abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 november 2007 @ 10:02:32 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54423446
Weet iemand dit?

Vrienden van ons gaan trouwen en een van de mogelijke getuigen heeft een psychiatrische ziekte. Op dit moment gaat het heel goed met hem, maar het kan ook zomaar ineens weer mis zijn.

Ik vond net het volgende:

"Als je in ondertrouw gaat, geef je al op wie de getuigen zijn. Je zit er dan niet meteen aan vast. Mocht een getuige om welke reden dan ook afhaken, dan kun je altijd nog een andere getuige aanwijzen en de nieuwe naam doorgeven."

Maar zit daar nog een termijn aan? Kan dat nog op de dag zelf bij wijze van spreken?
Weet iemand dit?
  woensdag 7 november 2007 @ 10:05:37 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_54423498
Wij hadden in totaal vier getuigen. Twee van hem, twee van mij. Ik denk dat het geen probleem is als er dan ééntje wegvalt zodat er drie getuigen zijn? Er moeten er wel minimaal twee zijn dacht ik?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 7 november 2007 @ 10:06:51 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54423526
Nou ja, dat was dus ook nog een vraag die we hadden bedacht.

Op zich zal het geen probleem zijn, maar... de namen zijn toch al voorgedrukt op de aktes? Dus dat zou dan wel gek staan als er gewoon dan 1 iemand die niet ondertekend heeft?
pi_54423535
in princie is 1 getuige genoeg, de 2e is voor de show.

-edit-

foutje, moeten er toch 2 zijn...
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 7 november 2007 @ 10:17:35 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_54423693
oeps. ok.. op gelezen dus toch maar edit dan
Huilen dan.
  woensdag 7 november 2007 @ 10:21:12 #6
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_54423757
quote:
Op woensdag 7 november 2007 10:06 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ja, dat was dus ook nog een vraag die we hadden bedacht.

Op zich zal het geen probleem zijn, maar... de namen zijn toch al voorgedrukt op de aktes? Dus dat zou dan wel gek staan als er gewoon dan 1 iemand die niet ondertekend heeft?
Ik denk dat die naam dan ter plaatse doorgehaald wordt door de ambtenaar, ofzo?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 7 november 2007 @ 10:23:31 #7
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54423794
quote:
Op woensdag 7 november 2007 10:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

Er moeten er wel minimaal twee zijn dacht ik?
Minimaal één, maximaal twee getuigen per huwelijkspartner. Dus ja, twee getuigen is genoeg, maar die mogen dan niet bij dezelfde persoon 'horen'.

Natuurlijk is het vervelend als je van tevoren vier getuigen opgeeft en er komen er maar drie aankakken, maar het is geen ramp.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:13:17 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54424746
De vrouw bepaald de getuigen, en heeft er minimaal twee nodig. De andere twee zijn eigenlijk voor de man.

Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54424828
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:13 schreef sanger het volgende:
De vrouw bepaald de getuigen, en heeft er minimaal twee nodig. De andere twee zijn eigenlijk voor de man.

Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft
Bron?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 7 november 2007 @ 11:19:01 #10
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54424877
quote:

Volgens mij is het zelfs zo dat als de vrouw 4 getuigen aanwijst dat de man pech heeft [afbeelding]
Gast, waar héb je het over?
pi_54425019
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef Frollo het volgende:

[..]

Gast, waar héb je het over?
Precies:

De Wet zegt overigens het volgende:
quote:
rtikel 63

Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van:
a.

de woonplaats van één der partijen ten tijde van de datum van de akte van huwelijksaangifte, of
b.

's-Gravenhage, in het geval bedoeld in artikel 43, eerste lid, tweede zin, van dit boek, of
c.

de bij de huwelijksaangifte aangewezen gemeente.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 7 november 2007 @ 11:26:21 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54425032
quote:

Als ik die man was, zou ik subiet mijn koffers pakken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_54425170
Die namen staan niet voorgedruk op de akte..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_54425222
quote:
Op woensdag 7 november 2007 10:02 schreef Brighteyes het volgende:
Maar zit daar nog een termijn aan? Kan dat nog op de dag zelf bij wijze van spreken?
Weet iemand dit?
Ik zou er gewoon 4 opgeven, kan er altijd nog 1 afhaken
pi_54425268
Wij hadden 3 getuigen, waarvan we nu nog maar contact hebben met 1, namelijk mijn broer. Vrienden komen en gaan, dus denk goed na voordat je die als getuigen vraagt.
pi_54425324
Toevallig bij mijn aangetrouwde nicht kwam haar vader niet opdagen, die toegezegd had getuigen te willen zijn.
Ze hebben dat opgelost door haar beste vriendin getuigen te laten spelen. Dus dat moet kunnen dan.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:40:20 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54425372
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:36 schreef Ticootje het volgende:
Wij hadden 3 getuigen, waarvan we nu nog maar contact hebben met 1, namelijk mijn broer. Vrienden komen en gaan, dus denk goed na voordat je die als getuigen vraagt.
Wat maakt het uit, dan, dat je met je trouwgetuigen geen contact meer hebt? 't Is toch alleen een ceremonieel iets voor die dag?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:42:37 #18
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_54425430
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:38 schreef ijsmeis het volgende:
Toevallig bij mijn aangetrouwde nicht kwam haar vader niet opdagen, die toegezegd had getuigen te willen zijn.
Ze hebben dat opgelost door haar beste vriendin getuigen te laten spelen. Dus dat moet kunnen dan.
Wel makkelijk als je mensen met een meervoudige persoonlijkheid hebt, in dat geval. Ik zou geen getuigen kunnen zijn
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_54425436
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat maakt het uit, dan, dat je met je trouwgetuigen geen contact meer hebt? 't Is toch alleen een ceremonieel iets voor die dag?
Waarom denk je dat je getuigen hebt??
quote:
Zonder getuigen zal er nooit een huwelijk plaatsvinden. Ze zijn dus echt onmisbaar bij de huwelijksvoltrekking. Nadat de bruid en bruidegom elkaar het jawoord hebben gegeven, ondertekenen ze de huwelijksakte. Deze is pas compleet als ook de getuigen hun handtekening eronder hebben gezet. Hiermee zeggen zij dat ze aanwezig waren bij de huwelijksvoltrekking en er dus getuige van waren dat het paar ook echt getrouwd is. Als de handtekeningen van.
Je zou het maar een keer nodig hebben...
  woensdag 7 november 2007 @ 11:44:31 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54425476
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Bron?
Foldertje van de gemeente

Overigens gaat dat over 2 jaar geleden.

Edit: foldertje is 3 jaar oud trouwens.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 november 2007 @ 11:46:39 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_54425531
Hierom...
quote:
Zonder getuigen zal er nooit een huwelijk plaatsvinden. Ze zijn dus echt onmisbaar bij de huwelijksvoltrekking. Nadat de bruid en bruidegom elkaar het jawoord hebben gegeven, ondertekenen ze de huwelijksakte. Deze is pas compleet als ook de getuigen hun handtekening eronder hebben gezet. Hiermee zeggen zij dat ze aanwezig waren bij de huwelijksvoltrekking en er dus getuige van waren dat het paar ook echt getrouwd is.

De bruid en bruidegom hebben allebei getuigen. Eén getuige per persoon is genoeg, maar je mag er ook twee per persoon kiezen. Je kunt iemand zeer vereren door hem of haar als getuige te vragen. Meestal is de taak dan ook weggelegd voor iemand die dicht bij het bruidspaar staat. Je eigen ouders kunnen als getuigen optreden, maar je kunt juist ook een hele goede vriend of vriendin vragen om een handtekening onder de huwelijksakte te zetten.

Volgens de wet moet de getuige meerderjarig zijn. Een gehuwde minderjarige is ook bevoegd om als getuige op te treden.

Als je in ondertrouw gaat, geef je al op wie de getuigen zijn. Je zit er dan niet meteen aan vast. Mocht een getuige om welke reden dan ook afhaken, dan kun je altijd nog een andere getuige aanwijzen en de nieuwe naam doorgeven.

Heb je geen getuigen, dan kan het gemeentehuis hiervoor zorgen. Medewerkers van het gemeentehuis zijn dan getuige van je huwelijk en kunnen dus de huwelijksakte ondertekenen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 november 2007 @ 11:47:40 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_54425564
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

[..]

Je hebt de handtekening toch... Het is heus niet zo dat je met getuigen voor de rechtbank moet komen om te vertellen dat je echt, ja heus echt, getrouwd bent...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 7 november 2007 @ 11:50:11 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54425629
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

[..]

Daar heb je dan dus die handtekeningen voor. Niet de persoon zelf meer.

ijsmeis, bedankt voor je reactie. Ze zullen het zelf vast ook nog wel even navragen, maar ik was even nieuwsgierig zelf.

Tsja, en familie of vrienden... Ik persoonlijk heb vrienden vaak toch net even iets hoger staan dan familie. Vrienden kies je, en kiezen jou, familie heb je, en ook al kan je het er nog zo goed mee vinden, ik heb daar toch altijd een 'default' gevoel bij.
Nu was het mijn beste vriend, al sinds de kleuterschool. Ook al zouden we elkaar ooit uit het oog verliezen blijft het voor mij nog steeds heel waardevol dat hij mijn getuige was.

Dit geldt dus ook voor het geval in de OP. Het is gewoon een hele goeie vriend en het liefst zouden ze hem als getuige hebben, maar (heel lullig gezegd) niet als er een risico is dat hij (als hij dus idd zijn kop weer verkeerd heeft staan) de boel zou 'verpesten' door niet te komen...
pi_54425758
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je hebt de handtekening toch... Het is heus niet zo dat je met getuigen voor de rechtbank moet komen om te vertellen dat je echt, ja heus echt, getrouwd bent...
Wat nou als er een grote ramp ons landje treft, en papieren waaruit blijkt dat je getrouwd bent verloren zijn gegaan. In dat geval heb je wel degelijk je getuigen nodig.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:57:15 #25
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_54425797
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat nou als er een grote ramp ons landje treft, en papieren waaruit blijkt dat je getrouwd bent verloren zijn gegaan. In dat geval heb je wel degelijk je getuigen nodig.
Tuurlijk. En alle oudere mensen zijn weer single?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')