Kunnen ze dat niet ergens anders gaan doen , mijn kat is in paniek weggevlucht naar buitenquote:Op zondag 11 november 2007 15:29 schreef towncar het volgende:
Volgens mij was dat een vliegtuig dat door de geluidsbarriere ging, hier in Zwijndrecht hoorde ik het ook..
Was er soms weer een politicus op het mediapark?quote:Op zondag 11 november 2007 15:31 schreef Game_Error het volgende:
Hier in hsum trilde de ramen er ook ongeveer uit, t zullen de duitsers wel weer zijn
Kan toch nooit de heele provincie hebben gehoord? Die zijn meestal wat lokaler...quote:Op zondag 11 november 2007 15:35 schreef PretKroket het volgende:
is vliegtuig door geluidsbarriere!
Check, ik hoorde ook een vliegtuig direct erna. Maakt dat zoveel geluid joh?quote:Op zondag 11 november 2007 15:31 schreef barthol het volgende:
Ja, uiteraard ook gehoord. Was een heel harde knal......
maar meteen daarba hoorde ik vliegtuiggeluid dus het zal wel een onderschepping zijn en
het doorbreken van de geluidsbarriere
Vliegtuig, ik hoorde hem daarna nog wegvliegen.quote:Op zondag 11 november 2007 15:36 schreef jack4ya het volgende:
In Naarden ook... te hard... alees rinkelde in de kasten. Maar wat was het nou?
Tussen de Vaarten, ja...quote:Op zondag 11 november 2007 15:37 schreef Radjesh het volgende:
Ook in Almere.
straaljager met meer dan 1200 km/h schijn je wel te horenquote:Op zondag 11 november 2007 15:36 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Kan toch nooit de heele provincie hebben gehoord? Die zijn meestal wat lokaler...
Ja, dat vind ik ook wel erg gek.quote:Op zondag 11 november 2007 15:36 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Kan toch nooit de heele provincie hebben gehoord? Die zijn meestal wat lokaler...
Ja, zo te lezen was dit iets anders!quote:Op zondag 11 november 2007 15:36 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Ik quote deze even.quote:Op zondag 11 november 2007 15:38 schreef MissHobje het volgende:
Wat maf.. hoer niets aan de hand enzo
Jullie allemaal Pwnd
3 jaar geleden was er ook een vliegtuig door de geluidsbarriere gegaan ivm een onderschepping, dat werd ook in een aardig deel van Nederland gehoord. Waar het precies vanaf hangt hoe hard het knalt weer ik niet, maar wellicht is het afhankelijk van hoe snel het vliegtuig door de geluidsbarriere brak. Overigens blijft dacht ik de drukgolf (kegelvormig tot aan de grond) aanwezig zolang er supersonisch gevlogen wordt.quote:Op zondag 11 november 2007 15:36 schreef Misanthroopia het volgende:
Je hoort het alleen op het moment dat ie de barriere doorbreekt dus helemaal niet zo logisch.quote:Op zondag 11 november 2007 15:40 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
als ie de hele tijd door de geluidsbarriere heenging is t wel logisch dat je t op meerdere plaatsen hoorde
Misschien trapte die piloot wel z'n kickdown in...quote:Op zondag 11 november 2007 15:38 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook wel erg gek.
Waar heb je dat gevonden?quote:Op zondag 11 november 2007 15:39 schreef jack4ya het volgende:
Al bevestigd door politie... vliegtuig dus!
Bron!quote:Op zondag 11 november 2007 15:41 schreef jack4ya het volgende:
Bevestigd door politie zeg ik net: vliegtuig geluidsbarriere dus!
nou als ie moet remmen en dan weer harder gaatquote:Op zondag 11 november 2007 15:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Je hoort het alleen op het moment dat ie de barriere doorbreekt dus helemaal niet zo logisch.
Mensen die gelijk de politie bellen.quote:Op zondag 11 november 2007 15:41 schreef jack4ya het volgende:
Bevestigd door politie zeg ik net: vliegtuig geluidsbarriere dus!
Schoonmoeders wilde het wel even weten en belde de politie... (telefoon stond daar roodgloeiend) en die bevestigde haar vermoeden.quote:
't Was maar een klein plofje, ik dacht eerst dath et gewoon vuurwerk was in de verte. Maargoed, een halve minuut later had iedereen het over een keiharde knal, dus het is goed mogelijk dat wat ik hoorde die knal geweest is. Niet vreemd als jou het niet op is gevallen.quote:waarom hoor jij het in nunspeet wel en ik in ermelo niet?
Ik was dus niet degene die belde, aardappel!quote:Op zondag 11 november 2007 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mensen die gelijk de politie bellen.
Check ik ook!quote:Op zondag 11 november 2007 15:29 schreef Ymke het volgende:
Ik schrok me werkelijk de ..... wat was dat?
Die snelheid is altijd +/- 1200km/h, afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur etc. Dus zo hard ging hij er ook doorheen.quote:Op zondag 11 november 2007 15:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
3 jaar geleden was er ook een vliegtuig door de geluidsbarriere gegaan ivm een onderschepping, dat werd ook in een aardig deel van Nederland gehoord. Waar het precies vanaf hangt hoe hard het knalt weer ik niet, maar wellicht is het afhankelijk van hoe snel het vliegtuig door de geluidsbarriere brak. Overigens blijft dacht ik de drukgolf (kegelvormig tot aan de grond) aanwezig zolang er supersonisch gevlogen wordt.
*blontmode aan* ik dacht dat geluidsbarriereknallen altijd 2 knallen achter elkaar waren?quote:Op zondag 11 november 2007 15:39 schreef j0rrit het volgende:
Ook in Almere. Ik schrok.
Maar het is waarschijnlijk een F16 die door de geluidsbarrière ging om een ongeïdentificeerd vliegtuig te onderscheppen. Komt regelmatig voor in de grensstreken, maar is vaak een identificatiefout met de verkeersleiding. Nederland heeft sinds 09-11 een 24 uurs paraatheid wat betreft dit soort activiteiten.
Dat snap ik ook wel, mandarijn.quote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef jack4ya het volgende:
Ik was dus niet degene die belde, aardappel!![]()
quote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef VoreG het volgende:
En hij komt weer terugvliegen, ik hoor hem overkomen richting Soesterberg. Gevaar is over.
Ziet er wel vrij bruut uit.. Goed getimed ook wel van meneer de fotograaf.quote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Die snelheid is altijd +/- 1200km/h, afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur etc. Dus zo hard ging hij er ook doorheen.En die drukgolf van opgebouwde deeltjes laat hij juist achter zich, want die knal is juist het inhalen/doorbreken van die golf.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Leeuwarden - In de middag zijn er 2 F-16 straaljagers vanaf Leeuwarden opgestegen om een niet geindentificeerde helikopter te onderscheppen. De vliegtuigen zijn hierbij door de geluidsbarriere gegaan.
De 2 F-16's AJ61 en AJ14 waren opgestegen nadat ze van de gevechtsleiding een bericht hadden gekregen over een ongeintificeerd vliegtuig in de buurt van Gouda. De vliegtuigen zijn op hun weg hier naartoe door de geluidsbarriere gegaan.
Toen de vliegtuigen eenmaal bij het doel aankwamen vloog deze zeer laag (200ft) en bleek het om een helikopter te gaan. Deze blauwe helikopter is vervolgens gelandt in de omgeving van Bergen op Zoom.
Indd, ik hoorde ze net ook (Utrecht).quote:Op zondag 11 november 2007 15:44 schreef barthol het volgende:
volgens mij hoor ik hem hier in utrecht nu weer terugvliegen (maar dan zonder sonic boom)
klusje geklaard dus
en weer lekker rustig in de lucht nuquote:
goed gekeken naar die wiki link die ik plaatstequote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Die snelheid is altijd +/- 1200km/h, afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur etc. Dus zo hard ging hij er ook doorheen.En die drukgolf van opgebouwde deeltjes laat hij juist achter zich, want die knal is juist het inhalen/doorbreken van die golf.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk die foto's , boeiendquote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef j0rrit het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben ik het niet mee eens. Het was een atoombom, gedropt door een vijandige mogendheid. Nog ff en ge hebt een culinaire oorlog! gheghequote:Op zondag 11 november 2007 15:42 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Schoonmoeders wilde het wel even weten en belde de politie... (telefoon stond daar roodgloeiend) en die bevestigde haar vermoeden.
Foodfight!quote:Op zondag 11 november 2007 15:48 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Het was een atoombom, gedropt door een vijandige mogendheid. Nog ff en ge hebt een culinaire oorlog! gheghe
Nou nee dus, de knal volgt als het ware het vliegtuig zolang deze sneller dan het geluid vliegt.quote:Op zondag 11 november 2007 15:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Je hoort het alleen op het moment dat ie de barriere doorbreekt dus helemaal niet zo logisch.
denk almere dan.. daar gingen ruiten kapotquote:Op zondag 11 november 2007 15:49 schreef DirtyHarry het volgende:
Vraag me af boven welke locatie ze door de geluidsmuur gingen.
Opa vertelt.quote:Op zondag 11 november 2007 15:51 schreef ThE_ED het volgende:
Jullie doen alsof je nog nooit een vliegtuig hebben gehoord, vroeger hoorde je veel vaker klappen als er weer eens een door de geluidsbarrière ging.
Hier niks gehoord trouwens.
Rond Almere lijkt me gezien het Teletekst-bericht. Of ze moeten daar gewoon hele slechte ruiten hebben.quote:Op zondag 11 november 2007 15:49 schreef DirtyHarry het volgende:
Vraag me af boven welke locatie ze door de geluidsmuur gingen.
Ik bedoel stel nou dat je in 10 minuten van 1200 km/u naar 1300 km/u accelereert dan ga je minder snel door de geluidsbarrière lijkt me dan als je in 10 seconden van 1200km/u naar 1400km/u accelereert. Is het niet zo dat in het laatste geval door de meer abrupte overgang er een zwaardere schokgolf wordt geproduceerd dan bij de meer geleidelijke overgang?quote:Op zondag 11 november 2007 15:43 schreef j0rrit het volgende:
Die snelheid is altijd +/- 1200km/h, afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur etc. Dus zo hard ging hij er ook doorheen.
Door een plotselinge drukverlaging ontstaan door condensatie die wolken rondom het vliegtuig, maar ik vraag mij af hoe ver deze kegel in feite nog door loopt. Als dat tot het aardoppervlak is, is het best mogelijk dat de drukgolf achter het vliegtuig aan over het aardoppervlak trekt.quote:En die drukgolf van opgebouwde deeltjes laat hij juist achter zich, want die knal is juist het inhalen/doorbreken van die golf.
Dude, ik heb vaak genoeg geknapte barrierevliesjes gehoord, maar dit was echt de moeder der alle bommen die explodeerde. Er zijn hier 10 meeuwen dood naar beneden gedropt!quote:Op zondag 11 november 2007 15:51 schreef ThE_ED het volgende:
Jullie doen alsof je nog nooit een vliegtuig hebben gehoord, vroeger hoorde je veel vaker klappen als er weer eens een door de geluidsbarrière ging.
Lekker met wat tijm..quote:Op zondag 11 november 2007 15:54 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Er zijn hier 10 meeuwen dood naar beneden gedropt!
Ik moet wel zeggen dat de gedachte 'bom' heel snel door m'n hoofd ging, hahaha..quote:Op zondag 11 november 2007 15:55 schreef kampvuur het volgende:
Hier in Alblasserdam (dichtbij Dordrecht) ook gehoord en gevoeld! Denk niet dat 't een bom is geweest, maar eerder iets wat door de geluidsbarriere ging ofzo? Want helemaal ook in Utrecht en noordelijker te horen!
Ja.quote:Op zondag 11 november 2007 15:52 schreef Dodecahedron het volgende:
Zouden die Almeerdenaren hun ruiten kunnen declareren bij de luchtmacht?
de knal geeft aan dat ze door de barriere gaan. Vlak daarna hoorde ik ze overvliegen, dus ze zullen net iets boven Utrecht door de barriere zijn gegaan.quote:Op zondag 11 november 2007 15:57 schreef Razor21 het volgende:
Hier Almere Stad ook omstreeks 15.30 uur.
Dacht eerst zo dat een harde vuurwerkbom![]()
Totdat mijn zus 15 minuten later opbelde of ik ook een knal had gehoord.
Zij woont in Huizen bij haar trilde alle ramen.
Hoorde enkel de knal geen straaljagers o.i.d. of gaat dat zo snel dat je alleen die knal hoort?
jaren 70 gebeurde het zoooo vaak: nog in de tijd van de starfighter.quote:
Hmm, weet ik nog wel uit de zestiger jaren. Tijd van de Koude oorlog. Mooi weer wasquote:Op zondag 11 november 2007 15:51 schreef ThE_ED het volgende:
Dan raad ik je pa een dieet aan.quote:Op zondag 11 november 2007 16:00 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
ik dacht dat mn vader van t dak viel
quote:Just a few minutes ago 2 F-16's from leeuwarden AB took off as it seems for a scramble.
Nou, zeg dat niet te snel. Boven het centrum van Rotterdam gaan vliegen en een vuile bom laten exploderen (bom met radioactief materiaal). In ieder geval geeft dat veel paniek en onrust, mogelijk een groot aantal directe doden, met lange termijn gevolgen die mogelijk niet te overzien zijn. Plus dta terrorisme zelden draait om zoveel mogelijk fysieke schade aan te richten, maar juist om het meeste onrust te zaaien,quote:Op zondag 11 november 2007 16:10 schreef __Saviour__ het volgende:
sjonge, om een helikopter te onderscheppen. Die kan toch niet veel schade aanrichten als er bebaarde mannen met slechte bedoelingen in zouden zitten
Mag ik je aanraken?quote:Op zondag 11 november 2007 16:21 schreef Gabry het volgende:
Ik hoorde em ook!
quote:Op zondag 11 november 2007 15:54 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Dude, ik heb vaak genoeg geknapte barrierevliesjes gehoord, maar dit was echt de moeder der alle bommen die explodeerde. Er zijn hier 10 meeuwen dood naar beneden gedropt!
Liep het dun door de broek?quote:Op zondag 11 november 2007 16:36 schreef Het_Biertje het volgende:
ik zat net op de wc tijdens die klap Ik had het even niet meer![]()
Ik kan me inderdaad ook nog wel herinneren dat vroeger wel vaker vliegtuigen door de geluidbarriere gingen. Alleen dat er ramen van sprongen, of dat het geluid in een groot deel van Nederland te horen was, dat toch niet...quote:Op zondag 11 november 2007 15:54 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Begin jaren '80 ligt toch nog wel binnen het bereik van veel fok!kers...
Nee hoor, zolang de vliegtuigen sneller dan het geluid vliegen, hoor je die knal, áchter de vliegtuigen aan. Jij hoort ´m 1 keer, omdat je niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn. Dus als ze vanaf bijvoorbeeld Zwolle tot aan Utrecht sneller dan het geluid vlogen, heeft iedereen die zich in de buurt van dat traject bevond de knal kunnen horen, alleen de een eerder dan de ander.quote:Op zondag 11 november 2007 15:58 schreef VoreG het volgende:
[..]
de knal geeft aan dat ze door de barriere gaan. Vlak daarna hoorde ik ze overvliegen, dus ze zullen net iets boven Utrecht door de barriere zijn gegaan.
De QRA taak ligt bij vliegbasis Leeuwarden. Dus alleen daar staan 2 F-16´s 24/7 paraat, volgetankt en bewapend.quote:Op zondag 11 november 2007 16:57 schreef Caesu het volgende:
hadden ze niet op kunnen stijgen van soesterberg of gilze-rijen.
Lekker steenkolen Engels.quote:Op zondag 11 november 2007 16:58 schreef Razor21 het volgende:
Hier de geluidsopname van de piloten en de toren
http://www.milspotters.nl/dl.php?id=170
Nee, na deze knal niet meer...!quote:Op zondag 11 november 2007 16:01 schreef quirina het volgende:
Het is vast de kruitfabriek in Muiden
( oh nee die bestaat niet meer)
Oooh, dan baal je echt.quote:Op zondag 11 november 2007 15:53 schreef liefie_ het volgende:
Jeetje teletekst zegt dat er ook ruiten gesneuvelt zijn (mooi woord gesneuvelt)
Dat is vervelend met dit weer
Je hebt diarree en je hebt het opgevangen in een bord?quote:
nvmquote:Op zondag 11 november 2007 16:57 schreef Caesu het volgende:
Ik dacht dat ze op volkel ook twee kisten paraat hadden staan?quote:Op zondag 11 november 2007 17:11 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
De QRA taak ligt bij vliegbasis Leeuwarden. Dus alleen daar staan 2 F-16´s 24/7 paraat, volgetankt en bewapend.
http://www.nvm.nl/ ?quote:
ja viel mij ook al opquote:Op zondag 11 november 2007 20:21 schreef NJlo het volgende:
Hoop Bussumers hier trouwens
Er zijn maar 2 van die basissenquote:Op zondag 11 november 2007 20:56 schreef dubidub het volgende:
Westland niets gehoord. Vind het een beetje raar dat je f16's in het noorden des lands laat opstijgen om halverwege het land iets te onderscheppen.
Maak dat de kat wijs.quote:Op zondag 11 november 2007 19:31 schreef Andyy het volgende:
[..]
is met opzet om het duidelijker te maken via radio
Enige wat ik in Gouda hoorde voor klappen waren josti's met stenenquote:Op zondag 11 november 2007 15:57 schreef SuperHarregarre het volgende:
Gouda hier. Ik dacht dat een of andere klapperjosti een lawinepijl in een put had gegooid.![]()
Volgens mij was dat de helikopter die de Ajax trein moest volgen die jij bedoeld?quote:Op zondag 11 november 2007 16:57 schreef Caesu het volgende:
toch wel een beetje trage actie van de luchtmacht.
helikopter vliegt bij gouda, f16's komen eraan - helikopter landt inmiddels bij bergen op zoom.
als er een gifgas inzat was de hele zuidelijk randstad in gevaar gelopen.
paar weken geleden kwamen belgische f16's in actie omdat een vliegtuig boven de biesbosch niet reageerde op de luchtverkeersleiding.
Ik heb ff die teletekstpagina weggehaald want het bericht was veranderd.quote:Op zondag 11 november 2007 20:46 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
-Nieuwsbericht veranderd-
Ik ben blij dat ik het niet gehoord heb, aangezien ik heel snel schrik.
Volkel heeft het dit jaar voor een paar weken overgenomen van Leeuwarden, maar niet meer dan dat.quote:Op zondag 11 november 2007 19:46 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze op volkel ook twee kisten paraat hadden staan?
dat is Prandtl-Glauert singularity wat je om de vliegtuigen heen ziet, meestal is dat vlak voor ze door de geluidsbarierre heen gaanquote:Op woensdag 14 november 2007 14:56 schreef CSI_MIAMI het volgende:
Iemand hier het youtube filmpje gezien van F16's die door de barriere heen gaan? wel mega vet
Link?quote:Op woensdag 14 november 2007 14:56 schreef CSI_MIAMI het volgende:
Iemand hier het youtube filmpje gezien van F16's die door de barriere heen gaan? wel mega vet
''midden nederland''quote:
dat is een F-14quote:Op woensdag 14 november 2007 20:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/med(...)oor_twee_f_16_s.html
Toch, als ik dat filmpje vergelijk met de klap afgelopen zondag, was die klap van een paar dagen geledenquote:Op woensdag 14 november 2007 20:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/med(...)oor_twee_f_16_s.html
Sowieso zie je op de achtergrond een vliegdekschip. Het aantal vliegdekschepen dat Nederland rond heeft varen is op nul handen te tellenquote:Op woensdag 14 november 2007 21:16 schreef Andyy het volgende:
2 tails, en een F16 wordt niet op zee gebruikt, en de typische vorm van de F-14
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |