Mja, natuurwetten gelden nou eenmaal voor iedereen hequote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
ik ookquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:12 schreef _Arthur het volgende:
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
Nee hoor, als je de rest van de deelnemers ziet zie je dat er heel verschillende auto's gebouwd worden. Delft heeft alleen wel een eigen bewezen concept waar we veel ervaring mee hebben (en ook succes uiteraardquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Dat vind ik dan weer zo typisch Amerikaans he. Gewoon gigantische hoeveelheden geld erin pompen om op die manier een gelijkwaardige tegenstander te kunnen zijn voor teams die met veel minder geld en meer efficiëntie hetzelfde doel bereiken. Vergelijk het met NASA en ESA...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:09 schreef TR08 het volgende:
Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopenquote:Haperende start voor zonnewagen Nuna4
Uitgegeven: 21 oktober 2007 07:54
DARWIN - Met een half uur vertraging is zonnewagen Nuna4 van het Nederlandse Nuon Solar team zondag om 8.35 (lokale tijd) begonnen aan de wedstrijd World Solar Challenge in Australië.
Vlak voor de start ontdekte het team een probleem in de motorsturing, heeft een woordvoerder laten weten.
Na een kleine reparatie kon het team van de TU Delft alsnog vertrekken. Volgens de woordvoerder van Nuon was het 'even spannend' maar bleef coureur Oliver van der Meer er 'erg koel onder'.
Inhalen
De vertraging van een half uur zorgt niet direct voor problemen, want de Nuna4 mag de tijd aan het einde van de dag inhalen. Het team van de TU Delft won de afgelopen drie edities van de race.
De andere Nederlandse deelnemer, het Solar Team Twente, vertrok met zijn Twente One wel op tijd.
Michigan
Bij het team van de Amerikaanse universiteit van Michigan ging het na de start mis. Nog geen kilometer buiten de stad Darwin werd hun zonnewagen aan de kant gezet en de hele bovenkant eraf gehaald, zag de woordvoerder van Nuon
bron: nu.nl
en daarnaquote:Michigan: Continuum Accident
In the first hour of racing today, Continuum has had an accident. Spencer Bailey was the driver of Continuum, and aside from a small scratch on his leg, he is perfectly fine. After the Stanford Solar Car Team passed our Team, they stopped abruptly, causing our lead driver to stop, and Continuum to hit our lead vehicle.
As for the car, the concentrator canopy is cracked in multiple places and will be replaced with our spare. The front of the car will need to be repaired and the front solar modules replaced. There was also delamination seen in some of the front bulkheads.
The car is currently back at the test track in Darwin and will be repaired over the next day. At that point we will evaluate the condition of the car and decide whether it is safe to complete the race across the Outback. I will update you again on the status of the car after I speak to the Team in Australia later in the night.
Sincerely,
Tom Carroll
Interim Project Manager
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.quote:Michigan: Continuum Repairs
Race officials have been working with us to ensure that all Team members are safe after the accident and there has been a lot of immediate support from both race officials and locals. Coming out of this impact, our lead vehicle actually shows more sign of damage than Continuum itself. The rear hatch has been forced in to the point where it is non-functional. Thanks to proper race caravaning, the crash was less severe than it could have been considering the vehicles were forced to break from 70 km/hr.
Fortunately, in crashing Continuum performed exactly as designed. The crush space protected the driver entirely and components failed as predicted, a tribute to the amazing designs. Meanwhile, Spencer Bailey, the driver of Continuum, has walked away with only a single scratch and a bruise from the seat belt. During the collision his head didn’t even hit the roll bar.
The Continuum Race Crew has moved to a garage at the Hidden Valley Raceway in Darwin and within a matter of hours has begun work on Continuum. Damaged modules have been removed, composites are being reinforced, components are being replaced with spares, and preparations for the new array are underway. There is a flurry of activity around the lower surface since it is the most complex and structural part of Continuum. Parts are being repaired, making them even stronger than before the accident without much added weight. The pace of work is quick and the final time for completion will be largely limited by the curing time for resins and epoxies rather than the energy of students working on Continuum. Ultimately, everything looks like it can be repaired.
Even after all of this we are all confident that at 8am tomorrow morning Continuum will be back on the road and operating the way it was designed. We started this race as a world class team and we plan to finish this race as a world class team.
Dat was MIT (Massachusetts), ik zie ze er dit jaar niet bij. Wel jammer, het was een leuke club. Veel leuker dan Michigan. Met MIT kon je nog vrij goed biertjes drinken maar met Michigan kon je uberhaupt moeilijk een gesprek beginnnen. Hun auto was al wel een aantal races vrijwel ongewijzigd maar ze hadden dit jaar wel een nieuwe wagen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:31 schreef Joachim het volgende:
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
[..]
Toch is het niet gezegd dat de wagen nu wel bedrijfszeker is...quote:Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
Ik heb zelf geen webspace, deze foto's zijn links naar de originele sites. Daarbij krijg ik mogelijk wat copyright gezeik als ik zelf ga editten en herplaatsen. Sorry dusquote:Op zondag 21 oktober 2007 10:34 schreef Joachim het volgende:
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?![]()
Ja jammer. Ook al vind ik dit team niet het leukst en sportiefst van allemaal, dit gun je niemand.quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:40 schreef Joachim het volgende:
Nog een update over het team van Michigan
[..]
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
Als dat extra budget van hun significant is tov wat ze al hadden dan kost hun wagen nu drie-vier miljoen oid.quote:Budget
Het team van de Amerikaanse Universiteit van Michigan heeft dit jaar zelfs extra budget voor de bouw van zijn zonnewagen met als doel het Nederlandse team TU-studenten van zijn troon te stoten.
quote:The Clerk of the Course has advised us that a support vehicle from the Southern Taiwan University has been involved in a road accident.
Two persons were on board and both are uninjured.
One occupant of the vehicle received a slight bump to the head and is being assisted by a local nurse.
Police are on the scene as well as a tow truck.
Two other vehicles from the team are also on the scene and it has been reported that they will travel south to their solar vehicle who are currently in Dunmarra where they are required to stay the night at the control stop because they reached it at the close of control.
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen makenquote:Tennant Creek Control Stop
Ashiya University Solar Car Project, out at 10:31:00
Umicore, out at 10:38:00
Nuon Solar Team, out at 11:25:00
Aurora Challenge, out at 11:44:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences, out at 11:55:00
Southern Taiwan University, out at 13:20:00
Het team dat "eerste" ligt is een team met een auto die nog voldoet aan de oude regels. Elke race mogen auto's die nog volledig volgens de oude race regels waren ook mee rijden, mits ze de vorige race ook al met die auto reden. Ze rijden dan alleen wel mee voor spek en bonen. Dit is een team dat de vorige race een goede subtopper was en nu rijden ze dankzij hun grote zonnepaneel voorop. Zij zullen echter niet gelden als "de" winnaar van de race.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:37 schreef Joachim het volgende:
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
[..]
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
Als je op TV niets hebt kunnen zien zijn deze afleveringen via internet best de moeite waard, ook de films van het twentse team zijn leuk om te zien. De schade aan de auto van Michigan is ook nog even te zien, erg indrukwekkend en heel heel zuur voor die deelnemers.quote:Nederland op kop in World Solar Challenge!
Na wederom een spannende dag ligt het Delftse Nuon Solar Team op kop! Belgie lag aan het begin van de dag voorop, maar kreeg last van problemen met de stuurinrichting. Ook de race van het Delftse team was niet zonder problemen. Een lekkende demper en een lekke band door de vele zijwind zorgden ervoor dat de Nuna drie keer ongepland moest stoppen.
Twente ligt op de zesde plaats, hun lenzen systeem functioneert nog niet optimaal waardoor ze vaak minder energie binnen krijgen dan gehoopt. Hierdoor moeten ze wat snelheid inleveren. Twente heeft echter goede hoop het systeem alsnog werkend te krijgen waardoor ze weer tijd gaan inhalen.
Alle topteams staan nu vlak voor Alice Springs, Delft op 12km, belgie staat op 68km samen met het Australische Aurora.
Morgen komen de teams aan in Alice Springs, waar een rustdag ingelast is. Van daaruit gaan alle teams op volgorde van binnenkomst de volgende dag weer weg. In Adelaide worden de tijden voor de eerste helft (tot Alice Springs) en de tweede helft (Alice Springs tot Adelaide) bij elkaar opgeteld om te bepalen wie de winnaar is.
