Ja of van die bodyguards die de halve uitgang versperren als je naar buiten wilt, en dan met zo'n handje staan. Ik zeg ze altijd vriendelijk goedenavond en daar mogen ze het mee doen.quote:Op maandag 12 november 2007 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja precies. Wat dan weer wel irritant is, bijvoorbeeld bij taxi's, als je 18,50 moet betalen en je geeft 20, dat zo'n gast je dan raar aan staat te gapen als je op wisselgeld wacht. Mensen die maar standaard een fooi verwachten [afbeelding]
Idd. Betaal je fucing ¤2,20 voor een biertje, gewoon aan de bar, moet je nog fooi gaan geven ook zekerquote:Op maandag 12 november 2007 12:12 schreef TheThirdMark het volgende:
Lijkt veel, maar de prijzen zijn er daar ook naar. Dus allemaal relatief.
Zoals voor het "bestek" betalen in Italiëquote:Op maandag 12 november 2007 12:23 schreef frame-saw het volgende:
In Amerika staat toch ook op het bonnetje het fooi? Of heb ik dat verkeerd.
iig, in sommige landen is het zo dat de fooi bij de prijs is inbegrepen.
Zo'n tent zou ik dus niet meer heen gaan danquote:Op maandag 12 november 2007 12:19 schreef mcDavid het volgende:
Ja of van die bodyguards die de halve uitgang versperren als je naar buiten wilt, en dan met zo'n handje staan. Ik zeg ze altijd vriendelijk goedenavond en daar mogen ze het mee doen.
Dat is natuurlijk de wereld op zijn kopquote:Op maandag 12 november 2007 12:25 schreef steeg het volgende:
vergeet niet dat je niet moet fucken met mensen die je eten bereiden, ze onthouden je. Ik geef graag fooi om te voorkomen dat ik iemands snot als saus krijg.
Als dat de reden is ben je best een sukkel.quote:Op maandag 12 november 2007 12:25 schreef steeg het volgende:
vergeet niet dat je niet moet fucken met mensen die je eten bereiden, ze onthouden je. Ik geef graag fooi om te voorkomen dat ik iemands snot als saus krijg.
De kok ziet weinig van die fooi hoor! Die gaat naar de ober!quote:Op maandag 12 november 2007 12:25 schreef steeg het volgende:
Opzich, als je erg tevreden bent met je kapsel, waarom niet?quote:Op maandag 12 november 2007 12:27 schreef kasper het volgende:
Sommige mensen schijnen zelfs bij de kapper een fooi te geven. [afbeelding]
Serious? Mag je het dan ook meenemen?quote:Op maandag 12 november 2007 12:23 schreef TNA het volgende:
[..]
Zoals voor het "bestek" betalen in Italië
Dat is nooit in me opgekomenquote:Op maandag 12 november 2007 12:31 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Serious? Mag je het dan ook meenemen?
in eenn fatsoenlijke tent wordt die gewoon gesplit tussen AL het personeel.quote:Op maandag 12 november 2007 12:30 schreef mcDavid het volgende:
[..]
De kok ziet weinig van die fooi hoor! Die gaat naar de ober!
[..]
Na het zweefvliegen gaan we geregeld met een groepje mensen eten bij de chinees in de buurt. Koffie en thee staat (bij ons) nooit op de rekening, en ze blijven geregeld langer open omdat wij nog bezig zijn met eten. Die lui kunnen ook altijd een fatsoenlijke fooi van mij verwachten.quote:Op maandag 12 november 2007 12:34 schreef Yestuuur het volgende:
ik heb 1 keer flinke fooi gegeven. 2 engelsen hadden grote pints besteld maar geen geld bij. toen mocht ik dat heerlijke jupiler bier opdrinken. Anders zou ze het weggooien zei ze. Zoiets vind ik wel een flinke fooi waard. ( 4 euro ofzo) verder nooit fooi gegeven.
Eigenlijk niet, maar het is toch te belachelijk voor woorden dat er zo'n situatie is.quote:Op maandag 12 november 2007 08:47 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat is het niet probleem van de bezoeker.
Tis niet zo dat ik het overal doe.. zeker niet.. alleen daarquote:Op maandag 12 november 2007 11:16 schreef Laartje het volgende:
[..]
Dus als iemand in een kroeg zorgt voor een goede sfeer moet je de desbetreffende barman/vrouw daarvoor extra belonen? Is het niet de eigenaar die normaal zijn personeel daarvoor moet belonen, net zoals de manager op kantoor de werkenemers die extra hen best doen zal belonen door sneller te kunnen doorgroeien ofzo?
Als de sfeer klote is... dan ga je de volgende keer gewoon naar een ander cafe of restaurant, los van de tip gezien.
Minimaal 20%? Ik dacht 10%? Maarja ik weet het niet hoor, ben nooit in de VS geweest.quote:Op maandag 12 november 2007 12:12 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Mensen die standaard een fooi verwachten kunnen het wel meteen vergeten bij mij.
In Nederland zijn de lonen niet gebaseerd op fooien.
Wat iemand anders zei over de VS: in sommige staten daar dus wél weer.
Maar dat weet iedereen, en iedereen houdt zich er ook aan.
Minimaal 20% fooi om ervoor te zorgen dat het bedienend personeel aan een minimaal inkomen komt.
Lijkt veel, maar de prijzen zijn er daar ook naar. Dus allemaal relatief.
Door op een dergelijk moment toch een fooi te geven hou je de situatie juist in stand.quote:Op maandag 12 november 2007 12:55 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Eigenlijk niet, maar het is toch te belachelijk voor woorden dat er zo'n situatie is.
Ik zou me verplicht voelen om een fooi te geven, terwijl fooi toch eigenlijk iets vrijwilligs is.
Ja dat is zo.quote:Op dinsdag 13 november 2007 00:31 schreef 700MB het volgende:
[..]
Door op een dergelijk moment toch een fooi te geven hou je de situatie juist in stand.
In nederland zijn fooien bullshit. Alleen in een goed restaurant waar de bediening goed was, ok. Maar voor de restquote:Op zondag 11 november 2007 19:04 schreef Laartje het volgende:
Ik heb zelf in de horeca gewerkt... en was altijd erg blij met fooien toen in die periode. Toch is het apart dat het gebruikelijk is in bepaalde gelegenheden. De scheidslijn is soms erg dun.
Bijvoorbeeld is het in een snackbar waar je zittend wat kan eten minder gebruikelijk om fooi te geven dan in een restaurant. En aan de barman/vrouw geef je al helemaal snel wat extra.
Dit terwijl personen in een ander beroep net zo hard kunnen werken voor soms misschien zelfs minder geld.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van fooi geven? Is het nog echt nodig? Of heb je nog het idee dat je er betere service door krijgt? Ik persoonlijk vind het meeste horeca personeel namelijk behoorlijk onpersoonlijk de laatse tijd, om van kennis van de kaart maar niet te spreken.
Precies.quote:Op zondag 11 november 2007 19:06 schreef TNA het volgende:
Sommige mensen verwachten dat je altijd fooi geeft, ik vind dat zelf eigenlijk onzin. Het gaat me niet om het geld maar des te meer om het gebaar - ik geef fooi als iemand me goed en vriendelijk heeft bediend en daar wat moeite voor heeft gedaan.
De fooi. En niet altijd. Toen ik in New York was 1x gezien, en daar was de bediening ook nog erg kut.quote:Op maandag 12 november 2007 12:23 schreef frame-saw het volgende:
In Amerika staat toch ook op het bonnetje het fooi? Of heb ik dat verkeerd.
iig, in sommige landen is het zo dat de fooi bij de prijs is inbegrepen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |