Ik denk dat die naam dan ter plaatse doorgehaald wordt door de ambtenaar, ofzo?quote:Op woensdag 7 november 2007 10:06 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ja, dat was dus ook nog een vraag die we hadden bedacht.
Op zich zal het geen probleem zijn, maar... de namen zijn toch al voorgedrukt op de aktes? Dus dat zou dan wel gek staan als er gewoon dan 1 iemand die niet ondertekend heeft?
Minimaal één, maximaal twee getuigen per huwelijkspartner. Dus ja, twee getuigen is genoeg, maar die mogen dan niet bij dezelfde persoon 'horen'.quote:Op woensdag 7 november 2007 10:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Er moeten er wel minimaal twee zijn dacht ik?
Bron?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:13 schreef sanger het volgende:
De vrouw bepaald de getuigen, en heeft er minimaal twee nodig. De andere twee zijn eigenlijk voor de man.
Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft
Gast, waar héb je het over?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:13 schreef sanger het volgende:
De vrouw bepaald de getuigen, en heeft er minimaal twee nodig. De andere twee zijn eigenlijk voor de man.
Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft [afbeelding]
Precies:quote:
quote:rtikel 63
Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van:
a.
de woonplaats van één der partijen ten tijde van de datum van de akte van huwelijksaangifte, of
b.
's-Gravenhage, in het geval bedoeld in artikel 43, eerste lid, tweede zin, van dit boek, of
c.
de bij de huwelijksaangifte aangewezen gemeente.
Als ik die man was, zou ik subiet mijn koffers pakken.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:13 schreef sanger het volgende:
Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft
Ik zou er gewoon 4 opgeven, kan er altijd nog 1 afhakenquote:Op woensdag 7 november 2007 10:02 schreef Brighteyes het volgende:
Maar zit daar nog een termijn aan? Kan dat nog op de dag zelf bij wijze van spreken?
Weet iemand dit?
Wat maakt het uit, dan, dat je met je trouwgetuigen geen contact meer hebt? 't Is toch alleen een ceremonieel iets voor die dag?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:36 schreef Ticootje het volgende:
Wij hadden 3 getuigen, waarvan we nu nog maar contact hebben met 1, namelijk mijn broer. Vrienden komen en gaan, dus denk goed na voordat je die als getuigen vraagt.
Wel makkelijk als je mensen met een meervoudige persoonlijkheid hebt, in dat geval. Ik zou geen getuigen kunnen zijnquote:Op woensdag 7 november 2007 11:38 schreef ijsmeis het volgende:
Toevallig bij mijn aangetrouwde nicht kwam haar vader niet opdagen, die toegezegd had getuigen te willen zijn.
Ze hebben dat opgelost door haar beste vriendin getuigen te laten spelen. Dus dat moet kunnen dan.
Waarom denk je dat je getuigen hebt??quote:Op woensdag 7 november 2007 11:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, dan, dat je met je trouwgetuigen geen contact meer hebt? 't Is toch alleen een ceremonieel iets voor die dag?
Je zou het maar een keer nodig hebben...quote:Zonder getuigen zal er nooit een huwelijk plaatsvinden. Ze zijn dus echt onmisbaar bij de huwelijksvoltrekking. Nadat de bruid en bruidegom elkaar het jawoord hebben gegeven, ondertekenen ze de huwelijksakte. Deze is pas compleet als ook de getuigen hun handtekening eronder hebben gezet. Hiermee zeggen zij dat ze aanwezig waren bij de huwelijksvoltrekking en er dus getuige van waren dat het paar ook echt getrouwd is. Als de handtekeningen van.
Foldertje van de gemeentequote:
quote:Zonder getuigen zal er nooit een huwelijk plaatsvinden. Ze zijn dus echt onmisbaar bij de huwelijksvoltrekking. Nadat de bruid en bruidegom elkaar het jawoord hebben gegeven, ondertekenen ze de huwelijksakte. Deze is pas compleet als ook de getuigen hun handtekening eronder hebben gezet. Hiermee zeggen zij dat ze aanwezig waren bij de huwelijksvoltrekking en er dus getuige van waren dat het paar ook echt getrouwd is.
De bruid en bruidegom hebben allebei getuigen. Eén getuige per persoon is genoeg, maar je mag er ook twee per persoon kiezen. Je kunt iemand zeer vereren door hem of haar als getuige te vragen. Meestal is de taak dan ook weggelegd voor iemand die dicht bij het bruidspaar staat. Je eigen ouders kunnen als getuigen optreden, maar je kunt juist ook een hele goede vriend of vriendin vragen om een handtekening onder de huwelijksakte te zetten.
Volgens de wet moet de getuige meerderjarig zijn. Een gehuwde minderjarige is ook bevoegd om als getuige op te treden.
Als je in ondertrouw gaat, geef je al op wie de getuigen zijn. Je zit er dan niet meteen aan vast. Mocht een getuige om welke reden dan ook afhaken, dan kun je altijd nog een andere getuige aanwijzen en de nieuwe naam doorgeven.
Heb je geen getuigen, dan kan het gemeentehuis hiervoor zorgen. Medewerkers van het gemeentehuis zijn dan getuige van je huwelijk en kunnen dus de huwelijksakte ondertekenen.
Je hebt de handtekening toch... Het is heus niet zo dat je met getuigen voor de rechtbank moet komen om te vertellen dat je echt, ja heus echt, getrouwd bent...quote:Op woensdag 7 november 2007 11:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je getuigen hebt??
[..]
Je zou het maar een keer nodig hebben...![]()
Daar heb je dan dus die handtekeningen voor. Niet de persoon zelf meer.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je getuigen hebt??
[..]
Je zou het maar een keer nodig hebben...![]()
Wat nou als er een grote ramp ons landje treft, en papieren waaruit blijkt dat je getrouwd bent verloren zijn gegaan. In dat geval heb je wel degelijk je getuigen nodig.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je hebt de handtekening toch... Het is heus niet zo dat je met getuigen voor de rechtbank moet komen om te vertellen dat je echt, ja heus echt, getrouwd bent...
Tuurlijk. En alle oudere mensen zijn weer single?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:55 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wat nou als er een grote ramp ons landje treft, en papieren waaruit blijkt dat je getrouwd bent verloren zijn gegaan. In dat geval heb je wel degelijk je getuigen nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |