abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54273551
Mijn werkgever wilt mij ontslaan en ik door een advocaat een vaststellingsovereenkomst laten opstellen om met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Uit de overeenkomst blijkt duidelijk dat ik niks verwijtbaar ben en dat het initiatief tot ontslag bij de werkgever ligt...

Heb ik nu - zonder tussenkomst van het CWI en een kantonrechter - recht op een WW-uitkering?
pi_54273889
quote:
Denkt u dat u een WW-uitkering kunt krijgen? Dan bent u verplicht u in te schrijven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Uiterlijk de 1e werkdag nadat u werkloos bent geworden. Daarnaast moet u apart een afspraak maken bij CWI voor het invullen van de aanvraag voor een WW-uitkering. Dit is de zogenaamde uitkeringsintake.
Meer info: http://www.uwv.nl/particu(...)uitkering/index.aspx
pi_54273986
quote:
quote:
U moet werkloos geraakt zijn.
De eis is dat u bent ontslagen voor 5 uur per week of meer. Als u gemiddeld minder dan 10 uur per week werkte, dan geldt dat u minimaal de helft van dit aantal uren moet hebben verloren. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee.
Dat is het punt dus. Geldt zo'n overeenkomst dus ook?
pi_54274316
De vereisten voor een WW-uitkering zijn:

• De werkloze is verzekerd in de zin van de WW;
  • Niet verwijtbaar werkloos zijn; (hier kom ik op terug)
  • Verlies van arbeidsuren: minimaal 5 uren of 50% van het gemiddeld aantal arbeidsuren over de afgelopen 26 weken;
  • Loonverlies over de verloren uren
  • Beschikbaarheid op de arbeidsmarkt
  • Voldoen aan de referte-eis

Nu kan ik me voorstellen dat ze bij het CWI meer willen weten over de reden van de ontslag, en jouw verwijtbaarheid. Nu staat in die overeenkomst die je kan maken met je werkgever dat jou geen verwijt gemaakt kan worden, maar wel dat je geen moeite doet om te zorgen dat je je baan behoudt. En van wat ik zo weet is dat als je akkoord gaat met ontslag (zonder ontslagvergunning van het CWI) je geen recht hebt op een WW-uitkering.

Overigens de Referte-eis:
    Je moet de 36 weken onmiddelijk voorafgaande aan de eerste dag van werkloosheid in ten minste 26 weken als werknemer arbeid hebben verricht. Het maakt dus niet uit of je maar 1 uur in een week gewerkt hebt, je mag dan alsnog die week meetellen. Maar als je gewoon fulltime werkte moet het geen probleem zijn om aan deze eis te voldoen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
  • you and I ain't done Zeke!
    pi_54277267
    quote:
    Op dinsdag 30 oktober 2007 23:48 schreef Johnns het volgende:
    Nu kan ik me voorstellen dat ze bij het CWI meer willen weten over de reden van de ontslag, en jouw verwijtbaarheid. Nu staat in die overeenkomst die je kan maken met je werkgever dat jou geen verwijt gemaakt kan worden, maar wel dat je geen moeite doet om te zorgen dat je je baan behoudt. En van wat ik zo weet is dat als je akkoord gaat met ontslag (zonder ontslagvergunning van het CWI) je geen recht hebt op een WW-uitkering.
    Een ontslagvergunning van het CWI zal er moeten zijn en die zal het CWI op basis van de info in de OP ongetwijfeld ook wel verlenen. Verder zijn sinds oktober 2006 de regels versoepeld: je bent niet meer verplicht het ontslag aan te vechten (tenzij het kennelijk onredelijk is natuurlijk) om je recht op WW te behouden of een strafkorting te vermijden. Dit om de rechtelijke macht te ontlasten. Als voldoende vaststaat dat het ontslag er sowieso in zit (er moet dus wel een duidelijke ontslaggrond zijn) en TS hierbij geen verwijt treft (moet duidelijk in die overeenkomst staan) dan zal dit "ontslag met wederzijds goedvinden" geen afbreuk doen aan je WW-rechten.

Wil TS op safe spelen, laat ie dan (vooraf) contact opnemen met het CWI/UWV en ze de overeenkomst eens voorleggen.
    r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
      woensdag 31 oktober 2007 @ 07:58:34 #6
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_54277556
    Ja, als je voldoet aan de wekeneis e.d.

(* ManAtWork spreekt uit ervaring.)
    Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
    Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
    pi_54279479
    Je moet je niet met zo'n overeenskomt laten afschepen.
    Gewoon zeggen dat je die niet tekend en dat de werkgever maar langs het CWI of de rechtbank moet. Dat is veel beter voor je WW en je kan ook nog eens een ontslagvergoeding krijgen.
    pi_54281183
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 10:21 schreef HarryP het volgende:
    Je moet je niet met zo'n overeenskomt laten afschepen.
    Gewoon zeggen dat je die niet tekend en dat de werkgever maar langs het CWI of de rechtbank moet. Dat is veel beter voor je WW en je kan ook nog eens een ontslagvergoeding krijgen.
    Mijn werkgever had een overeenkomst laten opstellen en ik heb op basis daarvan een tegenovereenkomst laten opstellen door een jurist met zaken zoals ontslagvergoeding. Hier kan later over onderhandeld worden. Voordeel van een overeenkomst is natuurlijk dat ik in een clausule kan eisen dat ik een positieve referentie krijg op navraag.

Maar bedankt voor de antwoorden, ik zal het eens voorleggen aan het UWV of CWI, maar die zijn nu toch gefuseerd.
      woensdag 31 oktober 2007 @ 13:50:16 #9
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_54283084
    Bedenk wel dat de lengte van de WW afhankelijk is van je werkervaring Dat kan in sommige gevallen dus vies tegenvallen (of enkel het minimum zijn)
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_54284992
    Op deze manier ga je voor gaas !!
    Uit principe nooit iets tekenen maar dan ook nooit !!
    Je MOET namelijk tegen je ontslag in beroep gaan, altijd. Ook al is het onvermijdbaar !
    Klinkt raar maar op deze manier riskeer je een boete op je uitkering. Je krijgt dan minder dan waar je oorspronkelijk recht op hebt
    pi_54285277
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 15:34 schreef Pegasus_rules het volgende:
    Op deze manier ga je voor gaas !!
    Uit principe nooit iets tekenen maar dan ook nooit !!
    Je MOET namelijk tegen je ontslag in beroep gaan, altijd. Ook al is het onvermijdbaar !
    Klinkt raar maar op deze manier riskeer je een boete op je uitkering. Je krijgt dan minder dan waar je oorspronkelijk recht op hebt
    Dat was tot medio 2006 zo, de regels zijn al een jaar versoepeld. Zie mijn eerdere post.
    .
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
      woensdag 31 oktober 2007 @ 16:19:03 #12
    12348 _Flash_
    Heeft altijd blackjack
    pi_54285702
    quote:
    Op dinsdag 30 oktober 2007 23:14 schreef salvadora het volgende:
    Mijn werkgever wilt mij ontslaan en ik door een advocaat een vaststellingsovereenkomst laten opstellen om met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Uit de overeenkomst blijkt duidelijk dat ik niks verwijtbaar ben en dat het initiatief tot ontslag bij de werkgever ligt...

Heb ik nu - zonder tussenkomst van het CWI en een kantonrechter - recht op een WW-uitkering?
    Tuurlijk niet. 'Wederzijds goedvinden' zeg je toch?
    Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
    pi_54287255
    Het ligt er maar helemaal aan wat de situatie is. Wat Johnns zegt, klopt in elk geval. Ik kom namelijk zelf net uit een vergelijkbare situatie.
    Het is inderdaad mogelijk om via een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan met voor jou behoud op WW rechten. Maar heb je een contract voor onbepaalde tijd? En waarom wil je werkgever je kwijt? En wil jij ook van je werkgever af? Zo ja, waarom?
    Dit zijn vrij algemene vragen die je jezelf ook moet stellen, als jij er lekker zit en goed functioneert en met je collega's door 1 deur kunt, waarom zou je dan op een (voor de werkgever) makkelijke manier weggaan? Dit is voor de werkgever de makkelijkste en goedkoopste manier om van overtollig/onnuttig/vervelend enz enz personeel af te komen.
    Let wel: Als het in het bedrijf economisch slecht gaat, dan kunnen ze een ontslagvergunning op economische redenen aanvragen. Meestal krijg je dan geen ontslagvergoeding toegekend.

Sowieso is ontslagrecht erg moeilijk en verschilt van situatie tot situatie. Verzamel eens al je papieren en dossiers en bezoek eens een advocaat (eerste consult is gratis) of een rechtswinkel. Of als je rechtsbijstand hebt schakel je hun in. Ga hier niet zelf aan prutsen, ook niet met hulp van de hier aanwezige (en overigens wel deskundige) mensen.

Heel veel succes de komende tijd gewenst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Giantbiker_73 op 31-10-2007 22:04:45 ]
    pi_54290535
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 16:19 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever is in principe gewoon recht op WW. Dit is juist verzonnen om die belachelijke gang naar de rechter te voorkomen om daar je standaard kantonrechtersformule op te halen.

*ervaring heeft.....
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
      woensdag 31 oktober 2007 @ 22:19:25 #15
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_54291349
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 16:19 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Is weer het bekende verhaal van een klok en een klepel,...
    pi_54347378
    Dus dan krijg ik binnenkort jou aan de lijn met de vraag of je uitkering al is overgemaakt?
    'Wish I was old and a little sentimental'
    Porcupine Tee - Normal
      zondag 4 november 2007 @ 10:36:19 #17
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_54351408
    Als je mij bedoelt: nee, hoor. Ik heb me goed laten informeren alsvorens stappen te ondernemen.

(Maar goed te weten bij wie ik moet zijn als het toch eens te lang zou duren. )
    pi_54360996
    Simpele vraag:

waarom zou je uberhaupt meewerken aan zo'n overeenkomst?
    pi_54361223
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 18:09 schreef hydra77 het volgende:
    Simpele vraag:

Omdat je dan de gang naar de rechter niet hoeft te maken. (tenzij je een weigeractige werkgever hebt, zoals mijn voormalige werkgever en dat je dan alsnog binnenkort waarschijnlijk de gang naar de rechter moet maken omdat ze de overeenkomst niet nakomen .)
    pi_54377118
    Als je werkgever je mag ontslaan, dan is jouw instemming toch niet nodig? Waarom zou hij je dan iets laten ondertekenen?
    Zoiets vertrouw ik dan niet.
    Vraag advies bij de telefonische service van de FNV.
    pi_54382849
    quote:
    Op maandag 5 november 2007 12:14 schreef novel het volgende:
    Als je werkgever je mag ontslaan, dan is jouw instemming toch niet nodig? Waarom zou hij je dan iets laten ondertekenen?
    Zoiets vertrouw ik dan niet.
    Vraag advies bij de telefonische service van de FNV.
    Waar staat dat de werkgever TS mag ontslaan Dat is, nogmaals, het idee achter een vaststellingsovereenkomst: ze hoeven dan niet naar de rechter om die toestemming te krijgen...
    pi_54383615
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 18:09 schreef hydra77 het volgende:
    Simpele vraag:

Op een simpele vraag is meestal ook een simpel antwoord mogelijk.

Stel: je bent in een baan begonnen waar je het helemaal niet naar je zin hebt. Werk en collega's zijn minimaal 3x ruk en het begint de werkgever op te vallen dat jij ondermaats presteert omdat je geen zin hebt in het werk.
    Als ze jou dan een aanbod doen om weg te kunnen, waarom zou je dan niet meewerken?
    pi_54384991
    quote:
    Op maandag 5 november 2007 17:00 schreef Giantbiker_73 het volgende:
    Op een simpele vraag is meestal ook een simpel antwoord mogelijk.

Stel: je bent in een baan begonnen waar je het helemaal niet naar je zin hebt. Werk en collega's zijn minimaal 3x ruk en het begint de werkgever op te vallen dat jij ondermaats presteert omdat je geen zin hebt in het werk.
    Als ze jou dan een aanbod doen om weg te kunnen, waarom zou je dan niet meewerken?
    Sorry, maar het UWV ziet je al komen met "ondermaats presteren" en "geen zin in je werk". Dan is het WW-uitkering.
    .
    pi_54386294
    quote:
    Op maandag 5 november 2007 18:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Sorry, maar het UWV ziet je al komen met "ondermaats presteren" en "geen zin in je werk". Dan is het WW-uitkering.
    Dat staat toch niet in de vaststellingsovereenkomst
    pi_54387061
    quote:
    Op maandag 5 november 2007 18:57 schreef Five_Horizons het volgende:
    Dat staat toch niet in de vaststellingsovereenkomst
    Uiteraard niet. De vraag is: wat zet je dan wél als reden in de vaststellingsovereenkomst? Bedrijfseconomische redenen? Onverenigbaarheid van karakters? Of simpelweg niets? Ik denk niet dat het UWV daar genoegen mee neemt.
    .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')