quote:
Station Kesteren werd in 1882 geopend bij de ingebruikname van de Betuwelijn van Dordrecht via Geldermalsen en Tiel naar Elst. Deze lijn, en de exploitatie ervan, kwamen voor rekening van de Staats Spoorwegen (SS). In 1886 werd het emplacement in tweeën gedeeld door een afrastering toen duidelijk werd dat de Hollansche IJzeren Spoorweg Maatschappij de inmiddels aangelegde lijn Amersfoort - Kesteren zou gaan bedienen. Bij deze gelegenheid werd meteen het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen: de ene helft door de HIJSM, de andere helft door de SS, met allebei hun eigen loket.
Daarmee werd Kesteren meteen een belangrijk internationaal overstapstation. De grote verbinding naar Duitsland liep voor 1940 namelijk van Amsterdam via Amersfoort, de Ponlijn, Rhenen, Kesteren, Nijmegen en Kleve naar Krefeld en Köln. Reizigers vanuit de richting Rotterdam / Den Haag / Utrecht naar Duitsland en v.v. moesten dus in Kesteren overstappen. Op deze foto zien we het station Kesteren vanuit het noordoosten, voor de oorlog.
Rechts op de foto staat één van de twee dienstwoningen die ook op het perron stonden. Deze dienstwoning werd in de Tweede Wereldoorlog verwoest bij bombardementen. Ook het stationsgebouw liep daarbij flinke schade op. Het gedeelte op de voorgrond, met de grote perronoverkappingen, is in maart 1963 afgebrand en daarna niet meer opgebouwd. Na de oorlog ging het namelijk rap bergafwaarts met station Kesteren. Als enige van de vernielde spoorbruggen is de brug over de Rijn naar Rhenen niet meer hersteld. Nadat de Duitsers hem in 1944 hadden opgeblazen, is op de overgebleven pijlers van de brug de autoweg N233 aangelegd, die Veenendaal verbindt met de A15. NS had inmiddels een verbinding via Utrecht en Arnhem met Duitsland, en dus was de route over Kesteren (inmiddels omgedoopt tot Kesteren-Rhenen) niet meer nodig. In de loop van de jaren '60 en '70 werden steeds meer sporen en wissels aan de Amersfoortse kant opgeruimd. Nadat in 1981 het gedeelte van De Haar tot aan Rhenen opnieuw in gebruik genomen werd, kreeg station Kesteren zijn oude naam weer terug.
Tegenwoordig ziet Kesteren er zo uit:
We zien hier het deel van het stationsgebouw wat overbleef na de brand van 1963 (rechts) en links de zuidelijke van de twee dienstwoningen. Het verhaal gaat dat er in de oostelijke gevel nog sporen van granaatscherven te vinden zouden zijn.
Kesteren wordt momenteel bediend door de dieselstelletjes van Syntus tussen Tiel en Arnhem. Iedere paar jaar gaan er stemmen op om de aansluiting naar Rhenen te herstellen, maar vooralsnog is er geen concreet plan om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.
bron 1 |
bron 2 |
bron 3En nu mag Socios iets gaan schrijven over station Uithuizen