abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61697828
even wat plaatjes voor jullie ;P
Stuk of 1000 foto's gemaakt ze komen nog een keer online als er behoefte aan is post ik de link hier ook.

Ras Mohamed National Park (niet gedoken alleen gesnorkeld foto is ong 3/4 meter diep)

Sphinx of Gizeh
  woensdag 17 september 2008 @ 11:53:13 #177
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_61698741
Ik kan niet wachten .
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_61721534
Ik vertrek volgende week donderdag rond 13:30 met het vliegtuig
Lekker een week cruisen over de Nijl
pi_61736349
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 23:25 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Ik kan Nuweiba aanbevelen
Niet qua stadje zelf, is nog volop in ontwikkeling en weinig te doen. Wel mooie uitvalsbasis voor diverse excursies en gezellige resorts.
pi_61832535
Nog nooit in Egypthe op vakantie geweest.
pi_61894272
Ik heb zojuist besloten dat ik in november een week of 4 naar Egypte ga, ticket kopen, lekker rondreizen en misschien wat duiken. Heb er wel zin in, ben wel weer aan reizen toe.

Nog tips voor gebieden / bezienswaardigheden, als je de standaard tourist traps een beetje wil vermijden?
pi_61894310
Waarom staat dit trouwens in het zon, zee strand subforum? Waar is het algemene Egypte-topic?
pi_61896400
Standaard tourist traps zijn vaak toch wel weer zo de moeite waard dat je ze niet moet vermijden. Piramides, Koptisch Cairo, Abu Simbel, Karnak, etc. Dingen die soms übertoeristisch zijn, maar die ik niet had willen missen. (Heb in augustus onder andere twee weken door Egypte gereisd met alleen een vliegticket.)

In Cairo is het de moeite waard een dag uit te trekken om van de supertoeristische Khan el Khalili bazar (die liever wel vermijden) te wandelen naar de Citadel. Onderweg kom je het échte middeleeuwse Cairo tegen, zonder toeristen. Vanaf de toren Bab Zuweiba heb je een prachtig zicht op de stad en de Mohammed Ali moskee.

Wat ik ook heel bijzonder vond, was om tijdens het vrijdagmiddag-gebed in het grote Ramses treinstation te zijn, per toeval eigenlijk. De chaotische stationshal veranderde in no-tme in één grote serene moskee vol biddende en zingende moslims. Om kippenvel van te krijgen.

Wat ik wel een goede tip vond: in Luxor niet in de drukke stad overnachten, maar een hotel op de westoever zoeken. Alleen de ferry volgestouwd met locals is al de moeite waard Meer dan perfect budget-hotelletje daar met goede keuken (en westerse hygiene!) is het El Fayrouz.
pi_61896425
Oja, en Dahab in plaats van Hurghada en Sharm. Maar dat had je misschien zelf al ergens gelezen. Alaska Camp in Dahab is een goede overnachtingsplaats, erg schoon en netjes. En eten bij Meya Meya aan het strand, lieve mensen daar!

Ben helemaal verliefd geworden op Dahab!
pi_61896905
Dahab is leuk, met name in de avond. Al die lichtjes, die kruidenluchtjes.. zo leuk!
pi_61928688
Kan iemand mij een ruwe indicatie geven hoe duur het gemiddeld is om je duikbrevet te halen in Egypte, en hoe lang dat kost, aanbevelingen voor scholen/plaatsen zijn ook welkom!
pi_61930008
Dahab is de leukste plek om te duiken denk ik. Rif ziet er nog goed uit, itt Sharm en Hurghada. Verder is het een stuk kleinschaliger en zijn er weinig all-inn resorts.
Volgens mij kost een Open Water Course ongeveer ¤250,-. (incl cursusmateriaal en duikspullen). Advanced Open Water is iig ¤140,-.
Open Water kost je ongeveer 4 dagen. Boek leren, vragen maken, video kijken en 6 duiken geloof ik.
Ik heb zelf m'n cusussen gedaan bij Divers House in Dahab. Da's een duikschool en hotelletje in één. Leuke eigenaar, niet te duur en doorgaans is er wel een Nederlandstalige duikinstructeur aanwezig. Het zit aan de boulevard en je loopt dus zo de zee in vanaf het hotel. Kamers zijn ¤12,- per nacht in het hoogseizoen dacht ik. De eigenaar regelt ook taxi van en naar vliegveld voor je, taxi's naar duiklocaties, materiaal, bootduiken etc. www.divershouse.com/
pi_61930130
Hier trouwens wat foto's van afgeopen week:

pi_61931395
Dank voor je info piepster, mooie foto's ook!
  zondag 28 september 2008 @ 14:13:46 #190
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_61969551
Ik heb gedoken in Sharm el Sheikh met Aquasharm Diving College. Erg vriendelijke school met goede instructeurs/divemasters, en had het gevoel dat ze veel belang hechten aan veiligheid. Instructie wel in het Engels overigens (boeken wel verkrijgbaar in het Nederlands) maar omdat duiken zo'n internationale bezigheid is, is het vaak alleen maar handig om de termen gewoon meteen in het Engels te leren.

In Hurghada heb ik gedoken met Divers International. Iets meer recht toe recht aan, maar ook prima. Bovendien hebben ze een zwembad (bij het Hilton) voor de allereerste duiken, wat een voordeel is qua gesjouw en voor de mensen die ineens de zee in een beetje te veel van het goede vinden.

Overigens ben ik niet in Dahab geweest en ik kan het dus niet vergelijken, maar de riffen bij Hurghada en Sharm zijn ook gewoon erg mooi. Je duikt namelijk in principe vanaf een boot, en ze zoeken dan gewoon mooie plekjes op wat verder uit de kust (en vanuit Sharm in Ras Mohammed National Park).

Ik weet niet hoe het in Dahab zit, maar in Sharm zijn een aantal van de mooiste plekken niet geschikt voor beginners (ivm stroming). Let daar even op voordat je erover leest, enthousiast wordt en dan ter plekke voor een teleurstelling komt te staan.

Oh PS in Sharm is het 'sochtends wel een gekkenhuis in de haven, omdat er zo ontzettend veel boten tegelijk weggaan voor duik- en snorkeltrips. Je moet daar best een eind wachten voordat de havenmeester je toestemming geeft om naar je boot te gaan, wat je als een nadeel zou kunnen zien. Duikscholen met een eigen aanlegplaats/haventje hebben in dat opzicht wel een groot voordeel.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  zondag 28 september 2008 @ 14:16:09 #191
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_61969626
Nog twee weken .
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_62040993
Ik wil ook echt wel de woestijn van Egypte in, een paar oases bezoeken. Wat me heel gaaf lijkt is het great desert circuit, die wil ik zeker doen, vanuit Cairo. Ik ga dan met openbaar vervoer, maar wil ook wel een keer een nacht in de witte woestijn doorbrengen. Ervaringen?
  woensdag 1 oktober 2008 @ 09:00:41 #193
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_62043161
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 01:34 schreef Farenji het volgende:
Ik wil ook echt wel de woestijn van Egypte in, een paar oases bezoeken. Wat me heel gaaf lijkt is het great desert circuit, die wil ik zeker doen, vanuit Cairo. Ik ga dan met openbaar vervoer, maar wil ook wel een keer een nacht in de witte woestijn doorbrengen. Ervaringen?
Openbaar vervoer.... Daar moet je heel veeeeeeeeel geduld voor hebben.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_62043203
Ik vond idd de drukte bij de haven, maar ook onder water in Sharm erg vervelend. Ook vond ik het rif van mindere kwaliteit. Er is al veel meer dood dan in Dahab.
In Dahab zijn alle duiken geschikt voor beginners trouwens. Behalve dan de Canyon, maar dat heeft te maken met de diepte. Boven de canyon duiken kan wel en is ook heel erg mooi!

Met de woestijn heb ik geen ervaring, behalve dan de weg van en naar het vliegveld.
pi_62043791
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:00 schreef rakotto het volgende:

[..]

Openbaar vervoer.... Daar moet je heel veeeeeeeeel geduld voor hebben.
Ik reis bijna altijd via openbaar vervoer dus ik weet wel wat ongeveer te verwachten. Dat is juist de charme, op dezelfde manier reizen als de locale bevolking, imho leuker dan in een airconditioned 4wd vol met toeristen.
Het OV in egypte schijnt vrij goed te zijn trouwens, ben gewoon benieuwd naar ervaringen.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 10:28:41 #196
137562 rakotto
pi_62044869
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:39 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik reis bijna altijd via openbaar vervoer dus ik weet wel wat ongeveer te verwachten. Dat is juist de charme, op dezelfde manier reizen als de locale bevolking, imho leuker dan in een airconditioned 4wd vol met toeristen.
Het OV in egypte schijnt vrij goed te zijn trouwens, ben gewoon benieuwd naar ervaringen.
Je hebt verschillende OV in Egypte. Je hebt verschillende taxi's in Cairo. Een gele cab, een zwart/witte en een private company taxi (weet het niet zeker over de laatste, die is anders wel beschikbaar in Alexandrie)

De eerste (Amerikaanse look) heeft vaste kosten en volgens mij ook een nummer om op te bellen. Hiermee zou je geen gedonder moeten hebben als het over prijzen gaat. Je kan deze taxi gewoon laten stoppen als je het op straat ziet volgens mij.

Zwart/witte taxi's (Cairo) Ligt aan de chauffeur natuurlijk, maar veel zullen je wel proberen op te lichten door veel meer geld te vragen dan normaal.

Private taxi's moet je opbellen om ergens naartoe te gaan en hebben fixed costs.

Micro/Mini bus: Goedkoopste vervoer, erg druk daarin en je moet weten waar de minibus naartoe gaat. (Moet je meestal gewoon aan de lokale mensen vragen.

Normale bus: Ook goedkoop alternatief, met duidelijke locaties en pas op voor je spullen zoals portemonnee en al. Misschien dat er een dief naast je staat. Maar de kans daarop is wel heel erg minimale kans.

Over het algemeen, vervoer is wel goed. Mensen zullen wel vriendelijk zijn tegen jou.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 11:29:02 #197
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_62046159
Het enige wat ik aan échte woestijn ervaring heb is een trip naar de Mozesberg in de Sinai, en daarvoor kan ik je wel aanraden om georganiseerd te gaan..... of je moet uuuuuuuuuuuren vroeger weg gaan dan die toertjes. OV is er niet echt daarheen geloof ik.

Wij dachten het wel even alleen te doen, dat ging oké tot aan Dahab. Daar moesten we een taxi zien te charteren die ons naar de berg zelf bracht (midden in de nacht want je wil bij zonsopgang op de top zijn). Er was 1 grote taxi-parkeerplaats waar we met hulp van een andere egyptenaar nog 1 slapende taxichauffeur in zijn wagen aantroffen. Er was intussen al de nodige tijd overheen gegaan en toen moest hij nog 'even' op gang komen. Al met al waren we zo'n 4 uur later op de bestemming dan gewenst: met zonsopgang stonden we aan de voet en op het heetst van de dag waren we bovenaan. We waren toen wel lekker de enige .

En toen kwamen we beneden en bleek het nog onmogelijker om een taxi terug te vinden, want er stonden alleen maar tourbussen van georganiseerde groepen. We hebben nog een aantal toerbussen geprobeerd te vragen of ze een plekje over hadden, maar zonder succes, en toen waren we dus een mooi slachtoffer voor afzetterij. Alle winkeltjes afgeweest, uiteindelijk heeft er 1 een chauffeur voor ons weten te regelen die ons wel even kwam ophalen. We hebben uiteindelijk volgens mij 3x zoveel betaald als op een georganiseerde tour en er ook 3x zo lang over gedaan. Maar goed, het was wel weer een ervaring.

Die Sahara oases hadden we helaas niet genoeg tijd voor die vakantie. Succes met alles regelen en post wat foto's en ervaringen
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_62056469
Ik ga de 18e met mijn vriend naar Hurghada voor 8 dagen. We wouden in de herfstvakantie een beetje zon zien en besloten dus om naar Egypte te gaan. Ben nog nooit in Egypte geweest, maar wou er al heel lang heen!

Zijn er mensen die tips hebben? wij gaan naar hotel Sand Beach (oke, slechte verhalen over gehoord) Waar kun je geld wisselen, en wat zijn de leukste uitjes?

En kan ik wel gewoon normaal gekleed gaan daar zonder dat de mannen constant op je zitten te loeren enz? word je er veel lastiggevallen?

Ik hoop dat mensen me kunnen helpen! Ik weet namelijk niets over Hurghada en zit dus een beetje rond te zoeken.. Stuur me desnoods even een PM.
pi_62058049
Hurghada staat bovenaan op mijn lijstje van plekken die ik absoluut NIET ga bezoeken. Het lijkt me een vreselijke plek, sfeerloos, verpest door toerisme, en ik heb gehoord en gelezen dat de stranden er niet echt mooi zijn en dat het duiken er ook flink overrated is. Maar misschien dat jij het er wel leuk vindt, er zijn veel disco's schijnt het, en sommige mensen vinden die grote toeristenresorts geweldig, smaken verschillen.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 20:53:49 #200
137562 rakotto
pi_62060605
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 19:22 schreef Farenji het volgende:
Hurghada staat bovenaan op mijn lijstje van plekken die ik absoluut NIET ga bezoeken. Het lijkt me een vreselijke plek, sfeerloos, verpest door toerisme, en ik heb gehoord en gelezen dat de stranden er niet echt mooi zijn en dat het duiken er ook flink overrated is. Maar misschien dat jij het er wel leuk vindt, er zijn veel disco's schijnt het, en sommige mensen vinden die grote toeristenresorts geweldig, smaken verschillen.
Disco's vindt je ook in Alexandrie en Cairo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')