quote:
Misschien wel even handig. Wat Fides al zei, Burgnich was net als Facchetti en Mazzola een speler van 'La Grande Inter' en was een belangrijke pion in het catenacchio systeem. Facchetti op links en Burgnich op recht, al speelde hij ook als libero. Waar Facchetti ook de aanvallende impulsen had, waarmee hij Beckenbauer inspireerde om dat door het midden te doen, was Burgnich de echte verdediger. Hij bekommerde zich enkel en alleen om het verdedigen en stond bekend om zijn geconcentreerde, agressieve verdedigingstijl. Hard en resoluut in de duels.
En dat is was ik ook zocht op de rechtsback positie. Een echte verdediger die zijn mannetje ten alle tijde uitschakelt. Waar types als Cafu en Zanetti befaamd zijn om hun niet aflatende drang naar voren, maar verdedigend zeker ook niet slecht zijn, heb ik een type echte verdediger nodig. Bergomi was daar het proto-type van, maar in dat werk is Burgnich zeker ook een geweldenaar en niet veel slechter.
Hij was een belangrijke pion bij de winst van het EK 1968, het enige EK dat Italie wist te winnen tot nu toe, en de 2e plek op het WK van 1970. Op WK 1974 in de laatster poulewedstrijd stond de verdediging van Italie tegen Polen stabiel tot dat Burgnich gedwongen de strijd moest staken en Italie verloor, waardoor ze naar huis moesten. 8 jaar eerder besloot de toenmalige bondscoach dat het wel veilig was om in de laatste groepwedstrijd tegen Noord - Korea Burgnich op de bank te laten, Italie zou toch wel doorgaan. Noord Korea ging een paar gevaarlijke door de Italiaanse verdediging heen en won. Italie mocht naar huis. Een belangrijke man voor elke ploeg waar hij in speelde en belangrijk voor elke defensie. Werd 5x Italiaans kampioen, won 2 Europa Cups en 2 Wereldbeker voor Clubs.
En hij staat bekend om zijn geweldige quote na de wk-finale van 1970 over Pele.
"I told myself before the game, 'he's made of skin and bones just like everyone else' — but I was wrong."
Een ding is in elk geval zeker, met Baresi, Ferri en Burgnich achterin heb ik een ijzersterke defensie, helemaal als je bedenkt dat met Dassajev er een keeper staat die thuis hoort in de top 3 aller tijden.