Op de foto zien we de restanten van treinstel 959 en loc 1220. De Plan V was op 27 december 1982 als stoptrein onderweg van Leiden naar Rotterdam CS en ging na station Schiedam-Rotterdam West door stoptonend sein heen, waardoor de trein frontaal in botsing kwam met de 1220 die met een D-trein onderweg was van Kopenhagen naar Hoek van Holland Haven. De ravage was enorm, desondanks vielen er slechts 3 doden, en 32 gewonden.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:18 schreef Dichterbijer het volgende:
Kom net deze tegen op Google... iemand enig idee wanneer dit was?ziet er behoorlijk heftig uit
http://www.rhrr.nl/Images/BMO/Treinongeval.jpg
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:20 schreef Mark-Hgl het volgende:
[..]
Op de foto zien we de restanten van treinstel 959 en loc 1220. De Plan V was op 27 december 1982 als stoptrein onderweg van Leiden naar Rotterdam CS en ging na station Schiedam-Rotterdam West door stoptonend sein heen, waardoor de trein frontaal in botsing kwam met de 1220 die met een D-trein onderweg was van Kopenhagen naar Hoek van Holland Haven. De ravage was enorm, desondanks vielen er slechts 3 doden, en 32 gewonden.
Bron: Rob en Marcel van Ee - Ongevallen op Nederlands Spoor (Uitgeverij de Alk 1997), pagina 60-61
Leer eens lezen dan voor je mensen op boertige wijze terecht wijst!quote:
Aanrader, leuk boek voor de saaie zondag!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:02 schreef Dr_Flash het volgende:
en nou ga ik het ook kopen, dat gedonder heel de tijd...
Door de 1311 om precies te zijn, volgens deze bronquote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:13 schreef Duvel het volgende:
Sprinter 2008 is in 1976 in Schiedam naar de klote geholpen door een 1300.
Overigens plaatst die bron de botsing van de 1220 en de 959 op 27 december 1980 ipv 1982, dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...quote:Locomotief 1311 trekt op 4 mei 1976 de internationale trein D215 vanuit Hoek van Holland richting Munchen. Vlak voor het station Schiedam-Rotterdam West staat op hetzelfde spoor de stoptrein 4125 richting Rotterdam te wachten om het station te kunnen binnenrijden. De internationale trein wordt over het linkerspoor geleidt om voor de stoptrein uit verder te kunnen.
Voor dat linkerspoor staat in het station Schiedam-Rotterdam West de sprinter 4116 richting Hoek van Holland te wachten voor rood sein. Het vertreklicht op het perron brandt dan ook niet, maar de HoofdConducteur, afgeleidt door en in- en weer uitstappende passagier, merkt dat niet op en geeft het vertreksignaal. De machinist ziet het rode StopTonende Sein 60 over het hoofd. De sprinter trekt snel op, de D-trein tegemoet. Om 7.54 uur boort het lichte treinstel 2008 zich frontaal in de zware locomotief 1311. Er vallen 24 doden, 5 zwaar gewonden en tientallen lichtgewonden.
Daar schijnen nogal wat schoolgaande kinderen in te hebben gezeten, erg naar. De Sprinter was volledig vernield. De andere stoptrein (Plan V) raakte inderdaad ook beschadigd, maar dan licht.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Door de 1311 om precies te zijn, volgens deze bron
[..]
Nog knapper is maar drie doden in het verwrongen staal van die Plan V op de foto waar deze discussie mee begon...quote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Knap, wel. 24 doden, en er is maar 1 bak stuk.
in het oosten ook niet. bv. station Varsseveld en Aalten.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:59 schreef Peterselieman het volgende:
klopt. Hebben meerdere stations in het noorden niet
dat kan zijn, maar Varsseveld is het op bepaalde tijdstippen wel voor een klein dorp erg druk. Ik hoop dat er nog een x een slagboom komt, want als de machinist het idee heeft dat hij niet gezien wordt bij het wegrijden claxoneert ie en dan ga je - als je geen koptelefoon met muziek op hebt - kapot aan het geluid.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:24 schreef Peterselieman het volgende:
Geen idee, maar het gaat wel om rustige stations, waarbij er een zodanig lage risicograad is dat het veilig wordt bevonden om geen overwegbomen te plaatsen.
Jajajaquote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Leer eens lezen dan voor je mensen op boertige wijze terecht wijst!
Wat op de foto ligt is een Plan V. Zie o.a. de deuren van het treinstel. Of het de 957, 959 of whatever is, boeit niet echt meer zo te zien. Sprinter 2008 is in 1976 in Schiedam naar de klote geholpen door een 1300.
Ik weet er alles vanquote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:38 schreef ghizzer het volgende:
[..]
dat kan zijn, maar Varsseveld is het op bepaalde tijdstippen wel voor een klein dorp erg druk. Ik hoop dat er nog een x een slagboom komt, want als de machinist het idee heeft dat hij niet gezien wordt bij het wegrijden claxoneert ie en dan ga je - als je geen koptelefoon met muziek op hebt - kapot aan het geluid.
Bovendien staan er wel van die vaartminderende hekken, zodat je nooit in 1 keer door kunt crossen. En als je ondanks die hekken nog raar moet doen, wat heeft een overwegboom dan nog voor zin?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:24 schreef Peterselieman het volgende:
Geen idee, maar het gaat wel om rustige stations, waarbij er een zodanig lage risicograad is dat het veilig wordt bevonden om geen overwegbomen te plaatsen.
in varsseveld en aalten zijn zelfs niet van dat soort hekken.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Bovendien staan er wel van die vaartminderende hekken, zodat je nooit in 1 keer door kunt crossen. En als je ondanks die hekken nog raar moet doen, wat heeft een overwegboom dan nog voor zin?
Maar er staan sowieso facultatieve fluitborden, als de veiligheid in geding komt, moet de machinist op de claxon knallenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:24 schreef Peterselieman het volgende:
Geen idee, maar het gaat wel om rustige stations, waarbij er een zodanig lage risicograad is dat het veilig wordt bevonden om geen overwegbomen te plaatsen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |