Tsja, ik weet t nietquote:Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
Kan je dit effect niet met een spons of doek in de verf deppen?
Volgens mij weleens zoits gezien bij een klusprogramma.
quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
Kan je dit effect niet met een spons of doek in de verf deppen?
Volgens mij weleens zoits gezien bij een klusprogramma.
Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:00 schreef EnactedChaos het volgende:
[..]
Tsja, ik weet t nietLijkt me wel lastig. Zeker bij onderstaande foto, zoals ik het eigenlijk precies wil hebben (de stijl dan).
[ afbeelding ]
Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:08 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?
Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:21 schreef michiel5 het volgende:
Witkalk zat bij ons op het plafond volgens mij, was echt een crime om daar over heen te verven, flink aan het schroben geweest met amoniak.
Precies, je kan er met wit kalk opnieu overheen, maar vrijwel alle muurverf is tegenwoordig toch latex?quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:25 schreef tnimble het volgende:
[..]
Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.
Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:16 schreef tnimble het volgende:
[..]
Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.
Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.quote:Op dinsdag 13 november 2007 21:00 schreef EnactedChaos het volgende:
[..]
Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?
Misschien in vergelijking met andere (professionele) producten maar ¤25 voor een liter verf is niet goedkoop toch?
Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?quote:Op woensdag 14 november 2007 09:28 schreef tnimble het volgende:
[..]
Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.
Of wachten tot de volgende trend.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:42 schreef EnactedChaos het volgende:
[..]
Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?
Merken kalkverf zijn zo goedkoop niet.
Ik wist niet dat t een trend wasquote:Op woensdag 14 november 2007 11:08 schreef tnimble het volgende:
[..]
Of wachten tot de volgende trend.
quote:Op dinsdag 27 november 2007 22:43 schreef reddevil124 het volgende:
Latexen MAAR EERST VOORSTRIJKEN!!!! ga naar DE VERFKAMPIOEN!!!!! Goeie tex perfect advies en lage prijzen!!!!
Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.quote:Op dinsdag 4 december 2007 17:44 schreef hierissieweer het volgende:
[quote]Op dinsdag 4 december 2007 12:53 schreef tnimble het volgende:
kalk = bouwmaterialen handel b.v. een zak Mekal 25 kg
Pigment bij een winkel met schilderbenodigheden zoals b.v. Martin Brinkhuis of Peter van Ginkel
[/quote
en hoe duur is een zak kalk dan?
Overigens is het op elke muur toe te passen? Ik zag dat je met zand een leuk stuctuurtje krijgt? Ik heb nog een wandje over en ik denk dat ik die er maar mee ga doen...
Hoeveel m2 kan je er mee doen? en vroeg me af geeft het niet enorm af??quote:Op woensdag 5 december 2007 10:33 schreef tnimble het volgende:
[..]
Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.
Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.
Voor structuur met zand wel schoon zand gebruiken (eerst spoelen, zilverzand is wel al reeds schoon en ontdaan van ijzer oxide).
Hoe droger je de verf maakt en hoe minder maar grover pigment je toevoegt hoe groter het effect wordt. Door in meerdere dunne lagen ancora fresco (italiaans voor nat in nat) aan te brnegen krijg je optimaal effect. Eerst breng je dan een dunne laag aan met fijn gemalen pifment van een lichte kleur als dat een beetje droog is breng je een niet dekkende laag aan met grof pigmnt. Je kunt daarmee zeer dramatische kleur verschillen crearen vooral als je met donkere pigmenten er over heen gaat.
Aangezien het alleen om de bovenste afwerklaag gaat (muren zijn als gestukt en glad enzo) kun je met een zak toch al snel makkelijk 100 m2 kunnen halen.quote:Op woensdag 5 december 2007 10:44 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Hoeveel m2 kan je er mee doen? en vroeg me af geeft het niet enorm af??
Alleen gips en hydraulischekalk blijft poederen. En hydraulischekalk is eigenlijk niet echt kalk en betsaat pas maar relatief kort. Het verschil er tussen is dat het net als portland cement chemisch met water uithard en niet met lucht. Het is een modern middel waardoor je hele korte droogtijd hebt.quote:Op woensdag 5 december 2007 14:21 schreef bbtb77 het volgende:
= Bijkomend voordeel is dat kalk ook een antibacteriële en schimmelwerende werking heeft. Nadeel is wel dat kalkverf ook na het drogen wit poeder zal blijven afgeven.
Bron: http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_plei/5820.asp
Man, ik heb een halve middag bij de Gamma gestaan met een stuk hout van de vloer, een staal stof van de bank en een staal van de verf van de kozijnen. Zie maar eens iets te vinden dat bij alledrie past, ik vond 't een heel karwei.quote:Op donderdag 6 november 2008 21:50 schreef BBQ-kip het volgende:
Heb je trouwens echt alle kleurkaartjes van histor en flexa al doorgespit in de bouwmarkt? Ik vind dat ze tegenwoordig erg veel zachte kleuren kleuren hebben namelijk.
Succes met zoeken!
quote:Op maandag 8 december 2008 23:27 schreef hierissieweer het volgende:
Stel, je hebt een betonnen of gelatexte ondergrond, kan de kalkverf er dan op?
Maar wat voor een primer?quote:Op woensdag 5 december 2007 10:33 schreef tnimble het volgende:
[..]
Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.
Ik vond het zo vanzelfsprekend dat het natuurtinten moeten worden dat ik dat geeneens opgeschreven hebquote:Op zondag 14 december 2008 16:17 schreef Gwywen het volgende:
Heel eerlijk: lichtgeel vind ik niet echt een kleur voor kalkverf.
Natuurlijke tinten, zoals op die site van Carte Colori, vind ik beter tot hun recht komen met kalkverf.
Had je de kalkverf zelf gemaaktquote:Op zondag 14 december 2008 21:35 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben de hele woonkamer oker, ik vind het zeker niet te donker. Het geeft juist een heel mediterrane uitstraling, vind ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |