quote:Een monochroom afbeelding, bijvoorbeeld op papier, een beeldscherm, of een projectiescherm, bestaat uit twee kleuren, vaak zwart en wit. Ook bij andere kleuren, bijvoorbeeld zwart en groen, wordt dit zwart-wit genoemd. Zo'n afbeelding kan al of niet ook tussenliggende kleuren (grijstinten) bevatten.
noem me blonT en blijkbaar ben ik niet goed in Le-zen. maar toch...quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Om de discussie nog even nodeloos ingewikkeld te maken en het niet meer over taalpurisme te hoeven hebben, het volgende citaat uit de Wiki:
[..]
Zelfs een 1bits pixel aanduiding zou hier nog tot discussie leidenquote:Op dinsdag 6 november 2007 09:24 schreef k_man het volgende:
Wheheh. Een discussie over wat zwart/wit is...
Ik heb gisteren een rolletje Fuji Neopan 1600 (die 5 maanden geleden al gebruikt had moeten wordenquote:Op maandag 5 november 2007 22:48 schreef MissBliss het volgende:
@ The Frog: Die eerste![]()
![]()
![]()
![]()
Pfft, iedereen heeft al een hele stapel foto's klaarliggen... en ik niet!![]()
Van wie niet?quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:36 schreef fr.oosje het volgende:
en zijn we er al uit wat nu wel en niet mag?
Als ik het goed begrijp mogen mijn sneeuw foto's dus niet?
quote:Op zaterdag 3 november 2007 11:35 schreef Yoni het volgende:
Was het thema zwart/wit geweest dan hadden dingen als een zwerver naast een zakenman in kleur ook nog gekund, want dan was het contrast "zwart/wit" geweest. Da's in dit geval dus niet, want het onderwerp is echt ingezonden als zwartwitfotografie. Dus in feite alsof je een zwart-wit rolletje in je analoge camera hebt gestopt.
De enige voorwaarde waar aan moet worden voldaan deze maand, is dus dat je foto zwart/wit is (en ja Shark, dat is inclusief de eventuele grijstinten).
Duidelijk: ja. Maar daarmee kan het nog wel aan discussie onderhevig zijn. Als iemand in kleur een mooi stilleven maakt van een 'antieke' (dus zichtbaar zwart-wit) camera met toebehoren, past dat prima binnen het thema zw-fotografie, maar voldoet het niet aan die omschrijving. Wordt die dan gediskwalificeerd?quote:Op dinsdag 6 november 2007 10:18 schreef Kamermans het volgende:
ik dacht dat de hele discussie net was afgerond, maar nee hoor, we beginnen gewoon vrolijk van voor afaan![]()
dit is toch duidelijk genoeg?:
[..]
Ja , ho ff , we zijn nog lang niet klaar met piepen hoor , ik moet nog beginnenquote:Op dinsdag 6 november 2007 10:36 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Grappig genoeg hoor je nu niemand piepen dat het een fotowedstrijd moet zijn en geen photoshopwedstrijd.
ik ben het ook met je eens dat je het thema zwart-wit fotografie grooter is dan alleen zwart/wit fotos, maar Yoni en Xilantof hebben besloten dat de foto in zwart wit moet zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2007 11:54 schreef pirke het volgende:
Ik ben het met Vliegenvrager eens: een kleurenfoto omzetten naar zwartwit kan op 1000 manieren, dus het is eigenlijk een photoshopwedstrijd geworden.
Maar, een zwartwit rolletje ontwikkelen en afdrukken kan op 1000 manieren, dus is het dan ook een doka-wedstrijd? Die dingen zijn gewoon niet los te koppelen...
Ik blijf erbij, met het thema zwart-wit fotografie kan je veel meer dan een monochrome foto inleveren.
Mijn longen piepen helemaal vanzelfquote:Op dinsdag 6 november 2007 11:01 schreef fr.oosje het volgende:
jij moet niet zo piepen maar gewoon in je bed blijven liggen
Mwjah...ben het er niet helemaal mee eens....Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen gewoon een foto pakken en die zwartwit maken, terwijl nu juist het aardige van in zwartwit fotograferen is, is dat je anders moet gaan kijken naar onderwerpen. De bewerking naar zwartwit is in mijn ogen maar een klein onderdeel van het proces.quote:Op dinsdag 6 november 2007 10:36 schreef Vliegvrager het volgende:
En zoals fr.oosje al aangeeft, nu heb je eigenlijk geen thema, maar een vrije wedstrijd met een voorgeschreven nabewerking (voor sommigen: rolletjeskeuze). Grappig genoeg hoor je nu niemand piepen dat het een fotowedstrijd moet zijn en geen photoshopwedstrijd.
Ben ik met je eens hoor, een goede zw foto maak je met in je hoofd al het idee dat ie zw wordt. Maar ik gok dat dat voor 90% van de inzendingen niet zal gaan gelden. eigenlijk zat ik ook alleen maar een beetje te stokenquote:Op dinsdag 6 november 2007 13:02 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...ben het er niet helemaal mee eens....Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen gewoon een foto pakken en die zwartwit maken, terwijl nu juist het aardige van in zwartwit fotograferen is, is dat je anders moet gaan kijken naar onderwerpen. De bewerking naar zwartwit is in mijn ogen maar een klein onderdeel van het proces.
Wat is daar onduidelijk aan danquote:Op dinsdag 6 november 2007 13:17 schreef ..bennie het volgende:
In Yoni haar post staat juist een tegenstelling "Dus in feite alsof je een zwart-wit rolletje in je analoge camera hebt gestopt." staat er namelijk ook in. Dus ik vind niet dat er duidelijkheid is geschapen.
Daar lag ook het aardige van deze wedstrijd in verscholen, maar helaas snapt men dat niet helemaal geloof ikquote:Op dinsdag 6 november 2007 13:09 schreef Vliegvrager het volgende:
Ben ik met je eens hoor, een goede zw foto maak je met in je hoofd al het idee dat ie zw wordt. Maar ik gok dat dat voor 90% van de inzendingen niet zal gaan gelden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |