abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 november 2007 @ 19:04:11 #1
159129 Laartje
Cogito ergo sum
pi_54532722
Ik heb zelf in de horeca gewerkt... en was altijd erg blij met fooien toen in die periode. Toch is het apart dat het gebruikelijk is in bepaalde gelegenheden. De scheidslijn is soms erg dun.

Bijvoorbeeld is het in een snackbar waar je zittend wat kan eten minder gebruikelijk om fooi te geven dan in een restaurant. En aan de barman/vrouw geef je al helemaal snel wat extra.

Dit terwijl personen in een ander beroep net zo hard kunnen werken voor soms misschien zelfs minder geld.

Wat vinden jullie nou eigenlijk van fooi geven? Is het nog echt nodig? Of heb je nog het idee dat je er betere service door krijgt? Ik persoonlijk vind het meeste horeca personeel namelijk behoorlijk onpersoonlijk de laatse tijd, om van kennis van de kaart maar niet te spreken.
pi_54532775
Idd vooral gewoonte. Ik doe het zelf ook niet zo vaak, met name door de hoge horecaprijzen. Als ik ¤2,20 voor een biertje betaal hoeven ze echt niet op fooi te rekenen.
  zondag 11 november 2007 @ 19:06:31 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54532777
Sommige mensen verwachten dat je altijd fooi geeft, ik vind dat zelf eigenlijk onzin. Het gaat me niet om het geld maar des te meer om het gebaar - ik geef fooi als iemand me goed en vriendelijk heeft bediend en daar wat moeite voor heeft gedaan.
pi_54532871
Nice Guy Eddie: C'mon, throw in a buck!
Mr. Pink: Uh-uh, I don't tip.
Nice Guy Eddie: You don't tip?
Mr. Pink: Nah, I don't believe in it.
Nice Guy Eddie: You don't believe in tipping?
Mr. Blue: You know what these chicks make? They make shit.
Mr. Pink: Don't give me that. She don't make enough money that she can quit.
Nice Guy Eddie: I don't even know a fucking Jew who'd have the balls to say that. Let me get this straight: you don't ever tip?
Mr. Pink: I don't tip because society says I have to. All right, if someone deserves a tip, if they really put forth an effort, I'll give them something a little something extra. But this tipping automatically, it's for the birds. As far as I'm concerned, they're just doing their job.
Mr. Blue: Hey, our girl was nice.
Mr. Pink: She was okay. She wasn't anything special.
Mr. Blue: What's special? Take you in the back and suck your dick?
Nice Guy Eddie: I'd go over twelve percent for that.
pi_54532989
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:41:23 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 11 november 2007 @ 19:16:52 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54533056
Jammer dat er geen omgekeerde fooi bestaat; als je slecht wordt bediend betaal je 10% minder

Je kunt natuurlijk ook gewoon zoveel mogelijk suikerzakjes stelen
pi_54533598
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:04 schreef Laartje het volgende:
Wat vinden jullie nou eigenlijk van fooi geven? Is het nog echt nodig? Of heb je nog het idee dat je er betere service door krijgt? Ik persoonlijk vind het meeste horeca personeel namelijk behoorlijk onpersoonlijk de laatse tijd, om van kennis van de kaart maar niet te spreken.
Fooi geven is flauwekul. Ik heb een overeenkomst met het bedrijf niet met de werknemer. Als de werknemer zijn werk slecht doet is het bedrijf dan ook het eerste aanspreekpunt, want zij komen hun dienstverlening niet na. In een restaurant ben ik een klant van het bedrijf, niet een gast van de werknemer. Als het bedrijf in zijn rol als werkgever van de werknemer verwacht dat hij de klant wel als zijn gast beschouwd is dat prima, maar elke vorm van dankbaarheid daarover is de klant eventueel aan het bedrijf verschuldigd, niet aan de medewerker. Dan eigenlijk nog steeds niet, want het bedrijf komt enkel de gesloten overeenkomst na.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 11 november 2007 @ 19:43:18 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54533695
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:39 schreef 700MB het volgende:

[..]

Fooi geven is flauwekul. Ik heb een overeenkomst met het bedrijf niet met de werknemer. Als de werknemer zijn werk slecht doet is het bedrijf dan ook het eerste aanspreekpunt, want zij komen hun dienstverlening niet na. In een restaurant ben ik een klant van het bedrijf, niet een gast van de werknemer. Als het bedrijf in zijn rol als werkgever van de werknemer verwacht dat hij de klant wel als zijn gast beschouwd is dat prima, maar elke vorm van dankbaarheid daarover is de klant eventueel aan het bedrijf verschuldigd, niet aan de medewerker. Dan eigenlijk nog steeds niet, want het bedrijf komt enkel de gesloten overeenkomst na.
Is er in jou analytische procesmatige wereld nog ruimte voor een woord als "vriendelijkheid" of "iets extra's voor de klant"? Soms merk je dat een serveerster net even harder voor je loopt dan "nodig" zou zijn, dan geef ik graag wat fooi.
pi_54533878
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:43 schreef TNA het volgende:
Is er in jou analytische procesmatige wereld nog ruimte voor een woord als "vriendelijkheid" of "iets extra's voor de klant"?
Zeker wel. Als zij lief lacht, dan wil ik best lief teruglachen. En als zij een haar werk goed doet, en haar werkgever vraagt dat, dan wil ik dat ook best melden zodat hij haar extra kan belonen. Het is namelijk zijn taak.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 11 november 2007 @ 19:52:42 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54533912
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:50 schreef 700MB het volgende:

[..]

Zeker wel. Als zij lief lacht, dan wil ik best lief teruglachen. En als zij een haar werk goed doet, en haar werkgever vraagt dat, dan wil ik dat ook best melden zodat hij haar extra kan belonen. Het is namelijk zijn taak.
Waarom zou je het niet combineren? Als je haar een fooi geef laat je jou persoonlijke waardering blijken en kan je ook tegen de werkgever zeggen dat ze haar werk goed doet. Ze schiet er weinig mee op als je alleen naar haar werkgever gaat en die er vervolgens niets mee doet.
pi_54534139
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:52 schreef TNA het volgende:
Waarom zou je het niet combineren?
Omdat het dankzij haar werkgever is dat we uberhaubt met elkaar in contact gekomen zijn.
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:52 schreef TNA het volgende:
Ze schiet er weinig mee op als je alleen naar haar werkgever gaat en die er vervolgens niets mee doet.
Dat moet ze dan met hem uitvechten.
  zondag 11 november 2007 @ 20:04:27 #12
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54534187
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:01 schreef 700MB het volgende:

[..]

Omdat het dankzij haar werkgever is dat we uberhaubt met elkaar in contact gekomen zijn.
[..]

Dat moet ze dan met hem uitvechten.
Ik vind het echt verbazingwekkend hoe kil je erover praat. Maar goed, ieder het zijne
  Moderator zondag 11 november 2007 @ 20:08:09 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_54534276
Als ik uit eten ga (komt niet zo vaak voor) dan geef ik fooi als de bediening vriendelijk en attent was. Maar als ik pin of met mijn creditcard betaal dan vergeet ik het wel eens.

In een café rond ik meestal wel het bedrag af naar boven, maar dat wordt dan meestal een minifooi.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_54534331
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:04 schreef TNA het volgende:
Ik vind het echt verbazingwekkend hoe kil je erover praat. Maar goed, ieder het zijne
Wat is dan de andere optie volgens jou? Er maar gewoon aan meedoen omdat iedereen het nu eenmaal doet? Tradities zijn onzin, overbodig en ongewenst als ze niet leuk en/of zinvol zijn. Leuk is het zeker niet, en zinvol al helemaal niet. Op korte termijn lijkt het voor de serveerster misschien zinvol, maar op de lange termijn zorgt het geven van fooi er alleen maar voor een rechtvaardiging dat haar lonen lager blijven. En het is ook nog een onlogische gewoonte, gelet op de selectiefheid waarbij sommige beroepen het wel en niet krijgen.
  Donald Duck held zondag 11 november 2007 @ 20:12:18 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_54534390
Ik geef bij voorkeur nooit fooi. Eten in een restaurant is al meer dan duur genoeg en dat personeel doet gewoon wat hun taak is waarvoor ze netjes betaald worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 11 november 2007 @ 20:16:43 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_54534525
Ik laat het afhangen van het service niveau. Goede service betekent een redelijke fooi, slechts service betekent een lage fooi of geen fooi.
  zondag 11 november 2007 @ 20:22:16 #17
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54534691
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:10 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wat is dan de andere optie volgens jou? Er maar gewoon aan meedoen omdat iedereen het nu eenmaal doet? Tradities zijn onzin, overbodig en ongewenst als ze niet leuk en/of zinvol zijn. Leuk is het zeker niet, en zinvol al helemaal niet. Op korte termijn lijkt het voor de serveerster misschien zinvol, maar op de lange termijn zorgt het geven van fooi er alleen maar voor een rechtvaardiging dat haar lonen lager blijven. En het is ook nog een onlogische gewoonte, gelet op de selectiefheid waarbij sommige beroepen het wel en niet krijgen.
Ik doe het niet uit traditie, ik doe het als blijk van waardering voor goede service. Ook al krijgt ze al een vast loon.
  zondag 11 november 2007 @ 20:26:40 #18
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54534823
Echte mannen geven geen fooi, die betalen in natura.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54534992
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:22 schreef TNA het volgende:
Ik doe het niet uit traditie, ik doe het als blijk van waardering voor goede service. Ook al krijgt ze al een vast loon.
Waarom de serveerster wel, en mogelijk de krantenjongen ook, maar bij functies als buschauffeur niet? Met de buschauffeur heb je toch ook direct contact, en misschien wil hij ook wel een extra halte inlassen of een overstap regelen als je het hem vraagt. Dat is relatief gezien nog veel meer extra service (vooral het inlassen van de extra halte) vergeleken met wat die serveerster zou kunnen doen, toch krijgt de chauffeur geen fooi.
Het verschil tussen direct contact met een medewerker (zoals serveerster) en een wat indirectere medewerker (zoals de dame die de telefonische reserveringen aanneemt en je ondanks de drukte de beste tafel geeft) kan ik nog begrijpen, maar zowel de serveerster als de buschauffeur hebben direct contact met de uiteindelijk klant.
  zondag 11 november 2007 @ 20:40:43 #20
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54535243
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:32 schreef 700MB het volgende:

[..]

Waarom de serveerster wel, en mogelijk de krantenjongen ook, maar bij functies als buschauffeur niet? Met de buschauffeur heb je toch ook direct contact, en misschien wil hij ook wel een extra halte inlassen of een overstap regelen als je het hem vraagt. Dat is relatief gezien nog veel meer extra service (vooral het inlassen van de extra halte) vergeleken met wat die serveerster zou kunnen doen, toch krijgt de chauffeur geen fooi.
Het verschil tussen direct contact met een medewerker (zoals serveerster) en een wat indirectere medewerker (zoals de dame die de telefonische reserveringen aanneemt en je ondanks de drukte de beste tafel geeft) kan ik nog begrijpen, maar zowel de serveerster als de buschauffeur hebben direct contact met de uiteindelijk klant.
Een buschauffeur heeft voor mij nog nooit iets persoonlijks extra's gedaan, en als hij het wel zou doen zou ik 'm daar best een fooi voor willen geven. Maar dat de sociale conventies dat min of meer onmogelijk maken kan ik ook niet helpen.
  zondag 11 november 2007 @ 20:57:22 #21
242 Pinball
Electric Monk
pi_54535670
Ik geef ook niet graag fooi.
Zoals hierboven ook al gezegd wordt is het onzin om iemand die je een koffie of pilsje van een paar euro verkoopt wèl wat extra te geven, en iemand die je een trui van ¤ 80,- verkoopt niet, ook al doet die net zo zijn best als die serveerster.
Daarnaast worden er in de horeca bakken met geld verdiend, laat die eigenaren zèlf maar hun personeel betalen. Fuck it, daar staan altijd kutjes van 18 voor 3,50 per uur, van het geld wat ik op een avond opmaak aan drank kunnen ze die echt wel wat meer betalen zonder dat ik ook nog fooi hoef te geven.

Als ik het wel doe is dat meestal om een bedrag mooi af te ronden, want ik heb een hekel aan muntgeld. Of als iemand echt, ècht het verschil heeft gemaakt op een avond. Dat gaat dus imo wel wat verder dan gewoon of zelfs goed je werk doen, maar dat kom ik dus zelden tegen in de horeca.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  zondag 11 november 2007 @ 21:04:21 #22
242 Pinball
Electric Monk
pi_54535816
Oh, en dat stomme geleuter over 'persoonlijk contact' en 'extra service' hierboven is natuurlijk gelul. Ik ben in mijn werk ook aardig tegen collega's en klanten. Gewoon omdat ik dat normaal gedrag vind, niet om extra geld te verdienen.
Als je meteen je portemonnee trekt als er een keer iemand vriendelijk tegen je doet spoor je niet. Doe gewoon gewoon aardig terug, daar heeft de wereld veel meer aan.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_54535817
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:40 schreef TNA het volgende:
Maar dat de sociale conventies dat min of meer onmogelijk maken kan ik ook niet helpen.
Dat moet je dan doorbreken. Anders is het alleen maar hypocriet. Je hebt geen enkele verplichting om je aan een sociale conventie te houden, je bent toch zelf wel in staat tot zelfstandig nadenken?
  zondag 11 november 2007 @ 21:06:58 #24
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54535876
quote:
Op zondag 11 november 2007 21:04 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat moet je dan doorbreken. Anders is het alleen maar hypocriet. Je hebt geen enkele verplichting om je aan een sociale conventie te houden, je bent toch zelf wel in staat tot zelfstandig nadenken?
Ik kan me niet voorstellen dat de chauffeur het zou waarderen. "Eh, thanks voor de extra stop. Nou, hier heb je een euro."
pi_54535993
Lekker wijf, ja.
Anders, mits er opvallend veel moeite gedaan wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')