abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54583532
Ik wil dus een deel van mn nieuwe apartementje gaan verven in een bepaalde betonachtige stijl. Nu kwam ik kalkverf tegen en dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, mits op een bepaalde manier aangebracht.

Maar dit spul is vrij prijzig, duurder dan gewoon grijze muurverf in ieder geval. Heeft er iemand misschien een goedkoper idee? Het geld is op namelijk... Is het misschien iets om gewoon donkergrijze muurverf te nemen en dan met een spons een bepaald effect te creeren dat er op lijkt? Of iets anders?

Ik bedoel dit (voor op de muren dus):

Bedankt!
pi_54583579
Kan je dit effect niet met een spons of doek in de verf deppen?
Volgens mij weleens zoits gezien bij een klusprogramma.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54583850
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
Tsja, ik weet t niet Lijkt me wel lastig. Zeker bij onderstaande foto, zoals ik het eigenlijk precies wil hebben (de stijl dan).

pi_54583950
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
pi_54584018
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:00 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Tsja, ik weet t niet Lijkt me wel lastig. Zeker bij onderstaande foto, zoals ik het eigenlijk precies wil hebben (de stijl dan).

[ afbeelding ]
Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?
pi_54584233
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:08 schreef michiel5 het volgende:

[..]

Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?
Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.
pi_54584352
Witkalk zat bij ons op het plafond volgens mij, was echt een crime om daar over heen te verven, flink aan het schroben geweest met amoniak.
pi_54584448
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:21 schreef michiel5 het volgende:
Witkalk zat bij ons op het plafond volgens mij, was echt een crime om daar over heen te verven, flink aan het schroben geweest met amoniak.
Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.
pi_54584493
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:25 schreef tnimble het volgende:

[..]

Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.
Precies, je kan er met wit kalk opnieu overheen, maar vrijwel alle muurverf is tegenwoordig toch latex?
Of in elk geval het spul voor amateurs zoals ik.
pi_54585400
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:16 schreef tnimble het volgende:

[..]

Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.
Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?

Misschien in vergelijking met andere (professionele) producten maar ¤25 voor een liter verf is niet goedkoop toch?
pi_54594299
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 21:00 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?

Misschien in vergelijking met andere (professionele) producten maar ¤25 voor een liter verf is niet goedkoop toch?
Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.
pi_54594461
Kan iemand dan het exacte 'recept' geven, als het zo makkelijk te maken is? Ik heb er ook wel oren naar. Ik heb het veel zien gebruiken in de vroegere BBC-programma's zoals Changing Rooms, met de flamboyante Laurence Llewelyn-Bowen in de hoofdrol. Maar weer ot: ik zou erg blij zijn met de exacte mengverhoudingen
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_54595593
quote:
Op woensdag 14 november 2007 09:28 schreef tnimble het volgende:

[..]

Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.
Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?

Merken kalkverf zijn zo goedkoop niet.
pi_54596094
Recept:

kalk
water
pigment
eventueel wat fijn zand voor een licht structuur

Verhoudning van kalk en water dusdanig dat het iets dikker dan karne melk is.

Hoeveelheid pigment zo min mogelijk pigment van een donkere kleur in droge vorm.
pi_54596110
quote:
Op woensdag 14 november 2007 10:42 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?

Merken kalkverf zijn zo goedkoop niet.
Of wachten tot de volgende trend.
pi_54596720
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:08 schreef tnimble het volgende:

[..]

Of wachten tot de volgende trend.
Ik wist niet dat t een trend was

Ik hou gewoon van een simpele (industriele) look. Dus gewoon een betonmuur/vloer, onbewerkt metaal, dat soort dingen. En aangezien ik geen betonnen muur kan neerzetten in dat appartement zoek ik een andere optie, of t nou "in" is of niet
pi_54878976
Latexen MAAR EERST VOORSTRIJKEN!!!! ga naar DE VERFKAMPIOEN!!!!! Goeie tex perfect advies en lage prijzen!!!!
schilder
pi_54879123
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 22:43 schreef reddevil124 het volgende:
Latexen MAAR EERST VOORSTRIJKEN!!!! ga naar DE VERFKAMPIOEN!!!!! Goeie tex perfect advies en lage prijzen!!!!
pi_54879210
Ik ga dat spul trouwens gewoon kopen bij Kitsch en Kunst in Rdam, ben ik voor +/- 50,- (2 potten) klaar, kan ik gewoon een kleur kiezen en hoef ik niks te mengen enzo.

dinsdag 4 december 2007 @ 10:16:48 #20
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_55028603
maar war haal je het goedkope kalk vandaan en de pigment??
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_55031869
kalk = bouwmaterialen handel b.v. een zak Mekal 25 kg
Pigment bij een winkel met schilderbenodigheden zoals b.v. Martin Brinkhuis of Peter van Ginkel
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:44:52 #22
190186 hierissieweer
pi_55039131
[quote]Op dinsdag 4 december 2007 12:53 schreef tnimble het volgende:
Pigment bij een winkel met schilderbenodigheden zoals b.v. Martin Brinkhuis of Peter van Ginkel
[/quote

en hoe duur is een zak kalk dan?

Overigens is het op elke muur toe te passen? Ik zag dat je met zand een leuk stuctuurtje krijgt? Ik heb nog een wandje over en ik denk dat ik die er maar mee ga doen...
pi_55052315
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:44 schreef hierissieweer het volgende:
[quote]Op dinsdag 4 december 2007 12:53 schreef tnimble het volgende:
[/quote

en hoe duur is een zak kalk dan?

Overigens is het op elke muur toe te passen? Ik zag dat je met zand een leuk stuctuurtje krijgt? Ik heb nog een wandje over en ik denk dat ik die er maar mee ga doen...
Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.

Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.

Voor structuur met zand wel schoon zand gebruiken (eerst spoelen, zilverzand is wel al reeds schoon en ontdaan van ijzer oxide).

Hoe droger je de verf maakt en hoe minder maar grover pigment je toevoegt hoe groter het effect wordt. Door in meerdere dunne lagen ancora fresco (italiaans voor nat in nat) aan te brnegen krijg je optimaal effect. Eerst breng je dan een dunne laag aan met fijn gemalen pifment van een lichte kleur als dat een beetje droog is breng je een niet dekkende laag aan met grof pigmnt. Je kunt daarmee zeer dramatische kleur verschillen crearen vooral als je met donkere pigmenten er over heen gaat.
  woensdag 5 december 2007 @ 10:44:29 #24
190186 hierissieweer
pi_55052535
quote:
Op woensdag 5 december 2007 10:33 schreef tnimble het volgende:

[..]

Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.

Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.

Voor structuur met zand wel schoon zand gebruiken (eerst spoelen, zilverzand is wel al reeds schoon en ontdaan van ijzer oxide).

Hoe droger je de verf maakt en hoe minder maar grover pigment je toevoegt hoe groter het effect wordt. Door in meerdere dunne lagen ancora fresco (italiaans voor nat in nat) aan te brnegen krijg je optimaal effect. Eerst breng je dan een dunne laag aan met fijn gemalen pifment van een lichte kleur als dat een beetje droog is breng je een niet dekkende laag aan met grof pigmnt. Je kunt daarmee zeer dramatische kleur verschillen crearen vooral als je met donkere pigmenten er over heen gaat.
Hoeveel m2 kan je er mee doen? en vroeg me af geeft het niet enorm af??
pi_55052832
http://www.monumentenwacht.be/nl/uploads/b135.pdf

Hier staat een heel stuk over kalkpleisters en verf.
pi_55053061
quote:
Op woensdag 5 december 2007 10:44 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Hoeveel m2 kan je er mee doen? en vroeg me af geeft het niet enorm af??
Aangezien het alleen om de bovenste afwerklaag gaat (muren zijn als gestukt en glad enzo) kun je met een zak toch al snel makkelijk 100 m2 kunnen halen.

Als je als basis luchtkalk neemt, deze zal na aanbrengen gedurende ca een week licht poeder afgeven. Zodra het water er uit is hard de laag door een chemische reactie met de lucht volledig uit en is veegvast en poederd niet zoals gips wel blijft doen. Naast dat het veegvast wordt word het ook waterdicht maar laat vocht wel langzaam paseren. (ademd)
pi_55057439
= Bijkomend voordeel is dat kalk ook een antibacteriële en schimmelwerende werking heeft. Nadeel is wel dat kalkverf ook na het drogen wit poeder zal blijven afgeven.

Bron: http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_plei/5820.asp
pi_55072589
quote:
Op woensdag 5 december 2007 14:21 schreef bbtb77 het volgende:
= Bijkomend voordeel is dat kalk ook een antibacteriële en schimmelwerende werking heeft. Nadeel is wel dat kalkverf ook na het drogen wit poeder zal blijven afgeven.

Bron: http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_plei/5820.asp
Alleen gips en hydraulischekalk blijft poederen. En hydraulischekalk is eigenlijk niet echt kalk en betsaat pas maar relatief kort. Het verschil er tussen is dat het net als portland cement chemisch met water uithard en niet met lucht. Het is een modern middel waardoor je hele korte droogtijd hebt.
  donderdag 6 december 2007 @ 11:37:25 #29
190186 hierissieweer
pi_55074785
en hoe weet je nou welke je moet hebben in de winkel?
pi_55076353
Beide kun je gebruiken. Als je Mekal van Carmeuse koopt heb je luchtkalk. Droogt wat langzamer en vormt door reactie met koolstofdioxide uit de lucht vorm een dunne schil van calciumcarbonaat. Calciumcarbonaat is het mineraal voor eierdippen, schelpen, enz uit bestaat. Als er geen lucht bij kan komen vormt er geen calciumcarbonaat. Dat is bij wat dikkere lagen een groot voordeel. Als het door werken gaat scheuren (b.v. als het voor een pleisterlaag gebruikt wordt of als metselmortel) poedert het tijdens het scheuren. Omdat er bij het poeder in het scheurtje vochtige buiten lucht bij kan dicht de scheur zich.

Gebruik je het als afwerklaag (verf) en er kan geen voldoende lucht bij zal het niet uitharden tot calciumcarbonaatt. Als het binnen klimaat erg droog is zal maar een deel kunnen uitharden.
  donderdag 6 december 2007 @ 14:27:25 #31
190186 hierissieweer
pi_55078381
trimble hoe bedoel je dat laatste? Als er geen lucht bij kan komen? Want het lijkt mij dat als je het erop smeert dat er genoeg lucht bij kan of niet??

hoe verwerk je het? die kalk water erbij totdat het yoghurt is(eventueel zand voor het structuurtje?) (hoeveel poeder?? pigment voor het kleurtje?)en dan met een blokkwast opzetten? en uitkwasten?

Kan het ook op latex en wat voor een primer heb ik nodig??
pi_55079890
Zodra je er iets overheen doet als behangplakselm een andere verf sluit je het af en hard het niet uit. Nu denk je wellicht maar wie doet dat nu over een natte laag heen? Eerst verdamp het water, daarna begint het pas uit te harden.

Neem een iets waarin de de verf kan bewaren voor gebruik. Doe hier op 1kg kalk ca 2 liter water bij. Goed doorroeren. Eventueel zand bij voegen naar behoefte (niet 10 kg zand ofzo). Kalk wat in water gemengt is kun je lang bewaren. Als je het voor gebruik een dag of meer laat staan wordt de verf vettig, dit maakt hem prettiger om uit te smeren.

Egale kleuring:
Pigment fijn wrijven met wat water (zijn ook speciale glazen vijzels voor maar niet persee nodig).

Milde variatie:
aan boven staande na wrijven ook grof pigment toevoegen:

Enige variatie:
alleen grof pigment aan de verf toevoegen:

Hevige variatie:
Direct na het aanbrengen van de (ongekleurde of licht gekleurde) verf op de muur met een donkerdere of andere kleur verf die donkerder is (tot 4 maal zoveel water) niet dekkend er overheen verven met blokkwast of sponzen.

Dramatische variatie:
Direct na het aanbrengen van de (ongekleurde of licht gekleurde) verf op de muur met pure pigment inwrijven met een doek of spons.

Hoeveelheid pigment? Varierend van een eetlepel per liter tot vele grammen. Hoe meer hoe donkerder.

Nog een Als extra bescherming als de ruimte b.v. een badkamer is kun je de kalkverf afschrobbaar en vlekbestendig maken door marseillezeep over de nog natte verf aan te brengen.

Nog een tip: Om de verf een lichte glans te geen voeg een kwart pakje behanglijm toe aan een liter verf.
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:40:19 #33
81237 releaze
best of both worlds
pi_60175191
Ik ga dit topic ff kicken. Ik heb het een tijdje geleden al gelezen en ik vind het een enorm interessant concept. Gezien ik over een tijdje ga verhuizen zat ik er aan te denken om dit in het nieuwe huis te gebruiken, maar ik vroeg me af

hebben fokusers dit al weleens geprobeerd of op hun muren? Zo ja, kunnen jullie wat over het proces, de moeilijkheden en het resultaat vertellen?

Met Dank
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:42:44 #34
81237 releaze
best of both worlds
pi_60175259
Oh en nog een vraag, op wat voor een soort ondergrond kan dit? Wij krijgen gipsplaten als muren (houten huis) en d'r zit momenteel lelijk raufaser behang op. Brr.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 15:54:45 #35
81237 releaze
best of both worlds
pi_60209662
Ff een schup
pi_60245936
Kant en klare kalkverf kan ook op gipsplaat, zelfgemaakte niet.
pi_60496426
Ik heb pas een prachtig muurtje gekalkt( verfd) mooi wit beetje onregelmatig, fluwelig.
Gewoon van kalk ( mekal) 2 dagen in water, zilverzand erdoor met de mortelmixer en geschilderd met de blokwitter. Volgend project is de woonkamer, dan doe ik er een beetje pigment door voor een lichtgrijze wand. Resultaat is prachtig, kost wat meer tijd , maar is ook spotgoedkoop.

Leuk boek over traditionele verftechnieken: "Muren"Elisabeth Livolski, uitg. REBO Staan ook kalkverfrecepten in.
pi_60511739
Heb je een foto palet? Het klinkt super
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:46:22 #39
190186 hierissieweer
pi_60518719
Palet, heb het zilverzand er meteen door gedaan? Of pas na de 2de dag? Maar indd, we willen foto's!
  zondag 3 augustus 2008 @ 12:04:59 #40
81237 releaze
best of both worlds
pi_60523862
Btw, ik had aan mn pa gevraagd over kalkverf hoe en wat, maar hij zei dat je dat niet moest doen omdat je er daarna niet echt meer goed overheen kon schilderen/(behangen) (dat laatste weet ik niet meer zeker) omdat het dan eraf bladdert. = no fun

Iemand die hier nog enige insights over heeft?
pi_60537947
Ik zal zien dat ik een foto plaats. Ik heb pas de tweede dag zand erdoor gedaan.
Je kan er inderdaad niet meer overheen behangen, maar wel opnieuw met kalkverf schilderen. Bovendien is het eraf te schrobben.

Groet
pi_61186669
Interessant topic.

Weet iemand misschien ook hoe je verf maakt met krijtpoeder? Kan je het aanmaken met (magere) melk of is dat onverstandig (ivm schimmel e.d.) En waar kan je krijtpoeder allemaal mee mengen?
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:01:37 #43
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_61230630
Met melk lijkt me zeer onverstandig, of je moet houden van een zuur ruikende muur...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_61236623
Hm. Caseineverf stinkt ook hoor. En dat trekt uiteindelijk wel weg (neem ik aan). Ik heb wat krijtpoeder gemengd met melk en na ruim een dag ruikt het net als caseinverf.
pi_63012298
Ik kán een nieuw topic openen, maar ik kan natuurlijk ook een oud topic reanimeren.

Vraagje: kan kalkverf ook op een gespachtelputzte wand? Of wordt dat lelijk, met zo'n korrelige ondergrond?

Ik vraag dit omdat ik de gewone mengkleuren muurverf van Gamma, Histor, Flexa enz. eigenlijk te hard van tint vind, zelfs de steentinten, en meer zie in de poederachtige tinten van bijv. het hierboven reeds genoemde Carte Colori.

Maar goed, als dat nou heel lelijk wordt op zo'n muur kan ik er natuurlijk maar beter niet aan beginnen.

Of iemand moet met de gouden tip komen om een volledige gespachtelputzte benedenverdieping mooi glad te krijgen...
  donderdag 6 november 2008 @ 21:50:42 #46
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_63013651
Ik ben ook op zoek gegaan naar een dergelijk effect, maar dan op de granolmuur voor in onze nieuwe woning. Ik kwam uit op muurverf van Histor met "Shades"effect erdoor, een soort fluweelpoeder waardoor het best wel op krijtverf lijkt.
Toen wij het wilden laten mengen in de kleur die wij wilden bleek het echter per pot van 1 liter te gaan (en we hadden zeker meer dan 5 nodig) en de juiste code voor Shades stond nog niet in de mengcomputer omdat het een nieuw product is, waardoor het wel erg duur en lastig werd.
Wij zijn toen maar voor extra matte muurverf gegaan, die zit nog niet op de muur dus ik weet niet hoe het gaat uitpakken, maar het lijkt me achteraf mooier op het granol dan de Shades. Dat lijkt me (net als krijtverf) mooier op een vlakke of pas gestucte muur. Ik weet ook niet hoe goed je het kunt aanbrengen, krijtverf op een muur met spachtelputz.
Heb je trouwens echt alle kleurkaartjes van histor en flexa al doorgespit in de bouwmarkt? Ik vind dat ze tegenwoordig erg veel zachte kleuren kleuren hebben namelijk.

Succes met zoeken!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_63017498
is dit niet gewoon hetzelfde als veegvast?
pi_63017895
quote:
Op donderdag 6 november 2008 21:50 schreef BBQ-kip het volgende:
Heb je trouwens echt alle kleurkaartjes van histor en flexa al doorgespit in de bouwmarkt? Ik vind dat ze tegenwoordig erg veel zachte kleuren kleuren hebben namelijk.

Succes met zoeken!
Man, ik heb een halve middag bij de Gamma gestaan met een stuk hout van de vloer, een staal stof van de bank en een staal van de verf van de kozijnen. Zie maar eens iets te vinden dat bij alledrie past, ik vond 't een heel karwei.

Is dat lang geleden dat jij dat van Shades wilde laten doen, of zou 't intussen wel wat meer ingeburgerd zijn?

Ik zou natuurlijk wel gewoon een lichtere versie kunnen nemen dan de kleuren die we nu hebben uitgekozen (eentje voor de "lambrizering" en eentje voor erboven), maar een lichtere kleur is niet automatisch een poedertint.
Ik zou bijna op eigen risico een zak kalk door m'n acryllatex gooien, maar of dat nou het gewenste resultaat geeft
  donderdag 6 november 2008 @ 23:40:02 #49
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_63018319
Ja het is heel lastig, kleuren uitzoeken... Gelukkig heb ik nu alleen de muur in een flinke kleur (olijfgroen ) en de rest wat neutraler, waardoor het makkelijker kiezen was. Maar in mijn huidige huis was het ook hel...

Is ongeveer anderhalve week geleden en ik heb het alleen bij de Gamma in Delft gevraagd, dus ik weet niet hoe het bij andere zaken is. Ik zou er nog over gebeld worden als ze Histor hadden geraadpleegd (voor een eventuele update van het systeem) maar da's natuurlijk nooit gebeurd
Een voorbeeld van Shades staat trouwens op de Histor site. Klik op "producten", dan op "decoratief" en dan links in het menuutje "Shades muurverf". Er worden 3 voorbeelden gegeven, waarvan ik de variant "puur persoonlijk" wel erg mooi vond. Maar da's natuurlijk een gladde muur met het spul erop, geen spachtelputz o.i.d.

Als je een kleur verf hebt uitgezocht en daar een extra matte muurverf van neemt droogt het erg poederig op is mij vertelt, misschien dat je het kleinste maatje muurverf kunt meenemen in de kleur die je wat lijkt? Weet niet hoe duur dit is, maar is te proberen toch? Beetje ervan op de muur smeren en laten drogen om het effect te checken. Misschien kun je zo ook proberen om een beetje kalk door een beetje latex te mikken en te kijken hoe dat opdroogt
Leuk experimentje?
  maandag 8 december 2008 @ 23:27:49 #50
190186 hierissieweer
pi_63865475
Stel, je hebt een betonnen of gelatexte ondergrond, kan de kalkverf er dan op?
  woensdag 10 december 2008 @ 20:56:53 #51
190186 hierissieweer
pi_63915704
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:27 schreef hierissieweer het volgende:
Stel, je hebt een betonnen of gelatexte ondergrond, kan de kalkverf er dan op?
quote:
Op woensdag 5 december 2007 10:33 schreef tnimble het volgende:

[..]
Maar wat voor een primer?
pi_63921118
Bij karwei hebben ze nu ook kalkverf, weet niet of het goedkoper is dan wat jij gezien hebt.
pi_64003983
Ik wil muren met kalkverf lichtgeel gaan maken, maar ik heb geen ervaring met het zelf maken van kalkverf. Lijktt me wel aantrekkelijk, omdat ik wel 40-50m2 muur heb.

Iemand wel ervaring ? Tips?
pi_64008470
Heel eerlijk: lichtgeel vind ik niet echt een kleur voor kalkverf.
Natuurlijke tinten, zoals op die site van Carte Colori, vind ik beter tot hun recht komen met kalkverf.
pi_64012342
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:17 schreef Gwywen het volgende:
Heel eerlijk: lichtgeel vind ik niet echt een kleur voor kalkverf.
Natuurlijke tinten, zoals op die site van Carte Colori, vind ik beter tot hun recht komen met kalkverf.
Ik vond het zo vanzelfsprekend dat het natuurtinten moeten worden dat ik dat geeneens opgeschreven heb

Oker vind ik op zich een heel mooie kleur, maar te donker als het op alle wanden komt te zitten (zeker voor 40 m2 muur).

Dus meteen maar een vraag erbij: weet iemand pigmenten (te koop) die een licht geel (oker, maar dan lichter) natuurlijk effect geven?
pi_64015668
Oh, sorry, ik kreeg meteen zo'n vanillekleur op m'n netvlies
Wij hebben de hele woonkamer oker, ik vind het zeker niet te donker. Het geeft juist een heel mediterrane uitstraling, vind ik.
Anyway, wat je vraag betreft: is het misschien een idee om echt oker met je kalk te mengen?
pi_64023520
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:35 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben de hele woonkamer oker, ik vind het zeker niet te donker. Het geeft juist een heel mediterrane uitstraling, vind ik.
Had je de kalkverf zelf gemaakt ?
Of hoe ben je er anders aan gekomen? Wat zijn je ervaringen?
M.n. verbruik per m2. Bij mij is het nl. zo dat als op de bus staat X m2 per liter, ik er iets van de helft daarvan uithaal, of 0,7 daarvan als ik heeeeeel zuinig strijk.
pi_64026959
Nee, dat was helaas niet met kalkverf maar gewone latex van de Gamma. Het plan is om ooit nog wel kalkverf op de muren te smeren in diezelfde tint, maar dan zouden we eerst de wanden glad moeten maken, omdat er nu reliëf op zit
  dinsdag 13 januari 2009 @ 01:56:48 #59
190186 hierissieweer
pi_64977539
Iemand inmiddels al ervaringen?
En wat voor een primer is er nodig voor een latx ondergrond?
pi_65067273
Nog geen ervaringen, wel een artikel gelezen over deze verfspecialist:
www.paintingthepast.nl
  donderdag 15 januari 2009 @ 16:53:06 #61
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_65076684
tvp
pi_72301766
Wilde niet een nieuw topic maken, vandaar deze schop!

Heb hier op de zolder van de garage, meer dan 20 emmers kalk staan.
Ook een donkere grijze variant en volgens mij een emmer rood.
(Als ik het goed begrepen heb was de vorige eigenaar werkzaam bij Hoogheemraad en nam die nog wel eens wat mee naar huis... )

Deze kalk is toch ook geschikt om te verven?
En als het dat is, dekt het dan? Op bijvoorbeeld een plafond met balken?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 31 augustus 2009 @ 15:23:47 #63
144942 Eekhoorntje
See every day... As a new one!
pi_72310813
Krijtverf is ook zoiets als kalkverf, effect ook ongeveer, misschien is dat wat goedkoper?
  maandag 31 augustus 2009 @ 15:39:58 #64
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_72311241
Obli, is dat poeder? Houd er wel rekening mee dat als je het gebruikt met water op je plafond/muur, het niet veegvast is.
Je kunt het er dus met een sopje zo afhalen, dat kan prettig zijn, maar ook niet natuurlijk.
En de kalk gaat ook een reactie aan met je houten balken als je het daar direct opsmeert, waardoor deze wat donkerder worden dacht ik, da's dus ook wel goed om te weten voor als je het er ooit wilt afhalen.
Ik vind het wel erg mooi trouwens
Oh ja, het dekt niet heel erg goed en wordt snel streperig, maar als je je (grote) kwast goed hanteert, moet dat wel mooi worden hoor.

Ik ken het van een patiënt die me trots liet zien dat de therapie gewerkt had en dat hij nu weer zijn duiventil kon insmeren met kalk met een aangepaste kwast (kalk werkt antibacterieël)
pi_72315168
ja , kippie, het is poeder....
Maar ik heb nu op mijn plafond gewone verf zitten, 1 kant mat en 1 kant groene verf. Niet mat.
En op de balken donker bruin...
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:50:43 #66
190186 hierissieweer
pi_72341717
En oblivion, heb je er al wat mee gedaan?
pi_72342543
Nee,want ik weet niet of het gaat.
Ik wil namelijk een mat en gedekt plafond.
Maar ben geen bekende in de wereld van kalk en water...
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:45:10 #68
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_72343377
Je hebt vast wel reststukjes hout liggen ergens, probeer eens een stukje.
Of een stuk hout of steen bewerken met stucprimer (die oranje drek), laten drogen en daarna met kalk-water-mengsel. Dan kun je meteen zien of het goed dekt.
pi_72345465
Ik heb genoeg hout liggen, maar dat is blank.
Wat er op het plafond zit is dus bedekt met verf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')