Mag dat geen criterium zijn dan? Zijn we eens ergens goed in. Net als korfbal. De NOS doet gewoon aan nationbuildingquote:Op vrijdag 9 november 2007 00:45 schreef Fir3fly het volgende:
Eens. Schaatsen is alleen populair omdat er toevallig een paar Nederlanders goed in zijn. De rest van de wereld geeft er geen reet om.
Voldoende zendtijd dus.quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:47 schreef SCH het volgende:
Punt is dat die knuppels in Azie in de nacht worden geslagen.
Kijkcijfers mogen voor de NOS geen reden zijn. Ze hebben als publieke omroep de plicht om sport in de breedst mogelijke zin te belichten. En dan doel ik dan niet op het schaatsen zo breed mogelijk belichten, maar alles sport. Dat een populaire volkssport als schaatsen wat meer aandacht krijgt tijdens een WK kan ik begrijpen, maar de wereldbekerwedstrijden?? Ik heb geen cijfers, maar nogmaals, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dan Scheringa en kornuiten zoveel belang bij de exposure van schaatsen hebben dat ze bij de NOS met dollartekens ( al kun je beter eurotekens hebben tegenwoordig ) in de ogen lopen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:47 schreef SCH het volgende:
De verhouding is scheef, dat klopt. Maar je complottheorette is wat hakkelig, dat is dan weer spijtig.
De woordspeling over de knuppel had ook beter uitgewerkt kunnen worden
Welke commerciele belangen zou de NOS hebben? De NOS heeft geen belang bij die commerciele ploegen, de NOS verdient ook niks, de NOS is publiek. Het enige dat kan meespelen is dat schaatsen nou eenmaal altijd relatief hoge kijkcijfers trekt als het om live-sportuitzendingen gaat. Zelfs die vermaledijde Worldcups. De middagutitzendingen van het NK trokken rond de 800.000 kijkers en dat is gewoon hoog. Je kan zeggen dat ze zich niet door kijkcijfers zouden moeten laten leiden, dat is een andere discussie.
Verder ben ik benieuwd of het klopt dat ze het WK Honkbal negeren... Lijkt me niet erg logisch en ik denk het ook niet. Punt is dat die knuppels in Azie in de nacht worden geslagen.
Bovendien leeft het honkbal minder. Misschien als ze de finale halen dat het ergens in de nacht live wordt uitgezonden. Zou best kunnen.
De vergelijking is niet zo sterk maar ik vind het toch een alleraardigst topicje zo vroeg op de vrijdag.
Sorry, maar dit is wel de vreemdste vergelijking die ik ook gezien heb...quote:Op vrijdag 9 november 2007 01:03 schreef Buschetta het volgende:
En honkbal is groot in Europa ?!?!??
Get real.. Zodadelijk moeten ze ook nog playoffs van de College football teams gaan uitzenden i.p.v hockey ?
En ik ben dus echt geen sportsfan.
Misschien omdat het schaatsen een van de weinige trots is die NL heeft en dat de BB cup al 40 jaar door cuba word gewonnen waardoor het dus totaal niet interesant is om uit te zenden ?quote:Op vrijdag 9 november 2007 01:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sorry, maar dit is wel de vreemdste vergelijking die ik ook gezien heb...
Het Nederlandse honkbalteam speelt momenteel op het WK honkbal in Taiwan, waar het wederom mee strijdt met Cuba, Japan, etc om de titel en je vergelijkt dat met college football? Wat
a) geen wereldkampioenschap is
b) alleen in de VS gespeeld wordt
c) niet eens het hoogste niveau is
Honkbal is Europees misschien neit groot, maar in Nederland toch aardig populair. Verder is Italie natuurlijk een honkballand. Maar welke Europese schaatslanden zijn er dan? Naast Noorwegen Nederland Duitsland en misschien Italie? Honkbal is in de rest van de Wereld in ieder geval nog een grote sport..
College football heeft geen play-offsquote:Op vrijdag 9 november 2007 01:03 schreef Buschetta het volgende:
Get real.. Zodadelijk moeten ze ook nog playoffs van de College football teams gaan uitzenden i.p.v hockey ?
We zijn een topland op het gebied van honkbal! Daar zouden we juist trots op moeten zijn, in plaats van schaatsen. Of gewoon beide natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 november 2007 02:00 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Misschien omdat het schaatsen een van de weinige trots is die NL heeft en dat de BB cup al 40 jaar door cuba word gewonnen waardoor het dus totaal niet interesant is om uit te zenden ?
vergeef me om het vanuit nationalistische hoek te bekijken maar de NOS is echt een opa zender
Zelf had ik me er eerlijk gezegd nog niet aan gestoord omdat ik gelukkig tegenwoordig digitale tv heb en dus meer keus (lees; kijk nauwelijks nog NOS Sport, behalve als het belangrijk is en had graag ook wel WK Honkbal gezien en dan dus wél NOS gekeken!) In VBL heb ik trouwens een beetje een soortgelijke discussie... De Nederlandse Voetbal Pers; Verslaggevers of Meningmakers? Ik stoor me dus wél ook aan wat ik heb gequote... sorry als ik het uit de context trek en ik vind het inderdaad een misser om het WK Honkbal niet uit te zenden...quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:39 schreef pfaf het volgende:
...de discutabele positie die de NOS inneemt ...De NOS heeft alleen maar commerciele belangen bij het uitzenden van deze onzin....een spiraal van selffulfilling geldzucht...
En waar denk je dat de N in NOS voor staat?quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:45 schreef Fir3fly het volgende:
Eens. Schaatsen is alleen populair omdat er toevallig een paar Nederlanders goed in zijn. De rest van de wereld geeft er geen reet om.
In ieder geval dus niet voor Nederlands honkbal blijkbaarquote:Op vrijdag 9 november 2007 03:46 schreef mcDavid het volgende:
[..]
En waar denk je dat de N in NOS voor staat?
Het Nederlandse Honkbal doet het internationaal nét zo goed als de Nederlandse schaatsers... Waarom is het alleen interessant als je (zo goed als) zeker bent van goud? En Nederland is zeker niet kansloos, misschien dit jaar, maar zeker niet altijd...quote:Op vrijdag 9 november 2007 02:00 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Misschien omdat het schaatsen een van de weinige trots is die NL heeft en dat de BB cup al 40 jaar door cuba word gewonnen waardoor het dus totaal niet interesant is om uit te zenden ?
vergeef me om het vanuit nationalistische hoek te bekijken maar de NOS is echt een opa zender
Omdat dat een breder publiek aanspreekt.quote:Op vrijdag 9 november 2007 03:49 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Het Nederlandse Honkbal doet het internationaal nét zo goed als de Nederlandse schaatsers... Waarom is het alleen interessant als je (zo goed als) zeker bent van goud? En Nederland is zeker niet kansloos, misschien dit jaar, maar zeker niet altijd...
en dat komt niet door dat het vaker op tv is?quote:Op vrijdag 9 november 2007 03:54 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Omdat dat een breder publiek aanspreekt.
Het gemiddelde IQ in Nederland is 70?quote:Op vrijdag 9 november 2007 04:44 schreef mcDavid het volgende:
Dat komt doordat het concept "zo hard mogelijk over een stuk ijs heen bewegen" voor de meeste hollanders makkelijker te begrijpen is dan het concept "Bal gooien, wegslaan, rennen, andere mensen die de bal proberen te vangen, en overgooien, en proberen te tikken en dan de mensen die rennen van het veld af en en en nu al te moeilijk"
Precies, en ik denk niet dat de uitzendrechten het probleem zijn, maar het geld dat in de kunstmatig in leven gehouden schaatswereld omgaat.quote:Op vrijdag 9 november 2007 04:55 schreef mcDavid het volgende:
De functie van de NOS is een breed publiek bedienen. En "het brede publiek" wil schaatsen zien. Want het IQ van de gemiddelde TV kijker is inderdaad niet hoger dan 70, aangezien je de rest uitschakelt.
Overigens zou een andere tactiek zijn om een breder publiek te pakken te krijgen, natuurlijk een grotere diversiteit van sporten zijn. Daar hebben jullie helemaal gelijk in, en is eigenlijk ook wel een goed punt. Zal wel moeilijk liggen met uitzendrechten enzo.
quote:Op vrijdag 9 november 2007 04:55 schreef mcDavid het volgende:
De functie van de NOS is een breed publiek bedienen. En "het brede publiek" wil schaatsen zien. Want het IQ van de gemiddelde TV kijker is inderdaad niet hoger dan 70, aangezien je de rest uitschakelt.
Overigens zou een andere tactiek zijn om een breder publiek te pakken te krijgen, natuurlijk een grotere diversiteit van sporten zijn. Daar hebben jullie helemaal gelijk in, en is eigenlijk ook wel een goed punt. Zal wel moeilijk liggen met uitzendrechten enzo.
Waar staat dat precies, over dat brede publiek? Ik kan het niet vinden....het mediabesluit?quote:"De NOS is een journalistieke omroeporganisatie die onderdeel uitmaakt van de publieke omroep. De NOS maakt programma's op radio, televisie, teletekst en internet. Het zijn specifieke programma's op het terrein van nieuws, sport, parlementaire verslaggeving en actuele gebeurtenissen. Het belangrijkste kenmerk van de NOS-programma's is dat ze actueel, objectief, betrouwbaar, onafhankelijk en vrijwel altijd rechtstreeks zijn.
...
De NOS-programma's vloeien voort uit de wettelijke taak van de NOS, die is vastgelegd in de Mediawet. Daarin staat dat de NOS programma's moet maken die zich bij uitstek lenen voor gezamenlijke verzorging. Hiertoe behoren programma's met een hoge frequentie en een vaste regelmaat, met een algemeen dienstverlenend karakter of die met een doelmatiger inzet van omroepmiddelen beter gezamenlijk tot stand kunnen worden gebracht.
In het Mediabesluit worden deze programma's verder uitgewerkt, waarbij onder andere de dagelijkse nieuwsvoorziening, de parlementaire verslaggeving, de verslaggeving van nationale feest- en gedenkdagen en de actuele sportverslaggeving worden genoemd."
Bron: NOS
quote:HOOFDSTUK 1. PUBLIEKE OMROEP
Artikel 16
1. In het programma van de Stichting worden in ieder geval opgenomen de volgende programma-onderdelen:
a. de dagelijkse nieuwsvoorziening;
b. de verslaggeving over Nederlandse en Europese parlementaire aangelegenheden;
c. de verslaggeving van nationale feest- en gedenkdagen;
d. de actuele sportverslaggeving, waaronder in ieder geval begrepen de competitie- en bekerwedstrijden en internationale evenementen;
e. de verslaglegging van andere nationale en internationale gebeurtenissen van bijzondere aard, staatsbezoeken daaronder begrepen.
2. In het televisieprogramma van de Stichting worden, naast de in het eerste lid genoemde programma-onderdelen, voorts opgenomen de nieuwsvoorziening ten behoeve van de jeugd en de nieuwsvoorziening ten behoeve van doven en slechthorenden.
3. In het radioprogramma van de Stichting worden, naast de in het eerste lid genoemde programma-onderdelen, voorts opgenomen programma-onderdelen van dienstverlenende aard zoals informatie ten behoeve van scheepvaart, visserij, land- en tuinbouw en verkeer, alsmede ochtendgymnastiek.
Bron: Commissariaat voor de Media
quote:HOOFDSTUK 1. PUBLIEKE OMROEP
Artikel 30
In radio- of televisieprogramma-onderdelen zijn vermijdbare reclame-uitingen in de vorm van het tonen of vermelden van de naam van een bedrijf of instelling toegestaan, mits:
a. de naam uitsluitend betrekking heeft op de benaming van een sportvereniging of sportwedstrijd;
b. de naam niet met nadruk wordt getoond of vermeld; en
c. de naamgeving, voor zover het de benaming van een Nederlandse sportvereniging betreft, is erkend door de desbetreffende bij (de) NOC*NSF aangesloten sportorganisatie.
Artikel 30a
1. Een televisieprogramma-onderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van een evenement dat in Nederland plaatsvindt of is geproduceerd door of in opdracht van een instelling die zendtijd heeft verkregen, mag vermijdbare reclame-uitingen bevatten, indien het evenement niet voornamelijk bestemd is om als programma te worden uitgezonden, en de reclame-uitingen niet overheersend zijn.
2. Een televisieprogramma-onderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van een evenement dat in het buitenland plaatsvindt en niet is geproduceerd door of in opdracht van een instelling die zendtijd heeft verkregen, mag vermijdbare reclame-uitingen bevatten, indien het evenement niet voornamelijk bestemd is om als programma te worden uitgezonden, en de reclame-uitingen niet langer of met meer nadruk in het programma-onderdeel voorkomen dan nodig is in het kader van een evenwichtige registratie en presentatie.
sorry pfaf, het was niet mijn bedoeling je topic te kapen...quote:Bijlage II behorende bij het Mediabesluit: Evenementenlijst
A. Volledige rechtstreekse verslaggeving
Sport
1. Voetbal (heren):
a. Wereldkampioenschap en Europees kampioenschap: het gehele eindtoernooi;
b. Alle interlands van het Nederlands elftal;
c. Champions League en UEFA Cup: de wedstrijden van Nederlandse clubs en de finales ongeacht Nederlandse deelname;
d. Super Cup en World Cup: indien een Nederlandse club deelneemt;
e. Nationale bekerwedstrijden: de halve finales en de finale.
B. Gedeeltelijke rechtstreekse verslaggeving
Sport
1. Olympische Spelen: zomer- en winterspelen (minimumduur uitzending: 6 uur per dag).
2. Wielrennen:
a. Tour de France: heren (minimumduur uitzending: 2 uur per dag);
b. Wereldkampioenschap op de weg dames en heren professionals: het finaleweekend (minimumduur uitzending: 2 uur per dag);
c. De Nederlandse wielerklassieker: heren (minimumduur uitzending: 2 uur).
3. TT Assen (minimumduur uitzending: 2 uur per dag).
2. Schaatsen (dames en heren):
a. Wereldkampioenschap en Europees kampioenschap: allround, sprint en afstanden;
b. Elfstedentocht.
3. Tennis (dames en heren):
Wimbledon en Roland Garros: de wedstrijden enkelspel van de Nederlandse deelnemers in de halve finales en de finale ongeacht Nederlandse deelname.
Cultuur
4. Prinsengrachtconcert.
5. Eurovisie Songfestival.
Gedeeltelijke rechtstreekse verslaggeving
Sport
1. Paralympics: zomer- en winterspelen (minimumduur uitzending: 10 minuten per dag).
2. Voetbal (heren):
a. Alle wedstrijden van de hoogste divisie van het nationaal betaald voetbal;
- minimumduur uitzending onderlinge wedstrijden tussen Ajax, PSV en Feyenoord: 20 minuten per wedstrijd;
- minimumduur uitzending overige wedstrijden: 10 minuten per wedstrijd;
- aanvangstijd uitzending wedstrijden die ´s middags worden gespeeld: uiterlijk 21.00 uur;
- aanvangstijd uitzending wedstrijden die ´s avonds worden gespeeld: uiterlijk twee uur na afloop van de wedstrijd, maar in ieder geval niet later dan 22.30 uur.
b. Nationale bekerwedstrijden: de kwartfinales (minimumduur uitzending: 15 minuten per wedstrijd).
3. Atletiek (dames en heren):
Wereldkampioenschap en Europees kampioenschap: outdoor (minimumduur uitzending: 10 minuten per dag).
4. Volleybal (heren):
Wereldkampioenschap en Europees kampioenschap: de wedstrijden van het Nederlandse team (minimumduur uitzending: 10 minuten per dag).
5. Hockey (dames en heren):
Wereldkampioenschap en Europees kampioenschap: de wedstrijden van de Nederlandse teams (minimumduur uitzending: 10 minuten per dag).
6. Tennis (dames en heren):
Wimbledon, Roland Garros, US Open en Australian Open: de wedstrijden enkelspel van de Nederlandse deelnemers (minimumduur uitzending: 10 minuten per dag).
Cultuur
7. Pinkpop (minimumduur uitzending: 1 uur per dag).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |