Niet dat ik heel erg blij ben dat ik bij leaseplan zit ofzo, maar nu toch wel een klein beetjequote:Op donderdag 8 november 2007 15:02 schreef Skorpija het volgende:Dus het heeft niets te maken met herinneringen ofzo, gewoon bij iedere 2de bekeuring komt er nog eens 12,50 bij![]()
quote:Dus het heeft niets te maken met herinneringen ofzo, gewoon bij iedere 2de bekeuring komt er nog eens 12,50 bij![]()
Interessant, heb je bronvermeldingen?quote:Op donderdag 8 november 2007 16:25 schreef Sjeen het volgende:
Tenzij je een boete krijgt door 'roekeloos rijgedrag', mag een werkgever de boete in principe niet eens doorberekenen. Is bedrijfsrisico...
Heb ikquote:Op donderdag 8 november 2007 16:50 schreef eBasz het volgende:
[..]
Interessant, heb je bronvermeldingen?
Bron Arbeidsrechterquote:Belaste onkostenvergoedingen
Bepaalde onkostenvergoedingen worden volledig tot het loon gerekend waardoor hierover loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekering ingehouden en afgedragen moeten worden. Het gaat hier doorgaans om de kosten voor kleding, niet zijnde werkkleding, schoenen en kosten voor persoonlijke verzorging, alsmede kosten voor aktetassen, privé telefoonkosten van de medewerker en andere kosten die voor rekening van de medewerker behoren te komen. Artiesten en professionele sporters mogen voor kleding en verzorging meer beroepskosten in rekening brengen.
Voor verkeersovertredingen geldt dat de boete voor rekening van de medewerker komt wanneer de boete op zijn naam is gesteld. Neemt de werkgever een verkeersboete van de medewerker voor zijn rekening, dan geniet de medewerker voordeel, wat belast is voor de loonbelasting. Deze kosten van de werkgever zijn geen kosten voor de onderneming, wat als zodanig ook niet aftrekbaar is (bij de berekening van de vennootschaps- of inkomstenbelasting). Veel boeten zijn evenwel op naam van de werkgever zelf gesteld, bijvoorbeeld wanneer de overtreding is gemaakt in een auto van de werkgever. In dat geval kan de werkgever "zijn" boete voor zijn eigen rekening nemen, zonder dat het voordeel van de medewerker wordt belast, die de boete niet hoeft te betalen. Verhaalt de werkgever deze boete die op zijn naam is gesteld wel op de medewerker, dan blijft de verkeersboete buiten de berekening van de belastingen. In beginsel is een medewerker niet gehouden om boeten te betalen die op naam van de werkgever zijn gesteld, doorgaans ook niet als hij wist dat hij te hard reed. De medewerker dient de boete echter wel te betalen als hij deze opzettelijk heeft veroorzaakt, bijvoorbeeld als hij zijn werkgever met een boete wilde belasten door bewust hard te gaan rijden. Hoofdstuk 2.7.3. gaat nader in op aansprakelijkheid van de medewerker voor schade die de werkgever lijdt (2.7.3.).
En dus niet op naam van de werknemer... Leasemaatschappij kan proberen te verhalen bij werkgever, echter niet bij werknemer.quote:Op donderdag 8 november 2007 17:47 schreef Skorpija het volgende:
Bovenstaand verhaal houd geen stand bij Leaseovereenkomst.
De boete staat niet op naam van de werkgever maar op naam van de Lease Maatschappij.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit stand houd.quote:Op donderdag 8 november 2007 17:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En dus niet op naam van de werknemer... Leasemaatschappij kan proberen te verhalen bij werkgever, echter niet bij werknemer.
Let wel... het gebeurt toch, op zeer grote schaal.
Ooit een wetboek bekeken ?quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:24 schreef michiel5 het volgende:
Sjeen, even ene klein schopje uit wel wetboek is die tekst die jij quote afkomstig?
Even off-topic, maar mijn ogen doen na een paar posts van jou zo'n pijn, dat ik het niet kan laten:quote:Op donderdag 8 november 2007 18:15 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Volgens mij staat een lease auto niet op naam van de werkgever maar op naam van de bereider?
Over dat stukje loopt nog een procedure bij de rechter. Dat je er nog even rekening mee houdt.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:58 schreef Sjeen het volgende:
De medewerker dient de boete echter wel te betalen als hij deze opzettelijk heeft veroorzaakt, bijvoorbeeld als hij zijn werkgever met een boete wilde belasten door bewust hard te gaan rijden.
Bron Arbeidsrechter
Ik doe geen salarisadministratie meer, wij hielden verkeersboetes overigens gewoon inquote:Op vrijdag 9 november 2007 22:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Over dat stukje loopt nog een procedure bij de rechter. Dat je er nog even rekening mee houdt.
en terecht. Het hele wezen van de sanctie (de boete dus) is dat het de daadwerkelijke overtreder raakt. Het is immers degene die de norm schendt tot wie de straf zich richt. Het heeft in zoverre niets te maken met de civielrechtelijke (meer specifiek de aansprakelijkheidsrechtelijke) verhouding tussen werkgever en werknemer maar met de publiekrechtelijke handhaving van verkeersnormen. Het kan daarbij ook niet zo zijn dat de leaserijder zich met een dergelijke constructie gevrijwaard weet van sancties onder het mom van 'die zijn toch voor de baas' terwijl dat voor particuliere bestuurders niet geldt.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Over dat stukje loopt nog een procedure bij de rechter. Dat je er nog even rekening mee houdt.
Dit gebeurt, denk ik, meestal. Maar ja, er zijn werknemers die het niet terecht hebben gevonden en de stap naar de rechter hebben genomen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik doe geen salarisadministratie meer, wij hielden verkeersboetes overigens gewoon in
Wacht maar tot fietsen ook een kenteken krijgen.quote:En bij mij nieuwe baan hoef ik voor mezelf niet bang te zijn voor snelheidsboetes... Fiets
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:46 schreef Argento het volgende:
[..]
en terecht. Het hele wezen van de sanctie (de boete dus) is dat het de daadwerkelijke overtreder raakt. Het is immers degene die de norm schendt tot wie de straf zich richt. Het heeft in zoverre niets te maken met de civielrechtelijke (meer specifiek de aansprakelijkheidsrechtelijke) verhouding tussen werkgever en werknemer maar met de publiekrechtelijke handhaving van verkeersnormen. Het kan daarbij ook niet zo zijn dat de leaserijder zich met een dergelijke constructie gevrijwaard weet van sancties onder het mom van 'die zijn toch voor de baas' terwijl dat voor particuliere bestuurders niet geldt.
Dus ik kan wachten op die 12,50 administratiekosten want ik heb mijn tweede net binnen...quote:Op donderdag 8 november 2007 15:02 schreef Skorpija het volgende:
Hoi Hardrebel,
Ik zit ook bij ING CarLease en heb dan goed nieuws voor je![]()
Ik heb zojuist gebeld met ING CarLease dat ik het vreemd vond dat 'zij' boetes betalen terwijl zed normaal gesproken altijd worden doorgestuurd.
Ik kreeg het volgende antwoord;
Wanneer een bereider 1 bekeuring per jaar krijgt word deze zonder kosten doorgestuurd naar de bereider.
Bij een tweede bekeuring word er 12,50 administratiekosten in rekening gebracht door ING Car Lease (heeft dus niets met CJIB of wet Mulder te maken).
Dit gebeurd trouwens bij IEDERE 2de bekeuring. Dus bij een 3de, 5de, etc... wordt er iedere keer 12,50 euro in rekening gebracht door ING CarLease.
Ik heb gemeld bij ING dat ik dit een bijzonder vreemde gang van zaken vind, daar wij niet op de hoogte zijn gesteld hiervan. Volgens haar (medewerker ING Car Lease), is de werkgever op de hoogte gesteld van deze wijziging in de algemeene voorwaarden.
-------------
Dus het heeft niets te maken met herinneringen ofzo, gewoon bij iedere 2de bekeuring komt er nog eens 12,50 bij![]()
Ik hoop het welquote:Op zaterdag 10 november 2007 13:35 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Dus ik kan wachten op die 12,50 administratiekosten want ik heb mijn tweede net binnen...
Sorry maak nog wel vaker i ij foutjes hoor, mijn spelling checker haalt ze er ook al niet uitquote:Op vrijdag 9 november 2007 19:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Even off-topic, maar mijn ogen doen na een paar posts van jou zo'n pijn, dat ik het niet kan laten:
Een 'bereider' is iemand die iets bereidt, iets klaarmaakt dus. Iemand die in een auto rijdt is een 'berijder', hoewel dat eigenlijk alleen een term is voor ruiters.
Leek me ook al sterk inderdaad.quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:46 schreef Argento het volgende:
[..]
en terecht. Het hele wezen van de sanctie (de boete dus) is dat het de daadwerkelijke overtreder raakt. Het is immers degene die de norm schendt tot wie de straf zich richt. Het heeft in zoverre niets te maken met de civielrechtelijke (meer specifiek de aansprakelijkheidsrechtelijke) verhouding tussen werkgever en werknemer maar met de publiekrechtelijke handhaving van verkeersnormen. Het kan daarbij ook niet zo zijn dat de leaserijder zich met een dergelijke constructie gevrijwaard weet van sancties onder het mom van 'die zijn toch voor de baas' terwijl dat voor particuliere bestuurders niet geldt.
Toch wordt de redenering in het Arena-arrest (zaken tijdens werktijd horen in het kader van goed werkgeverschap voor rekening van de werkgever te zijn) steeds meer doorgetrokken...quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:46 schreef Argento het volgende:
[..]
en terecht. Het hele wezen van de sanctie (de boete dus) is dat het de daadwerkelijke overtreder raakt. Het is immers degene die de norm schendt tot wie de straf zich richt. Het heeft in zoverre niets te maken met de civielrechtelijke (meer specifiek de aansprakelijkheidsrechtelijke) verhouding tussen werkgever en werknemer maar met de publiekrechtelijke handhaving van verkeersnormen. Het kan daarbij ook niet zo zijn dat de leaserijder zich met een dergelijke constructie gevrijwaard weet van sancties onder het mom van 'die zijn toch voor de baas' terwijl dat voor particuliere bestuurders niet geldt.
Ik denk dat dit verhaal gaat over zogenaamde zakelijke kilometers, dus gemaakt onder werktijd.quote:
Nope, woon-werkverkeer is per definitie privé...quote:Op zondag 11 november 2007 19:19 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit verhaal gaat over zogenaamde zakelijke kilometers, dus gemaakt onder werktijd.
Zou dit dan ook van toepassing kunnen zijn op woon-werkverkeer? Mijn gevoel zegt van niet, maar goed, misschien ziet de wetever dit anders?
Hoewel mijn werkgever die laat schrijven als werkverkeerquote:Op zondag 11 november 2007 19:22 schreef diedrick het volgende:
[..]
Nope, woon-werkverkeer is per definitie privé...
Valt voor de belasting, ivm de bijtelling, ook niet onder prive....quote:Op maandag 12 november 2007 16:45 schreef Billy_daKid het volgende:
[..]
Hoewel mijn werkgever die laat schrijven als werkverkeer
quote van de belastingsite:quote:Op maandag 12 november 2007 20:46 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Valt voor de belasting, ivm de bijtelling, ook niet onder prive....
Da's voor de omzetbelasting.quote:Op maandag 12 november 2007 23:53 schreef diedrick het volgende:
[..]
quote van de belastingsite:
het vervoermiddel ook wordt gebruikt voor privédoeleinden van de werknemers zoals het woon-werkverkeer (op grond van de BUA-regeling)
Heb jij er nog iets van gehoord/vernomen?quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:35 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Dus ik kan wachten op die 12,50 administratiekosten want ik heb mijn tweede net binnen...
Dat MAG een leasemaatschappij wel. Je moet het niet zien als een boete maar als een verkapte factuur. Zij hebben tijd/kosten moeten maken voor jou en zijn geen liefdadigheidsinstelling. Ze willen hiermee ook voorkomen dat de administratie volloopt met alleen deze (bij)zaken.quote:Op woensdag 1 april 2009 17:02 schreef klusfoobje het volgende:
Volgens mij, heb alleen geen bron, MAG een leasemij helemaal geen extra kosten in rekening brengen....
Als het al mag, dan zit er zeer zeker een maximum aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |