Idd, kelnersmes werkt perfect. heb alle ander kurkentrekkers het huis uit gegooidquote:Op zaterdag 10 november 2007 01:57 schreef tim2308 het volgende:
Gewoon zoeken naar een Bossenbroek Giotto.
[ afbeelding ]
Uitstekend kelnersmes met een perfecte prijs/kwaliteitverhouding (bij de slijter zal hij ongeveer 10 euro kosten). Doordat het moment van de hefboom verandert bij het trekken van de kurk, krijg je elke kurk eruit. De verkooppunten kan je hier zoeken. Voor de overige 90 euro koop je maar een paar flessen wijn.
De firma heeft ook andere kelnersmessen, tot meer dan 80 euro aan toe, maar ik zweer bij de GIotto en laat zelfs binnenkort een (bescheiden) partijtje naar Frankrijk komen.
Met de screwpull niet?quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:01 schreef _Henry_ het volgende:
Ik zou zo'n ding niet kopen, wij hadden zo'n ding maar niemand kon ermee overweg. Toen hebben we hem weggegeven.
Er zitten nu steeds vaker kunststof 'kurken' in de fles. En die blijven in een draaikurkentrekker erg vaak vast zitten daarnaast zit er geen mesje op om het beschermkapje mee af te snijden.quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:12 schreef _Henry_ het volgende:
De makkelijkste is zo'n ding waar je alleen hoeft te draaien imo.
Daar gebruik je toch gewoon de punt voor?quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:21 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Er zitten nu steeds vaker kunststof 'kurken' in de fles. En die blijven in een draaikurkentrekker erg vaak vast zitten daarnaast zit er geen mesje op om het beschermkapje mee af te snijden.
De hierboven genoemde kelnerkurkentrekker vind ik ook de beste.
Ja, jij. Maak vrolijk de trekkerpunt even bot. Daar gebruik je dus een mesje voor.quote:Op zaterdag 10 november 2007 14:22 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Daar gebruik je toch gewoon de punt voor?
Helaas steeds minder tegenwoordig. Steeds meer kelners draaien schroefdoppen open aan tafel.quote:Op zondag 11 november 2007 02:06 schreef Troubles. het volgende:
Al die draaiopenerfans, waarom wordt in de horeca het kelnersmes gebruikt? Die mensen trekken (in principe) per avond veel meer flessen open dan jij thuis. Zou daar niet een gedachte achterzitten?
ja. daar wil ik nog iets over kwijt. de duurste wijnen kan je schroefdoppen, ze doen het alleen niet omdat het er goedkoop uitziet. de wijnkwaliteit is/blijft subliem.quote:Op zondag 11 november 2007 02:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Helaas steeds minder tegenwoordig. Steeds meer kelners draaien schroefdoppen open aan tafel.
Ja, dat klopt wel. Bestel je huiswijn dan komt het uit een twee liter fles.quote:Op zondag 11 november 2007 02:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Helaas steeds minder tegenwoordig. Steeds meer kelners draaien schroefdoppen open aan tafel.
Gerijpte oude wijnen zitten nogal tijd in een fles met een echte kurk.quote:Op zondag 11 november 2007 02:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja. daar wil ik nog iets over kwijt. de duurste wijnen kan je schroefdoppen, ze doen het alleen niet omdat het er goedkoop uitziet. de wijnkwaliteit is/blijft subliem.
ook freaking handig als je een fles meeneemt om te picknicken en je bent je opener vergeten.
schroefdoppen worden ook voor exclusieve wijnen gebruikt straks. want het is beter dan echte kurk. en makkelijker dan nepkurk.quote:Op zondag 11 november 2007 02:20 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Gerijpte oude wijnen zitten nogal tijd in een fles met een echte kurk.
Schroefdoppen en vinyl 'kurken' is echt wel iets van de laatste jaren. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de wijn uit een schroefdopfles bagger is hoor.
En ik vind de vervangende kurken heel positief. Hoe vaak ik geen miskoop heb gedaan en kurk heb gehad. Dat is echt niet leuk.
Voor de picknick is het perfect. Maar ik denk door het psychologische effect: schroefdop = goedkoop dat de vinyl kurk de kurkkurk bij duurdere wijnen gaat overnemen en dat komt de wijn sowieso ten goede.quote:Op zondag 11 november 2007 02:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
schroefdoppen worden ook voor exclusieve wijnen gebruikt straks. want het is beter dan echte kurk. en makkelijker dan nepkurk.
'Oud' is een ruim begrip. Ik heb genoeg gerijpte wijnen opengetrokken waar een kunstof kurk inzat. De oude wereld is conservatiever en loopt nog een beetje achter, maar de nieuwe wereld is al jaren grootverbruiker van vinyl. Maar ondanks het feit dat schroefdoppen het beste zijn: een kurk, echt of plastic staat toch iets leuker bij het openen aan tafel.quote:Op zondag 11 november 2007 02:20 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Gerijpte oude wijnen zitten nogal tijd in een fles met een echte kurk.
Schroefdoppen en vinyl 'kurken' is echt wel iets van de laatste jaren. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de wijn uit een schroefdopfles bagger is hoor.
En ik vind de vervangende kurken heel positief. Hoe vaak ik geen miskoop heb gedaan en kurk heb gehad. Dat is echt niet leuk.
daar zit wel een kunsstof kruk of echte kurk onder. metaal komt niet in aanraking met champagne.quote:Op zondag 11 november 2007 09:25 schreef Fixers het volgende:
[..]
'Oud' is een ruim begrip. Ik heb genoeg gerijpte wijnen opengetrokken waar een kunstof kurk inzat. De oude wereld is conservatiever en loopt nog een beetje achter, maar de nieuwe wereld is al jaren grootverbruiker van vinyl. Maar ondanks het feit dat schroefdoppen het beste zijn: een kurk, echt of plastic staat toch iets leuker bij het openen aan tafel.
Hoegoed een metalen dop is? Champagne maakt haar laatste rijping onder een kroonkurk.
Idd, die van Pulltap's vind ik ook het handigste. Het voordeel t.o.v. een gewoon kelnersmes is dat 'heffen' met de hefboom in twee gedeelten verloopt, wat minder kracht kost als je gevoelige polsen of iets hebt. Bovendien hoef je de spiraal niet helemaal door de kurk heen te draaien waardoor er geen kurkdeeltjes in de wijn kunnen vallen en dat is zo te zien wel het geval bij dat dure ding in de eerste post. En een mesje voor de capsule is een must uiteraard.quote:Op zaterdag 10 november 2007 20:32 schreef Fixers het volgende:
Gewoon een goed kelnersmes nemen. Die van Pulltap zijn de beste, met een teflon gecoate spiraal. Daar heb ik er wel wat van versleten. 'k Maakte dan ook wel 20-30 flessen per avond open op m'n werk. Die dingen zijn niet het mooiste, de laklaag ligt er na een paar weken al af. Als je echt een mooie wil neem dan een echte handgemaakte Laguiole. (Dat zijn de "Laguiole en Aubrac" de rest is massaproductie rommel of komt uit china.)
hier ben ik het helemaal mee eens, altijd gebruikt en het ook echt verfijnd mee geleerd, geen kurk die kapot gaatquote:Op zaterdag 10 november 2007 20:32 schreef Fixers het volgende:
Gewoon een goed kelnersmes nemen. Die van Pulltap zijn de beste, met een teflon gecoate spiraal. Daar heb ik er wel wat van versleten. 'k Maakte dan ook wel 20-30 flessen per avond open op m'n werk. Die dingen zijn niet het mooiste, de laklaag ligt er na een paar weken al af. Als je echt een mooie wil neem dan een echte handgemaakte Laguiole. (Dat zijn de "Laguiole en Aubrac" de rest is massaproductie rommel of komt uit china.)
Het is al even geleden, maar ik ben toch wel benieuwd of je die foto nog hebt, zo'n Pulltap ga ik vanavond bestellen (van mijn el cheapo blokker kurkentrekker is de spiraal nu al krom, pokkeding), maar nu moet ik nog even de fijne kneepjes onder de knie krijgen. Mijn vriendin en ik zijn wat begonnen met het uitproberen van diverse wijnen, dus dan moeten de hulpmiddelen ook ok zijn natuurlijk..quote:Op zondag 11 november 2007 01:46 schreef tim2308 het volgende:
En dan nog de tip van de dag; Zet de punt in het midden LOODRECHT op de kurk en draai dan de kurkentrekker in de kurk.. Ik maak morgen wel een foto
Dat oefenen zal geen straf zijnquote:Op woensdag 12 maart 2008 11:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
kelnersmes is echt ideaal
wel even oefenen, maar handig ding hoor
tips, euh, geen idee?quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat oefenen zal geen straf zijn.. Nog tips?
Zoals gezegd: zet de uiteinde van de spiraal loodrecht op de kurk in het middel van de kurk, even het uiteinde erin drukken en maak dan een beweging zodat de spiraal an sich loodrecht op de kurk staat en draai dan de spiraal erin... (dus niet meteen de spiraal loodrecht op de kurk zetten en dan draaien.)quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat oefenen zal geen straf zijn.. Nog tips?
Ah, de truc is dus al draaiend de kurkentrekker loodrecht op de fles manoeuvreren..quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:46 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Zoals gezegd: zet de uiteinde van de spiraal loodrecht op de kurk in het middel van de kurk, even het uiteinde erin drukken en maak dan een beweging zodat de spiraal an sich loodrecht op de kurk staat en draai dan de spiraal erin... (dus niet meteen de spiraal loodrecht op de kurk zetten en dan draaien.)
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |