abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:13:55 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54049641
Het is weer zo ver, de World Solar Challenge in Australie gaat van start! Vandaag was de kwalificatie, Belgie heeft Pole Position te pakken volgens het blog van de WSC organisatie. De uitslag van de kwali staat nog niet op de WSC site dus hoe de rest het heeft gedaan weet ik nog niet.

Als oud team lid van het Delftse team ben ik natuurlijk fan van de Nuna 4 maar Twente en Belgie mogen er zeer zeker ook zijn!

Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.

Om de OP wat verder op te leuken foto's van de teams uit Nederland en Belgie.
Delft:

Twente:

Belgie:


Ik zou zeggen: Wens hier je favo teams succes, discussieer, stel vragen of post eigen nieuws over de race
De race is landelijk te volgen via RTL autowereld en vast ook via de nodige regionale zenders.

Sites van de teams en organisatie:
Twente
Delft
Belgie
WSC Organisatie
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:19:24 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54049712
erg leuk altijd...
  PR/Manusje van alles zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:30:36 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_54049829
tvp
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_54049978
Altijd leuk
pi_54050255
Dit ga ik volgen!
TVP dus
pi_54050382
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
pi_54050459
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
pi_54050480
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Mja, natuurwetten gelden nou eenmaal voor iedereen he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54051867
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:12 schreef _Arthur het volgende:
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
ik ook
hoelang blijven de Hollanders eigenlijk nog in Adelaide?
Ik steek je moeder in de fik!
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:09:18 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54058680
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Nee hoor, als je de rest van de deelnemers ziet zie je dat er heel verschillende auto's gebouwd worden. Delft heeft alleen wel een eigen bewezen concept waar we veel ervaring mee hebben (en ook succes uiteraard ).

Kijk hier maar voor foto's van de rest van het veld
Plaatjes zijn klikbare thumbnails van www.wsc.org.au
http://wsc.org.au/Be.Part.of.It/Photos/20.October/

Duitsland (Bochum) heeft een heel andere auto en de auto van Twente is (in mijn ogen althans) heel anders dan die van Delft.
Bochum:


Nog een Duitser:


Deze duitser is een legende binnen de WSC. Hij doet al vreselijk lang mee en hij wordt altijd "the suitcase man" genoemd. Vrijwel alle onderdelen van deze auto passen in twee koffers die hij in het vliegtuig mee neemt. In Darwin zet hij vervolgens de boel in elkaar en probeert daarmee de race uit te rijden. In 2005 is hem dat voor het eerst gelukt
Update: Ik zie net dat hij al sinds de eerste race er elke keer bij is Over helden gesproken.

De grootste Australische concurrent: Aurora. Een erg leuk team. Zie dat bij hun auto een wiel voor zit en twee achter. Delft heeft dat andersom


Dan nog een (denk ik) zuid australisch team:


Verder in mijn ogen de grootste amerikaanse concurrent: De universiteit van Michigan. Een wiel voor, twee achter en heel andere wielkappen.


Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).

Tot slot nog twee wagens waarvan ik sterk vermoed dat ze zich op ons hebben laten inspireren:
Een club die ik nog niet zo ken:


Een Frans team (Helios):


[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:11:12 ]
pi_54059848
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:09 schreef TR08 het volgende:
Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).
Dat vind ik dan weer zo typisch Amerikaans he. Gewoon gigantische hoeveelheden geld erin pompen om op die manier een gelijkwaardige tegenstander te kunnen zijn voor teams die met veel minder geld en meer efficiëntie hetzelfde doel bereiken. Vergelijk het met NASA en ESA...
pi_54067744
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
quote:
Haperende start voor zonnewagen Nuna4
Uitgegeven: 21 oktober 2007 07:54

DARWIN - Met een half uur vertraging is zonnewagen Nuna4 van het Nederlandse Nuon Solar team zondag om 8.35 (lokale tijd) begonnen aan de wedstrijd World Solar Challenge in Australië.

Vlak voor de start ontdekte het team een probleem in de motorsturing, heeft een woordvoerder laten weten.

Na een kleine reparatie kon het team van de TU Delft alsnog vertrekken. Volgens de woordvoerder van Nuon was het 'even spannend' maar bleef coureur Oliver van der Meer er 'erg koel onder'.

Inhalen

De vertraging van een half uur zorgt niet direct voor problemen, want de Nuna4 mag de tijd aan het einde van de dag inhalen. Het team van de TU Delft won de afgelopen drie edities van de race.

De andere Nederlandse deelnemer, het Solar Team Twente, vertrok met zijn Twente One wel op tijd.

Michigan

Bij het team van de Amerikaanse universiteit van Michigan ging het na de start mis. Nog geen kilometer buiten de stad Darwin werd hun zonnewagen aan de kant gezet en de hele bovenkant eraf gehaald, zag de woordvoerder van Nuon

bron: nu.nl
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54067766
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54067814
Nog een update over het team van Michigan
quote:
Michigan: Continuum Accident

In the first hour of racing today, Continuum has had an accident. Spencer Bailey was the driver of Continuum, and aside from a small scratch on his leg, he is perfectly fine. After the Stanford Solar Car Team passed our Team, they stopped abruptly, causing our lead driver to stop, and Continuum to hit our lead vehicle.

As for the car, the concentrator canopy is cracked in multiple places and will be replaced with our spare. The front of the car will need to be repaired and the front solar modules replaced. There was also delamination seen in some of the front bulkheads.

The car is currently back at the test track in Darwin and will be repaired over the next day. At that point we will evaluate the condition of the car and decide whether it is safe to complete the race across the Outback. I will update you again on the status of the car after I speak to the Team in Australia later in the night.

Sincerely,

Tom Carroll
Interim Project Manager
en daarna
quote:
Michigan: Continuum Repairs

Race officials have been working with us to ensure that all Team members are safe after the accident and there has been a lot of immediate support from both race officials and locals. Coming out of this impact, our lead vehicle actually shows more sign of damage than Continuum itself. The rear hatch has been forced in to the point where it is non-functional. Thanks to proper race caravaning, the crash was less severe than it could have been considering the vehicles were forced to break from 70 km/hr.

Fortunately, in crashing Continuum performed exactly as designed. The crush space protected the driver entirely and components failed as predicted, a tribute to the amazing designs. Meanwhile, Spencer Bailey, the driver of Continuum, has walked away with only a single scratch and a bruise from the seat belt. During the collision his head didn’t even hit the roll bar.

The Continuum Race Crew has moved to a garage at the Hidden Valley Raceway in Darwin and within a matter of hours has begun work on Continuum. Damaged modules have been removed, composites are being reinforced, components are being replaced with spares, and preparations for the new array are underway. There is a flurry of activity around the lower surface since it is the most complex and structural part of Continuum. Parts are being repaired, making them even stronger than before the accident without much added weight. The pace of work is quick and the final time for completion will be largely limited by the curing time for resins and epoxies rather than the energy of students working on Continuum. Ultimately, everything looks like it can be repaired.

Even after all of this we are all confident that at 8am tomorrow morning Continuum will be back on the road and operating the way it was designed. We started this race as a world class team and we plan to finish this race as a world class team.
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:12:32 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54068099
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:31 schreef Joachim het volgende:
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
[..]
Dat was MIT (Massachusetts), ik zie ze er dit jaar niet bij. Wel jammer, het was een leuke club. Veel leuker dan Michigan. Met MIT kon je nog vrij goed biertjes drinken maar met Michigan kon je uberhaupt moeilijk een gesprek beginnnen. Hun auto was al wel een aantal races vrijwel ongewijzigd maar ze hadden dit jaar wel een nieuwe wagen.
MIT had in 2005 een hele enge crash tijdens de kwalificatie. Hun wagen steeg in een bocht ineens op tot een meter of drie, draaide om en kwam ondersteboven weer terecht. Ik stond te kijken toen het gebeurde en iedereen schrok zich echt rot. De chauffeur kwam er ongedeerd maar lijk en lijkbleek uit. Ze hebben toen de wagen "opgelapt" en op lage snelheid de race uitgereden. Volgens mij haalden ze gemiddeld 60km/u ofzo terwijl anders een ruimte 90 wel haalbaar geweest was.
quote:
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
Toch is het niet gezegd dat de wagen nu wel bedrijfszeker is...
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:34 schreef Joachim het volgende:
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?
Ik heb zelf geen webspace, deze foto's zijn links naar de originele sites. Daarbij krijg ik mogelijk wat copyright gezeik als ik zelf ga editten en herplaatsen. Sorry dus Ik heb er klikbare thumbnails van gemaakt, zo beter?
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:40 schreef Joachim het volgende:
Nog een update over het team van Michigan
[..]
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
Ja jammer. Ook al vind ik dit team niet het leukst en sportiefst van allemaal, dit gun je niemand.

Nog een quote van Nu.nl
quote:
Budget

Het team van de Amerikaanse Universiteit van Michigan heeft dit jaar zelfs extra budget voor de bouw van zijn zonnewagen met als doel het Nederlandse team TU-studenten van zijn troon te stoten.
Als dat extra budget van hun significant is tov wat ze al hadden dan kost hun wagen nu drie-vier miljoen oid.

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:10:23 ]
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:20:20 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54068188
Nog een nieuwsitem op Nu.nl dat me wel zorgen baart trouwens:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1281382&c=80&rss

Verder nog een rapport van het WSC blog: Een support vehicle van een Taiwanees team heeft een ongeluk gehad:
quote:
The Clerk of the Course has advised us that a support vehicle from the Southern Taiwan University has been involved in a road accident.

Two persons were on board and both are uninjured.

One occupant of the vehicle received a slight bump to the head and is being assisted by a local nurse.

Police are on the scene as well as a tow truck.

Two other vehicles from the team are also on the scene and it has been reported that they will travel south to their solar vehicle who are currently in Dunmarra where they are required to stay the night at the control stop because they reached it at the close of control.
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:32:57 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54069038
Zojuist toegevoegd op de belgische site: Belgie ligt voorop!

Voorsprong op Delft is ongeveer 10 minuten, voorsprong op Aurora is 15 minuten. Delft ligt dus wel wat achter, maar heeft waarschijnlijk ook tijdens de eerste dag veel tijd verloren met het inhalen van de langzamere teams.

Het wordt dus retespannend, al denk ik wel dat Delft (mits de wagen heel blijft) weer de beste papieren heeft op het moment
De race is echter wel veel spannender dan hij voorgande keren was.
pi_54085230
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
quote:
Tennant Creek Control Stop

Ashiya University Solar Car Project, out at 10:31:00
Umicore, out at 10:38:00
Nuon Solar Team, out at 11:25:00
Aurora Challenge, out at 11:44:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences, out at 11:55:00
Southern Taiwan University, out at 13:20:00
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54085512
dit is wel tof om te volgen
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 22 oktober 2007 @ 20:32:58 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54096057
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:37 schreef Joachim het volgende:
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
[..]

Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
Het team dat "eerste" ligt is een team met een auto die nog voldoet aan de oude regels. Elke race mogen auto's die nog volledig volgens de oude race regels waren ook mee rijden, mits ze de vorige race ook al met die auto reden. Ze rijden dan alleen wel mee voor spek en bonen. Dit is een team dat de vorige race een goede subtopper was en nu rijden ze dankzij hun grote zonnepaneel voorop. Zij zullen echter niet gelden als "de" winnaar van de race.

Van de teams die wel volgens de nieuwe regels rijden ligt Delft nu voorop
Dit is wat ik gesubmit heb op de frontpage:
quote:
Nederland op kop in World Solar Challenge!
Na wederom een spannende dag ligt het Delftse Nuon Solar Team op kop! Belgie lag aan het begin van de dag voorop, maar kreeg last van problemen met de stuurinrichting. Ook de race van het Delftse team was niet zonder problemen. Een lekkende demper en een lekke band door de vele zijwind zorgden ervoor dat de Nuna drie keer ongepland moest stoppen.
Twente ligt op de zesde plaats, hun lenzen systeem functioneert nog niet optimaal waardoor ze vaak minder energie binnen krijgen dan gehoopt. Hierdoor moeten ze wat snelheid inleveren. Twente heeft echter goede hoop het systeem alsnog werkend te krijgen waardoor ze weer tijd gaan inhalen.

Alle topteams staan nu vlak voor Alice Springs, Delft op 12km, belgie staat op 68km samen met het Australische Aurora.

Morgen komen de teams aan in Alice Springs, waar een rustdag ingelast is. Van daaruit gaan alle teams op volgorde van binnenkomst de volgende dag weer weg. In Adelaide worden de tijden voor de eerste helft (tot Alice Springs) en de tweede helft (Alice Springs tot Adelaide) bij elkaar opgeteld om te bepalen wie de winnaar is.

De komende dagen is slechter weer voorspeld waardoor het kiezen van de juiste strategie veel meer invloed heeft op de eindtijd dan anders. Morgen en de rest van de race zal er weer veel in het veld veranderen.

Bezoek de teams op:
Belgie: www.solarteam.be
Twente: www.solarteam.nl
Delft: www.nuonsolarteam.nl

Als je uitzendingen van TV terug wilt zien kan dat via http://www.rtlautowereld.nl en http://www.solarteam.nl/Solar%20Report/
Als je op TV niets hebt kunnen zien zijn deze afleveringen via internet best de moeite waard, ook de films van het twentse team zijn leuk om te zien. De schade aan de auto van Michigan is ook nog even te zien, erg indrukwekkend en heel heel zuur voor die deelnemers.

Nog wat mooie pics van deze dag:
Twente

Belgie

Aurora

En van Delft heb ik voor deze dag nog geen pics kunnen vinden helaas!
  maandag 22 oktober 2007 @ 20:59:21 #21
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54096375
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:13 schreef TR08 het volgende:

Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.
Belgie een ontzettend sterk zonnepaneel? Is die zoveel anders dan die van Delft dan? Want het lijkt me dat alle teams het beste van het beste aan materiaal hebben en dat daar dus niet al teveel verschil in zal/kan zitten.
Drugs are good mkay?
  maandag 22 oktober 2007 @ 21:21:28 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54096633
Lang niet alle teams hebben het beste van het beste. Ik zou zelfs durven stellen dat niet een team echt het allerbeste heeft dat er te koop is op zonnecel gebied. Alleen Michigan zou gezien hun budget wel die cellen kunnen hebben.

Wat Belgie heeft zijn de beste "space rejects" die te koop waren via hun sponsor umicore. Andere teams hebben doordat zij door umicore (een cellenfabrikant) gesponsord werden geen space rejects kunnen krijgen maar goedgekeurde ruimtevaartcellen moeten halen. Dat betekent dat je cellen krijgt die weliswaar ruimtevaart goedgekeurd zijn, maar die minder rendement hebben voor hetzelfde geld.
Goedgekeurd voor ruimtevaart betekent dat je cellen koopt waarvan de fabrikant erop vertrouwt dat ze bij lanceren en in de ruimte niet zullen breken (dus niet perse dat het rendement het hoogst is). Voor aardse toepassing zijn de mechanische eisen veel lager dus daar zijn de rejects nog goed te gebruiken.

Hoewel het verleidelijk is om anders te denken zijn de budgetten van de zonnewagen teams echt niet onbeperkt. Het enige deel waarop ze qua rendement eigenlijk niet voor elkaar onder doen is het rendement van de elektromotor en controller. De rendementen van die componenten liggen zo rond de 98-99% voor een set die je al voor een paar duizend euro koopt. Ook de omvormers die tussen paneel en accu zitten (kosten: paar honderd euro/stuk) hebben een rendement van meestal 98-99%.

Ik denk zelf dat het rendement van het Belgische paneel en het Delftse paneel erg weinig uit elkaar liggen. Als Belgie de aerodynamica en strategie goed voor elkaar heeft (de vorm ziet er vrij ok uit in mijn ogen) zijn ze dus een geduchte concurrent. In voorgaande races bliezen we eigenlijk gewoon iedereen voorbij en dan was het heel lang heel hard heel ver vooruit rijden en in Adelaide wachten op de rest. Dat zal nu waarschijnlijk flink anders zijn. Tot nu toe is het in elk geval wel duidelijk anders.

In voorgaande jaren had Delft een heel sterk zonnepaneel tov de concurrentie. Niet omdat we de beste cellen hadden die te koop waren (die hadden we namelijk niet) maar omdat we een combinatie hadden van hele goede cellen met een slim ontwerp van de auto waardoor heel veel cellen op de auto pasten. Veel andere teams dachten dat het slimmer was om hier en daar minder cellen te hebben en een wat meer gekromde bovenkant te hebben voor betere aerodynamica. Wij wisten beide beter samen te combineren.
Dit jaar zijn de regels anders en mag iedereen maximaal 6m2 aan zonnecellen hebben. Dit betekent dus dat een concurrentie voordeel door een groot paneel weg valt, tenzij je lenzen durft te gebruiken.

De beste cellen die nu in het veld rond rijden zullen een rendement hebben van richting de 28-29%. De subtoppers zullen cellen hebben met rendementen tussen 26-28%, miscshien hier en daar nog 25%. Ik denk zelf dat Nuna 4 en Belgie een min of meer gelijk rendement zullen hebben.
pi_54098853
Ik heb het topic nu wel ondekt

Ik ga maar is Word Solar Challenge kijken op internet van RTL, ik weet niet of beetje kwaliteit heeft?
............................
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:06:26 #24
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54099301
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:21 schreef TR08 het volgende:
*tof verhaal*
Dankje voor het uitgebreide verhaal.

Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?

En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?

Die duitser met dat maffe kofferkarretje heeft trouwens wel een enorm leuk karretje gebouwd. Hulde. Snel zal het niet zijn, maar wint wat mij betreft prijs van originaliteit

[ Bericht 22% gewijzigd door Party_P op 22-10-2007 23:14:27 ]
Drugs are good mkay?
pi_54099435
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:06 schreef Party_P het volgende:

[..]

Dankje voor het uitgebreide verhaal.

Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?

En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?
Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:
quote:
Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
Stuk lager dus!
Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd..
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:15:18 #26
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54099589
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:10 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:
[..]

Stuk lager dus!
Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd..
Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.
Die superpanelen wil ik wel op mijn dak
Drugs are good mkay?
pi_54099660
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:15 schreef Party_P het volgende:

[..]

Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd.
Die superpanelen wil ik wel op mijn dak
Dúúr!
Hier had ik het trouwens vandaan
pi_54101244
Hoe ver kun je eigenlijk ongeveer op een accuset komen? En hoe snel is die van de Nuna opgeladen? Want zowel België als Delft waren leeg op het einde van vandaag, terwijl Twente claimt vol te zijn. Dat zou morgen voor de verschillende teams een groot verschil kunnen gaan maken.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 07:45:40 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54103615
Huis tuin en keuken panelen gaan vanaf een % of vijf (dan heb je flexibele cellen die zelfs ook in kleding (rugzakken met koeling) toegepast worden. Wat op je dak ligt is meestal 12-15%. Vanaf 26% is tegenwoordig wel geschikt voor ruimtevaart en het aller aller allerduurste dat je kopen kunt is nu 34% (heb ik me laten vertellen, ik heb nooit die cellen zelf gezien).

Als je nu een 25% paneel op je dank wilt van ongeveer 10 vierkante meter moet je rekenen dat je dat anderhalve ton kost als je space rejects wilt hebben.

In de accuset zit ongeveer 5kWh aan energie. Nuna 2 kon daar ongeveer 400km ver mee komen als je 80km/u continue rijdt. Een gewone auto zou bij die snelheid ongeveer 40 km ver komen. Die 40 km is gebaseerd op de Daihatsu Cuore die omgebouwd is naar electrisch door een van de oprichters van het eerste zonnewagen team uit Delft (http://www.innosysengineering.com).

Accu's laden doe je meestal in ongeveer 2 uur minimaal bij lithium. Sneller is vaak slecht voor de levensduur. De accu van Delft is bij mijn weten niet erg leeg (check hun blog).
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:31:47 #30
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54104682
Een update van het WSC blog:
quote:
Update: Venezuela
We've just been advised that the team departed Darwin at 7:30 this morning with their vehicle on the back of a truck. We understand that they intend to drive to Adelaide to roll their vehicle across the finish line.

The battery pack that makes their solar vehicle actually drive is stuck in transit in Memphis. The New Zealand team loaned batteries to the team, but they were too heavy to install in their vehicle.

That's the spirit of the Challenge!
Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.
pi_54106536
worldsolarterugvindpost
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54106537
Ik vind de berichtgeving van de real time up to date info belabberd.

[ Bericht 84% gewijzigd door dekilo op 23-10-2007 12:03:50 ]
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54106721
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 09:31 schreef TR08 het volgende:
Een update van het WSC blog:
[..]

Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed.
Ben je mooi klaar mee als team. Maar was het twee jaar geleden niet het Twentse team dat een tijdje niet over hun auto kon beschikken vanwege een of andere routinecontrole bij de douane?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:47:42 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54108941
Bij de vorige race had twente inderdaad hetzelfde probleem. Maar zoals ik in mijn post al zei: Wij hadden dat probleem ook wel eens, alleen wij losten dat op door direct een persoon richting douane te sturen en de boel te regelen. Als je gewoon wacht tot die ambtenaren de boel in orde maken krijg je wat Venezuela nu heeft. Wij waren incl reistijd in een dag klaar.
pi_54109130
Ik lees net op NU.nl dat Twente van plaats 6 naar 5 is geklommen. Dan zullen ze de Taiwanezen wel ingehaald hebben.
pi_54109259
Tussenstand:

Alice Springs
o Nuon Solar Team at 2007-10-23 08:23:00
o Umicore at 2007-10-23 09:45:00
o Aurora Challenge at 2007-10-23 10:07:00
o FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-23 14:17:00
o Solar Team Twente at 2007-10-23 15:21:00
o Southern Taiwan University at 2007-10-23 15:49:00
o Leeming Senior High School at 2007-10-23 16:44:00

Tennant Creek
o University of Calgary Solar Team at 2007-10-22 15:47:00
o Helios at 2007-10-23 11:07:00
o University of Waterloo at 2007-10-23 11:57:00
o University of Michigan at 2007-10-23 13:04:00
o Team SolarFox at 2007-10-23 13:49:00
o Team Sinag at 2007-10-23 14:48:00
o U-Chile Conecta at 2007-10-23 15:09:00
o Sunstang Solar Car Project at 2007-10-23 15:18:00
o Gwawr at 2007-10-23 15:25:00
o Queen's University Solar Vehicle Team at 2007-10-23 15:29:00

Darwin
o Heliox Solar Team at 2007-10-21 08:32:00
o USB Solar at 2007-10-21 08:37:00

Dunmarra
o Sunspeed at 2007-10-22 15:25:00

Twente moet Bochum nog wel kunnen pakken, maar om die Aussies nog in te halen zie ik niet meer zitten. Het zou wel leuk zijn, Delft, de Belgen en de Tukkers 1,2 en 3.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:40:38 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54114145
Als Twente heel blijft geef ik ze wel goede kansen om Bochum te pakken. Zowiezo was Bochum in 2003 en 2005 eigenlijk best een leuk team, dat altijd goed lette op de kern van de zaak (bier drinken)
Dus als Bochum hoog eindigt vind ik het eigenlijk wel prima.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:29:10 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54115083
Bochum blijft ook nog bij een andere kern van de zaak zie ik net Noedels in tomatensaus eten.


Wij hadden altijd wel goed eten maar die Duitsers vraten alleen pasta met tomatensaus tijdens de race. De observers waren vaak blij als ze bij ons mee kwamen na dat team want dan kregen ze tenminste goed te eten
pi_54133412
Welke resultaat hebben ze vandaag geboekt?
Of was er een rust dag?
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_54133597
Weet ik niet precies, maar ik las ergens (kan het niet terug vinden) dat de Nuna nog steeds op kop ligt en dat het prima gaat. Verder lijkt op de wsc site de top vier hetzelfde gebleven, Twente is dus w.s. Bochum niet voorbij, maar over Twente en lager is daar nog niets te vinden. Dat kan dus nog alle kanten op, want Taiwan lag maar net achter Twente.

Die plek waar ik dat las was NieuwNieuws

[ Bericht 18% gewijzigd door en_door_slecht op 24-10-2007 13:40:46 ]
pi_54135116
Naar wat ik vanochtend had gezien lag Twente maar 10 minuten achter op Bochum, maar op de afstand met de #6 heb ik eigenlijk niet gelet.

Maargoed, inmiddels zijn ze daar alweer lang en breed klaar met deze race dag. Dus benieuwd wat nu de tussenstand is
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54136575
VAn Twente is een update
  woensdag 24 oktober 2007 @ 17:42:16 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54138995
Twente heeft vandaag pech gehad: Hun wielophanging raakte los. Gelukkig geen ongelukken gemaakt en niemand gewond dus dat is goed. De schade valt ook mee en vanavond hopen ze alles gerepareerd te hebben.

