Stuk uit de Groninger Universiteitskrant over Merel:
quote:
M. de Jong, allesprobeerder
Filosofiestudente speelt in Gooische Vrouwen
Al drie jaar lang speelt filosofiestudente Mea de Jong van de RUG in de hitserie Gooische vrouwen. “Ik probeerde het een beetje stil te houden, maar dat is dus niet gelukt.”
Door rosa timmer
“En daar stond ik dan als 16-jarig meisje tegenover Linda de Mol, Beau van Erven Dorens en al die anderen die allemaal een lange theateropleiding hebben gehad. Ik moest een emotionele speech houden op de begrafenis van mijn vader en gaan huilen.”
De 19-jarige Mea de Jong studeert filosofie aan de RUG en speelde daarnaast de afgelopen drie tv-seizoenen in Gooische Vrouwen, de hitserie die aanvankelijk bij Talpa en daarna bij RTL4 werd uitgezonden. De voorlopig laatste aflevering trok zondagavond bijna 1,7 miljoen kijkers.
De Jong vertolkt de rol van Merel, een verwend Gooisch meisje. Ze is extravert en heel opstandig ten opzichte van haar moeder, Gooische vrouw Claire. Haar eerste scène, drie jaar geleden, was meteen de zwaarste. “Ik moest op de eerste draaidag al huilen. Normaal krijg je dan een mentolstick in je ogen maar dat kon nu niet. Dat kan alleen als je de scène al met tranen begint.”
De Jong denkt niet aan een rotmoment als ze zich moet inleven in een verdrietige scène. “Nee, ik probeer me heel erg te concentreren. Het helpt dat ik dit al heel vaak heb moeten doen tijdens de les. Meestal lukt het wel, maar omdat het zo spannend was op de eerste dag vond ik dit een moeilijke scène.”
Haar echte vader is regisseur en producent Ate de Jong, die onder andere meewerkte aan filmprojecten als The discovery of heaven, Miami Vice en Brandende Liefde. Op dit moment produceert hij Zomerhitte, naar het boek van Jan Wolkers. Een handige kruiwagen, tenminste zo lijkt het. Toch heeft hij zijn dochter niet aan een rol in de serie geholpen, vertelt Mea de Jong.
Ze is ontdekt tijdens een acteerles in een kleine talentenklas waar voor ze was gevraagd. Regisseuse Will Koopman van Gooische vrouwen woonde een les bij en pikte De Jong en een medeleerling eruit. “Ik werd ineens gebeld dat ik in de serie zat, ik wist niet wat me overkwam. Will wist pas veel later wie mijn vader was. Op mijn auditieformulier schrijf ik altijd gewoon M. de Jong, dat valt niet echt op.”
Het gebeurt De Jong wel vaker dat mensen niet weten wie ze is. Want ook al stemden anderhalf miljoen kijkers elke week af op het programma, herkend wordt ze haast nooit. “Alleen soms door kinderen, van een jaar of 9”, zegt ze. Die kwam ze vooral tegen in het restaurant waar ze werkte toen ze nog in Amsterdam woonde. “Die wilden dan een handtekening. Heel leuk, kinderen hebben een bijzonder geheugen voor gezichten die ze op tv zien denk ik.”
Maar laatst was het ineens raak in Groningen tijdens college. “‘Hé, ik zag jou gister op tv!’, riep een vrouw zo hard dat mijn klasgenoten het hoorden. Ik probeerde het eigenlijk een beetje stil te houden, maar dat is dus niet gelukt.”
Ook op Mokkels.nl, een forum waar mannen praten over vrouwen, is ze niet onopgemerkt gebleven. Het topic over De Jong gaat vooral over de diepte van haar decolleté en er worden plaatjes ge-upload van een zo bloot mogelijke Mea de Jong. “Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Ik besef dan ineens dat mensen die ik nog nooit gezien heb, mij wel zien. Dat is best raar.”
Het leven als actrice is wel eens lastig te combineren met haar studie, al had ze er vroeger meer last van. Vooral in haar eindexamenklas was het moeilijk en zat ze vaak in haar trailer te leren. “Op een gegeven moment had ik draaidagen toen ik eindexamen moest doen. De schrijvers hebben dat toen opgelost door mijn personage de jeugdgevangenis in te sturen omdat ze haar moeder in coma had geslagen.”
Maar tussen haar klasgenoten op het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam viel ze niet op. Er zitten daar wel meer kinderen van regisseurs en schrijvers. “Ik heb nooit gemerkt dat ik anders werd behandeld.”
En nu studeert ze in Groningen en woont in een Vindicat-huis, ver van het glamoureuze leven dat ze zou kúnnen hebben. Ze moet het doen met een kamer van drie bij vier. Waarom doet ze eigenlijk geen theateropleiding? “Ik hou heel erg van leren en wil mezelf de tijd gunnen om uit te zoeken wat ik wil. Misschien wil ik later een opleiding doen met film of toneel.” Ze gaat wel meedoen aan de musical die Vindicat maakt. “Ik weet nog niet welke rol ik krijg. maar ik heb er heel erg veel zin in.”
Daarnaast test De Jong zichzelf nu als filmmaker. Samen met haar neef maakte ze The making of Zomerhitte. Hiervoor was haar vader – als producent van de film – weer wél handig. Met hem regelde ze dat ze vrij over de set mocht lopen en iedereen kon aanspreken.
De Jong: “We deden alles zelf en daar leer ik heel veel van. Als actrice wordt er heel erg voor je gezorgd: je wordt gebracht en gehaald, er loopt iemand mee van de set naar de make-up, alles wordt voor je geregeld. Toen ik met dit project begon, moest ik er gewoon met de bus heen, dat was wel even wennen.”
The making of... kreeg bovendien een onverwachte wending toen Wolkers overleed. Het bleek dat De Jong de laatste was die Jan Wolkers met de camera had geïnterviewd. Er brak een mediastorm rond haar los. “Dat is wel een gek iets om aandacht mee te krijgen. Ik wil dat mensen het interessant vinden om de inhoud van het interview, niet omdat het het laatste was.”
De Jong werd door veel zenders gebeld maar besloot uiteindelijk op te treden in De Wereld Draait Door. “Daar zijn ze er heel discreet mee omgegaan en dat was een voorwaarde voor mij.”
Ze is door Robbert Ammerlaan, directeur van uitgeverij De Bezige Bij, gevraagd een stuk te schrijven voor het blad Hollands Diep. “Daarin ga ik vertellen over het laatste interview met Jan Wolkers en hoe ik dat zelf ervaren heb. Het is natuurlijk heel erg gaaf dat ik meteen al mag schrijven voor zo’n blad.”
Actrice, musicalster, filmmaker en schrijfster. Een alleskunner dus?“Nee, ik ben meer een allesprobeerder”, lacht ze. Voorlopig heeft ze haar handen vol aan haar opleiding. “Ik vind heel veel leuk maar mijn studie wil ik graag afmaken. Tenzij er een grote hoofdrol op mijn weg komt natuurlijk.”
Bron:
http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php