abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 12 november 2007 @ 11:46:33 #1
45998 igor
Yes, master!
pi_54547121
'k Heb zojuist een kort beoordelingsgesprek gehad met mijn leidinggevende. En hij kwam al snel ter zake: hij wil dat ik vertrek.

De reden is kort gezegd dat ik niet de juiste persoon ben op de juiste plaats op het juiste moment. Men wil mijn (staf)functie opnieuw vormgeven, ook vanwege een veranderde markt en de overname van een ander bedrijf, waarmee afdelingen worden samengevoegd etc. In de (vernieuwde) functie wil men iemand die slagvaardiger is, meer een trekkersrol vervult, projecten kan leiden etc.

Het voorstel, geformuleerd in een document "stand van zaken functioneren", is nu dat ik "enerzijds doorga met lopende zaken, anderzijds de tijd en ruimte krijg om een baan elders te zoeken. Er wordt niet vastgehouden aan een opzegtermijn. Hij zal het bedrijf uiterlijk 1 maart 2008 hebben verlaten." Ik zou dit niet moeten zien als een ontslagbrief, werd gezegd.

Om te beginnen ben ik het er wel mee eens dat ik niet het juiste karakter en vaardigheden heb voor de functie zoals men die nu voor ogen heeft. En ook om andere redenen was ik sowieso al wat aan het kijken naar een baan elders. Dus ik hoop dat ik inderdaad voor 1 maart een nieuwe functie kan vinden waar ik wél op m'n plek ben. Maar ik ga liever niet solliciteren op willekeurige functies in een totaal andere branche, of met een salaris dat lager is dan wat ik nu heb.

Op zich wil ik graag goed uit elkaar gaan, evt ondersteuning krijgen van P&O bij het vinden van iets anders. Dit is me ook in vage bewoordingen toegezegd.

Mijn vraag is nu wat mijn rechten zijn, in het geval ik niét voor 1 maart iets anders heb gevonden waarvan ik vind dat het bij mij past. Ik werk nu een paar jaar bij dit bedrijf, heb een contract voor onbepaalde tijd. Men kan mij dus niet zomaar 'wippen'. Er is m.i. ook nog niet voldoende 'dossier' opgebouwd.

Kan ik een ontslagvergoeding vragen? Kan ik een outplacement-traject vragen? Google vertelt mij bijvoorbeeld: "Wie onvrijwillig moet vertrekken krijgt vaak ook de mogelijkheid te kiezen tussen een geldbedrag of outplacement."

Wanneer je om vergoeding of outplacement vraagt, moet je daarbij dan nog steeds officieel protest aantekenen tegen ontslag ivm recht op WW, of geldt die regel niet meer? Kan ik mijzelf als ontslagen beschouwen per 1 maart op basis van dit document en gesprek, of kan ik tzt zeggen dat ik nooit een ontslagbrief ontvangen heb, zodat vanaf dat moment een opzegtermijn ingaat?

En nogmaals: liefst vind ik op tijd een nieuwe baan, en ik ga daar ook zeker mijn best voor doen. Dus svp geen gemiep over WW en "ga toch loempia's vouwen" etc. 'k Wil graag helder hebben wat mijn rechten zijn, en waarmee ik rekening kan houden.

Goede raad anyone?
  maandag 12 november 2007 @ 11:48:56 #2
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_54547190
Kun je bij de P&O geen sociaal statuut ofzo ophalen?
Zij kunnen je doorgaans precies vertellen waar je recht op hebt.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  maandag 12 november 2007 @ 12:01:22 #3
45998 igor
Yes, master!
pi_54547509
Ik zie P&O als de werkgever en zie hen niet als onafhankelijk of objectief. Ze willen me uiteraard zo goedkoop mogelijk kwijt
Maar ik zal inderdaad later deze week ook nog wel praten met de P&O-manager.
pi_54548052
Zeg in iedergeval niet dat je je huidige functie niet aan kan en/of dat je nu niet op de jusite plaats zit.
Ga ook niet akkoord met een uiterlijke vertrek datum. Geef aan dat het zoeken van nieuw werk zolang duurt als nodig is.

Tijden je functioneringsgesprek hebben ze niks anders aangegeven dan dat ze het leuk zouden vinden als je ander werk gaat zoeken. Dat je werkgever graag van je af wil is hun probleem.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt bel die dan even voor advies. (of vakbond).

Schrijf in iedergeval een brief waarin je jouw kant ver het verhaal uit de doeken doet en dat je je huidige functie prima aan kan. Deze brief schrijf je aan je werkgever maar de belangrijkste reden is omdat de rechter hem misschien ooit te lezen krijgt.

P.S.
En aangezien het vertrek vanuit de werkgever wordt geïnitieerd kun je op voorhand een ontslag vergoeding afspreken. Hoe lang werk je er al?
pi_54548077
Je moet het niet zien als ontslagbrief, zeggen ze, maar er staat wel in dat je per 1 maart 2008 het bedrijf hebt verlaten Dat gaat niet samen lijkt me. Als je ermee akkoord gaat, en per 1 maart nog niet iets anders hebt gevonden, heb je wel een probleem op die manier. Ze moeten een duidelijk traject op papier zetten (sociaal statuut) . Dat misschien ook met de OR bespreken (als het bedrijf groot genoeg is voor een OR).
En eens contact opnemen met de vakbond (als je lid bent), je rechtsbijstand (als je die hebt). Misschien moet je wel bezwaar aantekenen tegen die brief/verslag om je rechten te behouden, ook irt WW wellicht. Voor je het weet heb je volgens het CWI vrijwillig ontslag genomen, en dan is het WW.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 november 2007 @ 13:07:39 #6
45998 igor
Yes, master!
pi_54548900
quote:
Op maandag 12 november 2007 12:25 schreef Wombcat het volgende:

Voor je het weet heb je volgens het CWI vrijwillig ontslag genomen, en dan is het WW.
Ik meen gehoord te hebben dat dat wat is versoepeld, en je niet meer heel hard juridisch en tijdrovend zou hoeven protesteren, als maar duidelijk genoeg is dat het geen verwijtbaar ontslag is?

Dank voor de adviezen tot nu toe. 'k Werk er nu 3 jaar, waarvan ruim een jaar op deze functie (tenminste, ze hebben 'm ondertussen een andere naam gegeven, en de inhoud is ook nog niet officieel vastgesteld). 'k Ben lid van een vakbond, dus die ga ik zo ook 's bellen voor een eerste advies.

Als je akkoord gaat met een vergoeding of outplacement-traject, ga je dan (ivm CWI en WW) akkoord met ontslag?
pi_54558484
Wat jij bedoelt is ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever. Zie ook Ontslag, recht op WW? Zorg dat je een advocaat hebt die het document beoordeelt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_54616465
Op dit voorstel in geen geval akkoord gaan. Daarmee verspeel je eigenlijk je recht op een eventuele ontslagvergoeding. Je kunt wel iets overeenkomen eventueel (outplacement, vergoeding), maar daarmee verzwak je wel je positie vaak. Zeker als je niet zeker bent snel een andere baan te vinden. WW is altijd een flinke stap terug. Verder wat Five_horizons zegt. Indien je zeker bent van een andere baan, uiteraard niet meer op die ontslagvergoeding gaan zitten wachten. Dat is dan gewoon verspilde moeite. Succes in iedergeval!
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_54616546
Nooit met iets akkoord gaan, nooit! En ook niet iets tekenen voordat er eerst een advocaat/jurist naar heeft gekeken. In zo'n situatie moet je altijd wantrouwig zijn naar je werkgever.
X
X
X
pi_54647224
Het CWI kan aangeven wat je wel en niet kunt doen om je recht op WW niet te verspelen.
Zo moet je je voor een bepaalde termijn als werkzoekende aanmelden omdat je nu weet dat er een kans bestaat dat je over een aantal maanden geen werk heb.
Wie dit leest is gek
pi_83715370
Ik heb een vraag.

Ik ben pas geleden ontslagen, maar mijn salaris van juni komt pas over 2 weken en wat ik deze maand heb gewerkt pas over 1,5 maand. Moet de baas er voor zorgen dat ik dit nu krijg, of zoals het in het contract is afgesproken (wat ik dus niet meer heb)

bvd voor alle informatie
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')