abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54536132
quote:
Op zondag 11 november 2007 21:06 schreef TNA het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de chauffeur het zou waarderen.
En waarom de serveerster dan wel?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 11 november 2007 @ 21:18:23 #27
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54536187
quote:
Op zondag 11 november 2007 21:16 schreef 700MB het volgende:

[..]

En waarom de serveerster dan wel?
Tsja, conventies dus. Ik kan me daar makkelijk los van maken door de chauffeur een euro te geven, maar dat hij het vermoedelijk niet waardeert omdat het tegen de normen ingaat kan ik niet helpen,
pi_54536303
quote:
Op zondag 11 november 2007 21:18 schreef TNA het volgende:
Tsja, conventies dus. Ik kan me daar makkelijk los van maken door de chauffeur een euro te geven, maar dat hij het vermoedelijk niet waardeert omdat het tegen de normen ingaat kan ik niet helpen,
Daarom moet je ze ook doorbreken. Als je ze niet doorbreekt veranderd er helemaal niets.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 11 november 2007 @ 21:23:48 #29
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_54536338
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:06 schreef TNA het volgende:
Sommige mensen verwachten dat je altijd fooi geeft, ik vind dat zelf eigenlijk onzin. Het gaat me niet om het geld maar des te meer om het gebaar - ik geef fooi als iemand me goed en vriendelijk heeft bediend en daar wat moeite voor heeft gedaan.
Helemaal correct. Als ik netjes behandeld ben zal ik sneller een fooi geven.
pi_54536725
In een restaurant meestal wel ja Laatst bij de snackbar, gast vet kwaad omdat ik alleen maar een frietje oorlog bestelde; ¤2,10 gaf 2 keer 2 euro (lekker moeilijk doen )
pi_54537697
In de kroeg waar ik kom, of als ik naar een restaurant ga, vind ik het normaal om een (kleine) fooi te geven. Daar tegenover moet wel staan dat ik netjes ben geholpen
pi_54538094
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:13 schreef HSG-BOMBER het volgende:
In de kroeg waar ik kom, of als ik naar een restaurant ga, vind ik het normaal om een (kleine) fooi te geven. Daar tegenover moet wel staan dat ik netjes ben geholpen
Als het een vanzelfsprekendheid is (die enkel afgestraft kan worden) is de hele functie (een beloning voor presteren boven verwachting) alweer verdwenen.
pi_54538210
Ik geef niet altijd een fooi maar als degene die achter de tap staat of mij geholpen heeft aardig was wil ik wel eens een fooi geven aan het eind van de avond. Maar dat doe ik niet altijd, het ligt er echt aan hoe de houding van die persoon is en in welke tent of kroeg ik ben, de ene is gewoon schrikbarend met de drankjes!!!! En natuurlijk in welke bui ik ben.....
vet shitt...
pi_54540281
In amerika is het personeel toch deels afhankelijk van de fooi?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  maandag 12 november 2007 @ 00:05:26 #35
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_54540667
In Nederland gaf ik eigenlijk nooit fooi, totdat ik in de Horeca ging werken... die paar eurocentjes extra op een biertje maken ook weinig uit. Of dat eurootje op een rekening van ¤20 in een restaurant...

Hier in Argentinië rond ik vaak naar boven op, omdat ik dan mn kleingeld kan houden, daar is hier namelijk een chronisch tekort aan..
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_54540771
Ik rond in restaurants meestal wel af op n rond bedrag
Maar verder doe ik het eigenlijk vrij weinig
What was once contained, will be unleashed
pi_54540816
Het ligt inderdaad aan de omstandigheden, maar aan de andere kant..........ik doe ook mijn best, maar er is niemand die mij fooi geeft (onzichtbaar, zeg maar) Laatst in een restaurant konden ze me niet vertellen welke wijn prima paste bij dat ene gerecht omdat de wijnen geleverd werden dankzij zijn contract met een dealer. Dan weet je dus niet waar je mee bezig bent: geen fooi dus hé!
I like it I like it I like it loud ♥
döp dep döp dededöp döp döp
pi_54540946
Meestal geef ik het meteen weer terug aan mezelf omdat ik zo aardig ben geweest om 2,20 voor een pisbiertje te betalen.

