Dus als je kennis hebt, ben je fundamentalistquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:39 schreef NED het volgende:
De vader van mijn ex zou dat op zn sloffen winnen dunkt me.
Je hoefde maar een willekeurige bladzijde van de bijbel open te slaan en voor mijn part in je eigen woorden vertellen waar dat over ging en dan wist hij precies welk hoofdstuk en paragraaf het was of hoe heet dat ook alweer in de bijbel.
Echt té ziek voor woorden. Die man was een christenfundamentalist eerste klas![]()
Per defenitie niet nee, maar geloof mij, die vent was een fundamentalistquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:28 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dus als je kennis hebt, ben je fundamentalist![]()
Wat voor kerk was 'ie dan? Ben ik wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:35 schreef NED het volgende:
Ow, en die lamlul heb ook eens een keer een nagenoeg volle fles dure whiskey van mij door de goot gespoeld omdat whiskey de duivel was en hij wilde de duivel niet in zijn huis hebben en het was een grof schandaal dat ik zijn dochter probeerde te verleiden tot duivelse praktijken!!!!
Let wel, ik had 1 glaasje en zij had 1 glaasje voor haar neus staan en we zaten gewoon gezellig een filmpje te kijken. Totdat die mafketel dus binnen kwam stormen en de glazen van de tafel pakte en woest een tirade over de duivel ging houden en de glazen over het balkon naar buiten smeet en de fles er achteraan over het balkon smeet.
Geloof me, die vent spoorde voor geen ene meter
Hey leuk dat je meedoet Vikingquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:35 schreef Viking84 het volgende:
http://www.denationalebijbeltest.nl/
Vanavond weer om 20:25 op Nederland 2.
Ik doe mee!.
Het lijkt er trouwens wel op alsof het elk jaar moeilijker wordt. Ik heb vanochtend de eerdere edities nog eens gespeeld. Op de test uit 2004 had ik een score van 83 % en op die van 2005 en 2006 69 %.
Gaafquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:05 schreef Causa het volgende:
[..]
Hey leuk dat je meedoet Viking![]()
De Krishna's uit mijn tempel zijn uitgenodigd om voor de opnames mee te doen dus voor het eerst ga ik het ook kijken.
Een aantal hebben zich ooit uit het Christendom losgemaakt. Van 1 ervan weet ik dat hij 50 jaren naar een dominee heeft geluisterd. ( Hij zei tegen me dat hij benieuwd is wat hij zich nu nog kan herinneren.) Maar ik deel je vermoeden.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gaaf.
Ik hoop dat ze hoger scoren dan de gereformeerden (maar dat zal wel niet).
Ja, over dat '7 jaar niks doen', vrij pijnlijk. Finkers had ook zoiets van: wtfquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:38 schreef Aoristus het volgende:
Herman Finkers werd nog even goed beledigd door de eo presentators
Hij dacht natuurlijk: mens, praat niet in tongen, zo weet ik nooit of het A of B is.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, over dat '7 jaar niks doen', vrij pijnlijk. Finkers had ook zoiets van: wtf![]()
Die zijn veel extremer dan gereformeerden. Een vriend van me komt uit de gereformeerde hoek, ging naar 'iets evangelisch' en schrok van het fundamentalistische gehalte. Dat was stukken minder bij zijn vorige kerk.quote:
quote:Geachte heer / mevrouw,
Zoals vele anderen met mij, heb ik gisteren meegedaan aan de Bijbeltest.
Ik moet echter zeggen dat ik erg teleurgesteld was in het niveau van de tekst. Er zaten een paar gemakkelijke vragen tussen en een paar moeilijke, maar die moeilijke vragen werden weer wat gemakkelijker gemaakt door idiote, soms zelfs uitermate respectloze, antwoordmogelijkheden te geven. Hier heb ik me erg aan gestoord. Is het nu echt niet mogelijk om 42 fatsoenlijke vragen te bedenken zonder het antwoord eigenlijk al weg te geven? Bovendien voel je je als kijker niet serieus genomen als je zulke antwoordmogelijkheden krijgt voorgeschoteld. Een voorbeeld is de vraag over wat voor advies Paulus zou geven aan de man die wegens zijn grote schoenmaat geen date kan krijgen. Eén van de antwoordmogelijkheden luidde: 'Doe mee aan 'Boer zoekt vrouw''. Een andere vraag, over het Hooglied,luidde: 'Waarmee vergelijkt de man het golvende haar van zijn geliefde?'. Antwoord A: 'Met braaksel uit mijn mond'. Schaamteloos!
Verder ging Bert van Leeuwen zó snel door de antwoorden heen dat zelfs ik, hoogopgeleide jonge vrouw, moeite had het tempo bij te houden.
Jammer dat de NCRV en de EO erin geslaagd zijn van zo'n mooi initiatief een lachertje te maken.
Terechte mail. Die zogenaamd grappige antwoorden hadden van mij ook weg gemogen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:09 schreef Viking84 het volgende:
Net even een mailtje getikt aan de EO en de NCRV
[..]
quote:Bijbel niet "heilig" behandelt. Te veel "vermaak" voor "de wereld"
Met de Bijbeltest proberen we de Bijbel onder de aandacht te brengen van mensen die niets of weinig met de Bijbel hebben. Wij vinden dat we recht hebben gedaan aan de Bijbel door te laten zien dat de Bijbel nog steeds relevant is voor de mens van vandaag en dat onze cultuur op allerlei plekken beïnvloed is door de Bijbel. Dat hebben we willen laten zien. Dat de aanpak anders is dan die in de kerk op zondag realiseren wij ons ook ten volle. Toch denken wij dat we daarmee niet op een verkeerde wijze met de Bijbel omgaan.
Om onze boodschap over te brengen zijn wij als EO voortdurend op zoek naar aanknopingspunten in de cultuur van nu. Wij geloven dat het ook onze opdracht is om het Woord relevant te maken voor de mens van nu. Paulus deed dit in zijn tijd ook. Niet alleen zegt hij dat hij met de Jood een Jood en
met de Griek een Griek werd. Ook zegt hij in 1 Kor. 9 zelfs dat hij met de wettelozen als wetteloos werd om weinigen te kunnen winnen voor het Evangelie. In Handelingen 17 maakt hij dit bijvoorbeeld concreet door een afgod te gebruiken en een seculiere dichter aan te halen om aan de Atheners van toen het Evangelie uit te leggen. Hij zocht dus kennelijk op eenzelfde manier naar aanknopingspunten in de cultuur van toen. Je zou dan van Paulus hetzelfde kunnen zeggen. Hij gebruikte namelijk iets waarvan God had gezegd dat het een gruwel voor Hem was. Toch denken wij dat Paulus hierin niet 'onheilig' gehandeld heeft en gaf hij o.i. een voorbeeld dat navolging verdiend. Wij denken dat we met de Bijbeltest in dezelfde lijn gehandeld hebben. Daarin blijft er natuurlijk ruimte voor verschil in smaak. Niet alle Atheners zullen in Paulus tijd fan zijn geweest van dezelfde dichter. Zie verder het artikel in de Visie over de Bijbeltest.
Te snel en rommelig programma. vooral de antwoorden werden veel te snel behandelt
Het is een live-uitzending. Dat heeft altijd rommelige kanten. Dit had mede te maken door een paar
technische problemen. Er was namelijk een kabel doorgebrand. Vandaar dat een deel van de stemkastjes uitviel. De antwoorden moesten we heel snel doen doordat we uitgelopen waren en we voor het journaal zaten van 22.00 uur. Je mag dan gewoon niet meer tijd nemen en dus moesten we er aan het einde sneller doorheen dan gepland. Wel kunnen mensen de vragen nog eens nalezen, zoals Bert al aangaf, via denationalebijbeltest.nl
Opmerking van Bert tegen Herman Finkers dat Bert ook wel 7 jaar "rust" wil.
Zeer slecht dat Bert blijk gaf niet op de hoogte te zijn van de reden hiervan, namelijk dat Herman ernstig ziek was.
Bert was hier wel van op de hoogte, maar bedoelde iets anders. De 7 jaar rust van Herman had namelijk niet alleen te maken met zijn ziekte, maar ook met het feit dat hij nadacht over stoppen als cabaretier.
Bert is na afloop bij Herman langsgelopen om te checken of dit verkeerd was overgekomen. Bert had zelf ook het gevoel dat dit verkeerd uitgelegd zou kunnen worden. Herman Finkers liet weten dat hij het wel grappig vond en dat dit niet verkeerd bij hem over was gekomen. Overigens kon Bert ook niet op de ziekte van Herman ingaan omdat Herman van tevoren aangegeven had het daar niet over te willen hebben.
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:31 schreef NED het volgende:
[..]
Per defenitie niet nee, maar geloof mij, die vent was een fundamentalist
Ik heb denk ik ongeveer 2 jaar iets met dat meiske gehad en heb in al die tijd als ik alle "gesprekken" die ik met haar vader bij elkaar op tel hooguit een half uur met hem gesproken.
Zodra hij thuis kwam was het eten en daarna meteen naar zn studeerkamer de bijbel bestuderen.
ALTIJD! Dei vent zat elke vrije minuut in zn bijbeltje te koekeloeren.
Dan ben je in mijn ogen nogal fundamentalistisch bezig.
Tja, als iemand elk vrij minuutje besteed aan modeltreintjes, heeft hij/zij gewoon een leuke hobby, maar zodra het om een oud boek gaat, is het fundamentalisme.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
iedereen met een afwijkende levensstijl is fundamentalistisch!
hoera voor intolerant Nederland![]()
hoera voor de kleingeestigheid![]()
En als die persoon gelooft dat het wereldje van zijn treintjes en peronnetjes de absolute waarheid is en iedereen die niet van treintjes en conducteuren houdt zijn leven fundamenteel gezien verkeerd leeft, dan blijft het nog steeds een alleraardigste hobby.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:44 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Tja, als iemand elk vrij minuutje besteed aan modeltreintjes, heeft hij/zij gewoon een leuke hobby, maar zodra het om een oud boek gaat, is het fundamentalisme.
I rest my case.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |