Als ik zou moeten kiezen tussen RTL en BBC wordt het toch echt wel BBC. Jammer dat dingen als Snooker daar zoveel aandacht krijgen (hoewel dat op zich niet verkeerd is, ik hou gewoon niet van snooker), maar wat de kwaliteit van de programma's betreft, zijn er geen zenders die kunnen tippen aan de BBC. En dat geldt zowel voor de wat serieuzere programma's als voor amusement.
De geweldige docu's van bijvoorbeeld David Attenborough. Spring- en Autumnwatch met onder andere Bill Oddie, waar ze gewoon de natuur in de regio laten zien. Coast, met een blik op de Britse kusten, en series als Natural World, Nature of Britain, The Blue Planet en
Life In The Undergrowth..
Tuinprogramma's als Gardeners' World en Passion for Plants. Geen uit de kluiten gewassen reclameshow, maar een simpel programma waarin gewoon wordt uitgelegd welk planten mooi bij elkaar staan, hoe je kan kweken/stekken, hoe je een mooie bodem krijgt, van orchideën tot knoflook... En niet zozeer het grove hovenierswerk of wat toevallig de nieuwtjes bij de intratuin zijn.
Programma's over voedsel: Nigella's Express, Big Wine Adventure (wat trouwens ook erg komisch is), in search of perfection, Britain's Greatest Chef, maar ook een doodsimpel programma als ready steady cook.
Programma's over antiek, als Antiques Roadshow (Nederland heeft Tussen Kunst & Kitsch, bij de publieke omroep), Bargain Hunt en Flog It! Nou kunnen de laatste twee niet gemaakt worden in Nederland, maar beide programma's vallen wel onder zowel amusement als informatief, zonder het gelijk van sensatie te moeten hebben.
En natuurlijk ook het amusement van de BBC... Denk aan Top Gear, Never Mind The Buzzcocks, QI, Have I Got News For You (De voorloper van Dit was het Nieuws... ook van de publieke omroep), Friday night with Jonathan Ross en natuurlijk de lange lange lijst van comedy.
En wat dacht je van een dramaserie als Life on Mars... Misschien wel een van de meest geweldige series van de afgelopen tien jaar.
Nee, dat soort programma's worden gewoon niet gemaakt in Nederland en de dingen die er het dichtst bij in de buurt komen, zie je zo-goed-als alleen maar bij de publieke omroep.
Jammer, maar het is niet anders. Het maakt inderdaad niet uit waar iemand naar kijken wil. Ik denk gewoon niet dat je bij RTL betere programma's vindt dan bij de BBC.
En ik ga ook niet beweren dat ik niet naar de commerciële zenders kijk, want de commerciëlen hebben echt een paar toffe programma's. Ik vind het alleen nogal sneu dat ik op
twee zenders van de BBC meer toffe programma's kan vinden dan op de
zeven Nederlandse commerciële zenders.
[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 25-10-2007 02:07:50 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.