Als iemand heel erg zijn best doet krijgt hij fooi. Hetgeen ik grappig vind is dat de meest lullige baantjes fooi verkrijgen terwijl je geen dokter o.i.d. met een fooienpotje zult zien.
pi_54540983
Fooi geven geef ik alleen als het van toepassing is. In een Restaurant geef ik alleen fooi als het eten smakelijk is en de ober ook goed zijn best heeft gedaan. Soms laat ik bedragen afronden bij bijv. de friettent /mac ofzo.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_54543394
quote:
Op zondag 11 november 2007 23:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
In amerika is het personeel toch deels afhankelijk van de fooi?
Dat is het niet probleem van de bezoeker.
  maandag 12 november 2007 @ 09:07:08 #41
159129 Laartje
Cogito ergo sum
pi_54543673
Het kan ook de verhouding redelijk krom trekken.

Een goed opgeleid persoon met een aantal jaar werkervaring komt al snel met dik 2000 euro netto thuis per maand.

In de horeca(uiteraard geheel afhankelijk van waar je werkt) verdien je met een full-time job misschien 1200+ per maand en haal je 800 fooi op per maand.

En dan kan je zeggen dat horeca harder werken is... maar ik heb beide gedaan en het is verschillend, maar uiteindelijk toch beide zwaar op zijn eigen manier.

Die tip is eigenlijk in bovenstaand voorbeeld niet echt nodig en het trekt de verhouding tussen relatief ongeschoold werk en een goede opleiding met werkervaring scheef. Hier ga ik even uit van de massa hoor, er zijn genoeg hotelscholen enz.. en goed opgeleid horecapersoneel..
pi_54544642
quote:
Op maandag 12 november 2007 09:07 schreef Laartje het volgende:
En dan kan je zeggen dat horeca harder werken is... maar ik heb beide gedaan en het is verschillend, maar uiteindelijk toch beide zwaar op zijn eigen manier.
Hoe hard het werken is heb ik in mijn rol van bezoeker van de eetgelegenheid helemaal niets te maken. Dat is een kwestie tussen werkgever en werknemer. Die hebben samen een afspraak gemaakt over de inhoud van de werkzaamheden. Voor de bezoeker/klant is de medewerker enkel een stuk gereedschap dat de ondernemer gebruikt om zijn overeenkomst met mij na te komen. Of dat nu door die medewerker gebeurd of door een andere, of desnoods door de ondernemer zelf, daar heb ik geen enkele boodschap aan, als de afspraak maar wordt nagekomen. Wat ik in andere rollen, zoals bekende van de betreffende medewerker, ervan vind is op het moment dat ik als bezoeker in het restaurant bent totaal niet relevant.
pi_54544900
Prijzen voor eten en drinken in een restaurant vind ik zo geprijsd, dat naar mijn mening daar de fooi al in zit.

Biertje thuis is ongeveer 60 cent.
In een restaurant is het 2,20. Dat is voor hen winst en ook een salaris voor de werknemers.

Ik haat fooi geven. Ik zou het ook haten om fooi te krijgen. Echt zo een gevoel van " hier brave knul, je heb goed je best gedaan ga maar af in je mand"
  maandag 12 november 2007 @ 10:27:27 #44
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_54545086
In de kroeg waar ik altijd geef ik wel fooi, je weet dat ze het waarderen en ze verdienen het ook Geven een erg goede service, zijn altijd vriendelijk en zorgen voor een goede sfeer
In restaurants geef ik niet altijd een fooi, ligt eraan of het makkelijk af te ronden is
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  maandag 12 november 2007 @ 11:16:02 #45
159129 Laartje
Cogito ergo sum
pi_54546251
quote:
Op maandag 12 november 2007 10:27 schreef Cuegirllie het volgende:
In de kroeg waar ik altijd geef ik wel fooi, je weet dat ze het waarderen en ze verdienen het ook Geven een erg goede service, zijn altijd vriendelijk en zorgen voor een goede sfeer
Dus als iemand in een kroeg zorgt voor een goede sfeer moet je de desbetreffende barman/vrouw daarvoor extra belonen? Is het niet de eigenaar die normaal zijn personeel daarvoor moet belonen, net zoals de manager op kantoor de werkenemers die extra hen best doen zal belonen door sneller te kunnen doorgroeien ofzo?

Als de sfeer klote is... dan ga je de volgende keer gewoon naar een ander cafe of restaurant, los van de tip gezien.

Zelfde als ik in een winkel slecht behandeld wordt, dan ga ik ook liever de volgende keer ergens anders heen, ook al heeft die vakkenvuller extra zijn best gedaan om de producten die ik kies recht in het vak te zetten.

Ik blijft het een raar gebruik vinden... en al helemaal voor die grote idioten die voor een disco staan te wachten. 'Hey, ik hou een deur voor je open, geef mij eens een euro!'. Als ze nu nog een kunstje doen, dan wil ik er best voor betalen
pi_54546409
Ik geef altijd fooi, hoeveel is afhankelijk van het te betalen bedrag en of ik tevreden ben met de service en het eten/drinken. Alleen als ik echt behoorlijk ontevreden ben over de betreffende tent dan geef ik niks, maar dat komt gelukkig maar zelden voor. Ik heb gister gewokt met m'n vriendin en moest 42,60 betalen, ik betaal op zo'n moment dan gewoon met ¤ 45.

Ik heb zelf een paar jaren geleden ook in de horeca gewerkt en dan hielpen alle kleine beetjes. Ik had op sommige dagen vaak meer fooi dan wat ik netto verdiende qua loon.
  maandag 12 november 2007 @ 11:50:05 #47
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_54547227
Kroeg naast mijn huis waar ik vaker kom met mijn vriendin geef ik bijna altijd fooi. Ik krijg van hun stempels. Met 10 stempels kan ik gratis bier halen. Daarnaast hebben we weleens speciale bier glazen gehad die ze over hadden. (Het is namelijk een bier kroeg met 100+ verschillende bieren).
Ook kreeg mijn vriendin vorige maand toen ze jarig was een bier pakket van ze =)

Dus ik denk dat je ook wel weer waardering terug krijgt. Zo niet, dan verdienen ze ook geen fooi.
pi_54547435
Als het 10 cent wisselgeld betreft doe ik over het algemeen niet zo moeilijk. Voor de rest geef ik alleen fooi als de bediening het verdient.

Maar vaak als je met een groepje bent, is het gewoon praktisch een beetje fooi te geven om een beetje een rond bedrag te maken, zodat niet iedereen erg moeilijk hoeft te doen om te betalen.
pi_54547647
quote:
Op maandag 12 november 2007 11:57 schreef mcDavid het volgende:
Als het 10 cent wisselgeld betreft doe ik over het algemeen niet zo moeilijk. Voor de rest geef ik alleen fooi als de bediening het verdient.

Maar vaak als je met een groepje bent, is het gewoon praktisch een beetje fooi te geven om een beetje een rond bedrag te maken, zodat niet iedereen erg moeilijk hoeft te doen om te betalen.
Ja precies. Wat dan weer wel irritant is, bijvoorbeeld bij taxi's, als je 18,50 moet betalen en je geeft 20, dat zo'n gast je dan raar aan staat te gapen als je op wisselgeld wacht. Mensen die maar standaard een fooi verwachten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 november 2007 @ 12:12:44 #50
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_54547776
quote:
Op maandag 12 november 2007 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja precies. Wat dan weer wel irritant is, bijvoorbeeld bij taxi's, als je 18,50 moet betalen en je geeft 20, dat zo'n gast je dan raar aan staat te gapen als je op wisselgeld wacht. Mensen die maar standaard een fooi verwachten
Mensen die standaard een fooi verwachten kunnen het wel meteen vergeten bij mij.

In Nederland zijn de lonen niet gebaseerd op fooien.

Wat iemand anders zei over de VS: in sommige staten daar dus wél weer.
Maar dat weet iedereen, en iedereen houdt zich er ook aan.
Minimaal 20% fooi om ervoor te zorgen dat het bedienend personeel aan een minimaal inkomen komt.

Lijkt veel, maar de prijzen zijn er daar ook naar. Dus allemaal relatief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')