Allez, acht man dus al zeker bij Rabo:
Wie mag voor Rabo naar de Tour?
Acht renners van Rabobank weten zich verzekerd van deelname aan de Tour de France. Maar wie wordt de negende? Koos Moerenhout, Grischa Niermann, Pieter Weening of Bram de Groot?
Jan Boven, ploegleider in opleiding en als assistent van Frans Maassen aanwezig in de Ronde van Zwitserland, lacht de vraag weg. Waarom zou hij zich ongerust maken over Thomas Dekker, straks op het toneel van de Tour de France misschien wel de sleutelfiguur voor Rabo-kopman Denis Menchov, nu hij allesbehalve blijk geeft van een puike conditie?
Geen zorgen, zegt de in april gestopte meesterknecht. ,,Thomas zal ergens in de komende dagen nog zeker van zich laten horen. Hij is hier niet om Zwitserland te winnen, hè. Hij rijdt zijn eerste koers sinds Luik-Bastenaken-Luik. Logisch dat hij even in het ritme moet komen,'' klinkt het opgewekt.
En Dekkers toestand vergelijken met die van de Spaanse vuurvlieg Oscar Freire, ach, dat heeft helemaal geen zin, voegt Boven eraan toe. Oscarito is nu eenmaal een speciale. Ook hij stond na de laatste voorjaarsklassieker nergens meer op een deelnemerslijst, maar stapte zaterdagavond aan het slot van de eerste etappe wél tevreden glimlachend naar de huldigingceremonie, als ritwinnaar en de eerste leider.
Een grinnikende Boven door de telefoon: ,,Oscar had al verteld dat hij héél goed was. 'Ik denk dat ik kan winnen', voorspelde hij vrijdag.''
Kortom, geen enkele reden tot pessimisme in de aanloop naar 'La Grande Boucle', die op zaterdag 5 juli in Brest begint. Gesterkt door de degelijke vuurdoop die de Rus Menchov in de Giro onderging (vijfde in het eindklassement) leeft binnen Rabobank bijna iedereen ontspannen toe naar het grote wielercircus. 'We liggen prima op schema', is de veelgehoorde kreet.
Er ligt nog een probleempje, het jaarlijks terugkerende euvel: wie wordt de negende man? Hij fietste de voorbije week op de Franse wegen, zoveel is bijna zeker. In Zwitserland scherpen vijf reeds aangewezen mannen hun Tour-vorm aan: Freire, Dekker, Laurens ten Dam, Bram Tankink en Sebastian Langeveld. Met Menchov (alleen nog wat bergritten verkennend voor de Tour), Joost Posthuma (vanaf vandaag in de Ster Elektrotoer) en Juan Antonio Flecha erbij (actief geweest in de Dauphiné Libéré) staan acht namen vast.
Nummer negen? Koos Moerenhout, Grischa Niermann, Pieter Weening of Bram de Groot, in niet helemaal willekeurige volgorde, maken aanspraak op een uitverkiezing. De eerste drie traden aan in de Dauphiné, terwijl De Groot aan de Ster Elektrotoer meedoet.
Adri van Houwelingen observeerde drie van de vier kandidaten de afgelopen dagen nauwkeurig. ,,Ze hebben allen hun specifieke kwaliteiten. Het wordt nu zaak te bepalen aan welke je tijdens de Tour het meest behoefte hebt,'' stelt de oud-prof. ,,Dat is overigens niet mijn taak, maar die van de twee ploegleiders die naar Frankrijk gaan (Erik Breukink en Erik Dekker, red.).''
In drie, vier zinnen typeert hij het kwartet. ,,Moerenhout kan een ploeg sturen in de wedstrijd, heeft ervaring en kan, mits in topvorm, aardig mee omhoog. Het sterke punt van Grischa is, naast zijn routine, dat hij uitblinkt als onzichtbare kracht. Hij kan drinkbussen ophalen op momenten dat andere renners dat allang niet meer durven, omdat ze bang zijn te worden gelost. Pieter Weening zou - in goeden doen - degene moeten zijn die Menchov bergop lang kan ondersteunen. Wat ik in de Dauphiné heb gezien, lijkt het erop dat hij heel voorzichtig op de terugweg is. Of het al voldoende is?
,,En wat De Groot betreft: dat is iemand die je altijd kunt meesturen in vroege ontsnappingen. Tijdens de Giro voldeed hij trouwens prima in zijn rol als loodsmannetje voor Menchov. Dat kan hij dus ook.
,,Maar afgezien van hun vaardigheden is er nog een belangrijk aspect. Menchov moet zich zoveel mogelijk op z'n gemak voelen in en buiten de koers. Dus omring je hem door mensen met wie hij goed overweg kan,'' aldus Van Houwelingen. Hij waakt er wijselijk voor de combinatie prijs te geven die volgens hem het best klikt.
Niermann, met vijf uitgereden Tours een zeer geroutineerde kracht, schat de kans dat hij zijn koffers kan pakken op vijftig procent. Nationaal kampioen Moerenhout (vier Tours) hangt er geen percentage aan, maar benadrukt wel dat hij vorig jaar in de Vuelta heeft bewezen dat het wegkapiteinschap hem als gegoten zit.
,,Bovendien heb ik al voor de start van het seizoen met de ploegleiding afgesproken dat ik me vooral zou richten op de Tour. Daar is mijn programma min of meer op afgestemd,'' verklaart hij. De Groot, die in zes Tours vier keer Parijs haalde, vertrouwt erop dat zijn prestatie in de Giro voldoende indruk heeft gemaakt. ,,Ik zie het niet als een nadeel dat ik al een grote ronde achter de kiezen heb. Twee in één seizoen kan ik ook aan.''
,,Ik denk dat ik klaar ben voor de Tour,'' meent Weening, drievoudig deelnemer. ,,Dat ik al zo lang de besten van de Dauphiné bergop kon volgen, zegt volgens mij wel iets. De ploegleiding weet vanuit het verleden wat ze aan me heeft. In de Tour ben ik altijd op m'n best geweest. Nee, van mij hoor je niet dat ik erbij móet zijn. Daarover beslissen anderen. Het is graag of niet.''
Na het NK valt doorgaans de beslissing. Het wordt nog anderhalve week nagels bijten voor het kwartet.
Bron: AD