de column van Hugo Borst in het AD
Aan roem verslaafde holbewoners gaan ver
De gouden kooi houdt nooit op. De overgebleven holbewoners heten Huub, Lieke, Jaap, Brian, Amanda, Nadia en Dennis. Wie het langst zit, krijgt een miljoen. Houd je het twee jaar vol, dan mag je de villa houden.
Er wordt al een jaar lang gevloekt, gesekst, beledigd, gehuild, gelachen, gescholden, gemanipuleerd en gevochten. Wie anders dan moraalridder Joop Atsma, Tweede Kamerlid van het CDA, wilde het programma daarom verbieden. SGP, Christenunie, SP en GroenLinks steunden hem tevergeefs.
Daarna distantieerden adverteerders zich. Maar het programma schijnt niet kapot te krijgen. Zelfs na de dood vanTalpa is er leven. Fons van Westerloo beloofde het programma op RTL beschaafder te maken, maar daar is niets van terecht gekomen. Het gaat er heftig aan toe als nooit tevoren. Hoe ordinair en onbeschaafd De gouden kooi ook moge zijn, het noopt tot kijken. Gedragswetenschappers en psychiaters, Tokkies en andere holbewoners, voyeurs en freaks, u en ik; ieder consumeert op zijn manier. De dorstige laaft zich aan de stortvloed aan vernederingen, de bloeddorstige geniet van de karaktermoorden, ik verbaas of verwonder me over wat 'de miljonairs, oneindig gevangen in luxe' elkaar aandoen als er roem te vergaren en een vermogen te verdienen valt. Ol we nou willen of niet, we kunnen allleen maar tot de conclusie komen dat het fascinerende televisie is. Dat blijkt uit de kijkcijfers. Gemiddeld kijken er op een avond zo'n 700.000 mensen.
Vermoedelijk is het zo spannend omdat je je steeds de vraag stelt: is dit nou spel of werkelijkheid? Het atwoord : beide. Het loopt over in elkaar. De aan roem verslaafde holbewoners gaan ver. Elke week leidt het pesten en zuigen tot schreeuwen en knokken. Hoeveel vernederingen kan een mens verdragen? Hoe beschadigd of verward zijn straks deze ontheemde mensen? En wie moeten we het kwalijk nemen? Henzelf? De Mol en van Westerloo? Onszelf als medeplichtigen?
hugo@ad.nl.