het gaat er niet alleen om dat je moet wachten totdat _zij_ je wat vertellen, als jij vriendschap met mensen wil, is het ook normaal dat jij soms hén opzoekt en hen dingen te vertellen hebt...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:26 schreef countergirl het volgende:
Maar voor mijn gevoel sta ik open! Ik luister naar mensen als ze wat te vertellen hebben en ben altijd geinteresseert met wat hun bezig houd. Het is niet zo dat ik een gesprek voer om maar leuk gevonden te worden maar ik luister echt naar wat ze te vertellen hebben.
Alleen als ik me op m'n gemak voel. Waarom zou ik tegen een vreemde mijn gevoelens vertellen denk ik vaak? Wat maakt jouw dat uit? Maar het is ook dat ik niet nieuwsschierig over wil komen. Ik denk vaak hoe en waarom? als iemand wat verteld, maar ik durf het niet te vragen en wacht af of ze er zelf mee komen. En komen ze er niet mee, dan zullen ze er wel niet over willen praten. Ik wil wel maar durf niet! ik stel me dan terughoudend op.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 17:27 schreef BenjaminFranklin het volgende:
ik geloof dat jij een ontzettend spontane meid bent. Geloof jij dat ook?
quote:quote]Wat ik denk is dat jij (redelijk) pessimistisch ingesteld bent, een ´worst case scenario´ kind of girl. ´het interessert ze toch niet, het lukt me toch niet´.
Bij vreemde mensen kom ik niet los, ik weet niet met wie ik te maken heb, dus kijk ik de kat uit de boom ( doe ik altijd). Als ik weet wie je bent en wat ik aan je heb durf ik mezelf meer te geven. Dan maak ik grapje en merk uit de reactie dat ze er ook echt om kunnen lachen. Maar waar praat je over met een vreemde?? Dat is gewoon iets wat ik heel moeilijk vind.quote:Van wat ik kan lezen is dat jij helemaal niet passief bent, maar dat je af en toe de kat uit de boom kijkt. Als jij die ene leuke jongen ziet in de kroeg, durf je daar dan op af te stappen? Zo nee, doe dat eensprobeer het gewoon, met een vreemde. En probeer dat iets aan te knopen met een doel in zicht, niet over koetjes en kalfjes praten, maar probeer gemeenschappelijke dingen te vinden.
Mijn fout is denk ik ook dat als er gevraagd word, "hoe is het?" dat ik dan als antwoord geef: Ja hoor alles goed! vandaag een vrije dag! Ik geef niet echt mijn gevoel bloot.quote:Communiceren is voor jou geen probleem denk ik, het is slechts de manier waarop. Ik denk dat je dusdanig onzeker communiceert dat het op anderen overkomt dat je maar wat zegt ´voor de leuk´. In gesprekken met bekenden, vallen er dan vaak ongemakkelijke stiltes, waar je dusssssssss op kunt zeggen?
Ik ben volledig op de hoogte van mijn onzekerheid. Wat wil je hiermee toevoegen?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:18 schreef liefie_ het volgende:
Floris, Jolly reaper en TS Lezen jullie nou zelf niet dat jullie gewoon nogal onzeker zijn?
Hoe moet iemand denken hey gezellig iemand om mee te kletsen als jullie dat van jezelf niet eens vinden?
Ik weet dat ik onzeker benquote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:18 schreef liefie_ het volgende:
Floris, Jolly reaper en TS Lezen jullie nou zelf niet dat jullie gewoon nogal onzeker zijn?
Hoe moet iemand denken hey gezellig iemand om mee te kletsen als jullie dat van jezelf niet eens vinden?
Volledig normaal. Zo gaan die dingen nou eenmaal!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:11 schreef countergirl het volgende:
.Tijdens mijn schooltijd had ik wel vrienden maar elke keer als de opleiding voorbij was, waren de vrienden ook meteen weg. Hetzelfde is met werk. Ik heb hele lieve collegas gehad, maar zodra ik van werk veranderde hoorde ik ook niks meer van hun, 1 of 2 keer een telefoontje en dat was het dan ook. Ik kom ze nog wel eens tegen en dan praten we ook gezellig met elkaar en we spreken dan af om eens bij elkaar op bezoek te komen, maar dit komt er nooit van.
Heel herkenbaarquote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:27 schreef Biancavia het volgende:
En over dat denken dat mensen het niet interessant vinden wat je vertelt, een vriend van mij heeft dat ook.
Het komt ook doordat hij dingen nogal omslachtig vertelt met details die niet interessant zijn. Zo gaat er al snel iemand anders weer doorheen praten over een ander onderwerp. Gevolg is dat die vriend ook steeds zachter gaat praten en dat hij nu het idee heeft dat er nooit eens iemand echt naar hem luistert.
Probeer over leuke dingen te vertellen die je hebt meegemaakt, dik het verhaal lekker aan en vertel het enthousiast!
Daarom zit ik bij een psycholoog.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:22 schreef liefie_ het volgende:
Dat je duidelijk daar moet beginnen
mooiquote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:46 schreef Jolly_Reaper het volgende:
[..]
Daarom zit ik bij een psycholoog.
Aha, wanneer jij aangesproken wordt in de kroeg oid, hoe voel jij je dan? Denk je dan dat de ander wel erg nieuswgierig is, of dat het een gladde prater is? Ik denk dat je dan van de aandacht geniet die je krijgt, aandacht van andere mensen, ook vreemden, is altijd leuk. (positieve aandacht dan hequote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:44 schreef countergirl het volgende:[quote]
[quote]
Alleen als ik me op m'n gemak voel. Waarom zou ik tegen een vreemde mijn gevoelens vertellen denk ik vaak? Wat maakt jouw dat uit? Maar het is ook dat ik niet nieuwsschierig over wil komen. Ik denk vaak hoe en waarom? als iemand wat verteld, maar ik durf het niet te vragen en wacht af of ze er zelf mee komen. En komen ze er niet mee, dan zullen ze er wel niet over willen praten. Ik wil wel maar durf niet! ik stel me dan terughoudend op.
Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik probeer je te helpen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat je alles KAN, maar dat het voor je moeilijk is om het te DOEN of om het te durven. De durf ontbreekt er wel degelijk, of zie ik het verkeerd? Want vergelijk je 1e antwoord eens en deze. Je zeg tin eht eerste dat je wel wilt maar niet durft en hier zeg je weer dat je het wel durft. Misschien praat je hier over twee verschillende situaties, ik weet het niet.quote:Ik gooi inderdaad uit mezelf gauw de handoek in de ring! Maar zeg niet tegen me dat ik iets niet kan of durf, want dan gaat er een knop om en ik doe het, of geef het toch een kans.
Totaal begrijpelijk. Toch zeg je zelf hier ook dat je onzeker bent, de durf ontbreekt af en toe. Dat is een drempel waar je jezelf overheen moet zetten. Je moet de mensen die je kent niet echt als vreemden zien, maar als potentiële contacten. Je zegt zelf al dat je goed het ijs kan breken als je je op je gemak voelt bij diegene, met een grapje bijvoorbeeld. Waarom daar niet mee beginnen met een ander? Het is altijd moeilijk om te beginnen tegen een ´vreemde´ maar in de kroeg is het meestal makkelijker. Ik kom bijvoorbeeld een beetje los nadat ik twee biertjes heb gedronken, ik ben dan helemaal niet aangeschoten of zoiets, maar dan is die beginangst een beetje weg. Meestal kun je al beginnen met oogcontact zoeken. 90% van de communicatie is non-verbaal, oftewel, met lichaamsuitdrukkingen en houding, gebaren. Ik probeer oogcontact te zoeken, of iets gemeenschappelijks. Je kunt ook gewoon een vraag stellen waar je het antwoord eigenlijk al op kan raden, een zogeheten retorische vraag. Voorbeeldje: stel je ziet iemand die je wel leuk lijkt dansen op een nummer en je vraagt: ´lekkere muziek he?´, kun je verwachten dat die persoon zegt: ´Ja, leuke muziek ja´. Dan heb je al iets gemeenschappelijks. Op deze manier creeër je manieren op daarop door te praten zonder dat het negatief is, want diegene kan bijvoorbeeld ook zeggen ´Ja, leuke muziek, stuk beter dan waar ik net was´. Waarop jij weer kan zeggen ´Waar was je dan net?´ ... hij: ´Ik was in pietje, was wat minder´ jij: ´Ja dat ken ik wel, meestal allemaal hetzelfde´.... etc. Een gesprek is zo gemaakt als je wat durft te zeggen en laat blijken dat je openstaat voor een gesprek. Hou je armen niet naast je lichaam bijvoorbeeld en ga wat dichter bij die persoon staan. Een echte tip is ook dat je positieve antwoorden uit diegeen moet zien te halen. steeds meer plusjes halen, dan kom jij ook in de plus bij die persoon, dit betekend niet dat je het op alles eens moet zijn met diegene, want discussie is ook weer gespreksstof. Probeer (en dit is erg moeilijk) als je merkt dat het wel goed gaat, dat er een klik is, diegeen aan te raken. Met je hand pak je een keer zn arm vast en daarna laat je hem weer los. Vooral geschikt bij grapjes over en weer.quote:Bij vreemde mensen kom ik niet los, ik weet niet met wie ik te maken heb, dus kijk ik de kat uit de boom ( doe ik altijd). Als ik weet wie je bent en wat ik aan je heb durf ik mezelf meer te geven. Dan maak ik grapje en merk uit de reactie dat ze er ook echt om kunnen lachen. Maar waar praat je over met een vreemde?? Dat is gewoon iets wat ik heel moeilijk vind.
Met dat antwoord is toch niks mis mee? Je reageert positief! Wat je wel kan doen is zeggen: ´En jij?´ of ´Een vrije dag, lekker he?!´ Geef die ander ook een reden om door te praten met je! Dan voorkom die die stiltes en de ongemakkelijke situatie.quote:Mijn fout is denk ik ook dat als er gevraagd word, "hoe is het?" dat ik dan als antwoord geef: Ja hoor alles goed! vandaag een vrije dag! Ik geef niet echt mijn gevoel bloot.
En dan in die stiltes....dan komt het vaak neer op koetjes en kalfjes....Ik klap ook dicht en weet echt niets meer te vertellen.
Dussssssssss................
Floris, van wat ik gelezen heb van jou in dit topic, ben je teveel bezig met jezelf. Niet op een egoïstische manier, maar op een zelfconsumerende manier. Je vreet jezelf langzaam op. Welk probleem heb jij precies? Ik denk dat je moeite hebt met het aanvoelen van mensen. Je weet niet wanneer iemand een kort gesprek wil en wanneer iemand echt tijd heeft om diep over zaken te praten. Wat denk jij daarover en heb jij er veel moeite mee?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:34 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Ik krijg ook wel eens te horen dat ik nooit eens een kort antwoord kan geven, maar altijd enorm de diepte in duik. Sommige mensen accepteren dat wel hoor, die vinden dat ook interessant en houden zelf ook van altijd de diepte in te gaan, maar de meesten niet. De meesten willen, inderdaad, gewoon een gezellig en vlot gesprek en daar is niets mis mee. Maar goed, het is en blijft erg vervelend, wanneer je zomaar afgekapt wordt, omdat sommigen het betoog op den duur zat worden. Dat is het voordeel van een forum als Fok!
. Je kunt gewoon je verhaal neerplempen en er zijn altijd wel mensen die het toch geheel lezen
.
Jij bent super dik? of hoe moet ik dat voor me zien, een fysieke muur om je heenquote:Ik heb psychologisch en fysiek een dikke muur om me heen gebouwd.
Neeeeeee!! Ik word gewoon depressiever doordat ik geen echte vrienden heb. Ik keer me in mezelf en draag steeds meer donkere kleding. Ik weet dat ik wat vrolijker gekled moet gaan! Maar ik koop onbewust de laatste tijd steeds meer zwart. En juist door de stress ( ik noem het maar stress) ga ik minder eten, gewoon geen honger gevoel. En ik weet niet wat het is maar het is echt iets van de laatste weken. Ik merk gewoon de laatste tijd dat ik iets mis......Ik heb denk ik last van de vallende blaadjes.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:30 schreef shifto het volgende:
Het moet natuurlijk van 2 kanten komen hé.
[..]
Jij bent super dik? of hoe moet ik dat voor me zien, een fysieke muur om je heen
Winterdepressies zijn een bekend fenomeen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:36 schreef countergirl het volgende:
[..]
Neeeeeee!! Ik word gewoon depressiever doordat ik geen echte vrienden heb. Ik keer me in mezelf en draag steeds meer donkere kleding. Ik weet dat ik wat vrolijker gekled moet gaan! Maar ik koop onbewust de laatste tijd steeds meer zwart. En juist door de stress ( ik noem het maar stress) ga ik minder eten, gewoon geen honger gevoel. En ik weet niet wat het is maar het is echt iets van de laatste weken. Ik merk gewoon de laatste tijd dat ik iets mis......Ik heb denk ik last van de vallende blaadjes.
Misschien dat je dan ook eens moet zeggen dat hij best wat netter mag omgaan met jou als jij zoiets vertelt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:37 schreef countergirl het volgende:
Niet dat ze me niet begrijpen....meer het gevoel van dat interesseert ze toch niet. Ze praten er zo over heen. Voorbeeld: Als ik iets tegen mijn collega spontaan aan het vertellen ben reageert hij met "dat was het" of "ben je klaar". Het is wel een slecht voorbeeld want hij is de enige die zo reageert. Maar door die reactie word ik bang om tegen anderen een gesprek te beginnen. Zo interessant is het niet wat ik te vertellen heb. Dus dan vertel ik maar koetjes en kalfjes...
Op verjaardagen niet, maar laatst was er een schoolreunie, ik heb er heel lang over moeten nadenken of ik er wel heen zou gaan. Op de lijst van ingeschreven mensen zag ik geen enkele vriendin van vroeger staan. Maar ik dacht als ik niet ga heb ik het gemist en misschien is het wel leuk....Ik ben er 2 uur geweest, ik heb bekende gezichten aangesproken maar het was alsof ze me niet herkende. Nu moet ik wel zeggen dat ik nu veel meer open ben dan vroeger, maar het werkte gewoon niet. (Nee, ik hoorde niet bij de kneusjes, maar ook niet bij de populaire groepjes...ik hing er een beetje tussenin). Ik heb uiteindelijk een half uur met het meisje dat bij de bakker werkt gestaan. Op een gegeven moment vond ik het wel mooi geweest! Voor mij nooit meer een reunie!!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:47 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Heb je bijvoorbeeld ook moeite om op een verjaardag te komen met een hoop ´vreemde´ mensen en dat je dan iedereen een hand moet geven etc.?
Als ik voor mijn werk ergens naar toe moet bellen, dan doe ik het zomaar. Maar als ik thuis naar bijvoorbeeld de bank of verzekering moet bellen dan bonkt mijn hart me in mijn keel. Het is onzin dat ik zo denk want die persoon aan de telefoon ziet me niet en zal me waarschijnlijk ook nooit ontmoeten. Wat ook een probleem is is dat ik al zo lang van baan wil veranderen maar ik weet absoluut niet hoe mijn baas er op zal reageren. Dan komen er van die gedachtes van die laat me niet gaan of wat als ik die andere baan helemaal niet leuk vind?? Dus dan laat ik het weer zitten. Daar durf ik dus niets mee te doen.quote:De durf ontbreekt er wel degelijk, of zie ik het verkeerd? Misschien praat je hier over twee verschillende situaties, ik weet het niet.
Maar bij een vreemde weet ik niet of die om een grapje kan lachen, hoe ver kan ik gaan??Heeft die persoon dezelfde soort humor?? Zelf maak ik vaak sarcastische opmerkingen bij collegas, en die kunnen het wel waarderen. Dus pas als ik iemand goed ken dan durf ik pas een grapje te maken.quote:Vooral geschikt bij grapjes over en weer.
Mijn leeftijd is 28quote:Maar beantwoord deze vraag: Praat je er thuis over en heb je relaties gehad, negatief, positief? Hoe oud ben je?
Ik vind 2.5 jaar best wel een lange relatie hoor!quote:Op donderdag 1 november 2007 15:45 schreef countergirl het volgende:
Relaties heb ik wel gehad, maar nooit een lange serieuze relatie. De laatste relatie heeft 2.5 jaar geduurd maar dat ging over omdat we continu op elkaars lip zaten. In het begin was het wel leuk maar het laatste halfjaar begon ik me gewoon te ergeren aan het continu samen dingen doen. Geen ruimte om te ademen zeg maar.
Dit is absoluut niet waar. Dokters zijn juist de personen die dergelijke situaties begrijpen.quote:Op donderdag 1 november 2007 21:23 schreef countergirl het volgende:
Maar mij lijkt het zo dat als ik eenmaal bij een psycholoog loop en ik eens bij de dokter kom voor het een of ander dat hij dan een blik in mijn dossier werpt en dan bij zichzelf denkt: Ooooh, 't is er zo eentje....
Of zie ik het verkeerd?
Sorry, ik moet altijd denken aan mensen met dwangbuizen die tegen muren aanlopen bij het woord Psychiater.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:01 schreef liefie_ het volgende:
En zelfs al loop je wel bij een psychiater dan ben ook niet gek of gestoord hoor
Mwa, dat ligt aan de persoon.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:57 schreef thaleia het volgende:
Op jezelf gaan wonen zal je dwingen er veel harder aan te gaan werken. Dat betekent dan ook niet dat er instant succes is, maar ik denk dat je dan wel veel sneller vorderingen boekt dan wanneer je veilig thuis blijft zitten.
Een nogal vreemde generalisatie. Ik ken sowieso al twee mensen die tot hun 30ste, waarvan één nog steeds thuis woont, thuis hebben gewoond en die doen het toch aardig goed hoorquote:Op vrijdag 2 november 2007 14:07 schreef liefie_ het volgende:
Nou tot je 30 thuis blijven wonen is niet bevordelijk voor je ontwikkeling en volwassen worden
Ah dat ken ik wel, tja, je kunt kiezen. Hier beginnen mensen over therapie, maar ik weet het niet hoor.... Ik denk dat bepaalde therapie best nuttig kan zijn maar ik ben er zelf niet zo'n voorstander van. Daarvoor zijn er teveel beunhazen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:13 schreef countergirl het volgende:
wat als gevolg nu die verdomde muur is. Gewoon niet echt kind geweest, te vroeg volwassen. En dat komt er nu uit op deze leeftijd........
Fijn dat jij iemand kent die de uitzondering is op iets wat onderzocht en bewezen is en aangenomen is door psychologenquote:Op vrijdag 2 november 2007 23:45 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Een nogal vreemde generalisatie. Ik ken sowieso al twee mensen die tot hun 30ste, waarvan één nog steeds thuis woont, thuis hebben gewoond en die doen het toch aardig goed hoor.
Psychologenquote:Op zaterdag 3 november 2007 01:20 schreef liefie_ het volgende:
[..]
Fijn dat jij iemand kent die de uitzondering is op iets wat onderzocht en bewezen is en aangenomen is door psychologen
Dat is een andere discussie.quote:Op zaterdag 3 november 2007 09:05 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Psychologen.
Psychologisch onderzoek en absolute wetmatigheden.
Niet zomaar aanvaarden wat psychologen zeggen, liefie_. Lijkt mij zeer verstandig.
Erg herkenbaar dit. Ik schipper hier ook altijd tussen. Als ik met mensen omga wil ik ook nooit te close worden omdat er dan verplichtingen ontstaan waardoor ik me te veel gebonden gaat voelen. En als ik dan weer wat afstand neemt dan verwaterd het altijd weer. Ik blijf altijd een beetje hiertussen hangen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 09:59 schreef floris.exe het volgende:
1. Ik kan niet met, maar ook niet zonder mensen. Ik voel mij snel eenzaam en depressief, wanneer ik niet voldoende contact heb (wat volgens mij een normaal verband is), maar ik kan ook niet tegen veelvuldig contact. Ik voel me dan snel verplicht en het ontspannende gaat er dan af. Wat er dan ontstaat is dat ik mij vooral ga ergeren aan de betreffende mensen.
Maar dan heb je toch eigenlijk geen kans om een goede blijvende vriendschap op te bouwen.......Tenminste zo zie ik het.quote:Op zaterdag 3 november 2007 11:13 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Erg herkenbaar dit. Ik schipper hier ook altijd tussen. Als ik met mensen omga wil ik ook nooit te close worden omdat er dan verplichtingen ontstaan waardoor ik me te veel gebonden gaat voelen. En als ik dan weer wat afstand neemt dan verwaterd het altijd weer. Ik blijf altijd een beetje hiertussen hangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |