abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54398070
Om de discussie nog even nodeloos ingewikkeld te maken en het niet meer over taalpurisme te hoeven hebben, het volgende citaat uit de Wiki:
quote:
Een monochroom afbeelding, bijvoorbeeld op papier, een beeldscherm, of een projectiescherm, bestaat uit twee kleuren, vaak zwart en wit. Ook bij andere kleuren, bijvoorbeeld zwart en groen, wordt dit zwart-wit genoemd. Zo'n afbeelding kan al of niet ook tussenliggende kleuren (grijstinten) bevatten.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 6 november 2007 @ 09:06:07 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54398105
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 09:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Om de discussie nog even nodeloos ingewikkeld te maken en het niet meer over taalpurisme te hoeven hebben, het volgende citaat uit de Wiki:
[..]
noem me blonT en blijkbaar ben ik niet goed in Le-zen. maar toch...
Monochroom is een samenstelling bv zw
maar dat wil niet meteen zeggen dat zw monochroom is, en andere kleurencombi's ook zw zijn.

enfin. ik weet t ook allemaal niet meer
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 6 november 2007 @ 09:18:23 #3
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_54398267
ZWP
pi_54398365
Wheheh. Een discussie over wat zwart/wit is...
  dinsdag 6 november 2007 @ 09:25:56 #5
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_54398382
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 09:24 schreef k_man het volgende:
Wheheh. Een discussie over wat zwart/wit is...
Zelfs een 1bits pixel aanduiding zou hier nog tot discussie leiden .
En daar komt het natuurlijk wel op neer, met die bit kun je zeggen dat 0 zwart en 1 groen is, net als bij zwfotografie je kunt bepalen met chemie dat je zwart niet zwart, maar een andere kleur is.
  dinsdag 6 november 2007 @ 09:32:50 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54398497
ik noem het ook uit principe meestal monochroom en niet zwart/wit.
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:48 schreef MissBliss het volgende:
@ The Frog: Die eerste

Pfft, iedereen heeft al een hele stapel foto's klaarliggen... en ik niet!
Ik heb gisteren een rolletje Fuji Neopan 1600 (die 5 maanden geleden al gebruikt had moeten worden ) in mijn F100 gedaan, 28mm + 8x rood filter erop en heb tot nu toe al 22 foto's gemaakt. Die andere hou ik wel als reserve

Ik zit nu wel erg vaak achterop de camera te kijken hoe de foto's eruit zien
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 6 november 2007 @ 09:36:31 #7
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_54398562
en zijn we er al uit wat nu wel en niet mag?

Als ik het goed begrijp mogen mijn sneeuw foto's dus niet?
pi_54398615
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 09:36 schreef fr.oosje het volgende:
en zijn we er al uit wat nu wel en niet mag?

Als ik het goed begrijp mogen mijn sneeuw foto's dus niet?
Van wie niet?

De maandelijkse mag-wel-mag-niet discussie is toch vooral lokale folklore. Zoals bij iedere fotowedstrijd staat het de deelnemers vrij om een eigen interpretatie van het thema te geven en zoals bij iedere fotowedstrijd zijn er rekkelijken die daar van houden en preciezen die dat verketteren.

En uiteindelijk wint de mooiste foto.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54399316
ik dacht dat de hele discussie net was afgerond, maar nee hoor, we beginnen gewoon vrolijk van voor afaan

dit is toch duidelijk genoeg?:
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 11:35 schreef Yoni het volgende:
Was het thema zwart/wit geweest dan hadden dingen als een zwerver naast een zakenman in kleur ook nog gekund, want dan was het contrast "zwart/wit" geweest. Da's in dit geval dus niet, want het onderwerp is echt ingezonden als zwartwitfotografie. Dus in feite alsof je een zwart-wit rolletje in je analoge camera hebt gestopt.

De enige voorwaarde waar aan moet worden voldaan deze maand, is dus dat je foto zwart/wit is (en ja Shark, dat is inclusief de eventuele grijstinten).
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:21:57 #10
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_54399389
oke die had ik even gemist.

Het is dus eigenlijk een vrij onderwerp, waarbij je je foto dus alleen hoeft om te zetten naar zw/w

Hmmm wat beperkend toch weer. Maar goed het is zoals het is.
pi_54399698
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:18 schreef Kamermans het volgende:
ik dacht dat de hele discussie net was afgerond, maar nee hoor, we beginnen gewoon vrolijk van voor afaan

dit is toch duidelijk genoeg?:
[..]
Duidelijk: ja. Maar daarmee kan het nog wel aan discussie onderhevig zijn. Als iemand in kleur een mooi stilleven maakt van een 'antieke' (dus zichtbaar zwart-wit) camera met toebehoren, past dat prima binnen het thema zw-fotografie, maar voldoet het niet aan die omschrijving. Wordt die dan gediskwalificeerd?

En zoals fr.oosje al aangeeft, nu heb je eigenlijk geen thema, maar een vrije wedstrijd met een voorgeschreven nabewerking (voor sommigen: rolletjeskeuze). Grappig genoeg hoor je nu niemand piepen dat het een fotowedstrijd moet zijn en geen photoshopwedstrijd.
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:41:49 #12
79550 Ymke
your ghost
pi_54399786
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:36 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Grappig genoeg hoor je nu niemand piepen dat het een fotowedstrijd moet zijn en geen photoshopwedstrijd.
Ja , ho ff , we zijn nog lang niet klaar met piepen hoor , ik moet nog beginnen
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  dinsdag 6 november 2007 @ 11:01:35 #13
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_54400138
jij moet niet zo piepen maar gewoon in je bed blijven liggen
pi_54401398
Ik ben het met Vliegenvrager eens: een kleurenfoto omzetten naar zwartwit kan op 1000 manieren, dus het is eigenlijk een photoshopwedstrijd geworden.

Maar, een zwartwit rolletje ontwikkelen en afdrukken kan op 1000 manieren, dus is het dan ook een doka-wedstrijd? Die dingen zijn gewoon niet los te koppelen...

Ik blijf erbij, met het thema zwart-wit fotografie kan je veel meer dan een monochrome foto inleveren.
dus
pi_54401913
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:54 schreef pirke het volgende:
Ik ben het met Vliegenvrager eens: een kleurenfoto omzetten naar zwartwit kan op 1000 manieren, dus het is eigenlijk een photoshopwedstrijd geworden.

Maar, een zwartwit rolletje ontwikkelen en afdrukken kan op 1000 manieren, dus is het dan ook een doka-wedstrijd? Die dingen zijn gewoon niet los te koppelen...

Ik blijf erbij, met het thema zwart-wit fotografie kan je veel meer dan een monochrome foto inleveren.
ik ben het ook met je eens dat je het thema zwart-wit fotografie grooter is dan alleen zwart/wit fotos, maar Yoni en Xilantof hebben besloten dat de foto in zwart wit moet zijn.

Als je dit een photoshop wedstrijd vind dan is het eigenlijk elke maand een photohsop wedstijd, want je mag altijd kleurcorrectie toepassen. dit valt onder het nabewerken van fotos, en dat is toegestaat.
Als je fotos veranderen door er bijvoorbeeld een vliegtuig in te plaatsen, dan heb je het wel over echte photoshop wedstrijd.
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:22:12 #16
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_54402118
T to the VP
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:32:30 #17
79550 Ymke
your ghost
pi_54402385
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:01 schreef fr.oosje het volgende:
jij moet niet zo piepen maar gewoon in je bed blijven liggen
Mijn longen piepen helemaal vanzelf
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:44:51 #18
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54402701
Ok, foto dan maar

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54402999
Ah...nieuw topic....even rondkijken maar dan
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_54403114
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:36 schreef Vliegvrager het volgende:
En zoals fr.oosje al aangeeft, nu heb je eigenlijk geen thema, maar een vrije wedstrijd met een voorgeschreven nabewerking (voor sommigen: rolletjeskeuze). Grappig genoeg hoor je nu niemand piepen dat het een fotowedstrijd moet zijn en geen photoshopwedstrijd.
Mwjah...ben het er niet helemaal mee eens....Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen gewoon een foto pakken en die zwartwit maken, terwijl nu juist het aardige van in zwartwit fotograferen is, is dat je anders moet gaan kijken naar onderwerpen. De bewerking naar zwartwit is in mijn ogen maar een klein onderdeel van het proces.

De foto hierboven van E.T. vind ik wat minder geslaagd in zwartwit dan bijv. het portret van vliegvragers dochter.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_54403273
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:02 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mwjah...ben het er niet helemaal mee eens....Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen gewoon een foto pakken en die zwartwit maken, terwijl nu juist het aardige van in zwartwit fotograferen is, is dat je anders moet gaan kijken naar onderwerpen. De bewerking naar zwartwit is in mijn ogen maar een klein onderdeel van het proces.
Ben ik met je eens hoor, een goede zw foto maak je met in je hoofd al het idee dat ie zw wordt. Maar ik gok dat dat voor 90% van de inzendingen niet zal gaan gelden. eigenlijk zat ik ook alleen maar een beetje te stoken
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:17:23 #22
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_54403457
In Yoni haar post staat juist een tegenstelling "Dus in feite alsof je een zwart-wit rolletje in je analoge camera hebt gestopt." staat er namelijk ook in. Dus ik vind niet dat er duidelijkheid is geschapen.
pi_54403871
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:17 schreef ..bennie het volgende:
In Yoni haar post staat juist een tegenstelling "Dus in feite alsof je een zwart-wit rolletje in je analoge camera hebt gestopt." staat er namelijk ook in. Dus ik vind niet dat er duidelijkheid is geschapen.
Wat is daar onduidelijk aan dan Zwartwit-rolletje in een analoge camera. Ik zie de onduidelijkheid niet hoor
pi_54403921
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:09 schreef Vliegvrager het volgende:
Ben ik met je eens hoor, een goede zw foto maak je met in je hoofd al het idee dat ie zw wordt. Maar ik gok dat dat voor 90% van de inzendingen niet zal gaan gelden.
Daar lag ook het aardige van deze wedstrijd in verscholen, maar helaas snapt men dat niet helemaal geloof ik
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:46:27 #25
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_54404148
Als je kleurenblind bent, mag je dan alles insturen?
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')