abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54000498
In het verleden zijn er al wat Nederlandse Bondscoaches door de Nederlandse Pers met de grond gelijk gemaakt. Soms was daar op basis van resultaten misschien ook wel enige aanleiding toe. Momenteel hebben we echter de bondscoach met het hoogste winstpercentage van alle Nederlandse bondscoaches ooit, en nóg wordt hij in de pers afgemaakt.

Hoe kan dat? Verkoopt het beter als er iemand de boel afkraakt dan als er puur technisch en inhoudelijk besproken wordt? Op Fok! hebben we ons eigen voorbeeld van deze situatie... Een zeer kritische topic is populair, neutrale topics zijn om het zacht te zeggen minder populair... Is onze bondscoach en daarmee ons Nederlands elftal nu helemaal de speelbal van de commercialiteit geworden?

Zijn mensen als Johan Derksen, Hugo Borst en Jan Mulder, om er maar even drie te noemen, nu bezig met verslag doen van wat ze zien, of zijn ze bezig met een show, ten koste van Oranje? Volgt het publiek de commentatoren of volgen de commentatoren het publiek? Wat voor bondscoach met welke resultaten hebben we in Nederland nodig om de pers en het publiek tevreden te stellen? Is het vreemd dat, als je als publiek een paar keer per dag te horen krijgt dat Van Basten een onbenul is, je dat uiteindelijk ook gaat geloven?

Hoe stel je vast of dit een probleem, of zelfs hét probleem is? En als je dat vast zou stellen, wat zou je er dan aan kunnen doen?

[ Bericht 12% gewijzigd door Tennessee op 18-10-2007 00:05:02 (Ruanda, Pim en Theo) ]
pi_54000538
Dat zijn een hoop vraagtekens zeg!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 23:41:42 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_54000570
Ik denk dat de vergelijking met de genocide in Rwanda wonderen doet voor dit topic!
pi_54000601
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:41 schreef Hephaistos. het volgende:

Ik denk dat de vergelijking met de genocide in Rwanda wonderen doet voor dit topic!
De eerste kogels zijn door de vorige bondscoach anders al per post ontvangen... Maar je hebt gelijk, in feite maak ik me nu misschien wel aan hetzelfde schuldig, of bedoelde je dat niet?

Als je verder nog inhoudelijk commentaar hebt hoor ik dat graag trouwens!

[ Bericht 8% gewijzigd door Tennessee op 17-10-2007 23:54:14 ]
pi_54000809
Moet je Bert Maalderink niet noemen?

Die stelt namelijk ook weleens een kritische vraag.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_54000878
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:53 schreef mcyodogg het volgende:
Moet je Bert Maalderink niet noemen?

Die stelt namelijk ook weleens een kritische vraag.
Jij ook bedankt voor de tip! Volgende keer misschien, nu heb ik deze drie als voorbeeld gekozen... Wat vind je verder van mijn stellingen/vragen?
pi_54000895
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:40 schreef Radegast het volgende:
Dat zijn een hoop vraagtekens zeg!
Dat smeekt om antwoorden... Toch???
pi_54001025
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Dat smeekt om antwoorden... Toch???
Neuh.
pi_54001080
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:41 schreef Hephaistos. het volgende:

ok, tekst aangepast, zo beter?
pi_54001136
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Jij ook bedankt voor de tip! Volgende keer misschien, nu heb ik deze drie als voorbeeld gekozen... Wat vind je verder van mijn stellingen/vragen?
Misschien dat de kritiek soms doorslaat, maar ik denk niet dat ze Van Basten afzeiken om lekker commercieel te doen.

In de begin maanden was de pers juist laaiend enthousiast, terijl Van Basten nog helemaal niks gepresteerd had.

Maar de rellen rond Van Nistelrooij, Van Bommel en Seedorf, Van Basten hebben echt geholpen.

Misschien dat het publiek/pers wel ijdele hoop had dat Van Basten het Nederlands Elftal wel even fantastisch voetbal ging laten spelen. Misschien werd er te veel verwacht.

Misschien moeten we in deze periode alleen blij zijn met kwalificatie, ongeacht het spel, en met een kwartfinale EK, ongeacht het spel. Zijn we misschien niet een exceptioneel goed land, maar dan kan Van Basten wel aan de verwachtingen voldoen.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:09:00 #11
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_54001153
Zo zit de wereld van de journalistiek helaas in elkaar. Men concentreert zich enkel en alleen op de negatieve berichtgeving, heeft dan lijntjes richting het grote publiek, ziet dat het bericht aanslaat en blijft de boodschap herhalen totdat men een ons weegt.

De macht van de media is inmiddels zelfs zo groot dat er bepaalde acties in de sportwereld wel moeten volgen, terwijl het eigenlijk niet eens in de planning van de directe betrokkenen stonden. Kon Ten Cate nog bij Ajax blijven na alle berichtgeving? Nee, natuurlijk niet. Kan Van Basten na het EK nog blijven als bondscoach? Nee, natuurlijk niet.

De media beinvloedt niet alleen het gedachtegoed van de mensen, waardoor het meer en meer (onzin) verkoopt, maar ook het gedachtengoed van de zaken waar ze over schrijven.

Je zou zeggen: laat ze allemaal eens over nuttige zaken gaan schrijven, dan kunnen zouden ze de wereld een heel stuk beter kunnen maken.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:33:50 #12
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_54001658
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:38 schreef Tennessee het volgende:
Momenteel hebben we echter de bondscoach met het hoogste winstpercentage van alle Nederlandse bondscoaches ooit, en nóg wordt hij in de pers afgemaakt.
Maar dat is ook zeer terecht. Iemand die aan komt zetten met #5 op de FIFA ranglijst en het winststaatje, moet afgeknald worden.

Dat komt omdat je in de kwalificatie en vriendschappelijke wedstrijden altijd tegen mindere tegenstanders speelt, klaar uit. En dan nog word je 2e achter Roemenië.

Waar het om gaat is niet de kwalificatie, of de groepsfase van een toernooi. Het is logisch als je je plaatst en die doorkomt. Nee waar het eens om gaat is het winnen van kwart- en halve finales, dat zijn de wedstrijden waar het om draait.

Stel Oranje vliegt er weer es uit in de kwartfinale op het EK. Dan heeft van Basten het tot een 1/8 en een 1/4 finale geschopt, maar vast met 30 winstpartijen en maar heel weinig verloren potjes.

Maar laat het nou net om die wedstrijd tegen Portugal gaan.... Het Nederlands publiek heeft er (terecht) geen vertrouwen in, dat je die met van Basten in 2008 wel gaat winnen...
pi_54001792
Even wat koppen van vanavond

AD
quote:
Eén zege verwijderd van het EK
VI
quote:
Experiment Van Basten brengt Oranje de zege
Telegraaf
quote:
Oranje blijft in race voor EK
tegenover

Trouw
quote:
Dolend Oranje moddert voort onder Van Basten
Volkskrant
quote:
Oranje wint maar stelt toch teleur
Ook niet generaliseren graag.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:48:31 #14
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_54001986
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:33 schreef Perico het volgende:
Waar het om gaat is niet de kwalificatie, of de groepsfase van een toernooi. Het is logisch als je je plaatst en die doorkomt.
Vertel dat aan Engeland, Frankrijk, Italie en Portugal die alle zeilen bij moeten zetten of in een enkel geval zelfs al niet naar het EK dreigen te gaan. En kom dan niet aan met het verhaal dat ze in een sterkere poule zaten, want Engeland en Portugal zaten in een redelijk vergelijkbare groep. Frankrijk en Italie hadden het zwaarder getroffen met elkaar, maar op een falend Oekraine na, wat van ongeveer eenzelfde kaliber is als Roemenie of Bulgarije en niet eens meer meestrijdt om de plaatsen, stelde die poule ook niet veel voor.
quote:
Nee waar het eens om gaat is het winnen van kwart- en halve finales, dat zijn de wedstrijden waar het om draait.
De kwart- en halve finales bereiken zouden een goede prestatie zijn. Bedoel je dat? Daar ben ik het mee eens. Of heb je de illusie dat Nederland in die wedstrijden tegen grote tegenstanders de bovenliggende partij zal zijn?
quote:
Stel Oranje vliegt er weer es uit in de kwartfinale op het EK. Dan heeft van Basten het tot een 1/8 en een 1/4 finale geschopt, maar vast met 30 winstpartijen en maar heel weinig verloren potjes.
Bovendien heeft hij dan gewoon redelijk tot goed gepresteerd. Het is namelijk totaal geen schande om uitgeschakeld te worden door Portugal, in tegenstelling tot wat het bioscooppubliek van Nederland denkt.
quote:
Maar laat het nou net om die wedstrijd tegen Portugal gaan.... Het Nederlands publiek heeft er (terecht) geen vertrouwen in, dat je die met van Basten in 2008 wel gaat winnen...
Ah, Portugal. Ja, een land wat over betere spelers beschikt. Daar kan Nederland van winnen, maar we kunnen er ook van verliezen. Ik weet niet of jij de historie kent van Nederland en Portugal, maar ik kan me niet herinneren dat we tijdens de periode dat ik actief voetbal volg, de afgelopen 17 jaar, van Portugal hebben gewonnen.
pi_54002127
Portugal - Nederland onder Van Gaal toen.

Die wissels.
pi_54002703
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:08 schreef mcyodogg het volgende:

Misschien dat de kritiek soms doorslaat, maar ik denk niet dat ze Van Basten afzeiken om lekker commercieel te doen.
Waarom denk je dat niet?
quote:
In de begin maanden was de pers juist laaiend enthousiast, terijl Van Basten nog helemaal niks gepresteerd had.
Derksen? Laaiend enthousiast over Van Basten? Heb je daar een voorbeeld van? Of Borst, Of Jan Mulder?
quote:
Maar de rellen rond Van Nistelrooij, Van Bommel en Seedorf, Van Basten hebben echt geholpen.
Had de media niet een rol in het feit dat dit relletjes werden? Heeft Derksen het hier niet elke keer dat hij het over Van Basten heeft weer over? Hoeveel jaar geleden is dit inmiddels?
quote:
Misschien dat het publiek/pers wel ijdele hoop had dat Van Basten het Nederlands Elftal wel even fantastisch voetbal ging laten spelen. Misschien werd er te veel verwacht.
Of misschien dachten ze met heftige kritiek meer te verkopen dan met lofzangen... En misschien hadden ze daar ook wel gelijk in...
quote:
Misschien moeten we in deze periode alleen blij zijn met kwalificatie, ongeacht het spel, en met een kwartfinale EK, ongeacht het spel.
En waarom zouden we daar niet blij mee moeten zijn? Zijn onze spelers écht zo veel beter dan die Spaanse, Italiaanse, Portugese en Engelse?
quote:
Zijn we misschien niet een exceptioneel goed land, maar dan kan Van Basten wel aan de verwachtingen voldoen.
Wat zijn die verwachtingen dan? Waar komen die vandaan?
pi_54002718
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:09 schreef twi het volgende:
Zo zit de wereld van de journalistiek helaas in elkaar. Men concentreert zich enkel en alleen op de negatieve berichtgeving, heeft dan lijntjes richting het grote publiek, ziet dat het bericht aanslaat en blijft de boodschap herhalen totdat men een ons weegt.

De macht van de media is inmiddels zelfs zo groot dat er bepaalde acties in de sportwereld wel moeten volgen, terwijl het eigenlijk niet eens in de planning van de directe betrokkenen stonden. Kon Ten Cate nog bij Ajax blijven na alle berichtgeving? Nee, natuurlijk niet. Kan Van Basten na het EK nog blijven als bondscoach? Nee, natuurlijk niet.

De media beinvloedt niet alleen het gedachtegoed van de mensen, waardoor het meer en meer (onzin) verkoopt, maar ook het gedachtengoed van de zaken waar ze over schrijven.

Je zou zeggen: laat ze allemaal eens over nuttige zaken gaan schrijven, dan kunnen zouden ze de wereld een heel stuk beter kunnen maken.
Denk je dat we als publiek daar enige invloed op hebben of zouden kunnen hebben?
pi_54002735
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:33 schreef Perico het volgende:
[q]
Maar dat is ook zeer terecht. Iemand die aan komt zetten met #5 op de FIFA ranglijst en het winststaatje, moet afgeknald worden...
Vind je dat een normale, gezonde uitspraak?
pi_54002782
Men verwacht teveel van landenteams. Meestal is de klik op het veld er niet tussen de samengeraapte voetballers, dan moet je het hebben van de individuele kwaliteiten. Het komt sporadisch bij landenteams voor dat er een team ontstaat en er daardoor wordt gewonnen (en successen worden behaald).
That's all folks!
pi_54002802
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 01:39 schreef -Vaduz- het volgende:
Men verwacht teveel van landenteams...
In het algemeen of alleen in Nederland?
  donderdag 18 oktober 2007 @ 01:47:55 #21
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54002877
Even 2 punten:
  • Van Basten zei bij aanvang van z'n periode als bondscoach dat hij aantrekkelijk voetbal wilde spelen, als hij na 3 jaren 'bouwen' nog geen milimeter verder is, mag er kritiek komen. punt. Van mij hoeft NL 11tal helemaal niet aantrekkelijk te spelen, maar als je het als doelstelling hebt en het lukt niet, is kritiek gewoon terecht...

• Het publiek van Oranje is natuurlijk niet serieus te nemen, ik vraag me ook altijd af of de spelers en bondscoaches dat wel doen? Of dat ze denken dat die idioten echt voetballiefhebbers zijn? Anyway, zij klagen altijd en hebben pech dat ze in Nederland geboren zijn en niet in de VS waar vermaak boven sport staat bij zulke wedstrijden..
  • pi_54002890
    Ik heb geen goede overview over de meeste landen. Maar in Nederland verwacht men zeker teveel.
    That's all folks!
      donderdag 18 oktober 2007 @ 01:50:35 #23
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54002909
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:34 schreef Tennessee het volgende:
    Denk je dat we als publiek daar enige invloed op hebben of zouden kunnen hebben?
    Als het publiek het met elkaar eens is en dit inziet, natuurlijk. Als het men te gortig wordt dan gaat men wel over op een boycot. Maar zal dat ooit gebeuren? Ik denk 't niet, en op zich is dat best zorgwekkend. We laten ons dan in elk geval in de voetbalwereld leiden door de mening van de media.

Talenten breken niet definitief door (Van der Vaart) en vluchten, of juist wel en worden voor gigantische bedragen verkocht na 2 wedstrijdjes (Drenthe). Trainers halen het einde van hun contract niet (Koeman, Blind) en problemen binnenskamers worden wereldnieuws (Van Gaal vs. Koeman, Perez vs. Ten Cate, Koeman vs. Schuitemaker, Van Hooijdonck vs. Kalou/Boussaboun). Het is gewoon een grote oppertunistische wereld. Als massa kan je daar natuurliijk wat aan doen, maar de massa is het zelden eens met elkaar over zaken die de media niet verkondigd.
    pi_54002960
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:50 schreef twi het volgende:

[..]

Als het publiek het met elkaar eens is en dit inziet, natuurlijk. Als het men te gortig wordt dan gaat men wel over op een boycot. Maar zal dat ooit gebeuren? Ik denk 't niet, en op zich is dat best zorgwekkend. We laten ons dan in elk geval in de voetbalwereld leiden door de mening van de media.

Talenten breken niet definitief door (Van der Vaart) en vluchten, of juist wel en worden voor gigantische bedragen verkocht na 2 wedstrijdjes (Drenthe). Trainers halen het einde van hun contract niet (Koeman, Blind) en problemen binnenskamers worden wereldnieuws (Van Gaal vs. Koeman, Perez vs. Ten Cate, Koeman vs. Schuitemaker, Van Hooijdonck vs. Kalou/Boussaboun). Het is gewoon een grote oppertunistische wereld. Als massa kan je daar natuurliijk wat aan doen, maar de massa is het zelden eens met elkaar over zaken die de media niet verkondigd.
    Wat voor rol speelt Internet daarin denk je? Versterkt dat juist wat er in de media wordt gezegd of zou het een tegenwicht kunnen zijn?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 01:58:09 #25
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54002977
    Hij wordt niet afgemaakt omdat Nederland kut speelt maar omdat iedereen weet dat dit elftal NIET gaat winnen van de toplanden. Dat bleek op het vorige WK al wel en door z'n vreemde selectiebeleid gaat ook het komende EK op niets uitdraaien. De Zeeuw, Emanuelson, Landzaat, Maduro, Heitinga, Melchiot, de Jong, Engelaar : met deze spelers in je selectie ben je niet meer dan een middelmatig team. En als het nou een elftal was dat voor elkaar vocht, zich kapot knokte dan hadden ze misschien nog kans op de Europese titel, maar dat doen ze niet dus om van landen als Portugal te winnen heb je spelers als van Bommel nodig.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')