abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54620958
Allochtonen gediscrimineerd bij sollicitatie

http://www.telegraaf.nl/b(...)in_nadeel.html?p=2,1

AMSTERDAM - Allochtonen worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Zij ondervinden bij het vinden van werk belemmeringen die niet alleen zijn terug te voeren op een lager opleidingsniveau, minder werkervaring en een geringere beheersing van het Nederlands.

„Dit wijst op discriminatie”, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau. Op de positie in bedrijven van werkende allochtonen lijkt discriminatie minder invloed te hebben. Autochtonen en allochtonen met vergelijkbare opleiding, ervaring en taalkennis hebben vergelijkbare functies en inkomens.

Marokkanen lijken het meest te worden geconfronteerd met discriminatie, zo blijkt uit het onderzoek dat dit jaar voor het eerst verschijnt. Zij voelen zich ook het vaakst gediscrimineerd. Rond de 60 procent van de Marokkanen die het afgelopen jaar te maken hebben gehad met een afwijzing, vermoedt of weet zeker dat er sprake is geweest van discriminatie. Bij Turken ligt dat op 49 procent en bij Surinamers en Antillianen op 17 procent.

Praktijkonderzoek wijst ook op discriminatie. Uit tests die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd met Marokkaanse en autochtone kandidaten voor functies en stages blijkt dat Marokkanen minder vaak worden aangenomen dan autochtonen, ook al hebben ze hetzelfde profiel.

Antidiscriminatiebureaus krijgen jaarlijks ongeveer vierhonderd klachten over discriminatie op de arbeidsmarkt. De meeste zijn afkomstig van Marokkanen. Veel klachten gaan over het gevoel ongelijk te zijn behandeld wegens het dragen van een hoofddoek.

De Commissie Gelijke Behandeling velde tussen 2004 en 2006 negen oordelen over discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt. In meer dan de helft van de gevallen verklaarde de commissie de klacht gegrond.

Allochtone vrouwen lijken op de arbeidsmarkt minder te maken te hebben met discriminatie. Nader onderzoek moet duidelijk maken of dat echt zo is, of dat zij evenveel last hebben van discriminatie als autochtone vrouwen waardoor etnische afkomst geen rol meer speelt.

Allochtone sollicitanten en werkenden denken vaak dat zij zich extra moeten bewijzen. Bij het zoeken naar werk houden zij soms rekening met mogelijke discriminatie. Ze mijden bij voorbeeld bedrijven of sectoren waar ze discriminatie vermoeden, of vermelden hun geboorteland niet

Wat een bull-shit, vandaar dat ze bij sommige banen zelfs VOORRANG krijgen.
pi_54620990
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:03 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Allochtonen gediscrimineerd bij sollicitatie

http://www.telegraaf.nl/b(...)in_nadeel.html?p=2,1

AMSTERDAM - Allochtonen worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Zij ondervinden bij het vinden van werk belemmeringen die niet alleen zijn terug te voeren op een lager opleidingsniveau, minder werkervaring en een geringere beheersing van het Nederlands.

„Dit wijst op discriminatie”, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau. Op de positie in bedrijven van werkende allochtonen lijkt discriminatie minder invloed te hebben. Autochtonen en allochtonen met vergelijkbare opleiding, ervaring en taalkennis hebben vergelijkbare functies en inkomens.

Marokkanen lijken het meest te worden geconfronteerd met discriminatie, zo blijkt uit het onderzoek dat dit jaar voor het eerst verschijnt. Zij voelen zich ook het vaakst gediscrimineerd. Rond de 60 procent van de Marokkanen die het afgelopen jaar te maken hebben gehad met een afwijzing, vermoedt of weet zeker dat er sprake is geweest van discriminatie. Bij Turken ligt dat op 49 procent en bij Surinamers en Antillianen op 17 procent.

Praktijkonderzoek wijst ook op discriminatie. Uit tests die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd met Marokkaanse en autochtone kandidaten voor functies en stages blijkt dat Marokkanen minder vaak worden aangenomen dan autochtonen, ook al hebben ze hetzelfde profiel.

Antidiscriminatiebureaus krijgen jaarlijks ongeveer vierhonderd klachten over discriminatie op de arbeidsmarkt. De meeste zijn afkomstig van Marokkanen. Veel klachten gaan over het gevoel ongelijk te zijn behandeld wegens het dragen van een hoofddoek.

De Commissie Gelijke Behandeling velde tussen 2004 en 2006 negen oordelen over discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt. In meer dan de helft van de gevallen verklaarde de commissie de klacht gegrond.

Allochtone vrouwen lijken op de arbeidsmarkt minder te maken te hebben met discriminatie. Nader onderzoek moet duidelijk maken of dat echt zo is, of dat zij evenveel last hebben van discriminatie als autochtone vrouwen waardoor etnische afkomst geen rol meer speelt.

Allochtone sollicitanten en werkenden denken vaak dat zij zich extra moeten bewijzen. Bij het zoeken naar werk houden zij soms rekening met mogelijke discriminatie. Ze mijden bij voorbeeld bedrijven of sectoren waar ze discriminatie vermoeden, of vermelden hun geboorteland niet

Wat een bull-shit, vandaar dat ze bij sommige banen zelfs VOORRANG krijgen.
Dus autochtonen worden over het algemeen gediscrimineerd? Heb je een bron?
pi_54621014
quote:
. Zij ondervinden bij het vinden van werk belemmeringen die niet alleen zijn terug te voeren op een lager opleidingsniveau, minder werkervaring en een geringere beheersing van het Nederlands
Conclusie het is de schuld van de jongeren zelf.
In de slachtofferrol kruipen is zoveel makkelijker dan studeren voor een gedegenopleiding / taalcursus

Calimero gedrag
pi_54621026
Hier een bericht uit het Ad:

http://www.ad.nl/binnenland/article1824805.ece

Arbeidsmarkt laat ouderen links liggen

Door MIRANDA MEGENS WILFRED JONKHOUT

De positie van oudere werklozen op de arbeidsmarkt is ‘bijzonder zorgwekkend’.,,Het dreigt een onaanvaardbaar groot sociaal-economisch probleem te worden.’’ Dat stelde Jan van Zijl, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) gisteren bij de presentatie van de resultaten van de jaarlijkse Arbeidsmarktenquête.

Volgens Van Zijl moeten werkgevers en werknemers extra hun best doen om te voorkomen dat ouderen de aansluiting op de arbeidsmarkt verliezen. ,,De werkgevers moeten de vooroordelen over oudere werknemers overboord zetten en oudere werknemers moeten meer bereidheid tonen zich via scholing geschikt te houden voor de arbeidsmarkt,’’ aldus de voorzitter van het adviesorgaan. Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens is somber over de werkloosheid onder ouderen.
pi_54621031
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

In de slachtofferrol kruipen is zoveel makkelijker dan studeren voor een gedegenopleiding / taalcursus

Calimero gedrag
Jouw leesvermogen is anders ook niet al te sterk geloof ik .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_54621038
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:05 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dus autochtonen worden over het algemeen gediscrimineerd? Heb je een bron?
Nee, alleen bij sommige banen dus wel.
pi_54621041
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:07 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Hier een bericht uit het Ad:

http://www.ad.nl/binnenland/article1824805.ece

Arbeidsmarkt laat ouderen links liggen

Door MIRANDA MEGENS WILFRED JONKHOUT

De positie van oudere werklozen op de arbeidsmarkt is ‘bijzonder zorgwekkend’.,,Het dreigt een onaanvaardbaar groot sociaal-economisch probleem te worden.’’ Dat stelde Jan van Zijl, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) gisteren bij de presentatie van de resultaten van de jaarlijkse Arbeidsmarktenquête.

Volgens Van Zijl moeten werkgevers en werknemers extra hun best doen om te voorkomen dat ouderen de aansluiting op de arbeidsmarkt verliezen. ,,De werkgevers moeten de vooroordelen over oudere werknemers overboord zetten en oudere werknemers moeten meer bereidheid tonen zich via scholing geschikt te houden voor de arbeidsmarkt,’’ aldus de voorzitter van het adviesorgaan. Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens is somber over de werkloosheid onder ouderen.
Dat zijn ouderen, geen autochtonen.
  donderdag 15 november 2007 @ 11:09:47 #8
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_54621067
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Calimero gedrag
Kom op zeg, kan je echt nog zo naief zijn? Ook allochtonen die prima kwalificaties hebben worden achtergesteld bij stages en banen. Er zijn genoeg onderzoeken naar geweest waarbij er brieven zijn verstuurd naar honderd bedrijven, en dat Jantje een stuk vaker werd uitgenodigd voor een gesprek dan Achmed. Met dezelfde kwalificaties.
pi_54621072
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:08 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dat zijn ouderen, geen autochtonen.
Zie bovenstaand bericht, Nederlanders worden over het algemeen NIET gediscrimineerd, alleen bij sommige banen wel en dat hoort niet er hoort gekeken te worden naar je kwaliteiten.
  donderdag 15 november 2007 @ 11:10:17 #10
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54621076
Ze komen alleen bij sollicitaties niet echt geintreseert over. Beetje achterover leunen. Handen in de zakken. Geen pak + stropdas aan bij sollicitatie. Die combinatie doen ook meestal niet echt veel om een baan te bemachtigen.

En dan achteraf klagen dat ze niet aangenomen zijn.
pi_54621111
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:10 schreef Buschetta het volgende:
Ze komen alleen bij sollicitaties niet echt geintreseert over. Beetje achterover leunen. Handen in de zakken. Geen pak + stropdas aan bij sollicitatie. Die combinatie doen ook meestal niet echt veel om een baan te bemachtigen.

En dan achteraf klagen dat ze niet aangenomen zijn.
Ja idd denk dat de afwijzingen vaak hiermee te maken hebben, vaak te laat komen, zich niet houden aan afspraken enz.
  donderdag 15 november 2007 @ 11:12:57 #12
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_54621143
Als ze nou eerst eens gaan uitzoeken hoe het komt , ipv gelijk lopen gillen van dizkriemienazie.
Misschien hebben sommige werkgevers wel slechte ervaringen met allochtonen , en nee je mag niet iedereen over 1 kam scheren , maar waarschijnlijk denken ze : voorkomen is beter dan genezen
Ik ben inmiddels overleden
pi_54621154
Als autochtoon kan ik nooit een beroep doen op 'discriminatie'.
Dan is het gewoon een k*t bedrijf dat mij niet wilde hebben.
pi_54621183
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:12 schreef Enchanter het volgende:
Als ze nou eerst eens gaan uitzoeken hoe het komt , ipv gelijk lopen gillen van dizkriemienazie.
Misschien hebben sommige werkgevers wel slechte ervaringen met allochtonen , en nee je mag niet iedereen over 1 kam scheren , maar waarschijnlijk denken ze : voorkomen is beter dan genezen
"voorkomen is beter dan genezen" op basis van dingen die niets met het werk te maken hebben = discriminatie.
pi_54621219
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:13 schreef 777bas777 het volgende:
Als autochtoon kan ik nooit een beroep doen op 'discriminatie'.
dus wel.
pi_54621245
Heeft u een verklaring van goed gedrag? nee? heeft u een strafblad? ja? Sorry dan kunnen we u helaas niet aannemen.

"Aggiemaggie zeker weer omdat ik een marokkaan ben gatsiebah!, discriminatie man!"

pi_54621262
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:11 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ja idd denk dat de afwijzingen vaak hiermee te maken hebben, vaak te laat komen, zich niet houden aan afspraken enz.
quote:
Hoeveel onderzoeken moeten er nog komen voordat jij eens een keer van dit soort standaard gedachtes af bent?
pi_54621278
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:16 schreef xstatic1975 het volgende:
Heeft u een verklaring van goed gedrag? nee? heeft u een strafblad? ja? Sorry dan kunnen we u helaas niet aannemen.

"Aggiemaggie zeker weer omdat ik een marokkaan ben gatsiebah!, discriminatie man!"

quote:
ook al hebben ze hetzelfde profiel
pi_54621304
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:14 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

"voorkomen is beter dan genezen" op basis van dingen die niets met het werk te maken hebben = discriminatie.
Niet aangenomen worden omdat je geen kleurtje hebt is ook discriminatie oooow nee dan is het ineens positieve discriminatie.
pi_54621339
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

[..]

Hoeveel onderzoeken moeten er nog komen voordat jij eens een keer van dit soort standaard gedachtes af bent?
Onderzoeken zeggen me weinig ik kijk liever naar de praktijk, het zal best dat sommige niet worden aangenomen omdat werkgevers slechte ervaringen hebben met voorgangers zolang dit niet verandert zal dit probleem blijven bestaan.
  donderdag 15 november 2007 @ 11:20:51 #21
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54621345
quote:

[..]

[..]

Zolang alle allochtone kennissen die ik heb die wel in pak en goed geschoren na hun sollicitatie worden aangenomen. En alle als straatjochies uitziende allochtonen die ik ken die ongeintreseerd overkomen niet worden aangenomen denk ik dat het meer daaraan ligt. Die onderzoeken worden ook vaak op typische basis gedaan in mijn optiek.
pi_54621355
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:09 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Kom op zeg, kan je echt nog zo naief zijn? Ook allochtonen die prima kwalificaties hebben worden achtergesteld bij stages en banen. Er zijn genoeg onderzoeken naar geweest waarbij er brieven zijn verstuurd naar honderd bedrijven, en dat Jantje een stuk vaker werd uitgenodigd voor een gesprek dan Achmed. Met dezelfde kwalificaties.
Dezelfde kwalificaties?
Op papier ja!

Attitude, lichaamstaal en moraal, daar zit het probleem. Die is in vele gevallen niet verenigbaar met de op Westerse normen en waarden geschoeide organisatiecultuur en dat weten veel managers en P&O-medewerkers ook.

Is dit trouwens discriminatie?
Ik noem het verwachtingsmanagement.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_54621402
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:20 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Zolang alle allochtone kennissen die ik heb die wel in pak en goed geschoren na hun sollicitatie worden aangenomen. En alle als straatjochies uitziende allochtonen die ik ken die ongeintreseerd overkomen niet worden aangenomen denk ik dat het meer daaraan ligt. Die onderzoeken worden ook vaak op typische basis gedaan in mijn optiek.
Juist, ik ken marokkanen die zich gewoon netjes gedragen, zij worden wel gewoon aangenomen.
Het ligt er vooral aan hoe je je presenteert.
pi_54621437
quote:

[..]

[..]

Hoevaak krijgen we nog met dit soort emotieoproepende 'onderzoeksrapporten' te maken?
Dit soort onderzoeken zijn niet serieus te nemen, sorry. Je veegt alle afgewezen allochtonen onder de noemer 'discriminatie oo de arbeidsmarkt'. Ja, zo kan ik ook ellende rapporteren waar het niet is.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_54621464
quote:
Op donderdag 15 november 2007 11:21 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Ik noem het verwachtingsmanagement.
Is dat een nieuw woord voor apartheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: