Fooi geven is flauwekul. Ik heb een overeenkomst met het bedrijf niet met de werknemer. Als de werknemer zijn werk slecht doet is het bedrijf dan ook het eerste aanspreekpunt, want zij komen hun dienstverlening niet na. In een restaurant ben ik een klant van het bedrijf, niet een gast van de werknemer. Als het bedrijf in zijn rol als werkgever van de werknemer verwacht dat hij de klant wel als zijn gast beschouwd is dat prima, maar elke vorm van dankbaarheid daarover is de klant eventueel aan het bedrijf verschuldigd, niet aan de medewerker. Dan eigenlijk nog steeds niet, want het bedrijf komt enkel de gesloten overeenkomst na.quote:Op zondag 11 november 2007 19:04 schreef Laartje het volgende:
Wat vinden jullie nou eigenlijk van fooi geven? Is het nog echt nodig? Of heb je nog het idee dat je er betere service door krijgt? Ik persoonlijk vind het meeste horeca personeel namelijk behoorlijk onpersoonlijk de laatse tijd, om van kennis van de kaart maar niet te spreken.

Is er in jou analytische procesmatige wereld nog ruimte voor een woord als "vriendelijkheid" of "iets extra's voor de klant"? Soms merk je dat een serveerster net even harder voor je loopt dan "nodig" zou zijn, dan geef ik graag wat fooi.quote:Op zondag 11 november 2007 19:39 schreef 700MB het volgende:
[..]
Fooi geven is flauwekul. Ik heb een overeenkomst met het bedrijf niet met de werknemer. Als de werknemer zijn werk slecht doet is het bedrijf dan ook het eerste aanspreekpunt, want zij komen hun dienstverlening niet na. In een restaurant ben ik een klant van het bedrijf, niet een gast van de werknemer. Als het bedrijf in zijn rol als werkgever van de werknemer verwacht dat hij de klant wel als zijn gast beschouwd is dat prima, maar elke vorm van dankbaarheid daarover is de klant eventueel aan het bedrijf verschuldigd, niet aan de medewerker. Dan eigenlijk nog steeds niet, want het bedrijf komt enkel de gesloten overeenkomst na.

Zeker wel. Als zij lief lacht, dan wil ik best lief teruglachen. En als zij een haar werk goed doet, en haar werkgever vraagt dat, dan wil ik dat ook best melden zodat hij haar extra kan belonen. Het is namelijk zijn taak.quote:Op zondag 11 november 2007 19:43 schreef TNA het volgende:
Is er in jou analytische procesmatige wereld nog ruimte voor een woord als "vriendelijkheid" of "iets extra's voor de klant"?

Waarom zou je het niet combineren? Als je haar een fooi geef laat je jou persoonlijke waardering blijken en kan je ook tegen de werkgever zeggen dat ze haar werk goed doet. Ze schiet er weinig mee op als je alleen naar haar werkgever gaat en die er vervolgens niets mee doet.quote:Op zondag 11 november 2007 19:50 schreef 700MB het volgende:
[..]
Zeker wel. Als zij lief lacht, dan wil ik best lief teruglachen. En als zij een haar werk goed doet, en haar werkgever vraagt dat, dan wil ik dat ook best melden zodat hij haar extra kan belonen. Het is namelijk zijn taak.

Omdat het dankzij haar werkgever is dat we uberhaubt met elkaar in contact gekomen zijn.quote:Op zondag 11 november 2007 19:52 schreef TNA het volgende:
Waarom zou je het niet combineren?
Dat moet ze dan met hem uitvechten.quote:Op zondag 11 november 2007 19:52 schreef TNA het volgende:
Ze schiet er weinig mee op als je alleen naar haar werkgever gaat en die er vervolgens niets mee doet.

Ik vind het echt verbazingwekkend hoe kil je erover praat. Maar goed, ieder het zijnequote:Op zondag 11 november 2007 20:01 schreef 700MB het volgende:
[..]
Omdat het dankzij haar werkgever is dat we uberhaubt met elkaar in contact gekomen zijn.
[..]
Dat moet ze dan met hem uitvechten.

Wat is dan de andere optie volgens jou? Er maar gewoon aan meedoen omdat iedereen het nu eenmaal doet? Tradities zijn onzin, overbodig en ongewenst als ze niet leuk en/of zinvol zijn. Leuk is het zeker niet, en zinvol al helemaal niet. Op korte termijn lijkt het voor de serveerster misschien zinvol, maar op de lange termijn zorgt het geven van fooi er alleen maar voor een rechtvaardiging dat haar lonen lager blijven. En het is ook nog een onlogische gewoonte, gelet op de selectiefheid waarbij sommige beroepen het wel en niet krijgen.quote:Op zondag 11 november 2007 20:04 schreef TNA het volgende:
Ik vind het echt verbazingwekkend hoe kil je erover praat. Maar goed, ieder het zijne

Ik doe het niet uit traditie, ik doe het als blijk van waardering voor goede service. Ook al krijgt ze al een vast loon.quote:Op zondag 11 november 2007 20:10 schreef 700MB het volgende:
[..]
Wat is dan de andere optie volgens jou? Er maar gewoon aan meedoen omdat iedereen het nu eenmaal doet? Tradities zijn onzin, overbodig en ongewenst als ze niet leuk en/of zinvol zijn. Leuk is het zeker niet, en zinvol al helemaal niet. Op korte termijn lijkt het voor de serveerster misschien zinvol, maar op de lange termijn zorgt het geven van fooi er alleen maar voor een rechtvaardiging dat haar lonen lager blijven. En het is ook nog een onlogische gewoonte, gelet op de selectiefheid waarbij sommige beroepen het wel en niet krijgen.

Waarom de serveerster wel, en mogelijk de krantenjongen ook, maar bij functies als buschauffeur niet? Met de buschauffeur heb je toch ook direct contact, en misschien wil hij ook wel een extra halte inlassen of een overstap regelen als je het hem vraagt. Dat is relatief gezien nog veel meer extra service (vooral het inlassen van de extra halte) vergeleken met wat die serveerster zou kunnen doen, toch krijgt de chauffeur geen fooi.quote:Op zondag 11 november 2007 20:22 schreef TNA het volgende:
Ik doe het niet uit traditie, ik doe het als blijk van waardering voor goede service. Ook al krijgt ze al een vast loon.

Een buschauffeur heeft voor mij nog nooit iets persoonlijks extra's gedaan, en als hij het wel zou doen zou ik 'm daar best een fooi voor willen geven. Maar dat de sociale conventies dat min of meer onmogelijk maken kan ik ook niet helpen.quote:Op zondag 11 november 2007 20:32 schreef 700MB het volgende:
[..]
Waarom de serveerster wel, en mogelijk de krantenjongen ook, maar bij functies als buschauffeur niet? Met de buschauffeur heb je toch ook direct contact, en misschien wil hij ook wel een extra halte inlassen of een overstap regelen als je het hem vraagt. Dat is relatief gezien nog veel meer extra service (vooral het inlassen van de extra halte) vergeleken met wat die serveerster zou kunnen doen, toch krijgt de chauffeur geen fooi.
Het verschil tussen direct contact met een medewerker (zoals serveerster) en een wat indirectere medewerker (zoals de dame die de telefonische reserveringen aanneemt en je ondanks de drukte de beste tafel geeft) kan ik nog begrijpen, maar zowel de serveerster als de buschauffeur hebben direct contact met de uiteindelijk klant.

Dat moet je dan doorbreken. Anders is het alleen maar hypocriet. Je hebt geen enkele verplichting om je aan een sociale conventie te houden, je bent toch zelf wel in staat tot zelfstandig nadenken?quote:Op zondag 11 november 2007 20:40 schreef TNA het volgende:
Maar dat de sociale conventies dat min of meer onmogelijk maken kan ik ook niet helpen.

Ik kan me niet voorstellen dat de chauffeur het zou waarderen. "Eh, thanks voor de extra stop. Nou, hier heb je een euro."quote:Op zondag 11 november 2007 21:04 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat moet je dan doorbreken. Anders is het alleen maar hypocriet. Je hebt geen enkele verplichting om je aan een sociale conventie te houden, je bent toch zelf wel in staat tot zelfstandig nadenken?

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |