Dit wordt een lange rant... maar goed, liever zo dan iets te moeten slopen
Gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik blij dat dat laffe, on-Anderlechtse angsthazenvoetbal hard afgestraft wordt; dit is waarschijnlijk ook de enige manier waarop de ogen van het bestuur geopend worden...
We zitten natuurlijk heel diep en alleen door Vercauteren buiten te gooien worden niet alle problemen opgelost, maar hij is IMO wél één van de (grote) boosdoeners. Je kunt i.i.g. niet zeggen dat hij Anderlecht iets bijgebracht heeft, behalve 2 titels (dankzij het falen van de concurrenten), een metamorfose naar schabouwelijk werkmansvoetbal, het wegjagen van de jeugd en het mentaal kapotmaken van spelers als Baseggio, Théréau, Triguinho... etc. etc.
Één ding is zeker, dit is een keerpunt. Ofwel worden er stappen genomen naar verbetering en komt er een nieuwe trainer die terug naar verzorgd, aanvallend combinatievoetbal streeft - als het bij Cercle kan, moet het met onze middelen toch ook bij Anderlecht kunnen? - ofwel glijden we dieper en dieper weg, en is Royal Sporting Club Anderlecht dood. De naam blijft, maar de ziel verdwijnt. Klasse, techniek, inzicht en durf tellen niet meer mee, de nieuwe streefdoelen zijn "beschikbaarheid", "mentaliteit", "truitje natmaken" en "wroeten".
Tot nu toe wenste ik Franky toe om weggepromoveerd te worden naar TD, want het is/was toch een clubicoon. Maar zijn visie is gewoon schrikwekkend: jeugdspelers worden weggepest. Lamah maakt het mooie weer bij Roda terwijl bompa Goor er weer een oneindige dosis krediet krijgt omdat hij eens een goaltje maakte tegen Westerlo... Vadis moet niet alleen Biglia en Polak, maar ook De Man, Van Damme en Goor voor zich dulden. Dan zijn er nog de spelers die Franky niet mag, zoals Baseggio, die alleen mag spelen als een heel legioen prutsers tegelijkertijd uitvalt. Misschien haalt hij niet meer zijn vroegere (hoge) niveau, maar het is toch onbegrijpelijk dat absolute non-voetballers de voorkeur op hem krijgen? En net vandaag valt hij in, bij een hopeloze 2-0 achterstand... zo kraak je een speler gewoon helemaal.
Normaal ben ik optimistisch, maar door de gelatenheid die er heerst zie ik het somber in. Als je Goor dan vandaag hoort in het interview na de wedstrijd: "Ik dacht dat we goed bezig waren, alles gaat in stijgende lijn"

DE-GOU-TANT. En het ergste is dat het "olijke trio" Rogerke, Hermanneke en Franky'tje wss hetzelfde denken. In niets lijkt dit nog op de club waar ik fan van werd... en dat was in 1998-1999, toen we na 9 speeldagen laatste stonden, maar wel met Sportingboys als Baseggio, Zetterberg, Scifo, Iachtchouk... in de 2e seizoenshelft is er toen onder Dockx-Vercauteren een geweldige opmars gemaakt naar de 3e plaats, mét mooi voetbal. Nu is het wel overduidelijk wie van de 2 het grootste aandeel daarin had, zeker?