abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 november 2007 @ 08:02:07 #201
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_54709907
Marlieske, ik doe het hier in een ijsblokjesvormpjes gedaan. Ik heb van die langwerpige van de IKEA, van die flexible dingen. En dan neem ik er elke keer een paar stukjes uit. Werkt prima!

Anna zit hier echt weer middenin een sprongetje. Elke drie uur wakker, krijsen als een speenvarken en vanacht zelfs weer een nachtvoeding gegeven! (Wat was dat ook al weer???). Maarja, je weet wat ze zeggen he.....het is maar een faaaaaaaaase.

Ik hoop het maar, want ik voel me nog steeds niet helemaal 100%. Ik weet ook niet hoe lang dat misselijke gevoel blijft. Maar ik heb nergens trek in en ik ben heel slap. Iemand ervaring met een ruggenprik?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_54710306
Begint tegenwoordig iedereen weer met 4 maanden met groente en fruit?

Dean wat goed zeg! Wat ga je snel!

Memmel, na de ruggenprik kon ik pas na een dag of 4 weer normaal eten en voelde ik me weer wat fitter.
  maandag 19 november 2007 @ 09:03:04 #203
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54710347
Marlieske, is er een reden om met 3,5 maand al met fruit te beginnen? met het gevaar als 'heb je haar weer' te worden gezien: Je weet dat 6 maanden de richtlijn is om te beginnen met bijvoeding? Ook bij flesvoeding
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54710369
leuk he nijna, die sprongetjes.. Het kost even wat extra energie, maar je kindje is dan ook opeens weer een stukje gegroeid..

Het gaat hier wel redelijk.. Chris leek op de forte voeding weer met 5 *165-200 toe te kunnen.. Maar inmiddels vraagt hij eens in de 2 dagen om een extra voeding. meestal 's nachts.. We zijn nu 2 keer over de 1000 ml heen gegaan(soms smokkelen overdag door 5 schepjes op 180ml water, maar dan komt hij ook eerder). Maar je kunt zo'n kleintje toch ook niet laten brullen (zeker niet als het nog een uur duurt tot etenstijd.. Hopelijk is het maar eventjes, en anders maar weer een andere oplossing bedenken..
pi_54710522
Vivi, bedankt voor de kooktips!! heb het meteen geknipt en geplakt, en opgeslagen!
Misschien krijgt deze mama wel een opperdepop boek van Sinterklaas.

Memmel, hier totaal geen problemen na de ruggeprik. Toen het uitgewerkt was, was ik ook wel weer oke.

Deepfreeze, wat een hongerig mannetje is Chris....hebben ze op het cb geen tips voor je?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_54710606
Memmel, ook hier geen problemen met de ruggeprik. Bel je huisarts maar even, ruggeprik is toch wel een serieus iets, laat maar zeggen. Heb je ook hoofdpijn ?
pi_54711512
We zijn begin oktober voor het laatst naar het CB geweest, en hoeven pas 30 november weer. Maar als de voedingen vanochtend weer zo snel opelkaar komen, dan ga ik wel even bellen.
Hij eet dus als kool, maar als ik hem zo zie, dan is hij nog steeds goed in verhouding, of misschien zelf lang voor zijn gewicht. Qua kleding zit hij qua broeken in 62, maar qua shirts is hij snel doorgestormd naar 68, want hij heeft een lange romp. Zijn slaappakjes in maat 68 passen net om de romp, terwijl zijn voeten en armen nog zat ruimte hebben. Misschien heeft hij nu al de snelle spijsvertering van zijn vader en tante..
  maandag 19 november 2007 @ 10:37:50 #208
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_54711771
Memmel, ik ben ook nog een paar dagen flink groggy geweest, met weinig tot geen eetlust.
Maar ja, had net een kind gebaard, da's toch een andere situatie.
In ieder geval beterschap en sterkte met je kleine krijserd

Wij hebben al een datum geprikt: op 15 december krijgt Devin voor het eerst een stukje zachtgekookte wortel!
Hij is dan 6 maanden + 1 dag. Ik ben zo benieuwd wat hij ervan gaat vinden, ik kan haast niet wachten!

Deepfreeze, zo'n snelle spijsvertering is niet verkeerd!
Hoewel hij natuurlijk best snel uit zijn kleertjes groeit op deze manier.
Van het weekend heb ik ook weer een lading kleertjes opgeborgen waar Devin niet meer in past
En...nieuwe kleertjes tevoorschijn gehaald die hem nu eindelijk wel passen!
.... met gevoel voor drama....
pi_54712377
Deepfreeze, lastig... misschien inderdaad het CB maar even bellen als het zo blijft.

Ik vermoed hier echt dat sprongetje, ze is zo aan het huilen steeds. Honger kan het niet zijn, luier is net verschoond. Op mn arm is ze stil en lacht ze heel lief...
Soms valt ze even in slaap, maar dat duurt niet lang en dan is het weer brullen. Klinkt dat bekend bij een sprongetje? Overigens heeft ze vannacht wel 6 uur aaneen geslapen . Dus nu weer volop energie om te spoken .
Fake it till you make it...
pi_54712964
Deepfreeze lastig hoor. Het is jammer dat hij nog te jong is voor rijstebloem, want dat werkt vaak wel.

Ja Nijna, ze zijn dan vaak wat hangerig!
pi_54713085
Ze ligt nu op schoot te slapen, ik denk dat ik ons maar even lekker op de bank installeer, nieuwe harry potter erbij voor als mn andere boek uit is zometeen . Kom ik toch nog aan lezen toe .
pi_54713266
quote:
Op maandag 19 november 2007 10:37 schreef Kersjes het volgende:

Wij hebben al een datum geprikt: op 15 december krijgt Devin voor het eerst een stukje zachtgekookte wortel!
Hij is dan 6 maanden + 1 dag. Ik ben zo benieuwd wat hij ervan gaat vinden, ik kan haast niet wachten!
Hihi jij had ook al bedacht wanneer je daarmee gaat beginnen.
Hier de planning om met/rond kerst te beginnen. Pepijn is dan op een week na 6 maanden, maar wij was ook 1,5 week overtijd. En ik vind kerst gewoon een leuke datum om daarmee te beginnen
  maandag 19 november 2007 @ 12:10:23 #213
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_54713589
P._iglet, kerst is ook een leuke, onvergetlijke datum voor Pepijn's eerste hapje.
15 december is Devin's oma jarig, da's ook speciaal.

Nijna, gewoon lekker veel knuffelen met je kleintje om d'r gerust te stellen.
  maandag 19 november 2007 @ 12:10:55 #214
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54713606
Memmel, ik zou ook even bellen hoor, klinkt niet helemaal ok.

Marlieske, ik heb ook begrepen dat ook met fv 6 maanden aangehouden 'moet' worden om met bijvoeding te beginnen. Ethan krijgt iig tot die tijd niets (nou ja, niet bewust.. zal best dat hij toch ergens een kruimeltje vandaan weet te plukken )

Ethan heeft gisteren voor het eerst uit angst gehuild, geloof ik.. we kwamen binnen op m'n broertjes verjaardag en zn onderlipje begon vrijwel gelijk te trillen en toen kwam er een heel zielig huiltje uit, alsof het hem allemaal even teveel was (qua mensen/geluid). Pas na een paar minuten durfde hij het aan om uit m'n schouder tevoorschijn te komen en alles eens goed te bekijken, zo lief!
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_54716417
Zo, net het CB maar gebeld..
Deze dame klonk in ieder geval een stuk vaardiger dan de vorige keer. Ze vroeg goed door....
Het advies:
- Als er nachtflesjes komen langszaam afbouwen. Dus volgende keer maar 165 fles, daarna 135 etc..
- eventueel ook de late fles van 11 uur langzaam terughalen naar 9 uur. Maar dat is meer voor ons gemak
- En als hij al tekenen laat zien van happen en kauwen (hij hapt naar knuffels, vingers en op zijn speen) dan zouden we eventueel voorzichtig een groentehapje kunnen geven.. om zo de laatste middagfles iets later te krijgen. Meestal gaven ze dat advies pas met 4 tot 6 maanden. Maar omdat Chris de normale 4 uur niet tussen zijn flessen haalt is het een optie. Ze waren niet meer zo heel streng daarin..

Maar het was niet erg om over de 1 liter voeding te gaan, als het maar in de nacht was, niet elke nacht, en wel afbouwen.. Als ze overdag meer krijgen is het slecht voor de niertjes, omdat ze dan een hele hoop voedingstoffen in hun lichaam hebben. Maar 's nachts is dat toch lager, en kan er best nog iets bij..

Dus vanavond maar eens met vriendje overleggen wat te doen.
In ieder geval die nachtflessen verlagen is wel handig en te doen. Als hij dan een weekje doorslaapt kunnen we de late fles wel iets vervroegen.
En over die bijvoeding twijfel ik nog heel erg. Er zitten opzich geen echte allergieen in de familie, dus daarvoor hoeven we het niet te laten. Maar die darmpjes zijn natuurlijk nog wel erg jong. En eens een groente erin, en zijn darmen reageren niet goed, dan zit je daarmee. Dat lost ook niet zomaar op als je geen groente meer geeft.. Ik denk dat we dat nog wel even aankijken..
pi_54716898
Waarom zou het overdag slechter zijn dan 's nachts? Dat snap ik niet helemaal..

Daarbij vind ik het advies als hij ergens in gaat happen een groentenhap gaan geven persoonlijk erg slecht. Alle baby's gaan dingen in hun mond steken, erin happen, eraan likken, gewoon om de dingen te leren kennen en te ondekken. Het is toch allang bekend dat dat niks met behoefte aan een groentenhap/honger enzo te maken heeft?
Ik vind 3 maanden wel heeeel erg vroeg. Waarom dan niet eerder rijstebloem dat mogen ze wel hebben met 4 maanden terwijl groente zelfs liever wordt uigesteld tot 6 maanden!
pi_54717016
Ze happen ook in je autosleutels als je ze de kans geeft...
Das toch ook geen reden om ze acuut rijles te gaan geven

Afbouwen nachtfles klinkt als een goed plan, maar dat je 's nachts wel over de liter mag klinkt mij echt als raar in de oren. Hetgaat om de hoeveelheid vocht per 24 uur ivm de nieren, daarvoor maakt dag en nacht weinig uit.
pi_54717293
Ik schreef het advies hier even neer omdat ik ook niet zo zeker ben van het advies qua bijvoeding. Misschien zijn er hier mensen met tips...

Het gaat (dacht ik) om oa het zoutgehalte in de fles voeding. Als daar teveel van in het lichaam komt dan kunnen de nieren dat niet aan. Als hij overdag een flesje extra zou krijgen, dan wordt die zoutspiegel te hoog. Maar 's nachts is er toch al minder in het lichaam en kan dat beetje er wel bij.
Maar dan dus niet elke nacht een extra fles. Maar voor een keer kan het wel. En omdat het nu 2 a 3 keer in de week is, en hopelijk steeds kleinere flesjes, dan kunnen we hopelijk het bijvoeden wat rekken. En dan vanaf 4 maanden met rijstebloem gaan werken..

Ik weet inderdaad ook dat happen enzo geen teken is voor zin in vast voedsel. Maar als we moeten kiezen tussen een fles extra, of vast voedsel is misschien het laatste toch beter, want dan heb je minder last van zouten ed.. Het is kiezen tussen 2 kwaden.. Of 3 kwaden als je een gillende baby (doordat je gewoon niks extra's geeft) ook als optie neemt..
En groentes(wortel broccoli) schijnen weer beter voor de darmen te zijn dan fruit (banaan, peer).
En als je met zoet voedsel (fruit) begint, kan groente introduceren moeilijker gaan..
pi_54717462
Ik zou dan eerder kiezen voor rijstebloem dan voor groente. Waarom meteen voor groente als dat misschien niet nodig is? Ik denk dat groente een grotere aanslag is op de darmen. Zeker als je ermee gaat varieren.

Ik hoop voor jullie dat het afbouwen van de nachtfles werkt. En ik denk niet dat het om het zoutgehalte van een fles voeding gaat. Baby's mogen niet voor niks niet meer dan 1 liter per 24 UUR. Dat heeft niks te maken met overdag of nacht. Je moet het per 24 uur bekijken.
pi_54717497
Mag ik een misschien stomme vraag stellen (zonder de bedoeling hier iemand te kwetsen)?

Gisteren was ik erbij toen een 9 maanden oude baby gebakken banaan, kroepoek, chinese bami en nasi goreng met babi-pangangsaus gevoerd kreeg (van de chinees dus ja). Ligt het nou aan mij dat mijn nekharen hier van rechtop gaan staan?? Of loop ik heel erg achter en is dit tegenwoordig heel normaal? Ik dacht eigenlijk dat je dit soort dingen pas na een jaar of wat ging geven, als je het dan al wilt geven

(Oja, moeders van de baby heeft o.a. een glutenallergie en mag een heleboel dingen niet hebben)

(En wat dat kwetsen dus: misschien zijn er hier ook wel mensen die dit aan hun 9 maanden oude baby voeren, dat weet ik dus niet, maar die wil ik dus niet veroordelen ofzo, ik vraag me alleen af of het wel verstandig is om zoiets te doen of dat ik hopeloos achterloop)
  maandag 19 november 2007 @ 15:13:46 #221
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54717583
Maar DF, niet om je eigen ideeen in twijfel te trekken hoor en ik weet hoe moeilijk het soms gaat met Chris, maar wat als dat nou allemaal niet ligt aan zijn eetgedrag? Ik weet wel dat er zoiets bestaat als hongerige babies, maar als Ethan 's op rare tijden 'honger' lijkt te hebben en jengelt dan geef ik hem gewoon niets, ook niet een klein flesje oid. Misschien ergens ook wel 'gemeen', maar hij groeit prima en is verder kerngezond en ik weet dat hij niet meer nodig heeft dan dat hij krijgt.. dan maar even een krijsende baby. Ik begrijp dat het bij jullie wat meer is dan af en toe even een krijsende baby, maar hoe weten ze zo zeker dat dat komt omdat hij zoveel honger heeft (zoveel meer dan 'normaal' dat er nu al over bijvoeden en rijstebloem e.d. wordt gesproken, bedoel ik dan), is het mss niet toch iets anders?
Red de zeehond!
pi_54717598
Daar gaan mijn nekharen ook van overeind staan hoor Pruk!
Het is helemaal niet verstandig om zulke dingen aan je baby te geven. Te vettig en teveel zout enzo.
Mijn zoontje is op een paar dagen na 9 maanden, maar die zou dat dus echt niet krijgen hè!
En zeker niet als het van de chinees is. Als je het nou zelf gemaakt hebt en weet wat er inzit, dan is het nog een ander verhaal.
pi_54717615
Pruk daar zoudne mijn nekharen ook recht van overeind gaan staan!

Net zo recht overeind als van een tante van een van de kids op mijn werk, die voor haar dochtertje van nog geen 3 maanden een pakje wicky in een flejs goot.

Chinees lijkt me echt NIET verstand, veel vet zout, varkensvlees, garnalen etc. als je dan zo nodig er wat van wilt geven doe dan alleen droge rijst ofzo. En al helemaal niet als moeder allergieen heeft.

Garnalen, varkensvlees en toegevoegd zout worden ontraden tot 1 jaar. En die hoeveelheid vet daar krijgen de meeste volwassen al darmklachten van laat staan een baby.

Deepfreeze hopelijk gaat dat afbouwen van de nachtfles bij jullie werken. Lastig met zo'n hongerlapje, want laten huilen is ook geen optie. Ik hoop dat het lukt om nog lekker even te wachten met bijvoeding en dat hij straks prima tevreden is met zijn liter forte voeding per dag.
pi_54717721
Een pakje wicky voor een baby van 3 maanden.
Je vraagt je af waarom mensen zulke dingen doen hè.

Deepfreeze, gaat het verder eigenlijk wel beter met Chris en eten?
Hij heeft nu forte en het lijkt me dat er wel verbetering zou moeten zijn, maar dat komt niet echt in je bericht naar voren?
pi_54717860
Gelukkig, het ligt dus niet aan mij
pi_54718014
Fons is op die leeftijd ook wel eens meegeweest bij de chinees. En dan kreeg hij wat stukjes fruit die bij het voorgerecht lagen en een paar stukjes groenten uit onze hoofdschotel.
Ik vind het trouwens een groot verschil of je een kind echt gaat zitten voeren ofdat je hem een paar stukjes zelf laat eten...
pi_54718086
quote:
Op maandag 19 november 2007 15:31 schreef Bass-Miss het volgende:
Fons is op die leeftijd ook wel eens meegeweest bij de chinees. En dan kreeg hij wat stukjes fruit die bij het voorgerecht lagen en een paar stukjes groenten uit onze hoofdschotel.
Ik vind het trouwens een groot verschil of je een kind echt gaat zitten voeren ofdat je hem een paar stukjes zelf laat eten...
Dit was echt voeren. Overigens werd alleen de kroepoek opgegeten. Pas toen bleek dat dit niet gegeten werd, kwam er een potje Nestle op tafel met worteltjes en kip, maar ook dat werd niet gewaardeerd. Daarna werd er nog een Nijntjekoekje gegeven omdat er zo weinig gegeten werd en daarna nog een bakje vanilleyoghurt. Thuis krijgt ie gewone yoghurt met een scheutje ranja.
  maandag 19 november 2007 @ 15:35:40 #228
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54718107
Deepfreeze als je al wilt bijvoeden zou ik idd ook voor de rijstebloem gaan, 3 maanden is nog wel heel jong voor iets anders hoor .

Pruk, getsie! Dean krijgt dat ook niet hoor, ik ben al helemaal niet zo op de lange vingers die ie soms krijgt op het KDV, ik heb al gevraagd of ze hem zo min mogelijk toegevoegde suiker willen geven. Zout e.d. krijgt ie al helemaal niet!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_54718110
Hoezo is dat een verschil Bass-Miss?
Wij zijn laatst ook bij de chinees geweest en dan krijgt Damian ook een stukje fruit of groente.
Maar dat voer ik hem, omdat hij anders teveel gaat knoeien en dat vind ik dan gewoon niet zo netjes. Maar hij wil het net zo graag hoor, of doel je daar niet op?
Het gaat er voornamelijk om wát je hem/haar geeft lijkt me dan.
pi_54718141
Bij de groente of het fruit maakt het niet zoveel verschil, maar als een kind natuurlijk zelf ineens zijn hand uitsteekt in de nasi en het in zijn mond stopt is het wat anders dan een eigen bordje met wat nasi en van tijd tot tijd een lepel in je mond

Denk ik.
pi_54718179
quote:
Op maandag 19 november 2007 15:35 schreef appelsap het volgende:
Hoezo is dat een verschil Bass-Miss?
Wij zijn laatst ook bij de chinees geweest en dan krijgt Damian ook een stukje fruit of groente.
Maar dat voer ik hem, omdat hij anders teveel gaat knoeien en dat vind ik dan gewoon niet zo netjes. Maar hij wil het net zo graag hoor, of doel je daar niet op?
Het gaat er voornamelijk om wát je hem/haar geeft lijkt me dan.
Met 'voeren' bedoel ik echt dat je het kind een grote hoeveelheid van dat eten gaat prakken en met een lepel in zijn mond steken. Dat is een heel verschil met een paar stukjes groenten en vlees zonder saus van je bord pikken en hem daar van laten proeven. Het blijft beiden 'chinees', maar is toch een groot verschil vind ik.
  maandag 19 november 2007 @ 15:52:32 #232
3011 E.T.
pi_54718459
Tijn kreeg wel wat van de nasi op zijn eigen bord (was afhaal), 95% belandde op de grond en een paar korrels in z'n mond
Dus gewoon rijst met een paar flubbertjes ham en prei. En wat kroepoek (wat meneer erg lekker vind trouwens)

Hier trouwens ook geen toegevoegde suikers en zouten Lange vinger heeft ie dus nog nooit gehad (op het kdv hier geven ze droge cracottes als 'snack' smiddags)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 19 november 2007 @ 15:53:54 #233
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_54718470
DF, ik zou ook gewoon eens een rijstebloem-pap-fles proberen. Bij Anna heeft het geholpen en slaapt ze erop door (behalve nu, ze moet nu weer even door een faaaaase )

Even een voedingsvraagje van mij: Anna is komende zaterdag 26 weken (mijlpaal!). Nu is mijn pak Nutrilon 1 bijna leeg. Kan ik al gewoon Nutrilon 2 kopen of kan dat niet zomaar?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_54718514
Memmel je kan daar gewoon meteen mee beginnen hoor. Het komt niet op de dag precies. Als het pak op is zou je gewoon kunnen beginnen met nummer 2.

Bass-Miss, ik snap wat je bedoelt, en dat maakt inderdaad wel verschil.
pi_54719113
Zo zaten wij voor een paar weken terug bij de Mac. Aan het tafeltje naast ons zat een stel met een kindje en de opa en oma. Kindje hangt in de kinderstoel en mama verteld: Ja ik ben toch wel zo trots dat ie met zijn 2,5 maand al doorslaapt. En kind ondertussen maar brullen. Ach schatje heb je honger? En ik heel droog: Nee kind kan nog niet zitten met zijn 2,5 maand. Zat ze me ook nog dom aan te kijken. Achtelijk mens. Haald ze die kleine uit de stoel, is het echt nog zo'n humpie. Echt een babietje nog Dus ik beetje overdreven hard tegen Kevin: Jemig zo'n kleintje zet je toch niet in een kinderstoel!!
Toen gingen ze weg, eten nog niet eens op
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_54719155
Het ging ook wel beter met de forte... Voor een week of 2. Maar de laatste dagen wordt het weer erger. 's nachts weer af en toe een fles extra en zonet ook na 2,5 uur al brullen. Heb hem nog wat afgeleid door rond te wandelen. Maar na 20 minuten was het echt brullen en overstrekken. Heb hem toen een flesje gegeven, en die viel hij aan als een maniak.. Echt verslikken enzo.

Ik had wel weer de 1 speen erop, en hij is na 150 ml was hij te moe om verder te drinken. Dus hij ligt nu weer op bed. Dus misschien werkt dat wel (of hij komt gewoon weer een keer vaker en is het niet de oplossing).

Laten huilen heb ik de vooor de stap naar forte ook geprobeerd. Maar als hij na een half uur huilen stil is, en glazig naar de muur aan het staren is. Dat kan ik echt niet elke keer doen als hij brult. En het gebeurd bij alle flesjes overdag.. Soms brult hij na anderhalf uur al, dan krijgt hij ook niks.. Dan is het een kwestie van troosten/afleiden/terug naar bed/weer slapen. En dat werkt dan goed. Maar als het bijna etenstijd is, dan slaapt hij dus niet weer..

Ik denk dat ik zelf ook voor de rijstebloem zou kiezen ipv de groente. Denk niet dat Chris daarmee zoveel voeding binnen kan krijgen dat het een flesvoeding kan vervangen/opschuiven.

Het is ook niet echt mijn dag.. Niet zoveel geslapen, dus emo dag.. En we moeten ook nog proberen zijn hardnekkige voorkeurshouding te laten verdwijnen. Maar dat zal wel lukken met truukjes die eerder ook goed werkten.

Of zit er toevallig een sprong rond de 15 weken. VOlgens mij pas weer met 19 weken toch? Hij sabbelt wel veel meer vandaag..
pi_54719263
Wat je zegt klinkt inderdaad wel als honger, zeker als hij de fles zo aanvalt.
Wat zielig, zo'n hongerlapje! succes er maar mee. Ik hoop dat jullie snel wat passends vinden
Rond 17 weken is er een sprong als ik het goed heb, het zou best kunnen dat hij daar al in zit.
pi_54719307
Deepfreeze gebruikt Chris een speentje? Linde kan na de voeding ook zo hard piepen en brullen maar met een speentje is ze weer rustig. Het is dan denk ik bij haar niet echt honger, maar meer zuigbehoefte. Ik las dat ze daar tot een half jaar veel last van kunnen hebben.
pi_54719534
We hebben we een speentje, maar die pakt hij alleen maar voor het slapen gaan. Als we die op andere tijden aanbieden, dan pakt hij hem niet, op spuugt hem snel uit. En als hij hongerhuilt, dan probeert hij het niet, of hij brult nog een stuk harder, als hij na 3 keer zuigen merkt dat er niks uitkomt.. Ongeduldje
Mede een reden waarom de bv ook niet werkte..

Zonet ook even met nutricia gebeld.. Alle info verzamelen.. Ze raden me aan om eerst eens nutriton (johannesbroodpitmeel) te gebruiken. Dan mag voor de 4 maanden al, en het helpt soms om langere tijdens tussen de voedingen te krijgen. En je mag het bij alle flessen gebruiken. Dat is bij rijstebloem niet zo.

Gelijk ook even gevraagd naar die liter voeding. Of het nou een liter vocht is, of dat het 30 schepjes poeder zijn. En zij vertelde dat het minder erg is om meer vocht binnen te krijgen. Maar meer poeder is niet zo goed, vanwege de eiwitten, en andere stoffen die langs de nieren komen. Dus ik zat in de buurt.

Dus eerst maar eens de johannesbroodpitmeel voor de rijstbloem en groentehapjes.. Maar eerst nog even wat verder neuzen op internet...
  maandag 19 november 2007 @ 17:10:49 #240
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54719646
Och DF, ik vind het zo sneu voor jullie. Hopelijk snel een oplossing. Goed trouwens dat je Nutricia zelf maar hebt gebeld, dat advies van het CB vind ik toch wel erg vreemd hoor!
Red de zeehond!
pi_54719861
Ach, het is vooral sneu voor Chris. Elke voeding weer brullen om je maagje gevuld te krijgen. En dan gaat mama het ook nog eens oprekken door je het hele huid rond te sjouwen.. En dan te bedenken dat hij anderhalve dag op de neonatologie heeft gelegen omdat hij niet goed genoeg dronk...

Het is ook alleen overdag zo kort opelkaar. 's nachts laat hij grotere gaten en slaapt goed: het ritme was vorige week grofweg 8.00-11.00-14.00-17.00 en dan moesten we hem rond 23 uur wakker maken voor zijn 5e flesje. Alleen nu komt er dus een flesje bij op de avond, of in de nacht. En dan ook met moeite 3 uur ertussen.
pi_54720921
Wat een gezoek Deepfreeze! Lastig lijkt me als je merkt dat Chris zo hongerig is en dat je eigenlijk ook niet heel veel meer kan geven...

Mirte is nog te neppen met een speentje, vaak als ik de fles sta te maken (die voeding moet met water wat net van de kook af is en dan dus weer afkoelen) dan is het vaak een mooie overbrugging .
pi_54723336
waarom druk ik altijd op het quote knopje als ik iets wil editten?
Mama van Floris, Leonore en ?
pi_54723379
OMG! Chinees eten... en dan die wicky aan een 3-maanden oude baby...

Ik heb het idee dat die ouders te egoistisch/ongeinteresseerd zijn om boeken over baby's te lezen....
Ik kan daar echt niet tegen!
pi_54724926
Kaith is nu dus hier uit het topic maar ik kan meedelen dat kaith gewoon een gezonde eter is en nog bij niemand koekjes of iets dergelijks krijgt. Haar snoepjes zijn rozijntjes 's middags en een volkoren kaakje en in de ochtend een plakje ontbijtkoek. Ik/wij redeneren zo dat ze zolang ze nog niet weten dat er zoetigheid is dan is het nog niet nodig. Ze kan later nog lang genoeg snoepen.

Pruk mijn nekharen zouden ook omhoog gaan staan hoor net als bij dat zittende babietje van 2,5 maanden of wicky aan een beebje van drie maand.
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
pi_54725155
en deepfreeze.. sterkte met Chris.. en wat goed van je dat je gewoon even verder vraagt en belt als je het eerste 'advies' niet zo ziet zitten.
pi_54725395
Met dit soort dingen is het toch een kwestie van goed uitzoeken voordat je iets doet.. Je kunt een baby toch niet zomaar alles geven..
En dan is het een combi van ervaringsdeskundigen(hier hopelijk), mensen die ervoor geleerd hebben(al neem ik het CB niet meer te serieus met deze adviezen), en gezond verstand..

En een baby van 2,5 maand die zit? hoe krijg je dan voor elkaar, zijn romp en lichaam vastlijmen aan de stoel ofzo? En wicky is ook wel erg rap.. Maar je zult zien dat zo'n baby er geen allergieen aan overhoud. En de meest voorzichtige ouders wel..
pi_54725479
het gaat mij vooral om het suikergehalte in wicky's!! maar idd, zul je zien.
  maandag 19 november 2007 @ 23:34:49 #249
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_54728945
Nou, ik weet niet wat er met Anna is, maar wat ze echt nog nooit heeft gedaan: twee keer gigantisch gespuugd vanavond. ik heb net haar hele bed weer verschoond. Ze lijkt niet ziek, heeft geen koorts, als ze haar natte kleren uitheeft begint ze ook weer te babbelen en te lachen. Vandaag ook alles prima gegaan op kdv. Kan het aan haar tanden liggen? Of haar sprongetje? Soms zou je willen dat ze konden praten....
pi_54730162
quote:
Op maandag 19 november 2007 09:03 schreef E.T. het volgende:
Marlieske, is er een reden om met 3,5 maand al met fruit te beginnen? met het gevaar als 'heb je haar weer' te worden gezien: Je weet dat 6 maanden de richtlijn is om te beginnen met bijvoeding? Ook bij flesvoeding
Nou Isa poepte behoorlijk lastig, olie in de fles geprobeerd hielp niet, extra water geen optie want moet de fles verdikken met nutriton ivm haastig drinken en veel spugen (lees: ECHT veel spugen) .
En uiteindelijk dus het advies van het CB, kinderarts en mijn MLD arts gekregen met fruit te beginnen om de darmen aan de gang te krijgen om echte verstopping te voorkomen.
Isa had toen al ruim 4 dagen aan een stuk gekrijst, en had duidelijk veel pijn.... niet om aan te zien (en horen).
Het gaat trouwens om een lepeltje of 3 ofzo, geen vervanging van een flesje o.i.d. want voor de voedingswaarde heeft ze het niet nodig ze heeft aan 5 flessen voldoende.
Ooh ja aan de nutriton lig het niet dat krijgt ze nu al bijna 3 maanden en nooit eerder deze problemen met de ontlasting gehad, zodra we met de nutriton stoppen poept ze net zo goed niet en spuugt wel alles uit.

Dus ja we weten dat bijvoeding pas gestart kan worden met de 6 maanden (bij voorkeur) maar ik heb weinig opties meer, maar mocht iemand nog tips hebben.... graag.
Mama van Isa en Ties
pi_54731900
Hier heeft de huisarts 4 keer een klysma gegeven en toen ben ik geen rijstebloem gaan geven maar fijne volkoren vlokken van bambix? In elk geval vanaf 6 maanden en die kreeg ze al met vier maanden en daarna ging het weer goed. En nu als het neigt te gebeuren dan laat ik een beetje echt olijfolie met de laatste fles meelopen. Verder zou ik het ook niet weten eerlijk gezegd.
  dinsdag 20 november 2007 @ 08:55:33 #252
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54732101
Het is even wennen, maar we zijn wel blij dat Lucas nu thuis is

Alleen 1 vraagje aan de meer ervaren ouders

Lucas kwam vannacht om de 2 uur voor voeding. Onverwacht omdat het volgens het ziekenhuisschema om de 3 uur moest zijn. Nu lag de kleine jongen iedere keer te huilen totdat de fles op temperatuur was in de flessenwarmer. Hoe lossen jullie dat op? Een fopspeen pakt hij niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54732159
Sanger, oppakken en proberen te troosten. Dan is het heel vervelend als hij door blijft huilen, maar als de fles nog niet klaar is.. tsja niks aan te doen dan.
Gaat het verder allemaal goed?
pi_54732170
een magnetron is in een minuutje klaar, kweet niet hoelang een flessenwarmer erover doet?
Mama van Isa en Ties
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:11:18 #255
65960 sanger
pi_54732324
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:00 schreef appelsap het volgende:
Sanger, oppakken en proberen te troosten. Dan is het heel vervelend als hij door blijft huilen, maar als de fles nog niet klaar is.. tsja niks aan te doen dan.
Gaat het verder allemaal goed?
Alles gaat verder goed hoor

Hij blijft inderdaad doorhuilen/mopperen. Frustrerend omdat je het jochie toch wilt troosten Enige dat wel een (kort) effect heeft is oppakken en rondlopen indd. Laten we hopen dat het vannacht was omdat het gisteren een drukke dag voor hem is geweest.
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:12:38 #256
65960 sanger
pi_54732347
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:00 schreef marlieske het volgende:
een magnetron is in een minuutje klaar, kweet niet hoelang een flessenwarmer erover doet?
Van het ziekenhuis en de couveuse-nazoreg-kraamvrouw mag de afgekolfde moedermelk niet in de magnetron. Heeft te maken met de toevoeging die hij krijgt tot hij 3500 gram weegt. We hadden ook nog geen flessenwarmer omdat we het toch in de magnetron wilden doen.
pi_54732368
Eventueel de fles opwarmen aan heet water onder de kraan? Misschien dat dat wat sneller gaat?
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:22:45 #258
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_54732474
Sanger, de afgekolfde melk - flesjes voor Devin worden ook ietsje verwarmd onder de hete kraan.
Maar niet altijd, hij lust het ook gewoon op kamertemperatuur en dat mag best voor BV.
Ik weet natuurlijk niet of Lucas dat lekker vindt, maar als je van te voren al zijn flesje op kamertemperatuur hebt staan (natuurlijk niet te lang) dan scheelt dat weer gehuil.
Oh, en als hij geen speentje wil, dan wil een mama- of papa-pinkje nog wel eens helpen om op te sabbelen. Veeeeel lekkerder dan zo'n saaie speen!
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:31:10 #259
65960 sanger
pi_54732571
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:22 schreef Kersjes het volgende:
Sanger, de afgekolfde melk - flesjes voor Devin worden ook ietsje verwarmd onder de hete kraan.
Maar niet altijd, hij lust het ook gewoon op kamertemperatuur en dat mag best voor BV.
Ik weet natuurlijk niet of Lucas dat lekker vindt, maar als je van te voren al zijn flesje op kamertemperatuur hebt staan (natuurlijk niet te lang) dan scheelt dat weer gehuil.
Oh, en als hij geen speentje wil, dan wil een mama- of papa-pinkje nog wel eens helpen om op te sabbelen. Veeeeel lekkerder dan zo'n saaie speen!
Onder de hete kraan en in de verwarmer duurt ongeveer net zo lang. De reden dat ze een flessenwarmer aanbevelen is dat je hem daarin ook warm kan houden. Lucas houdt overigens niet van lauwe melk, wat soms best lastig is.

Een pink, of andere vinger, heeft ook alleen heel kort resultaat. Na een paar keer zuigen merkt hij al dat hij genept wordt.
pi_54732883
Sanger, een ongeduldige Lucas, lastig als je hem dan niet echt kan troosten he...?
Hier helpt de fopspeen dus wel, soms. Maar als Mirte echt ongeduldig is spuugt ze die zo weer uit. De ene keer laat ik haar maar even huilen, dan ben ik sneller klaar met de fles (hier moet ie afkoelen ipv warm worden ). De andere keer loop ik wat met haar rond, maar ook dat helpt niet altijd.
Slim kereltje, dat hij zich niet laat neppen door een vinger .
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:08:19 #261
3011 E.T.
pi_54733089
Sanger, kan je vriendin Lucas niet gewoon aanleggen 's nachts? (aangezien het moedermelk is).

In moedermelk zitten trouwens vetbolletjes en in de magnetron kunnen deze heel erg heet worden, waardoor de baby z'n mond zou kunnen verbranden. In de flessenwarmer wordt moedermelk gelijkmatiger opgewarmd, vandaar de flessenwarmer voor MM.
pi_54733872
Memmel, over de Nutrilon 2, mij werd destijds aangeraden om de eerste week N1 en N2 te mengen om haar te laten wennen aan de andere samenstelling. Wel zonde dat je daar een nieuw pak voor moet kopen, misschien kan ze zo ook wel over.

Sanger, wennen he, ineens staan jullie er "alleen" voor, komt wel goed hoor, tips zijn hierboven al genoemd. Succes met Lucas.

DF, ook jij sterkte met dit hele gedoe, kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment zelf ook niet meer weet... en als je dan ook nog verschillende adviezen krijgt dan word je helemaal krankjorem volgens mij

Meike ging gister aan de wandel met aardappelbak!! op de knietjes ervoor en dan sjouwen maar!!
En ze slaapt weer "los" in bed, gister is ze in de slaap op de buik gedraaid, heb haar maar laten liggen. Ze lag zo lekker te slapen. Keertje vaker wezen kijken, ging allemaal goed. Hoofdje was mooi opzij gedraaid, en ze werd om half 8 vanmorgen wakker.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:17:42 #263
65960 sanger
pi_54734531
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 10:08 schreef E.T. het volgende:
Sanger, kan je vriendin Lucas niet gewoon aanleggen 's nachts? (aangezien het moedermelk is).
Zou kunnen, als hij zwaarder was geweest dan 3500 gram. Totdat hij dat gewicht heeft moet hij een toevoeging krijgen. Misschien is het wel een mooi ideetje om hem iig even bezig te houden. Die paar ml zonder toevoeging zullen wel niet veel uitmaken imo. Even overleggen met de kraamverzorgster (die vandaag voor het laatst komt overigens).
quote:
In moedermelk zitten trouwens vetbolletjes en in de magnetron kunnen deze heel erg heet worden, waardoor de baby z'n mond zou kunnen verbranden. In de flessenwarmer wordt moedermelk gelijkmatiger opgewarmd, vandaar de flessenwarmer voor MM.
Weer wat geleerd
pi_54734811
He Sanger, naar is dat he, Als hij nou begreep dat je echt wel met zijn voeding bezig bent. Hier hetzelfde verhaal, ook de afgekolfde melk opwarmen in de flessenwarmer, en ondertussen brullen. binnen 2 weekjes hebben we afgesproken dat de ene Chris (al brullend) mee naar beneden nam om een flesje te geven. Dan kan de ander weer doorslapen.

Hier zijn we begonnen met de nutriton. Hij krijgt nu alleen de fles maar met moeite leeg. Maar als we op 6*165 zouden komen is het ook wel goed. (7-10-13-16-19-23) We gaan het ook even proberen met een 3 standenspeen. Dan kan het laatste bodempje op standje 3 erin. Maar het is even afwachten of de nutriton uberhaupt effect heeft.. (hij spuugt wel direct minder, op de forte spuugde hij af en toe wat, nu helemaal niet meer)
En vanochtend was het 6 uur al ochtend volgens meneer. Hij heeft daarna een uur gespeeld en toen pas honger. Wel heel lief. Hij zat op mijn schoot, pakte mijn badjas en stopte een stuk stof zo in zijn mond. Zo direct, zo opeens, zo vloeiend, alsof het inderdaad een sprongetje is..

En vriendje is vandaag lekker een dagje vrij zodat ik even lekker aan de gang kan met mijn studie, en papa mee kan helpen troosten en meedenken als de nutriton niet aanslaat..
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:39:49 #265
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54735024
Het is toch wel allemaal net ff wat anders bij zo'n klein hummeltje, blijkt wel Succes ermee Sanger, wat fijn dat Lucas in ieder geval thuis is!

Ethan heeft spruw Beetje knullig dat de CB mevrouw dat aan ons moest melden, wij dachten dat hij gewoon wat melkrestjes in z'n mond had Verder is hij weer goedgekeurd, we moeten nog meer trainen op het laten draaien van z'n hoofd. Hij kan het best en is ook beresterk (hij lag een tijdje opgedrukt en al op het kussen totdat de verplgeester bijna verschrikt zei: "och jee, dit is wel erg lang hoor", waarop manlief droog opmerkte dat hij soms wel een half uur zo bleef zitten ), maar hij vindt z'n hoofd bewegen als hij op z'n rug ligt gewoon niet echt nodig, lijkt het wel. En voorlopig hoeft hij geen prikjes meer, hoera! (blijft een zielig gezicht; hij ligt vrolijk te lachen en brabbelen tegen de verplgeester en opeens zie je dat gezichtje vertrekken en zie je 'm haast denken "hela mam, er prikt iets in m'n been.. waaaaaa" )

En hij mag nu over naar 5 x 200ml flesjes.. ga gelijk nieuwe flesjes bestellen (waar een moeder al niet vrolijk van kan worden... nieuwe flesjes.. )
Red de zeehond!
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:44:07 #266
3011 E.T.
pi_54735123
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Zou kunnen, als hij zwaarder was geweest dan 3500 gram. Totdat hij dat gewicht heeft moet hij een toevoeging krijgen. Misschien is het wel een mooi ideetje om hem iig even bezig te houden. Die paar ml zonder toevoeging zullen wel niet veel uitmaken imo. Even overleggen met de kraamverzorgster (die vandaag voor het laatst komt overigens).
[..]

Weer wat geleerd

Ik zou echt gewoon aanleggen: borstvoeding kunnen ze niet te veel krijgen en het is goed voor de productie van de MM om 's nachts een voeding te geven (tussen 2.00 en 6.00 is het oxitocyne-peil het hoogste bij de moeder).

wat voor toevoeging is dat, dat hij moet tot 3500 gram? Is dat vanwege z'n moeilijke start? Mijn dochter was nl. 2500 gram en heeft nooit iets van een toevoeging oid gehad. Alleen beetje afgekolfde melk ut de fles na een voeding omdat ze niet de kracht had om een hele voeding uit m'n borst te halen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:46:20 #267
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54735162
Ik zou idd geloof ik ook aanleggen. En dan 1 aanleggen en dan de volgende week met toevoeging. Zo zou je als het goed is ook aan het totale max van de toevoeging moeten komen.
Of is het geen probleem hoeveel hij daarvan krijgt?

Anders gewoon vandaag even bellen met het ziekenhuis en vragen wat zij adviseren.

Drinkt Lucas trouwens wel al gewoon uit de borst?
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:50:43 #268
3011 E.T.
pi_54735267
En anders is het oefenen aan de borst iig iets om hem rustig te houden terwijl papa het flesje warm maakt
pi_54735557
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:44 schreef E.T. het volgende:

wat voor toevoeging is dat, dat hij moet tot 3500 gram? Is dat vanwege z'n moeilijke start? Mijn dochter was nl. 2500 gram en heeft nooit iets van een toevoeging oid gehad. Alleen beetje afgekolfde melk ut de fles na een voeding omdat ze niet de kracht had om een hele voeding uit m'n borst te halen.
Een fortifier is soms nodig als een kindje erg vroeg is geboren of zo licht/onontwikkeld is. Voor zover ik weet (maar ik ben geen specialist) wordt dat in principe niet meer gegeven als een kindje de plusminus 36 weken gepasseerd is aangezien puur moedermelk dan voldoet.
Je zou het eigenlijk zo kunnen zien dat kinderen nu vroeger in leven blijven dan dat het lichaam zich voor kan bereiden. Da's helemaal geweldig natuurlijk, maar ze zijn dan nog zo onontwikkeld dat zelfs puur moedermelk niet voldoende is.

Maar goed, hoe dan ook wordt er bij een juist borstvoedingsbeleid áltijd gewoon aangelegd (als de ouders dat willen natuurlijk ) naast de gekolfde voedingen. Niet alleen omdat het meestal wel het streven is dat er uiteindelijk alleen aan de borst gevoedt gaat worden en dat misschien lastiger gaat door het wennen aan de speen maar vooral ook omdat juist kinderen die vroeg bij de moeder weg zijn gegaan en die soms lang in een couveuse gelegen hebben héél veel baat hebben bij bloot huis op huid contact en het drinken aan een borst.

Sanger, met alle respect, maar een kraamverzorgster is niet de meest uitgewezen persoon om raad aan te vragen bij borstvoeding aan een prematuur geboren kindje Zeker niet als er fortifier aan te pas komt want dat is medicatie waar een kraamverzorgster niets mee mag doen.
Hebben jullie geen lactatiekundige hulp vanuit het ziekenhuis? Anders is het misschien een goed idee om zelf een lactatiekundige in te schakelen stokpaardje, ik weet het .

Aanleggen is hoe dan ook goed, zoals je zegt: die paar ml. zonder fortifier maakt niet uit en als hij sterk genoeg is om zo veel te drinken dat hij niet meer aan de hoeveelheden afgekolfde melk met fortifier toe komt dan is hij waarschijnlijk al weer zo sterk en groot dat fortifier sowieso niet meer nodig is
pi_54735727
Hoeveel weegt Lucas eigenlijk nu en hoeveel te vroeg was hij?

Maw hoe oud is hij nu?

En ik ga mee met de andere dames, oefenen met aanleggen kan uiteraard geen kwaad, zeker als jullie zouden willen dat hij straks (in elk geval een groot deel) aan de borst drinkt. Daarnaast heeft hij veel meegemaakt, en is er nu weer een grote verandering. Huid-op-huid-contact is sowieso heel erg goed, al zou hij niet echt drinken.

Wat gaat de kraam dan al snel weer weg. Ik kreeg zelfs nog gewoon 8 dagen
Variety is the spice of life
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:16:05 #271
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54735749
In de OP van Borstvoeding deel 38 vind je informatie over hoe je een lactatiekundige kunt bereiken.
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:17:46 #272
144006 chacama
Ondernemend!
pi_54735781
Sanger, wat fijn dat ie thuis is. En verder sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen.

DF, Maud drinkt ook nog steeds meer flessen dan wat anders. Ik hou de 1000 ml wel in de gaten door flessen te splitsen.
7.00 120 ml
9.00 120 ml
12.30 150 ml (ze krijgt ook echt niet meer op)
19.00 180 ml
23.00 180 ml
en soms in de nacht nog een voeding van 150 ml

Als jij op 6 voedingen van 180ml zit, dan is het toch goed? Lezen en tellen....dus 5*180ml mag...

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof ie zijn eetritme verschuifd. Hij gaat om vijf uur zijn nacht in, krijgt dan nog een fles om 23.00 en wil dan in de nacht zijn ochtend voeding om daarna weer om de 3 uur te drinken. Hij laat immers 6 of meer uur tussen zijn late middagfles en de volgende. Je zit met 6 flessen inderdaad over het maximum aantal scheppen. Dus dan zou dit een mogelijkheid zijn:
8.00 180 ml
11.00 150 + nutriton
14.00 150 + nutriton
17.00 150 + nutriton
23.00 180 ml
en nacht max 3 scheppen+nutriton

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Ik snap dat het frustrerend is.

[ Bericht 1% gewijzigd door chacama op 20-11-2007 12:19:08 (rekenen is niet mijn vak) ]
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:22:52 #273
65960 sanger
pi_54735893
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:44 schreef E.T. het volgende:

Ik zou echt gewoon aanleggen: borstvoeding kunnen ze niet te veel krijgen en het is goed voor de productie van de MM om 's nachts een voeding te geven (tussen 2.00 en 6.00 is het oxitocyne-peil het hoogste bij de moeder).
Alweer wat geleerd
quote:
Die toevoeging krijgt hij omdat hij niet alleen te vroeg (6 weken) maar ook veel te klein (5 weken) was bij geboorte. In totaal had hij een achterstand van 11 weken.

Die aanvulling krijgt hij om een vetreserve op te bouwen zou je kunnen zeggen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:24:08 #274
65960 sanger
pi_54735924
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:46 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zou idd geloof ik ook aanleggen. En dan 1 aanleggen en dan de volgende week met toevoeging. Zo zou je als het goed is ook aan het totale max van de toevoeging moeten komen.
Of is het geen probleem hoeveel hij daarvan krijgt?

Anders gewoon vandaag even bellen met het ziekenhuis en vragen wat zij adviseren.

Drinkt Lucas trouwens wel al gewoon uit de borst?
Het is een strikte dosering van 1 zakje per 100 ml. Dus zoals jij zegt gaat helaas niet.

Lucas drinkt wel uit de borts, met behulp van een tepelhoedje(?). Het gaat echter moeizaam omdat hij nog niet genoeg kracht heeft om een hele voeding uit de borst te drinken.
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:24:34 #275
65960 sanger
pi_54735932
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:50 schreef E.T. het volgende:
En anders is het oefenen aan de borst iig iets om hem rustig te houden terwijl papa het flesje warm maakt
Dat lijkt me indd een goede oplossing. Nadeel is dan echter wel dat je allebei je bed uit moet
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:26:33 #276
65960 sanger
pi_54735966
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:06 schreef owlet het volgende:
Sanger, met alle respect, maar een kraamverzorgster is niet de meest uitgewezen persoon om raad aan te vragen bij borstvoeding aan een prematuur geboren kindje Zeker niet als er fortifier aan te pas komt want dat is medicatie waar een kraamverzorgster niets mee mag doen.
Hebben jullie geen lactatiekundige hulp vanuit het ziekenhuis? Anders is het misschien een goed idee om zelf een lactatiekundige in te schakelen stokpaardje, ik weet het .
Lactatiekundige als in een kinderarts of iemand van neonatologie? Misschien vandaag eens even bellen dan maar.
pi_54736035
Een lactatiekundige is iemand die gespecialiseerd is in borstvoeding. (even een heel kort door de bocht gaan de definitie hoor )
Variety is the spice of life
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:53:29 #278
65960 sanger
pi_54736515
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:29 schreef nebelung het volgende:
Een lactatiekundige is iemand die gespecialiseerd is in borstvoeding. (even een heel kort door de bocht gaan de definitie hoor )
Ze gaat zo effe bellen met het ziekenhuis
pi_54739587
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:17 schreef chacama het volgende:

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof ie zijn eetritme verschuifd. Hij gaat om vijf uur zijn nacht in, krijgt dan nog een fles om 23.00 en wil dan in de nacht zijn ochtend voeding om daarna weer om de 3 uur te drinken. Hij laat immers 6 of meer uur tussen zijn late middagfles en de volgende. Je zit met 6 flessen inderdaad over het maximum aantal scheppen. Dus dan zou dit een mogelijkheid zijn:
8.00 180 ml
11.00 150 + nutriton
14.00 150 + nutriton
17.00 150 + nutriton
23.00 180 ml
en nacht max 3 scheppen+nutriton

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Ik snap dat het frustrerend is.
Zo'n schema is inderdaad ideaal. Maar dan moet hij wel tot 8 uur slapen, en hij begint al 2 dagen om 6 of 7 uur. En zijn dag eindigd rond 4 uur. Een lange nacht dus, die eigenlijk 2 uur naast het "gewenste" loopt.
Vandaag is het 7.00-9.45-13.00. De eerste 2 van 160 en de derde 200 inc poeder. En meneer is nu weer wakker. Dus dat wordt nog 3 kwartier bezighouden. Gelukkig is papa ook thuis om hem te helpen...
Hij gaat nu eerst in bad
pi_54739663
Deepfreeze hier werkt onder de douche ook heel goed om een voeding uit te stellen.
Bijvoorbeeld wanneer ik net onderweg naar huis ben ofzo.

Ook even wandelen in de draagdoek is soms een optie om het nog even vol te houden.

Pepijn zijn verkoudheid gaat gelukkig wat beter.
Vanacht was het hier 22.30 2.30 4.30 9.00. Stuk beter als ieder 1-1,5 uur drinken!!
  dinsdag 20 november 2007 @ 15:22:00 #281
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54739670
Is het mss een idee om een flesje water te geven oid? Wel vol gevoel geen belasting op de nieren? Of anders minder schepjes per fles of zo?

Het klinkt iig erg ingewikkeld! Succes!!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 20 november 2007 @ 15:33:09 #282
144006 chacama
Ondernemend!
pi_54739854
wanneer je de ochtendvoeding splitst is het dan te doen. Dus zeg maar wat ik bij Maud doe. Als ie voor 8 uur komt 120 geven en dan om 8 uur of als het later is (daar zou ik dan dus op hopen) nog eens 90 met nutriton.... Ik weet niet of ie het accepteerd, maar misschien lukt het dan om hem in het ritme te houden.... succes in elk geval.
Water zorgt trouwens vaak voor spugen, omdat het zo ontzettend vloeibaar is. Dus daar moet je dan wel weer rekening mee houden.
Was ie trouwens op tijd geboren of te vroeg of te laat???
pi_54740829
hij is 8 dagen te laat geboren. 54 cm en 3970 gram.. Een gezond begin, maar wel met een 10% gewichtsverlies. Maar dat was snel over. Hij groeit nu nog steeds op de +1 lijn op de curve qua gewicht, en de lengte nog iets hoger....

Water heb ik al eens geprobeerd, maar na 3 slokken is daar de lol ook vanaf

Zonet een flesje van 150 ml water + 4 schepjes voeding + nutriton gegeven (ipv 180+ 6 scheppen). En daar trapte hij in..
Dan kan hij straks rond 7/8 uur nog eens zo'n portie, en dan om 23.00 nog een volle fles. Dan heeft hij vandaag netjes 30 schepjes gehad.
En hopelijk met die avond portie gaat hij wat langer door 's ochtends.. We gebruiken nu de laagste dosering nutriton. Maar dat maakt het al flink dikker..
Het leek net in bad ook alsof hij met zijn voeten naar zijn badeend schopte, zou hij doorkrijgen dat hij voeten heeft?
pi_54754059
Zo, weer een nachtje verder.. Gisteren zoals gepland gegaan. half 8 een flesje van 150+4 scheppen nutrilon en nutriton. En om 23 uur een volle fles..

Maar meneer vond het vanochtend om 6 uur wel weer ochtend. Nu al 3 dagen, dus het lijkt zijn ritme te worden. Heb hem vrij snel een flesje van 120 gegeven. En daarna leek hij ook weer moe te worden. Dus terug in bed. Helaas was Chris het er niet mee eens, echt brullen en overstrekken. Dus maar mee genomen naar beneden en ook nog de andere helft van het flesje gegeven. Hij was wel even verontwaardigd dat hij maar een klein flesje kreeg. Maar hij is daarna wel weer gaan slapen. En hij ligt nu nog steeds.
Eens kijken wat vandaag gaat brengen...

In ieder geval bedankt voor het meedenken!!
  woensdag 21 november 2007 @ 10:28:51 #285
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54755277
van 23 tot 6 in de ochtend klinkt toch niet echt slecht hoor Tuurlijk, het kan beter, maar ik vind dat al echt best doorslapen (ter vergelijking: Ethan krijgt om 20.00 en we maken 'm wakker om 24.00 voor z'n laatste fles en dan slaapt hij normaal gesproken tot een uurtje of 8, maar soms is dat 7 en maar heel soms 9 we geven hem expres pas rond middernacht de laatste fles, omdat we zelf gewoon niet eerder naar bed gaan en wij om 6 uur 's ochtends ook niet fris en fruitig zijn.. hihi)
Red de zeehond!
pi_54755587
Het is ook niet zo slecht hoor. Alleen heeft al bewezen om langer te kunnen slapen. Was een poosje van 23 tot 8. Zijn dus een beetje verwend..
We moeten eerst maar eens zorgen dat hij netjes onder zijn liter voeding per dag blijft, zonder teveel hongerlijden. En daarna kijken we wel eens naar dingen zoals langer slapen, 4 a 5 flessen en de laatste fles eerder.
pi_54755745
Mirte was vanmorgen om 6 uur ook van mening dat het alweer tijd was voor de fles Deepfreeze, misschien hebben ze iets afgesproken samen... .
Net na de fles van 10 uur heeft ze even gemopperd, maar nu slaapt ze (af en toe een moppertje tussendoor), maar ik ben hoopvol gestemt op het moment dat het brullen van de afgelopen dagen misschien echt een sprongetje was... (en nu maar hopen dat ik niet te vroeg juich...).
pi_54756595
Ik vind het heel netjes van Chris, zeker als het nu nog in combinatie met drinken ook goed gaat.
En het slapen tot 8 uur komt vast weer terug in de loop van de tijd. Zo te merken is hij ook gewoon wat aan het rommelen met zijn schema, ja dat hoort er eenmaal bij.

Hier hebben we inmiddels al een half jaar hetzelfde schema. Alleen het middagslaapje is een stuk korter geworden!

Nijna ik hoop ook voor je dat het een sprongetje was. Het lijkt wel of we er hier ook een hebben (gehad?) of dat er een aan zit te komen, al klopt het niet helemaal met het boekje.
Damian is de laatste 2 weken best vervelend met slapen. Zodra ik hem in zijn bed lig begint hij te huilen terwijl hij gewoon moe is en wil gaan slapen. Overdag gaat het vaak wel goed, dan moppert hij even en valt hij in slaap. Maar 's avonds is het af en toe echt niet leuk meer. Dan huilt hij soms een half uur, valt dan in slaap, wordt weer wakker, wil even uit bed. En soms wil hij op de normale tijd helemaal niet naar bed. Af en toe heb ik het idee dat hij ons gewoon aan het uittesten is. Want als ik hem uit bed haal en ik blijf in zijn slaapkamer staan dan wordt hij niet rustig, maar zodra ik naar de huiskamer loop is het een vrolijk mannetje.
Ik probeer nu maar wat strenger te zijn. Overdag niet te lang slapen. 's Avonds in bed dan wat langer door laten huien dan normaal, want af en toe gebeurt het dan toch dat hij plotseling alsnog in slaap valt. Niet teveel aandacht geven als ik dan wel op zijn kamer kom. Hij moet niet doorkrijgen dat het gezellig is om even uit bed te mogen. Gister leek het dan eindelijk weer goed te zijn. Al viel hij voor zijn doen nog vrij laat in slaap, maar ik heb hem in ieder geval niet uit bed moeten halen om hem rustig te krijgen.
Ik hoop dat hij vanavond ook weer gewoon lekker gaat slapen.
pi_54756880
Oef appelsap, dat klinkt best zwaar.

Linde maakt er soms ook al een spelletje van ook al zeggen ze dat dat bij een baby van 4 maanden nog niet kan.Ze slaapt met een speentje en zodra je de deur van haar kamertje achter je dichttrekt, gooit ze het speentje eruit en begint ze te huilen. Wanneer je dan weer binnenkomt om haar het speentje terug te geven, begint ze breeduit te lachen (en probeer dan maar eens serieus te blijven en haar niet meteen helemaal plat te knuffelen ) en dat herhaald zich soms een paar keer totdat ik er genoeg van heb en haar gewoon maar even laat brullen tot ze in slaap valt.
Het troosten wanneer ze moet slapen probeer ik sowieso altijd gewoon in haar eigen kamertje te doen, zonder al te veel licht en gepraat. Anders is het veel te leuk om binnen nog even lekker bij papa en mama te komen zitten .
pi_54757109
oeh, appelsap, dat is lastig als het met alle slaapjes zo is.. Maar wel verdacht dat het goed is zodra hij in de woonkamer is.. Hoe vind Damian zijn nieuwe huisje eigenlijk?

We rommelen hier wel vrolijk door.. Dit weekend lekker een weekendje met de schoonfamilie(Ouders, zus+vriend) naar een vakantiehuisje. Eens kijken wat al die aandacht met zijn ritme doet
  woensdag 21 november 2007 @ 11:55:58 #291
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54757155
Van 23 tot 8 lijkt me heel erg goed, toch?
DF, wel fijn dat je mss een oplossing hebt gevonden!
Eli slaapt ook wel prima door. We hebben een tijdje geprobeerd 21 uur laatste voeding en dan om 6 uur weer, maar dat haalt hij niet altijd. En ik vind het zo lullig om hem wakker te moeten maken, want dan gaat hij zo brullen... maar ik krijg er steeds meer handigheid in

Eli heeft net een sprongetje gehad. Was idd een paar dagen lichtelijk irritant/huilerig/hangerig (en verkouden, nu met echt snotneusje en veel gerochel. erg zielig) en gister kon hij opeens een klein hoog gilletje. (hij schrok van het geluid ) en hij kan als hij op zijn rug ligt zijn kont van de vloer krijgen! en rollen op de zij gaat op steeds beter.

In het Z&G-topic hebben ze het over (lievelings)knuffels. Eli heeft dat niet en ik vind het eigenlijk wel prima. Ik heb zelf vroeger ontzettende drama's gemaakt als mijn " knuf" niet in de buurt was, en dat bespaar ik mezelf liever . Of is het wel "beter" voor een kind om een lievelingsknuffel te hebben?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 21 november 2007 @ 11:56:24 #292
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_54757167
Dat 'koeltjes' troosten doen wij ook Stiemie; nog even een aai over de bol en een weltrusten is soms alles wat hij nodig heeft.. ben ook bang dat als we 'm op zouden pakken en veel aandacht zouden geven hij het langer vol gaat houden om te pruttelen Wij merken trouwens steeds meer dat Ethan het prettig vindt om voor het slapen gaan even de mobiel aan te hebben - als we het niet doen lijkt hij moeilijker in slaap te vallen (moppert en huilt een paar minuten) en anders kijkt/luistert hij er naar en valt dan zonder morren in slaap (soms zelfs brabbelend/lachend en al )
Red de zeehond!
pi_54757203
Ja, mijn vriend en ik beginnen het nu ook wel vervelend te vinden. Vooral dat hij telkens naar de huiskamer wil. En in het begin dacht ik: ach wat zielig hij is zo overstuur, dus dan deed ik dat.. maar nu lijkt hij dat te weten dat hij dan naar de huiskamer mag. En mijn vriend is dan zo makkelijk om te zeggen van: ach kom dan laten we hem nog even spelen. Maarja dat schiet ook niet op als hij gewoon hoort te slapen. En hij is ook echt moe dus daar ligt het niet aan.
We hebben ook al andere slaaptijden geprobeerd maar dat werkt ook helemaal niet. Heb zelfs al geprobeerd zijn speentje te geven waar hij net 2 weken vanaf is. Maar hij weet ineens niet meer hoe hij moet tutten. Als ik hem in zijn mond stop dan zit hij van: ja en wat moet ik daar nou mee? Dus die hoeft hij ook niet meer.
Leuk die uitproberende baby's! :p
pi_54757325
Deepfreeze, hij vindt het nieuwe huis heel erg leuk. En hij is vooral gek op zijn kamertje! (al zou je dat nu niet zeggen. )
pi_54758315
Appelsap, dat klinkt als Meike van een week of 2 terug!
Ik denk dat het bij Meike een sprongetje is geweest, aangezien ze in een tijd van 5 weken ineens kan kruipen en staan. Dus misschien zit er bij Damiam ook wel zoiets achter.
Toen Meike zo spookte was ze ook erg verkouden en namen wij haar ook mee naar beneden.
Toen ze weer beter was hebben we haar een poosje laten huilen.
Blijkbaar wou ze toch erg graag op dr buikje slapen, dat doet ze nu al een paar nachten achter elkaar. Ze slaapt nu ook veel rustiger. Ik ga af en toe even kijken, en tuurlijk kan ze het aan....ik ben er inmiddels wel doorheen, mijn vriend vindt het nog wel vervelend dat ze op de buik slaapt. Maar de hele nacht doorslapen weegt toch net iets zwaarder haha.
Raar, overdag slaapt ze niet op de buik.....

Diepvries, Meike heeft ook een tijd gehad dat ze pas om 9.00 uur wakker werd, maar dat is ook veranderd (helaas) al mogen we niet klagen, om 7.30 uur heeft ze haar slaapje uit.
pi_54760145
Ik denk dat het hier een sprongetje is, alleen qua tijd is het wat vreemd (3,5 week na de vorige).
Chris begint nu in mij "weg te duiken" als hij op mijn arm zit, en _Flash_ of ikzelf via de spiegel wat tegen hem zegt. Echt een lief lachje en terugtrekken..
En hij begint ook meer te reiken naar spullen. Als ik met hem op mijn arm rondloop, dan wijst hij naar dingen en buigt zijn bovenlijfje ook die kant op.
En vanmiddag het nieuwste kunstje: als ik hem op zijn buik neerleg, met zijn armen onder zijn lijfje, kan hij zelf naar zijn rug rollen!!! Dat is al 3 keer gelukt, en 1 keer op video voor papa
pi_54760293
DF misschien heb je daar inderdaad een beetje de problemen te pakken en hopen dat hij er gauw weer uitkomt.
pi_54762994
Wauw Chris wat goed!

Hier ook weer wat nieuws.
Een aantal dagen geleden was het eerste woordje Mama.. en vandaag zei Damian ineens ook Papa! Hij heeft het inmiddels al meerdere keren herhaald. Hoop dat hij het vanavond ook nog een keer zegt als zijn papa thuis is.
pi_54763247
He Appelsap wat leuk! Hoeft papa niet meer jaloers te zijn
Wat een hoop eerste keren.. Maar dat heb je natuurlijk altijd met die kleintjes..

Hier ook een eerste keer happy in de draagdoek. Had Chris er wel vaker in gehad. Maar het was altijd brullen. Maar vanmiddag ging het goed. Eerst samen de vaatwasser uitgeruimd. Daarna even naar de brievenbus, en ook nog maar even een rondje gelopen. En alles zonder een kik te geven. Dus dat is ook weer een vooruitgang en ook gezellig. En ook gelijk 3,5 uur tussen de flesje gelaten.
pi_54763311
Chris, wat goed . En stoer dat het op video staat, goed gedaan DF!

Appelsap wat leuk dat Damian ook papa kan zeggen, hopelijk doet hij het vanavond voor papa zelf ook nog eens keer .

Ik heb vandaag een draagdoek besteld, ben heel benieuwd wat Mirte ervan zal vinden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')