Hoe het precies werkt vanuit Utr weet ik niet, ik kan alleen iemand die het IJsselsteinse verhaal kent. Ik geloof dat men dit inderdaad via de woningbouwcorparaties doet; er bestaan al heel lang afspraken tussen Utrecht en haar randgemeenten dat woningzoekenden ook mogen reageren op woningen voor buurgemeenten. De corporaties uit de buurgemeenten maken -nu nog- geen onderscheid, Utrecht echter wel.
Er wordt veel gerenoveerd door de hele stad U heen, de corporaties/gemeente dienen dan uiteraard nieuwe woonruimte aan te bieden en op die manier kan er 'sturend' gewerkt worden. Men zal Marokkaanse families waarschijnlijk proberen in andere wijken te herhuisvesten dan in Zuilen, Overvecht of Kanaleneiland. Dus elders in de stad of er buiten.
Dit is niet nieuw, eind jaren '90 mocht men in bepaalde buurten van Zuilen (oa. Schaakwijk en omg. JS de Rijkstraat) niet meer komen wonen als je een strafblad had en er werd toen ook al beoordeeld op afkomst.
Het nieuwe speeltje Leidsche Rijn biedt natuurlijk ook ruimte om wat spreiding te laten plaatsvinden, maar ik heb me laten vertellen dat ze daar inmiddels na een paar jaar ook al mindere buurten hebben.
Het zal bovendien niet heel lang gaan duren voordat de landelijke en provinciale politiek de gemeente Utrecht verder zullen laten uitbreiden. Het betonnen monster Leidsche Rijn grenst reeds of binnen een aantal jaar aan de gemeenten Woerden/Harmelen, Nieuwegein, IJsselstein en in het kader van de schaalvergroting zullen we zien dat er in de nabije toekomst 1 of meerdere van deze gemeenten opgevreten zullen worden door Utrecht. Ik denk dat Maarssen en omgeving ook een dergelijk lot te wachten staat. Ook zal ik er niet van opkijken als sommige andere bovengenoemde gemeenten zullen besluiten te fuseren om uit de klauwen van Utrecht te blijven, bijv. Nieuwegein+IJsselstein of Nieuwegein+Vianen.
Scratch a liberal and you will find a fascist