En waarom de serveerster dan wel?quote:Op zondag 11 november 2007 21:06 schreef TNA het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de chauffeur het zou waarderen.
Tsja, conventies dus. Ik kan me daar makkelijk los van maken door de chauffeur een euro te geven, maar dat hij het vermoedelijk niet waardeert omdat het tegen de normen ingaat kan ik niet helpen,quote:
Daarom moet je ze ook doorbreken. Als je ze niet doorbreekt veranderd er helemaal niets.quote:Op zondag 11 november 2007 21:18 schreef TNA het volgende:
Tsja, conventies dus. Ik kan me daar makkelijk los van maken door de chauffeur een euro te geven, maar dat hij het vermoedelijk niet waardeert omdat het tegen de normen ingaat kan ik niet helpen,
Helemaal correct. Als ik netjes behandeld ben zal ik sneller een fooi geven.quote:Op zondag 11 november 2007 19:06 schreef TNA het volgende:
Sommige mensen verwachten dat je altijd fooi geeft, ik vind dat zelf eigenlijk onzin. Het gaat me niet om het geld maar des te meer om het gebaar - ik geef fooi als iemand me goed en vriendelijk heeft bediend en daar wat moeite voor heeft gedaan.
Als het een vanzelfsprekendheid is (die enkel afgestraft kan worden) is de hele functie (een beloning voor presteren boven verwachting) alweer verdwenen.quote:Op zondag 11 november 2007 22:13 schreef HSG-BOMBER het volgende:
In de kroeg waar ik kom, of als ik naar een restaurant ga, vind ik het normaal om een (kleine) fooi te geven. Daar tegenover moet wel staan dat ik netjes ben geholpen
Dat is het niet probleem van de bezoeker.quote:Op zondag 11 november 2007 23:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
In amerika is het personeel toch deels afhankelijk van de fooi?
Hoe hard het werken is heb ik in mijn rol van bezoeker van de eetgelegenheid helemaal niets te maken. Dat is een kwestie tussen werkgever en werknemer. Die hebben samen een afspraak gemaakt over de inhoud van de werkzaamheden. Voor de bezoeker/klant is de medewerker enkel een stuk gereedschap dat de ondernemer gebruikt om zijn overeenkomst met mij na te komen. Of dat nu door die medewerker gebeurd of door een andere, of desnoods door de ondernemer zelf, daar heb ik geen enkele boodschap aan, als de afspraak maar wordt nagekomen. Wat ik in andere rollen, zoals bekende van de betreffende medewerker, ervan vind is op het moment dat ik als bezoeker in het restaurant bent totaal niet relevant.quote:Op maandag 12 november 2007 09:07 schreef Laartje het volgende:
En dan kan je zeggen dat horeca harder werken is... maar ik heb beide gedaan en het is verschillend, maar uiteindelijk toch beide zwaar op zijn eigen manier.
Dus als iemand in een kroeg zorgt voor een goede sfeer moet je de desbetreffende barman/vrouw daarvoor extra belonen? Is het niet de eigenaar die normaal zijn personeel daarvoor moet belonen, net zoals de manager op kantoor de werkenemers die extra hen best doen zal belonen door sneller te kunnen doorgroeien ofzo?quote:Op maandag 12 november 2007 10:27 schreef Cuegirllie het volgende:
In de kroeg waar ik altijd geef ik wel fooi, je weet dat ze het waarderen en ze verdienen het ookGeven een erg goede service, zijn altijd vriendelijk en zorgen voor een goede sfeer
Ja precies. Wat dan weer wel irritant is, bijvoorbeeld bij taxi's, als je 18,50 moet betalen en je geeft 20, dat zo'n gast je dan raar aan staat te gapen als je op wisselgeld wacht. Mensen die maar standaard een fooi verwachtenquote:Op maandag 12 november 2007 11:57 schreef mcDavid het volgende:
Als het 10 cent wisselgeld betreft doe ik over het algemeen niet zo moeilijk. Voor de rest geef ik alleen fooi als de bediening het verdient.
Maar vaak als je met een groepje bent, is het gewoon praktisch een beetje fooi te geven om een beetje een rond bedrag te maken, zodat niet iedereen erg moeilijk hoeft te doen om te betalen.
Mensen die standaard een fooi verwachten kunnen het wel meteen vergeten bij mij.quote:Op maandag 12 november 2007 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja precies. Wat dan weer wel irritant is, bijvoorbeeld bij taxi's, als je 18,50 moet betalen en je geeft 20, dat zo'n gast je dan raar aan staat te gapen als je op wisselgeld wacht. Mensen die maar standaard een fooi verwachten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |