Gele-witte wadjes en cargo-omleidingen Maaslijn
Vanwege werkzaamheden om en nabij de spoorbrug over de Maas bij Venlo rijden er voor een periode van zeker 9 dagen geen treinen tussen Blerick en Venlo. In combinatie met het mooie weer van gisteren, is een vrije dag opgenomen en een bezoek gebracht aan de zuidelijke Maaslijn. Gepland staan enkele goederentreinen die omgeleid worden via de Maaslijn naar Roermond. Dat vervolgens ook de witte wadloper in de pendel Venlo-Roermond zit, maakt de dag nog meer geslaagd! Een verslag.
Om 4:15 gaat de wekker, aangezien ik de eerste trein naar Zwolle wil halen, welke om 5:04 vertrekt. Eenmaal in de trein (ICM stel 4050) blijkt in de middelste bak de kachel defect, maar later blijkt dat beide andere bakken wel verwarmd zijn, zodat er is verhuisd. Mede dankzij de vakanties en het vroege uur, was het erg rustig in de trein.
Nadat er in Zwolle is overgestapt wordt er vlak voor Nijmegen geprutst door ProRail, waardoor ik mijn officieel toch niet bestaande 2 minuten overstap op de Maaslijn niet haal. Een half uur komt er een DH-II'tje voor rijden, maar toch blijkt deze op zn hele reis helemaal niet vol te stromen. Vertrek uit Nijmegen om 8:07. Het zonnetje komt langzaam op en de rijp is goed te zien op de velden.
Te Venray wordt omgeroepen dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden tussen Venray en Blerick, en daardoor kunnen wij niet verder rijden. Gelukkig stond er net en streekbus van Veolia klaar, waar ik met mn treinkaartje gewoon in mocht. Ondanks dat het een uur duurde inclusief Sightseeing Noord-Limburg, toch een aardige actie! Rond kwart voor 10 arriveer ik dan in Venlo, waar net een ertstrein binnenrolt met achter de loks deze NS Ertskoppelwagen:
![]()
Tot mijn verbazing kwam vervolgens de witte wadloper het station van Venlo binnen gereden, stel 3226 zal de hele dag op en neer pendelen tussen Venlo en Roermond en goed voor de zon rijden! Ik stap vervolgens in Reuver uit en loop naar een leuk plekje net ten zuiden van het dorp, waar ik onderstaande drie foto's maak:
![]()
Veolia 3226 en 3111 te Reuver
![]()
Wegens omleidingen rijden onder andere de ERS containertreinen via de Maaslijn met lok voor en lok achter. Een nashot van het passeren van zo'n trein net ten zuiden van Reuver. Lok voor de 6609, lok achter de 6608.
![]()
Een even later passeert het andere setje, Veolia's 3228 en 3107.
Ik zet het op een lopen richting noorden, het voorwerk thuis heeft me geholpen daar ik weet dat er enkele voetpaadjes vlak langs het spoor lopen, wat een hoop zoekwerk scheelt!
![]()
Met een mooi herfstachtig bos op de achtergrond passeren de wadlopers 3226 en 3111 het Belfeldse bos.
Ik loop nog een stukje verder naar het noorden en kom aan bij het oude stationsgebouwtje van Belfeld.
![]()
Daar maak ik eerst een foto van de witte wadloper 3226 en 3111 daarachter.
![]()
Vervolgens passeert ERS 6609 met een containertrein het oude stationsgebouw om via Roermond kop te maken. Achterop lok 6604.
We worden vervolgens weggestuurd door een persoon die meent dat het grondgebied daar van hem is, om een oneindige discussie uit de weg te gaan, zijn we vertrokken. Het plaatje was immers toch al gemaakt :-) Ik besluit met een mede fotograaf even te gaan kijken op het Noordelijke deel van de Maaslijn, bij het oude stationnetje van Meerlo-Tienray.
![]()
Daar passeert eerst de laatste wadloper 3231 op weg naar Blerick.
![]()
Een half uur later gevolgd door stel 3203 welke nog geen Veolia stickers heeft.
We rijden terug naar Venlo waar ik de trein naar Reuver pak. Na wederom een flink eind lopen, arriveer ik bij geoogste veld ter hoogte van Beesel.
![]()
Daar zet ik eerst de witte wadloper op de plaat.
![]()
En wat later nogmaals met een ander standpunt.
![]()
Het gele setje nog een keer.
![]()
En na lang wachten kwam dan eindelijk nog een goederentrein, een lege ertstrein met loks 6414, 6451 en 6415 onderweg naar Roermond over het enkelsporige dieselbaanvak.
Het was een erg mooi dagje!