De komende dagen is slechter weer voorspeld waardoor het kiezen van de juiste strategie veel meer invloed heeft op de eindtijd dan anders. Morgen en de rest van de race zal er weer veel in het veld veranderen.
Bezoek de teams op:
Belgie: www.solarteam.be
Twente: www.solarteam.nl
Delft: www.nuonsolarteam.nl
Als je uitzendingen van TV terug wilt zien kan dat via http://www.rtlautowereld.nl en http://www.solarteam.nl/Solar%20Report/
Belgie een ontzettend sterk zonnepaneel? Is die zoveel anders dan die van Delft dan? Want het lijkt me dat alle teams het beste van het beste aan materiaal hebben en dat daar dus niet al teveel verschil in zal/kan zitten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:13 schreef TR08 het volgende:
Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.
Dankje voor het uitgebreide verhaal.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:21 schreef TR08 het volgende:
*tof verhaal*
Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:06 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dankje voor het uitgebreide verhaal.
Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?
En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?
Stuk lager dus!quote:Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:10 schreef Bakakame het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:
[..]
Stuk lager dus!
Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd..
Dúúr!quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:15 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.
Die superpanelen wil ik wel op mijn dak
Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.quote:Update: Venezuela
We've just been advised that the team departed Darwin at 7:30 this morning with their vehicle on the back of a truck. We understand that they intend to drive to Adelaide to roll their vehicle across the finish line.
The battery pack that makes their solar vehicle actually drive is stuck in transit in Memphis. The New Zealand team loaned batteries to the team, but they were too heavy to install in their vehicle.
That's the spirit of the Challenge!
Ben je mooi klaar mee als team. Maar was het twee jaar geleden niet het Twentse team dat een tijdje niet over hun auto kon beschikken vanwege een of andere routinecontrole bij de douane?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 09:31 schreef TR08 het volgende:
Een update van het WSC blog:
[..]
Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.
Heel blijven is een van de belangrijkste kwaliteiten in de race. Met name ook het heel blijven van de chauffeur (dat wordt nog wel eens minder belangrijk gevonden dan het is).quote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:16 schreef en_door_slecht het volgende:
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan.
Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is.
Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. Om toch voldoende energie in die wagen te krijgen, zijn er langwerpige lezen gebruikt, zodat er licht van een groter oppervlakte op die cellen valt. Maar om dat goed te doen, moet je die cellen onder de lenzen laten bewegen, omdat je steeds in een andere hoek t.o.v. de zon rijdt en je natuurlijk wel het brandpunt alleen op de cel hebben. Dat vergt een behoorlijk complex systeem. En dat geeft nu dus ook wat nadelen. Maar ik vind het heel leuk dat ze met dit idee gekomen zijn. Ik denk dat over twee jaar meerdere teams met gelijksoortige fratsen aankomen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:14 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
Hm, als ik zo in die solUTra keek van vorig jaar, leek dat allemaal niet heel geweldig. Maar ik heb daar ook niet echt op gelet. Voor dit jaar heeft het Twente team veel meer gedaan voor de veiligheid van de bestuurder, met name als het gaat om de elektronica. Maar ik meen dat daar de regels dit jaar ook voor waren aangescherpt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:51 schreef TR08 het volgende:
[..]
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.
De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
Maar met alle respect voor het solUTra team, dat was toch wel wat minder professioneel dan dat van de Twente One. En zelfs hier kun je je afvragen of Delft met dezelfde wagen dezelfde problemen had gehad. Voor Twente zal de race over twee jaar m.n. (nog) professioneler moeten, zodat die knullige dingen niet weer kapot gaan aan die auto of dat er bestuurders wegrijden met de handrem er nog op.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef TR08 het volgende:
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.
Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
Ze zijn er mee bezig geloof ik...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:55 schreef TR08 het volgende:
![]()
![]()
Yep Delft heeft weer gewonnen
![]()
![]()
![]()
Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typHopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.
Het is knap en ongeevenaard. Zowiezo had nog niemand 3x op rij gewonnen (Honda won dacht ik wel ooit 3x maar niet op rij) maar er is ook nog nooit een team geweest dat uberhaupt 4x wonquote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:51 schreef dekilo het volgende:
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Of Twente wil wat nieuws proberenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[knip]
Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
[knip]
Zie dit artikel op het blog van Delft:quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 10:53 schreef Bakakame het volgende:
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?![]()
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Er zijn nog wel meer factoren aan te wijzen. Vergeet niet dat het team van Delft al wat langer ervaring heeft met meedoen (en winnen). Het team wordt bijgestaan door mensen die al twe keer gewonnen hebben, dat is een schat aan ervaring waar je op kunt bouwen. Hun keuze voor een conventioneel, en dus 'veilig', ontwerp is behoorlijk risicomijdend. Dit is een herhaling van hun vorige truukjes (dit klinkt laatdunkend maar is het zeker niet, het blijft een knappe prestatie).quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
Gewoon normale fresnel lenzen volgens mijquote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Op hun website is nog altijd niets nieuws gepost. Er is ook niet zoveel te zeggen ben ik bang.... een harde windvlaag vanaf de zijkant heeft ze van de weg geblazen en in de ruwe berm is de auto onherstelbaar beschadigd. Wat een domper moet dat geweest zijn zeg. Ik had de Belgen hoog zitten, ik gaf ze echt een goede kans om te winnen. Hier kun je een filmpje zien waar je de beschadigde Umicore Inspire ziet ligen (helemaal onderaan de site, bij 18:30 voor de comments)quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:09 schreef TR08 het volgende:
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen?
Runflats verplichten lijkt mij niet zo nodig.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 19:45 schreef Jimmie het volgende:
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.
Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
quote:Vanaf Alice Springs zou het team nog zeker 300 kilometer kunnen rijden voor het einde van de dag. Rond 13:40 uur plaatselijke tijd sloeg echter het noodlot toe. Mart merkte dat zijn rechter achterband snel leeg liep, waarna de zonneauto direct onbestuurbaar werd. De auto slingerde van links naar rechts over de weg. ‘Toen vervolgens de wind onder de vleugel kwam, sloeg de auto over de kop en belandde in twee delen op de andere weghelft. Ik heb geprobeerd de auto op de weg te houden maar er was geen houden aan,’ aldus een teleurgestelde Mart.
Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks
(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Aah, maar dat scheelt opzich nog steeds behoorlijk qua zwaartepunt als je met een coureur van 50 kg die 30 kg allemaal op de bodem kan plaatsen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:48 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.
Wel leuk dat ze het toch nog kunnen afmaken...quote:SOLAR TEAM TWENTE NA CRASH: ALIVE AND KICKING!
- Na de crash op racedag 3 is het team de hele nacht druk geweest met reparaties.
- Vanochtend vertrok de 21Revolution met een rustige 40 km/h.
- Later op de dag is de snelheid opgevoerd tot circa 75 km/h.
- Op racedag 4 is ruim 500 kilometer afgelegd.
- De 21Revolution ziet er gehavend en is hier en daar met ducttape beplakt.
Persbericht met meer informatie volgt in de loop van de ochtend.
Geen speciale race ervaring en ook niet bijzonder klein (1m77). Ik had ongeveer 5kg ballast mee om aan de 80kg te komen. Die ballast moest je naast je neer leggen (ergens anders in de auto past ook niet en voor het zwaartepunt was het gewoon de beste plek). De coureur lag en ligt altijd wel ver onderin de zonnewagen trouwens dus de ballast eindigt ook wel vrij laag.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks
(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 10:18 schreef Bravebart het volgende:
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net.
Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is?
Dus eigenlijk heeft Delft de afgelopen keren vooral gewonnen door een goede tactiek en niet zozeer door hun uitzonderlijk goeie wagen?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 06:56 schreef TR08 het volgende:
[..]
Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker.
De problemen die ze dit jaar hebben zijn niet veel anders dan andere jaren en op zich ook niet anders dan de problemen die andere teams hebben. Als je leest welke problemen Twente bijvoorbeeld had voor hun crash dan zit er best wel e.e.a aan gelijkenis tussen.
Je hebt natuurlijk wel beide nodig. De auto's van Belgie zijn bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk slechter geweest dan de Nuna's als je puur naar aerodynamica, gewicht en zonnepaneel kijkt. Michigan heeft ook altijd een erg goede basiswagen gehad maar met name steken laten vallen met strategie en betrouwbaarheid.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:27 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heeft Delft de afgelopen keren vooral gewonnen door een goede tactiek en niet zozeer door hun uitzonderlijk goeie wagen?Zo had ik het nog niet bekeken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |