abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 oktober 2007 @ 11:54:55 #1
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54086475
De discussie is al vele malen gevoerd in de AFC Ajax-topics, is een supporter die wedstrijden bezoekt méér supporter dan één die thuis kijkt? Het is allemaal moeilijk te zeggen, maar wat ik me wel afvraag is waarom veel zich supporter noemende personen het stadion niet bezoeken? Zelf bezoek ik sowieso alles thuis, plus nog wat leuke uitwedstrijden. Kan me niet voorstellen dat je niet of nauwelijks wedstrijden bezoekt van je favoriete club, want wat houdt je tegen? Is het te duur? Teveel reisafstand? Teveel moeite? Voel je je te groot tussen de supporters? Ben gewoon heel benieuwd wat de reden is dat je jezelf wel Ajax-supporter noemt, maar niet of nauwelijks wedstrijden bezoekt?
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_54086573
Vandale.nl:
quote:
sup·por·ter (de ~ (m.), ~s)
1 aanhanger van een sportvereniging, die wedstrijden bezoekt

sup·por·te·ren (onov.ww.)
1 als supporter aanwezig zijn
Iemand die geen wedstrijden bezoekt is een FAN, geen supporter!
pi_54086629
Ik vind Daggla ook maar een aap.
pi_54086921
Weinig reacties nog, maar altijd mooie topics
pi_54087032
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:34 schreef Dr.Daggla het volgende:
Altijd lachen in die ArenA.
Terwijl je eigen club geen deuk in een pakje boter trapt het bestuur gaan lopen weghonen en zingen dat z'n moeder een hoer is. Lekker niveautje... .
Dit zegt wel genoeg, zo praat een echte supporter niet over zijn club.

Zou hij niet stiekem bij de kaasboeren een SCC hebben?
pi_54087387
Ik ben Ajacied en heb geen seizoenkaart. Simpelweg omdat ik het niet kan betalen. Ik woon in brabant. Heb geen rijbewijs dus moet met de trein. verder verdien ik weinig en moet ik mijn havo doen zonder stufi. Het is een combinatie van de afstand en het geld. Maar als ik kan ga ik. Ben nu 6 keer in de ArenA geweest en het is elke keer weer speciaal.

Ik ga ook een seizoenskaart halen als ik geld heb, maar het zit er nu jammer genoeg niet in. Wel kan ik het wekelijks volgen omdat mijn ouders zo'n tele 2 kastje hebben
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_54087497
Ik loop in de winter wel eens met een Ajax-sjaal over straat.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  maandag 22 oktober 2007 @ 13:10:27 #8
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_54087725
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:00 schreef MaxPower het volgende:
Vandale.nl:
[..]

Inderdaad, en dan zonder daarmee een waardeoordel te vellen over het feit of supporters beter zijn dan fans oid.

Iedereen maakt voor zichzelf maar uit of 'ie gaat of niet, ik vind het alleen frappant dat sommige fans wel constant commentaar leveren op supporters maar nooit zelf hun 'steentje bijdragen'.
En dat supporters wel wat meer te zeiken mogen hebben dan fans.
Maar dat is hetzelfde met meer dingen, als je niet stemt mag je ook niet zeiken over politiek bijv.
Gourmetten of steengrillen?
pi_54088267
Ik ga naar zo'n 10,11 wedstrijden per jaar van PSV. Mag ik mijzelf dan 20-25% supporter noemen?
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_54088268
-double-
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_54088461
Ik ga beroepsmatig wel eens naar wedstrijden.
Ben ik nu ook een supporter?
pi_54089757
De neppers durven niet te reageren.
pi_54092437
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 13:49 schreef sjimz het volgende:
Nee, want jij hoort neutraal te zijn.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_54092489
quote:
Ben je Dick Jol?
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_54092532
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:27 schreef Pritt het volgende:

[..]

Ben je Dick Jol?
pi_54092771
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:47 schreef TerroRobbie het volgende:
De neppers durven niet te reageren.

Het kan ook zijn dat bepaalde mensen het nodig vinden om te patsen dat ze al jaren bij een club komen.
pi_54092817
quote:
Neen, een veredelde kutsteward
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:08:56 #18
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54093197
De definitie van een supporter is via de Vandale makkelijk te ondervangen. Als je geen wedstrijden bezoekt ben je geen supporter maar fan.

De vraag is denk ik meer: Wanneer ben je echte Ajacied, Feyenoorder, Superboer, Spartaan?
Is fan zijn voldoende? Of moet je supporter zijn?

Ik kan me trouwens prima voorstellen dat je gedurende bepaalde periodes van je leven geen supporter bent. Dat kan zowel door je omgeving komen (gezin stichten, andere hobby hebben gevonden die je zondagen opslokt of wat dan ook) of dat je een carrierestap maakt waardoor je moet verhuizen.

'Fans' en 'Supporters' die hun favoriete club niet kunnen bezoeken omdat ze aan de andere kant van het land wonen moeten maar fan worden van hun eigen provincieclubje ipv teletekst successupporter van een top 3 club zijn.
pi_54093510
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:08 schreef Stpan het volgende:
De definitie van een supporter is via de Vandale makkelijk te ondervangen. Als je geen wedstrijden bezoekt ben je geen supporter maar fan.
Daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen. Een supporter bezoekt de wedstrijden van zijn/haar favoriete club. Vallen trouwens alleen de thuiswedstrijden daar tussen, of ook de uitwedstrijden? Een fan volgt zijn/haar club, weet wat er speelt, maar is niet in het stadion te vinden.
quote:
De vraag is denk ik meer: Wanneer ben je echte Ajacied, Feyenoorder, Superboer, Spartaan?
Is fan zijn voldoende? Of moet je supporter zijn?
Deze vraag is inderdaad beter, maar daar is geen echte definitie van. M0NTANA heeft een mening, Dr.Daggla heeft een mening en zo heeft iedereen een mening. Het samen eens worden lukt hierbij nooit. Ikzelf kan mij simpel bestempelen als fan, omdat ik te weinig wedstrijden bezoek om mij echt supporter te noemen. Maar hoe noem je iemand die geregeld gaat, maar niet altijd. Of iemand die alleen naar de topwedstrijden gaat (PSV, Feyenoord, AZ)?
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_54093752
Ik pak alle europese thuiswedstrijden mee en nu nog af en toe een normale thuis wedstrijd, minimaal 5 (dat is bijna 1/3 van alle thuis wedstrijden in de competitie) en bekerwedstrijden ben ik ook wel eens te vinden. Reden dat ik er niet elke keer zit? Ik ben 17 jaar, geen geld voor seizoenskaart, druk in mijn studie, geen rijbewijs en geen goed openbaar vervoer wat me naar het stadion brengt. Of ik mezelf een echte Ajacied vind? JA! En wat andere erover denken zoeken ze maar uit.
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
pi_54098021
Als je niet alles in het werk stelt om je club te bezoeken ben je geen echte <insert clubnaam>.

Geen goede openbaar vervoerverbinding
Er rijdt een bus in elk onmogelijk kutgat in NL.

Geen geld
De goedkoopste seizoenkaart bij de meeste clubs is 150 euro... dat jaag je er in 3 weekenden zuipen ook doorheen.

"Ik woon in Appingedam en ben Feyenoordfan"
Support your local footballteam!

Andere hobbies?
Als die belangrijker zijn dan je club is de stelling bewezen lijkt me.
pi_54100043
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:20 schreef MaxPower het volgende:
Als je niet alles in het werk stelt om je club te bezoeken ben je geen echte <insert clubnaam>.

Geen geld
De goedkoopste seizoenkaart bij de meeste clubs is 150 euro... dat jaag je er in 3 weekenden zuipen ook doorheen.

Andere hobbies?
En met een seizoenskaart alleen ben je er ook ja

pi_54100286
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:33 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

En met een seizoenskaart alleen ben je er ook ja

Meer heb je niet nodig om het stadion binnen te komen.
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:44:15 #24
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_54100325
Ik ben vooral voetballiefhebber...waarbij ik de hoofdstedelijke voetballers het warmste hart toedraag.
Maar ik zie liever mijn amateurcluppie een leuke wedstrijd spelen (ongeacht de uitslag) dan dat ik naar een belabberde 1-0 kijk in de ArenA.
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:44:53 #25
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_54100341
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:42 schreef MaxPower het volgende:
Meer heb je niet nodig om het stadion binnen te komen.
jij woont naast het stadion ?
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_54100512
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:44 schreef Bjoro het volgende:

[..]

jij woont naast het stadion ?
Nu niet meer nee, maar toen ik nog in Friesland woonde ging ik op de fiets of reed met mijn vader mee, en later had ik een OV..
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 oktober 2007 @ 03:40:48 #27
7889 tong80
Spleenheup
pi_54103090
Ik ben meer dan 10 jaar naar uit-en thuiswedstrijden van FC den Bosch geweest. Veel EC-wedstrijden van Ajax bezocht en kwam regelmatig in de Meer. Ben nu 45 en heb het wel gehad wat dat betreft. Een hele dag kwijt tegenwoordig om een wedstrijd te bezoeken. Agressie die echt overal sluimert. En prijzen die niet normaal mer zijn. Ik zit tegenwoordig voor de radio enj voor de buis. Maar mijn sympathie voor m'n favoriete clubs is er niet minder door geworden. Zoals gezegd. Ik doe het thuis tegenwoordig

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 03:44:24 #28
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54103098
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:00 schreef MaxPower het volgende:
Vandale.nl:
[..]

En als je 5 keer per jaar een wedstrijd bezoekt?
Of als je 10 jaar lang een seizoenskaart hebt gehad en een jaar niet gaat?
Of ben je alleen supporter op het moment an sich dat je in het stadion staat en zodra je buiten de poorten komt weer fan?

Nu boeit mij het geen flikker of ik fan of supporter genoemd word, ik vind het alleen niet zo simpel te stellen...
pi_54104055
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 03:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

En als je 5 keer per jaar een wedstrijd bezoekt?
Of als je 10 jaar lang een seizoenskaart hebt gehad en een jaar niet gaat?
Of ben je alleen supporter op het moment an sich dat je in het stadion staat en zodra je buiten de poorten komt weer fan?

Nu boeit mij het geen flikker of ik fan of supporter genoemd word, ik vind het alleen niet zo simpel te stellen...
Ligt aan de redenen waaróm je een jaar niet meer gaat. Moet je een jaar naar het buitenland (of de andere kant van NL) voor je studie of werk is het logisch. Heb je er ff geen zin meer in of gaat het sportief klote met je club... tsja.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:41:49 #30
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_54104063
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:46 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

Neen, een veredelde kutsteward [ afbeelding ]
Die de rechtszaken verliest na hun optreden.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:42:37 #31
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_54104073
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 08:40 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Ligt aan de redenen waaróm je een jaar niet meer gaat. Moet je een jaar naar het buitenland (of de andere kant van NL) voor je studie of werk is het logisch. Heb je er ff geen zin meer in of gaat het sportief klote met je club... tsja.
De andere kant van NL ? We wonen in een klein kikkerlandje!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:48:34 #32
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54104140
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 08:40 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Dat het slecht gaat is belachelijk natuurlijk, maar een jaartje geen zin... Ach ik bemoei me er verder ook maar niet mee. M'n piemel is lang genoeg van zichzelf.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:53:58 #33
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54104197
Als je graag wilt (en dus een échte supporter bent), kan je altijd. Reisafstand mag binnen Nederland nooit een beletsel zijn en ook financieel is er veel mogelijk, kwestie van prioriteiten stellen. In mijn optiek is iemand een supporter als hij een seizoenskaart heeft van zijn favoriete club en het liefst nog uitwedstrijden bezoekt ook, iemand die nooit (meer) in het stadion komt, is een fan (geworden). Alleen een vertrek naar het buitenland of een stadionverbod is een goede reden om het stadion niet meer te bezoeken, de rest is allemaal onzin.
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_54104222
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:20 schreef MaxPower het volgende:

Geen geld

Andere hobbies?
Ik moet uur reizen naar zwolle met de bus, vanaf daar met de trein naar utrecht ook een uur en dan nog naar Amsterdam, ook 1 uur (ofzo).. Ik wacht wel totdat ik me rijbewijs heb voordat ik een seizoenskaart aanschaf!
AFC Ajax - SS Lazio
pi_54104252
Waarom ben je voor Ajax?
pi_54104289
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 08:59 schreef MaxPower het volgende:
Waarom ben je voor Ajax?
Historie van ons dorp. Officieel is ons dorp nog onderdeel van Amsterdam.
AFC Ajax - SS Lazio
pi_54104879
Ik ben een hardcore nep-supporter. Ben in heel mijn leven naar 10-15 thuiswedstrijden van Ajax gegaan maximaal. Kan me werkelijk geen kloot schelen wat de 'echte' supporters daarvan vinden, maar Ajax zit mij als geboren Amsterdammer gewoon in mijn hart.
pi_54105046
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:42 schreef Fides het volgende:
Ik ben een hardcore nep-supporter. Ben in heel mijn leven naar 10-15 thuiswedstrijden van Ajax gegaan maximaal. Kan me werkelijk geen kloot schelen wat de 'echte' supporters daarvan vinden, maar Ajax zit mij als geboren Amsterdammer gewoon in mijn hart.
Als de club echt in je hart zit doe je er toch alles voor om erbij te zijn? Als je verliefd bent doe je toch ook alles om bij je vriendin te zijn? Wat is dan de reden dat je niet naar wedstrijden gaat?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:57:00 #39
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54105113
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:53 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Als de club echt in je hart zit doe je er toch alles voor om erbij te zijn? Als je verliefd bent doe je toch ook alles om bij je vriendin te zijn? Wat is dan de reden dat je niet naar wedstrijden gaat?
Mooie vergelijking!

Klopt ook wel, als Ajax echt zo diep in je hart zit, zal je de wedstrijden koste wat het kost bezoeken. Als je in je hele leven maar een handvol wedstrijden hebt bezocht, is het je allemaal niet zoveel waard.
pi_54105292
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:53 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Blijkbaar is het mij niet waard om een hele dag op te geven voor het kijken naar een voetbalwedstrijd. Bovendien heb ik het normaliter 'te druk' voor een seizoenskaart (ik zou zeker niet meer dan 10 wedstrijden per jaar kunnen gaan). En ja, gewoon een ticket voor 1 wedstrijd kopen komt er dus maar zelden van (ik heb geen zin om 35 euro + treinkaart a 10 euro, is voor een student best veel, dat kan ik wel aan iets nuttigers uitgeven) uit te geven voor Ajax - NEC of Ajax - VVV ofzo). Mij gaat het bovendien gewoon om het voetbal en niet dat sfeertje er omheen, daar word ik niet warm of koud van.
pi_54105339
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:01 schreef Ordinair het volgende:
Historie van ons dorp. Officieel is ons dorp nog onderdeel van Amsterdam.
Een dorp dat een uur rijden van Zwolle ligt is onderdeel van Amsterdam
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:14:51 #42
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54105383
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:09 schreef Fides het volgende:

[..]

Blijkbaar is het mij niet waard om een hele dag op te geven voor het kijken naar een voetbalwedstrijd. Bovendien heb ik het normaliter 'te druk' voor een seizoenskaart (ik zou zeker niet meer dan 10 wedstrijden per jaar kunnen gaan). En ja, gewoon een ticket voor 1 wedstrijd kopen komt er dus maar zelden van (ik heb geen zin om 35 euro + treinkaart a 10 euro, is voor een student best veel, dat kan ik wel aan iets nuttigers uitgeven) uit te geven voor Ajax - NEC of Ajax - VVV ofzo). Mij gaat het bovendien gewoon om het voetbal en niet dat sfeertje er omheen, daar word ik niet warm of koud van.
Uitstekende omschrijving van een Ajax-fan, niet van een Ajax-supporter.
pi_54105424
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:12 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Een dorp dat een uur rijden van Zwolle ligt is onderdeel van Amsterdam
Urk Is inderdaad vrij kut te bereizen.
pi_54105428
Noem het maar hoe je het wil noemen. Ik vind fan ook prima.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:30:08 #45
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_54105631
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 08:53 schreef M0NTANA het volgende:
Als je graag wilt (en dus een échte supporter bent), kan je altijd. Reisafstand mag binnen Nederland nooit een beletsel zijn en ook financieel is er veel mogelijk, kwestie van prioriteiten stellen. In mijn optiek is iemand een supporter als hij een seizoenskaart heeft van zijn favoriete club en het liefst nog uitwedstrijden bezoekt ook, iemand die nooit (meer) in het stadion komt, is een fan (geworden). Alleen een vertrek naar het buitenland of een stadionverbod is een goede reden om het stadion niet meer te bezoeken, de rest is allemaal onzin.
Wat een grote onzin. Met het OV is het bv. zeker 3 uur van Emmen naar Eindhoven. En voor een student niet te betalen, 40 euro voor een retour? Plus het kaartje en eten en drinken, dan zit je op 80 - 90 euro ofzo. Plus dat je de hele middag en avond kwijt bent.

Kan me goed voorstellen dat je daar als student niet altijd tijd en geld voor hebt. Of je moet verder geen sociaal leven hebben...
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:33:10 #46
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_54105688
En trouwens, zoals Daggla laatst als eens mooi omschreef d.m.v. die knoop in je zakdoek vergelijking, het niveau van de 'supporters' is de laatste jaren nu ook niet echt gestegen... Gewoon frustrerend hoe dom en kortzichtig een hoop van die josti's zijn. En helaas heb je die overal.
pi_54105879
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:33 schreef Zwansen het volgende:
En trouwens, zoals Daggla laatst als eens mooi omschreef d.m.v. die knoop in je zakdoek vergelijking, het niveau van de 'supporters' is de laatste jaren nu ook niet echt gestegen... Gewoon frustrerend hoe dom en kortzichtig een hoop van die josti's zijn. En helaas heb je die overal.
Alsof dat ooit anders is geweest.... En bovendien hoef je je daar toch niks van aan te trekken.. Op Fok zitten ook een heleboel randjosti's daar post je toch ook gewoon op...
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:53:10 #48
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54106037
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:30 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Wat een grote onzin. Met het OV is het bv. zeker 3 uur van Emmen naar Eindhoven. En voor een student niet te betalen, 40 euro voor een retour? Plus het kaartje en eten en drinken, dan zit je op 80 - 90 euro ofzo. Plus dat je de hele middag en avond kwijt bent.

Kan me goed voorstellen dat je daar als student niet altijd tijd en geld voor hebt. Of je moet verder geen sociaal leven hebben...
Ken voldoende jongens uit Noord-Brabant, Limburg, Groningen en Drenthe die wekelijks Ajax bezoeken. De meeste daarvan zijn student (geweest) en komen met het OV, niets bijzonders dus. Zoals ik al zei, als je echt iets wilt, lukt dat heus wel. Maar als je slechts een fan bent en geen supporter, heb je simpelweg iets minder voor je club over.
pi_54106199
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:53 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Ken voldoende jongens uit Noord-Brabant, Limburg, Groningen en Drenthe die wekelijks Ajax bezoeken. De meeste daarvan zijn student (geweest) en komen met het OV, niets bijzonders dus. Zoals ik al zei, als je echt iets wilt, lukt dat heus wel. Maar als je slechts een fan bent en geen supporter, heb je simpelweg iets minder voor je club over.
Klopt, ken ook een gast hier uit Groningen die een scc voor Ajax heeft. Gewoon met zijn OV heen en weer naar Amsterdam elke 2 weken, zo moeilijk is het allemaal niet.
pi_54106357
Wat te denken van Esther Dokkum of Henk Rietman uit Raalte!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')