Je bent inderdaad een kritische, maar geen zeikerd.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:09 schreef Myrna1989 het volgende:
Waarom schrijf je je niet gewoon in bij de SvJ? Je kunt toch gewoon meedoen aan de toelatingstest, als je er nog niet helemaal zeker van bent wat je wil doen? Je kunt je altijd weer afmelden. Geschiedenis lijkt mij ook een interessante studie... Hoorde ook van de moeder van een vriendin, die ook journaliste is, dat die studie ook goed aansluit op de 'journalistenpraktijk'.
Ik bepaal inderdaad zelf of ik veel of weinig schrijf. Maar als je een WO-studie doet, zul je daar ook veel voor moeten doen. En die tijd gaat dan misschien weer ten koste van het schrijven. Al ben ik het wel met je eens dat analytisch denken, onderzoeken etcetera ook erg belangrijk zijn. Dat is dus ook waarom ik twijfelDe HBO-opleiding lijkt me echter wel leuker dan een WO-studie. En men zegt ook wel: je moet een studie kiezen die je leuk lijkt, niet meteen kijken of er wel toekomst in zit. Maar ja.... Ik wil wel een beetje leuk kunnen leven.
Ik denk inderdaad ook dat ze bij kwaliteitskranten meer zitten te wachten op academici. Mijn wens is echter om voor een blad als OOR te schrijven. En bij navraag blijkt dat het overgrote deel van de redactie van dat blad op de SvJ heeft gezeten. Het lijkt me ook leuk om een (theoretische) muziekopleiding te doen. Op het WO heb je alleen maar Muziekwetenschap. En dat is dan weer een studie die héél erg klassiekgericht is. En dat wil ik ook weer niet.... Best wel lastig allemaal! (Of ben ik gewoon een te kritische zeikerd?)
Ik vond je post niet overkomen als een anti-HBO-campagne hoor. Je moet mijn bericht ook niet zien als een pro-HBO-campagne. Volgens mij zijn we gewoon allebei heel erg bezig met de voor en tegens van HBO/WO.
Het linkje naar je log kan ik nog niet vinden, zal zo even wat beter zoeken. Ik schrijf ook ja. Op dit moment voor de jongerenpagina van de regionale krant en voor de schoolkrant. Bij beide heb ik een beetje het gevoel dat ik het 'er wel mee heb gehad'. Bij de jongerenpagina schrijven tegenwoordig vooral meisjes van 14, die het niet leuk vinden om te schrijven, maar punten nodig hebben voor school. Elk jaar schrijven ze in de zomer weer over SOA's, in de winter weer over 'hoe bak je pepernoten'.. je kent het wel. Bij de schoolkrant is het eigenlijk precies hetzelfde. Best jammer.
Ik schrijf voor de jongerenpagina een aantal keer per jaar een theaterrecensie, en verder zijn de onderwerpen vrij divers. Voor de schoolkrant schrijf ik vaak columns of een interview met één of andere band.
Heb ook nog voor een paar websites geschreven, ben verslaggever geweest tijdens het Europarlement op onze school/het gemeentehuis, heb (interview)filmpjes gemaakt op een festival.
En dan hoe ik mijn journalistieke carrière voor me zie.... Hopelijk ben je mijn verhaal nog niet zat!
Eerst toch wel HBO-journalistiek denk ik, en daarna de master. Hoop tijdens het studeren al wat leuke stage-/(vrijwilligers)werkadresjes te kunnen bemachtigen (netwerken lijkt me zeer belangrijk in de wereld van de journalistiek). Ik wil me zelfstandig nog veel meer verdiepen in (de geschiedenis van) pop/rockmuziek. Het zou helemaal gaaf zijn als ik een deel van m'n studie in Engeland kan doen, aangezien je daar Music Journalism hebt. Als ik afgestudeerd ben, wil ik bij voorkeur werken bij OOR. Doorgroeien tot eindredacteur lijkt me ook wel wat. En dat dan in combinatie met radio maken zou helemaal geweldig zijn. Grootse plannen, nu nog zien wat er van terecht komt.... Politiek/geschiedenis/buitenland vind ik ook interessant. Het is wat allemaalEn jij? Vertel, vertel!
Kritisch moet je inderdaad zijn als journalistquote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:18 schreef Myrna1989 het volgende:
Dat is ook weer zo, kritisch zijn is wel goed. Zeker als journalist. Kan inderdaad ook wel lastig zijn bij bijvoorbeeld studiekeuze. Het keuzeaanbod wordt alleen maar groter, en er is eigenlijk niks dat voor 100% aansluit bij je wensen. Al zou het natuurlijk wel fijn zijn om de opleiding te kiezen die er het meest bij in de buurt komt!
Bij het kiezen van een studie hangt het er inderdaad ook vanaf wat je er mee wilt bereiken. Maar dat maakt de boel niet veel makkelijker voor mij. Want wat als ze me niet willen hebben bij Oor? Of als ik dat over een aantal jaar zelf niet meer ambieer? Krijg ik er dan geen spijt van dat ik geen WO heb gedaan?
De regionale krant waarvoor ik schrijf is De Noordoostpolder, en die komt uit in... jawel... De Noordoostpolder! Weet je waar dat ligt? De stukken die ik daarvoor schrijf zijn niet altijd van heel hoogstaand niveau (het blijft de jongerenpagina hè), maar ik wil best wat doorsturen. Kan ik dat in een persoonlijk bericht/mailtje doen of zo?(Sorry, ik ben niet echt bekend met het FOK-forum.)
Ik heb een paar van de berichten op je weblog gelezen, leuk! Interessante, veelzijdige onderwerpen ook!(Als de naam Freddie Mercury valt, is het natuurlijk ook al snel goed
) Je hebt ook al een aardig archiefje aangelegd....
Ik denk dat in het buitenland studeren/stage lopen eigenlijk sowieso goed is voor je ontwikkeling. Andere cultuurtjes snuiven vind ik sowieso leuk. Wat dat betreft vind ik Engeland eigenlijk nog veel te dichtbij, haha. Zal nog wel eens gaan kijken of je een soortgelijke studie hebt in andere landen.
Leuk dat je eerst wil freelancen! Lekker ervaring opdoen en kijken wat je het leukst vindt....Lijkt mij ook wel wat, weet alleen niet echt hoe dat werkt in journalistenland.... Denk je dat je een beetje makkelijk aan opdrachten kunt komen?
Europese Parlement zou helemaal gaaf zijn natuurlijk. Je bent wel politiek-geinteresseerd dus? Bureauredacteur bij een tv-programma is natuurlijk ook helemaal top. Oooh wat zijn er toch veel leuke mogelijkheden hè
quote:Op zondag 17 februari 2008 17:11 schreef jakkop het volgende:
PM nog niet geactiveerd. Dus Myrna, even activeren. (gewoon op dat envelopje bovenaan klikken)
Dan zijn we hier weer af van dit nu wel heel specifieke gesprek
Wat moet ik me precies voorstellen bij het dikgedrukte, aangezien ik totaal geen verstand heb van nieuwskeuzes, genres en krantenkoppen.quote:De selectietoets bestaat uit vier onderdelen:
* Een multiple-choice toets (vragen over het nieuws en achtergronden van het nieuws)
* Een multiple-choice toets (algemene vragen over de media -> hieruit blijkt of je iets begrijpt van journalistieke zaken als nieuwskeuze, genres, krantenkoppen etc.)
* Een schrijfvaardigheidstest (open vragen over de journalistiek)
* Motivatie
ik heb me laten vertellen dat het voor dit onderdeel voldoet om het basisboek journalistiek te lezen.quote:Op maandag 18 februari 2008 17:24 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Wat moet ik me precies voorstellen bij het dikgedrukte, aangezien ik totaal geen verstand heb van nieuwskeuzes, genres en krantenkoppen.
Succes! Ik heb zelf besloten om toch niet mee te gaan doen. Ik ga 't via de universiteit doen. Heb jij alweer één concurrent minder.quote:Op donderdag 6 maart 2008 13:13 schreef BehindYou het volgende:
Wie zijn mijn concurrenten op de dag van 5 april? Wie gaan er nog meer de beslissende toets maken bij SvJ? Ben erg benieuwd. Ben ook nieuwsgierig naar wat jullie al hebben uitgevoerd om bij één van de 180 plaatsen te komen. Ik hoop iniedergeval op een plekje!!
Erg aardig van je zeg, om mij één concurrent minder te bezorgen:P. Ik ben inderdaad veel bezig met het kijken van netwerk, dwdd, en P&W, dat zijn toch leuke programma's dus echt heel veel moeite hoef ik daar niet voor te doen. Als ik mijn P heb gehaald volgend jaar, ga ik miss ook naar de universiteit, lijkt mij toch ook wel erg interessant. Maar goed dat volgt zich dan vanzelf wel. Ik ben dan toch wel erg benieuwd wat voor opleiding jij wilt gaat volgen op de Uni?quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:38 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Succes! Ik heb zelf besloten om toch niet mee te gaan doen. Ik ga 't via de universiteit doen. Heb jij alweer één concurrent minder.Wat je voor de toets kunt doen is kranten lezen en NOVA / P&W / Netwerk kijken totdat je erbij neervalt. Denk ook over de verwoording van jouw motivaties na. Dan komt het helemaal goed.
P&W vind ik het leukste, maar dat komt gewoon op zo'n irritant laat tijdstip, als je vroeg op moet.quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:45 schreef BehindYou het volgende:
[..]
Erg aardig van je zeg, om mij één concurrent minder te bezorgen:P. Ik ben inderdaad veel bezig met het kijken van netwerk, dwdd, en P&W, dat zijn toch leuke programma's dus echt heel veel moeite hoef ik daar niet voor te doen. Als ik mijn P heb gehaald volgend jaar, ga ik miss ook naar de universiteit, lijkt mij toch ook wel erg interessant. Maar goed dat volgt zich dan vanzelf wel. Ik ben dan toch wel erg benieuwd wat voor opleiding jij wilt gaat volgen op de Uni?
dat laatste dus, want er bestaat geen universitaire bachelor Journalistiek. Je hebt Masters Journalistiek in Amsterdam (UvA of VU), in Groningen (RUG) en in Rotterdam (ErasmusU). Daarnaast heb je een post-docterale opleiding (Dagbladen)Journalistiek (PDOJ) aan de Erasmus Universiteit, die mede gefinancierd wordt door het NRC.quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:52 schreef BehindYou het volgende:
Ook de journalistieke opleiding, of een wetenschap en je daarna verdiepen in de jounalistiek door middel van cursussen en trainingen?
Inderdaad, dat klopt. Vrijwel alle universitaire opleidingen waarbij je brede kennis opdoet zijn geschikt als achtergrond om in de journalistiek werkzaam te worden.quote:Op donderdag 6 maart 2008 15:07 schreef BehindYou het volgende:
maar ik denk dat heel veel studies wel goede mogelijkeheden zijn voor een journalistieke carriere.
Ikquote:Op donderdag 6 maart 2008 13:13 schreef BehindYou het volgende:
Wie zijn mijn concurrenten op de dag van 5 april? Wie gaan er nog meer de beslissende toets maken bij SvJ? Ben erg benieuwd. Ben ook nieuwsgierig naar wat jullie al hebben uitgevoerd om bij één van de 180 plaatsen te komen. Ik hoop iniedergeval op een plekje!!
Gezellig! Wat heb jij er tot nu toe voor gedaan? En weet jij wanneer we ongeveer de brief krijgen met de informatie erin, of heb jij daar ook geen flauw benul van? Waarvoor kies jij voor deze opleiding en waarvoor de school SvJ? Hier drie vragen voor jou, zo te zien.quote:
Jaquote:
Niks.quote:Wat heb jij er tot nu toe voor gedaan?
In de derde week van maart.quote:En weet jij wanneer we ongeveer de brief krijgen met de informatie erin, of heb jij daar ook geen flauw benul van?
Omdat het me de meest interessante HBO-opleiding lijktquote:Waarvoor kies jij voor deze opleiding
Anders zou het te ver worden, het is nu al een uur met de trein.quote:en waarvoor de school SvJ? Hier drie vragen voor jou, zo te zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |