abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54400266
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:01 schreef von_Preussen het volgende:
Emotie: Station Ermelo, altijd als ik bij mijn grootouders was ging ik met opa elke keer naar het station om een uurtje treinen te kijken.

Favo: Hoek van Holland, zo’n wereldstation (denk aan de treinen die vroeger naar heel Europa gingen!) maar nu toch zo “vergaan”.

Trouwens, grappig dat ze in Deventer juist de stationszijde pakken om het 3e spoor aan te leggen, aangezien over dat spoor toch met enige regelmaat treinen langskomen als het 2e spoor vol staat met materieel (wat dus vaak voorkomt).
Vanwege de bouwmaterialen aan juist de andere kant van het perron (de kant van het oude postperron) dacht ik dat ze daar het extra perron zouden aanleggen, gezien het feit dat er daar minder treinen rijden. Trouwens, ik denk dat ze die ingang vrij moeilijk kunnen realiseren, tenzij ze natuurlijk buiten het station om trappen aan gaan leggen tegen de “spoordijk” aan.

Wat lullen ze ook raar over per kwartier trein laten rijden (1500-serie zullen ze het wel over hebben), als ze die trein nu een vol kwartier eerder laten rijden dan komt ie om .35 in Deventer aan (vanuit Randstad), en zou om .00 vertrekken (richting Randstad), als ze de stoppers dan op 1 perron afwerken lijkt mij er genoeg plaats te zijn.
mooi bericht (Y). ga zo even zoeken op foto's van station Hoek van Holland, want het station is voor mij volkomen onbekend. Tof dat je meer hebt getypt dan 2 zinnen, want als het om onderwerpen gaat die mij interesseren dan kan het voor mij niet lang genoeg zijn!

station Deventer.. ja.. mijn gedachte was het zelfde, bij het voormalige postperron staat inderdaad behoorlijk wat materiaal en bovendien hebben ze vorige week daar de boel flink gesnoeid, dus mijn gedachte was hetzelfde. ik denk dat er gewoon een trap komt vanaf het perron naar het busstation en dat ze daar de fietsenrekken (gedeeltelijk) weg zullen halen. Een andere mogelijkheid is er niet (ivm de status van het stationsgebouw plus het feit dat er een AKO binnen 'in de weg' zit.
pi_54400621
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:07 schreef ghizzer het volgende:

[..]
...bij het voormalige postperron...
Het perron van 'Moskou aan de IJssel'?

Een van de mooiere stations vind ik toch A'dam CS en Groningen...
Iets moderner maar ook niet verkeerd: 's Hertogenbosch.
En natuurlijk de klassieker Valkenburg

Onderaan de lijst staan dan toch wel Utrecht CS en A'dam Zuid

[ Bericht 45% gewijzigd door Charango op 06-11-2007 11:27:21 ]
Socialist in Mercedes
  dinsdag 6 november 2007 @ 11:22:57 #28
86072 thatsme
and That's you!
pi_54400643
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:18 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Dat kan iedereen wel voorspellen, bladeren, regen en veel wind. De ideale cocktail.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_54400733
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:22 schreef Charango het volgende:

[..]

Het perron van 'Moskou aan de IJssel'?
dat is al even geleden dat dat er op stond.
  dinsdag 6 november 2007 @ 14:04:53 #30
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_54404574
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
Hmm heb ik 'helaas' niet meegekregen Stap elke dag op in Baarn.. Weet je ook een tijdje?
pi_54407532
Tvp
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_54407624
Paris Nord?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:48:39 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408138
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je bedoelt de RailHummer?

[ afbeelding ]
Die ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:49:48 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408174
Ben tegelijk met socios in Lw geweest, maar heb m niet kunnen spotten.

Straks maar even wat plaatjes van vandaag uploaden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54408211
Ja leuk, jezelf terugvinden op de ander zijn foto's
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:54:17 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408277
Foto's van reizigers
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54411736
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:07 schreef ghizzer het volgende:

[..]

mooi bericht (Y). ga zo even zoeken op foto's van station Hoek van Holland, want het station is voor mij volkomen onbekend. Tof dat je meer hebt getypt dan 2 zinnen, want als het om onderwerpen gaat die mij interesseren dan kan het voor mij niet lang genoeg zijn!
Ik wil best meer dingen typen dan alleen twee zinnen, maar dan krijg je zo’n semi-poetisch filosofisch verhaal dat op het einde niet meer zoveel met treinen te maken heeft maar eerder met de vergankelijkheid van de mens.

Of was dat juist je bedoeling?

Wat me nog wel bijstaat is dat ik in Ermelo altijd het stationsgebouw inliep (was toen nog een loket), en er was een rek met allerlei folders. Ik maakte er toen een sport van om zoveel mogelijk verschillende folders van de verschillende jaren dat ik er vaak kwam heb verzameld. Dus als je nog een folder van de Voordeelurenkaart 1992 zoekt, ik zal hem nog wel ergens hebben (of ik hem kan vinden is een tweede vraag).
De treinenloop was toen al vrij eentonig, natuurlijk twee keer per uur een sloot aan Koplopers die als Intercity langskwamen en de stoptreinen die meestal bestonden uit DD-AR (soms Plan V). Dan spreken we wel over de jaren 1992 tot 1997. Maar ondanks die eentonige treinenloop was de vreugde altijd groot als de bel van de spoorwegovergang de komst van een trein aanduidde, en het was voor mij altijd toch een kleine verassing welke trein nu weer langs zou komen. Zo af en toe een goederentrein heeft gelukkig wel enigzins afwisseling geboden.

Goh, ik ga er denk ik binnenkort maar weer eens langs. Het is zeker 10 jaar geleden dat mijn grootouders uit Ermelo weg zijn verhuisd, en dat ik dus het laatst op het station was. Het loket zal inmiddels wel gesloten zijn?

Hoek van Holland is echt zo’n vet station. Je komt eraan lopen, en ziet een machtig groot gebouw met verschillende (kop)sporen. Daarachter zie je dan de schepen naar de UK, die slechts een paar tientallen meters van het station liggen.

Maar dan slaat gewoon de algehele vergankelijkheid toe, want van de 4 kopsporen wordt er geen enkele meer gebruikt (althans, de al het whatever wat op het perron groeit laat dat vermoeden). Zelfs de trein stopt een perron verder (aan het kleine stukje naar Hoek v. Holland Strand) zodat het geheel er troosteloos bij ligt, vooral als je er rondloopt. Zelfs het loket is er niet meer open, reizigers uit het buitenland moeten zichzelf maar zien te bedruipen.
Dan ga je ‘s avonds op internet foto’s bekijken van het station, waar dan op die lege verroeste sporen die je die dag hebt bekeken, allerlei treinen bleken te staan met bestemmingen in Duitsland, Scandinavië e.d.
Het is moeilijk te bevatten dat dit secundaire lijntje ooit eens zo’n internationale allure heeft gehad. Je proeft in feite de geschiedenis, als je bedenkt dat mijn eigen grootvader (die uit Ermelo!) hier ooit eens met de trein heen is gestuurd om voor de Duitsers aan de Atlantikwall te werken (en hem toen is gesmeerd, onder begeleiding van enkele kogels).
Maar ook andere zaken hebben zich hier afgespeeld, zoals de Koningin die in de Meidagen 1940 in het zicht van het rokende Rotterdam de boot naar Engeland heeft genomen. En de Duitsers die tijdens de oorlog hier in fort van hebben gemaakt. Ook echter mensen die zowel voor de oorlog, als ook na de oorlog hier de boot hebben gepakt naar de nieuwe werelden (de VS, Australië). Gedegradeerd van belangrijk grensstation tot niets meer dan een halte aan een secundaire lijn.

Van al deze gebeurtenissen lijkt niet meer over te zijn, deze foto staat in mijn ogen echt symbool hiervoor:

De ongebruikte perrons, leeg en verlaten, lijken niets meer te zeggen te hebben. Maar wat voor (persoonlijke) gebeurtenissen zullen zich er in de afgelopen jaren hebben afgespeeld.



Hier stopt de trein tegenwoordig (spoor 1 & 2):





Tot December 2006 reed de NS nog een “boottrein” naar Amsterdam, die gebruik maakte van een kopspoor. Echter met het vervallen van deze trein wordt het kopspoor ook niet meer gebruikt.



Maar vroeger zag het er zo uit:



Uit de goeie oude tijd van Hoek van Holland: alle D-treinen staan klaar voor vertrek. Van bekende namen zoals de Warschau-Express, de Holland-Scandinavie Express en de Colonia Express is, hoe triest ook, nu niets meer over!



Een vertrekkende D-trein naast de boot.

En daarom lijkt Hoek van Holland Haven wel symbool te staan voor de veranderingen in de 20e eeuw, voor de neergang van de klassieke manier van reizen, en de opkomst van alles moet maar snel en goedkoop. De ware "klasse" die het reizen omgaf is helaas verdwenen.

Zo ghizzer, nu tevreden?
pi_54412057
Netjes Preuss

* Dr_Flash is trouwens in Ermelo geboren, maar dat terzijde

Best een cool idee voor een estafette-topic of zo. Iemand schrijft een verhaal over een station en geeft het stokje dan aan iemand anders die over een ander station (of bijvoorbeeld een materieelserie) een verhaal schrijft
Maar goed, dat zal hier op fok! wel vrij vlot doodbloeden ben ik bang..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 19:47:33 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54412131
Nice, Von_Preussen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:18:04 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54412852
Apart dat de 4024 al in revisie is, terwijl de 4022 en 4023 nog rondtuffen. 4024 schijnt namelijk eerder afgeleverd te zijn dan die 2 stellen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54412899
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 20:18 schreef Peterselieman het volgende:
Apart dat de 4024 al in revisie is, terwijl de 4022 en 4023 nog rondtuffen. 4024 schijnt namelijk eerder afgeleverd te zijn dan die 2 stellen.
Waar hou je dat bij?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:28:04 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54413136
Staat op Somda, anders had ik het niet geweten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54413457
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:26 schreef ghizzer het volgende:
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
Er gaat niets boven Groningen
pi_54413483
Oh okee, ik dacht al dat ik wat miste
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 16:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Paris Nord?
Well?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:50:35 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54413770
Socios had m al geplaat. Buffel 3446 met Harlingen Haven als bestemming. Ik kon niet achterblijven natuurlijk:


GTW 10318 staat uit te rusten om 10.40 in Leeuwarden:


Evenals koploper 4078:


Vijf minuten eerder was buffel 3449 met 2 minuten vertraging vertrokken uit Leeuwarden:


Tot slot nog een plaatje van de hoorn van de 10317. Ziet er fraai uit:
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54413811
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 16:49 schreef Peterselieman het volgende:
Ben tegelijk met socios in Lw geweest, maar heb m niet kunnen spotten.
Grappig, ik zie het nu ook aan de spots. Zowel bij aankomst als vertrek te Leeuwarden even een ´rondje langs de velden´ om aankomende en vertrekkende treinen te noteren. Zojuist die van ´20.00u´ ingevoerd.

Edit: geinige foto´s, die vertrekkende Buffel ben ik in Dronrijp tegengekomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Socios op 06-11-2007 21:00:52 (Toevoeging) ]
pi_54414327
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Best een cool idee voor een estafette-topic of zo. Iemand schrijft een verhaal over een station en geeft het stokje dan aan iemand anders die over een ander station (of bijvoorbeeld een materieelserie) een verhaal schrijft
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Even kijken hoever we komen daarmee in dit topic. Heb jij al een idee? Dan is het stokje nu bij jou.

@ von_Preussen: mooi stukje proza! Inderdaad erg jammer dat die treinen weg zijn... Gelukkig heb ik paar jaar geleden nog even van die ´boottrein´ gebruik kunnen maken, met het idee dat die weleens niet meer zolang zou rijden...
pi_54414932
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 21:10 schreef Socios het volgende:

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Even kijken hoever we komen daarmee in dit topic. Heb jij al een idee? Dan is het stokje nu bij jou.
Ja, lekker

dan mag jij een station noemen, en heb ik een week de tijd om wat te schrijven. Deal?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54415352
Prima, in het kader van de mooie stations waarover gesproken is noem ik Kesteren. Dat vind ik een prachtig station, vooral eind jaren ´90 toen er nog Plan U reed en de perrons nog niet vernieuwd waren. Gelukkig ligt het emplacement er nog.

Ben benieuwd, indien gewenst mag je ook Dalfsen of Uithuizen kiezen, daar heb ik ook het één en ander mee, maak er maar wat van.
pi_54415519
Nee, Kesteren is prima
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')