Energy Drink: je fobie komt misschien niet zo heel vaak voor, je hoort het niet dagelijks tenminste, maar eigenlijk werken alle fobieen hetzelfde. Je wordt bang voor iets door een bepaalde situatie (dat kan een heel onbenullige situatie zijn, misschien moest je toen je klein was op visite eens iets heel vies eten waar je misselijk van werd of zo, terwijl je het uit beleefdheid moest opeten) en vanaf dat moment word je bang voor die situatie op zich en je gaat dat steeds groter maken. Hoe meer je die situatie vermijdt, hoe meer aandacht je die angst geeft, hoe groter die angst wordt. En de enige manier om er vanaf te komen is eigenlijk door het gewoon te doen en te merken dat er niets gebeurt op dat moment (meestal gaat het wel goed, je hebt nl. nog nooit over tafel gekotst, toch?

) . Het is niet gek dat die angst dan terugkomt, maar op het moment dat je die positieve ervaring blijft herhalen (dus eten zonder echte problemen) zal het wel langzaamaan gaan verdwijnen.
Ik heb deze angst niet (nou ja, net als veel mensen ga ik enorm stuntelen met eten als ik samen met iemand eet en ook maar een klein beetje nerveus word, maar heel erngstig is het niet) maar heb wel veel andere fobieen gehad, zoals claustrofobie, angst voor menigtes en naalden. Die laatste fobie was dan redelijk verklaarbaar. De eerste keer dat ik bloed moest laten prikken was ik een jaar of vijf. Dat ging verkeerd en die vrouw prikte door de ader heen, dat werd nogal een dramatisch bloedbad natuurlijk voor een klein kind, en sindsdien was ik er bang voor. Ik was zo bang voor naalden, ik kon er niet over praten, ik kon geen naald zien. Ik werd al helemaal nerveus als iemand een naald in de buurt had. Als ik bloed was wezen prikken kreeg ik visioenen van enorme bloedfonteinen die uit m'n arm spoten, etc. Op een bepaald moment moest ik vlak achter elkaar voor meerdere onderzoeken en toen ging het pas over, gewoon door meerdere malen te gaan en te zien dat je helemaal niet leegbloedt. Dus ik weet hoe het voelt en het is hard, maar je moet het gewoon gaan doen. Gewoon afspreken. Ga een week lang iedere dag bij iemand anders eten en je zult merken dat het aan het eind van de week stukken beter gaat.