hij zou willen dat iedereen zo’n winnaarsmentaliteit zou hebben als hijzelf.

Geschorst en geblesseerd
Ik betwijfel echter of dat de voetbalsport ten goede zou komen: Na afloop van elke wedstrijd zou dan immers de ene helft van de voetballers geschorst zijn. En de andere helft geblesseerd, met dank aan de overtredingen waarvoor die ene helft geschorst is.

Onder het motto ‘de beste boswachter is een voormalige stroper’, ging Dick Jol de scheidsrechtersopleiding volgen. En ja, deze voormalige veelpleger van overtredingen, werd inderdaad onbetwistbaar één van de beste bestraffers van diezelfde overtredingen.

Maar ook in zijn gloriejaren als wereldberoemde scheidsrechter moest Jol steeds blijven vechten. Hij werd namelijk telkens omringd door allerlei vijandige oplichters en complotten: De complete KNVB-top. Veel collega-scheidsrechters. Zijn ex-vrouw. Zijn ex-voetbalclubs. De Nederlandse politiek. Enzovoort.

Jol pesten
Ja, in dit boek leren we dat de halve wereldbevolking hele dagen druk bezig is met slechts één doel: Plannen bedenken om Dick Jol te kunnen pesten. Deze biografie bevat dan ook allerlei kopieën van documenten, die volgens Jol en zijn biograaf die vijanden van Dick Jol moeten ontmaskeren.

Waar komt al die paranoia vandaan? De grote tragiek van Jols levensverhaal is, dat hij minstens één keer daadwerkelijk gruwelijk genaaid is door een oplichter. De beroemde gokaffaire: In 1995 werd Jol in de media door een anonieme bron ervan beschuldigd, dat hij weddenschappen zou afsluiten op wedstrijden die hij zelf floot. Als gevolg hiervan werd Dick Jol als scheidsrechter op non-actief gesteld.

Onschuldig
Uiteindelijk bleek hij in deze zaak echter totaal onschuldig. De ‘bron’ zou een rancuneuze voetbalsupporter zijn geweest, wiens club door Jol benadeeld zou zijn. Pas na een zwaar juridisch gevecht mocht Dick Jol zijn scheidsrechterscarrière weer hervatten.

Al lang voor deze pijnlijke affaire, was Jol vaak in gevecht met allerlei ‘vijanden’. Maar sinds die affaire lijkt hij helemaal geen boom of struik meer te kunnen zien, zonder te vermoeden dat daar een vijand van hem, met een valstrik, achter schuil zit.

Merkwaardig
‘Ik, Jol’ is een merkwaardig boek over een merkwaardige man. Saai is zijn levensverhaal allerminst. De meeste pagina’s zijn volgepropt met anekdotes. Zo vertelt Jol hoe hij met zijn botte Haagse humor, tijdens wedstrijden allerlei wereldsterren in het Engels afsnauwde. Maar ook hoe hij tijdens het WK voor clubs, samen met FIFA-collega’s een prostituee een hotel in smokkelde, als verjaardagscadeau voor een collega.

Daarnaast verneemt de lezer dat Dirk Kuijt en Johnny Heitinga ooit de broek van het achterwerk van Jol aftrokken, om daar een foto van te maken.

Ook geeft Dick Jol in zijn autobiografie zijn ongecensureerde mening over bijna iedereen met wie hij ooit heeft samengewerkt. Zoals over zijn voormalige baas bij de KNVB: ‘Ik denk dat Kesler een medisch wonder is. Hij leeft al jaren zonder hart.’

Titel: Ik, Jol. De biografie die alles zegt
Auteur: Chris Willemsen
Pagina’s: 224
Uitgeverij: House of Knowledge

(c)NUsport/Rob de Haan
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_63985023
Of bedoel je Martin Jol?
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  dinsdag 30 december 2008 @ 12:06:04 #256
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_64494716
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:27 schreef Breach het volgende:
Ow trouwens Gordon.. Als je meer over buitenlandse derby's wil lezen kun je beter het boek "Voetbal is oorlog, en dat is een bezoekje waard" ergens op de kop zien te tikken. Die gaat wel over derby's als Celtic - Rangers, Fenerbahce - Galatasaray, Slavia - Sparta Praag, Real - Barca enz.
heb ik hier ook nog liggen....is best de moeite waard inderdaad
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_64946855
Skup.

Ben bezig in Voetbal In Een Vuile Oorlog. Ondanks het formaat, je neemt het niet ff mee de trein in, is het echt een aanrader...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:43:22 #258
105968 Egamer
Succes gegarandeerd.
pi_65257207
Ik heb een vraagje, ik had een tijdje geleden een artikel over het ontstaan van derby's gelezen en ik weet totaal niet welke VI dat ook alweer was. Of het ging een hele artikel over die derby's, of kreeg het zo'n eigen blokje in de magazine. Weet iemand dat nog?

Of als iemand het niet weet... weet iemand waar ik meer informatie kan vinden over het ontstaan van derby's? Waar het is begonnen en waar de naam vandaan komt et cetera.. Alvast heel erg bedankt.
The Kooks O+ Arctic Monkeys O+ Blood Red Shoes O+ Franz Ferdinand O+ Muse O+ The Last Shadow Puppets O+
pi_65258268
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:43 schreef Egamer het volgende:
Ik heb een vraagje, ik had een tijdje geleden een artikel over het ontstaan van derby's gelezen en ik weet totaal niet welke VI dat ook alweer was. Of het ging een hele artikel over die derby's, of kreeg het zo'n eigen blokje in de magazine. Weet iemand dat nog?

Of als iemand het niet weet... weet iemand waar ik meer informatie kan vinden over het ontstaan van derby's? Waar het is begonnen en waar de naam vandaan komt et cetera.. Alvast heel erg bedankt.
Derby County
  dinsdag 20 januari 2009 @ 22:24:41 #260
105968 Egamer
Succes gegarandeerd.
pi_65264370
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:13 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Derby County
Ja, dat weet ik ja Maar in welke VI stond dat? Of zijn er nog wat websites met informatie over het ontstaan van derby's? Ik weet haast zeker dat er een artikel is...
The Kooks O+ Arctic Monkeys O+ Blood Red Shoes O+ Franz Ferdinand O+ Muse O+ The Last Shadow Puppets O+
pi_65270900
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:24 schreef Egamer het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik ja Maar in welke VI stond dat? Of zijn er nog wat websites met informatie over het ontstaan van derby's? Ik weet haast zeker dat er een artikel is...
http://www.footballderbies.com
pi_65272219
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:43 schreef Egamer het volgende:

Lees het boek "De derby" van Menno Pot. Staat alles in wat je wil weten. Ook over Derby County.
pi_65280314
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:53 schreef RayMania het volgende:
Heb het gelezen. Ik vind het een beetje tegenvallen. Veels te veel correspondentie en gezeur over de groenteboer etc.
Euromast, Nationale Nederlanden, Willem of van Brienenoord, Hofpleinfontein : Dit is Rotterdam!
pi_65280505
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 08:59 schreef MaxPower het volgende:
Lees het boek "De derby" van Menno Pot. Staat alles in wat je wil weten. Ook over Derby County.
Ik wist dat jij dit ging posten
pi_65281713
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:12 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Ik wist dat jij dit ging posten
Ja, was een mooi inkoppertje deze vraag.
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:40:55 #266
105968 Egamer
Succes gegarandeerd.
pi_65293570
Hartstikke bedankt voor de replies, heb er heel veel aan!
pi_65304762
iemand nog geintresseerd "the Fix" van Declann Hill ? Heb hem net 5 dagen ofzo, maar dat engels ligt me niet echt lekker om te lezen.
Het gaat over verkochte wedstrijden op onder andere het WK2006 in Duitsland.

PM maar ff
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:17:10 #268
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_65933103
zijn er onlangs eigenlijk nog boeken op de markt gekomen die de moeite waard zijn ?
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_65947034
quote:
Het geheim van het succes

AMSTERDAM - Het verhaal van de grootste voetbalclub ter wereld begon in 1878 in Noord-Manchester. Dat deel van de stad was indertijd een industriële hel.

De inwoners ademden voortdurend de giftige dampen in, die werden uitgebraakt door een woud van schoorstenen. Overal was herrie en roet. De arbeiders ploeterden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. De enige troost die zij hadden, kwam uit de fles.

Een aantal bestuurders van een treinenfabriek wilden iets aan deze omstandigheden doen. Zo moesten hun arbeiders een gezondere hobby krijgen dan alcoholisme: Ze besloten om een voetbalclub op te richten.

Beroemdste alcoholist
Die oprichters konden niet vermoeden dat hun anti-alcohol-bezigheidstherapie-clubje negentig jaar later de beste speler ter wereld zou voortbrengen. En al helemaal niet dat die zich vervolgens al snel ontwikkelde tot de beroemdste alcoholist ter wereld: George Best.

Jim White volgt in ‘Manchester United - De biografie’ de ontwikkeling van het armlastige arbeidersclubje, tot een bedrijf met een beurswaarde van meer dan een miljard pond. White is hierbij een geweldige gids, omdat hij zijn bevlogenheid als fan koppelt aan zijn kennis als journalist en aan de schrijfstijl van een geboren verteller.

Oertijd
Hij geeft de lezer weinig kans om zich te vervelen. Zo doorspekt hij de beschrijving van de oertijd van Manchester United met talloze anekdotes. De lezer maakt kennis met de sint-bernard-hond Major, die volgens een hardnekkige mythe een doorslaggevende rol in de geschiedenis van de club speelde. Maar de lezer maakt ook hooliganisme anno 1908 mee, waarbij de cavalerie met getrokken zwaard de menigte te lijf moest gaan.

Dankzij de betrokken schrijfstijl van White leest dit boek als meeslepende roman, met een voetbalclub als hoofdpersoon. Het wanbeleid van het United-bestuur tussen de beide Wereldoorlogen kraakt White met zoveel sarcasme af, dat het lijkt alsof hij zich er tot op de dag van vandaag nog elke dag aan ergert.
Op ontroerende wijze beschrijft hij de vliegtuigramp van 1958 in München. Lyrisch wordt White, als hij schrijft over de heilige drie-eenheid uit de jaren zestig: Bobby Charlton, Dennis Law en George Best.

Commercie
De succesteams van Alex Ferguson heeft White als journalist en fan van heel nabij gevolgd. Dit was ook de periode waarin Manchester United leek te evolueren van een voetbalclub met een kloppend hart, naar een commercieel merk. White heeft hier duidelijk zijn bedenkingen bij. Toch veranderde dit voor hem uiteindelijk niets aan de onweerstaanbare aantrekkingskracht die United heeft. White is nog steeds verliefd op de club. Net zoals tientallen miljoenen supporters overal ter wereld. En net zoals sterspeler Ryan Giggs.

Niet zonder pathetiek schrijft White: ‘Spoedig na zijn sprankelende prestatie in Turijn in 2003 werd Giggs door Juventus een contract aangeboden waar hij zelf zijn salaris mocht noemen. Wat hij maar wilde, beweerden ze. Hij nam het geen seconde in overweging. United stroomde in zijn bloed. Hij was net zo’n grote fan van het instituut als de jongens die de laatste zeventien jaar zijn naam hadden gescandeerd.’

Vakliteratuur
Er is één doelgroep waarvoor dit boek eigenlijk verplichte vakliteratuur is: Voetbalbestuurders. De succesvolle geschiedenis van Manchester United is namelijk een duidelijk manifest tegen opportunistische voetbalbestuurders die vanwege het ’schokeffect’ hun trainer ontslaan.

In de 130 jaar dat de club bestaat, gaf Manchester United driemaal een trainer de kans om jarenlang aan een team te bouwen: Ernest Mangnall, Matt Busby en Alex Ferguson. Dat lijkt het grote geheim van het succes van deze club: Deze drie trainers zijn namelijk gezamenlijk verantwoordelijk voor àlle 17 kampioenschappen die United won, plus alle Europacups.

Titel: Manchester United. De biografie
Auteur: Jim White
Uitgeverij: Thomas Rap
Pagina’s: 456 pagina’s
pi_65947096
Ow en Fever Pitch van Nick Hornsby (moet elke voetbalfan in zijn leven toch wel eens gelezen hebben) is inmiddels ook in het Nederlands gedrukt. Onder de verrassende titel Voetbalkoorts.
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:24:05 #271
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_65948712
Ik ben lid van VI sinds september, maar moet er nog 6 lezen
Erg leuk blad

Veel leden hier?
pi_65948772
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:24 schreef jorienvdherik het volgende:
Ik ben lid van VI sinds september, maar moet er nog 6 lezen
Erg leuk blad

Veel leden hier?
Kun jij lezen dan? Bovendien is VI niet echt literatuur

En ben geen lid.
pi_65948946
Heb nu hier The Greatest Footballer You Never Saw, Fever Pitch en Football Against The Enemy
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:58:55 #274
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_65952253
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef Breach het volgende:
Ow en Fever Pitch van Nick Hornsby (moet elke voetbalfan in zijn leven toch wel eens gelezen hebben) is inmiddels ook in het Nederlands gedrukt. Onder de verrassende titel Voetbalkoorts.
Inmiddels? Dat boek is al minstens 12 jaar geleden in het Nederlands uitgegeven .
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_65952301
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:58 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Inmiddels? Dat boek is al minstens 12 jaar geleden in het Nederlands uitgegeven .
Whehe, nusport had hem pas gerecenseerd, en omdat ik hem in het Engels heb dacht ik dat het een nieuwe Nederlandse uitgave was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')