Hieronder is wat ik op de FP gesubmit heb:

Nuna blijft voorop in Australie
Op de eerste dag na vertrek uit Alice Springs is het Delftse Nuon Solar Team nog steeds voorop. Delft heeft nu ongeveer 2240 km afgelegd, het Belgische Umicore ligt met 2142 km ongeveer 100km achter. Het Australische Aurora ligt met 2086km op de teller nu derde.
Het Duitse Bochum licht nu vierde en Twente ligt vijfde.

Twente leek een goede dag te gaan rijden, maar tegen het einde van de dag raakte de wielophanging los en moest de auto aan de kant gezet. Omdat dit aan het eind van de dag gebeurde heeft dit geen gevolgen gehad voor hun klassering. Vanavond worden reparaties gedaan en als alles goed gaat zijn ze morgen weer fit op weg.

De Delftse en Belgische wagen konden door straffe zijwind iets harder rijden omdat hun auto's dan werken als zeilen. De zijwind geeft echter wel flinke slijtage van de banden, die speciaal voor lage weerstand ontworpen daarmee weinig slijtvast.

Belgie heeft een heel klein beetje tijd goed weten te maken op Delft, maar Delft is nog steeds flink aan de leiding. Het Nuon Solar Team hoopt morgen tegen het eind van de dag de finish in Adelaide te bereiken. Delft zou hiermee mogelijk de gemiddelde snelheid van onze nederlandse "oer" auto Nuna 1 in 2001 ondanks de nieuwe regels kunnen evenaren.

Plaatjes:
Belgie aan het eind van de dag

Twente in Reparatie

Nuna 4 krijgt een nieuwe band:


Wil je weten welke plaats waar is? Download de officiele routenotes van de organisatie!


Verder kun je de teams volgen op:
Delft: http://www.nuonsolarteam.com
Belgie: http://www.solarteam.be
Twente: http://www.solarteam.nl

Uitzendingen van TV zijn terug te zien op http://www.rtlautowereld.nl en ook op het blog van twente: http://www.solarteam.nl
pi_54140457
En ook Twente wordt gevolgd door een camerateam, van BNN. Niet zo professioneel als bij de Nuna4, maar de presentatrice is een stuk beter te vreten dan die RTL dude.
pi_54140716
Ik vind het het echt heel cool dat Nederland (en ook een beetje België) het zo goed doet in de WSC. Drie vijfde van de top vijf spreekt Nederlands! Als dat geen goede PR is...

En nu begint het er dus op te lijken dat de Delftenaren hun truukje nog een keer gaan flikken... wow. Ik had de Twentenaren een beter resultaat gegund (ze kunnen nog wat opschuiven) maar ja, hadden ze maar harder moeten rijden *kuch* ik bedoel: dat is het risico van een radicaal ontwerp (de Fresnell-lenzen)

Ik hou e.e.a. een beetje bij op mijn website: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/nieuws.htm
pi_54140940
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan.

Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is.
pi_54140956
Leuk dat ze weer 1e staan.
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:37:42 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54141432
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:16 schreef en_door_slecht het volgende:
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan.

Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is.
Heel blijven is een van de belangrijkste kwaliteiten in de race. Met name ook het heel blijven van de chauffeur (dat wordt nog wel eens minder belangrijk gevonden dan het is).

mbt je opmerking over de belgen: Ik vind niet dat ze het Delftse ontwerp gejat hebben. Zo ongeveer elke wagen is wel een samenraapsel van 5 vleugels die aan elkaar geplakt zijn. 3 voor de wielkappen, 1 voor het paneel en 1 voor de cockpitruit. Maar daar houdt de vergelijking ook wel ongeveer op. Bijna elk team heeft drie wielen en dan heb je de keus tussen 2 voor of 2 achter. Delft heeft altijd 2 wielen voor gehad, maar anderen hadden dat ook al.
De ontwerpruimte voor een topwagen is eigenlijk vrij beperkt. Als je dan ziet wat de speelruimte is hebben de Belgen toch wel een andere wagen gemaakt dan de Nederlanders.

Als je de auto's van beide vergelijkt zie je nog best veel verschillen:



Belgie gaat voor een duidelijk dunnere vleugel dan Nederland. Ook hun wielkappen zijn dunner. Dit heeft een kleiner frontaal oppervlak tot gevolg. Verder heeft Delft een veel vloeiender overgang tussen cockpit en body dan Belgie. Belgie heeft hierdoor weer minder frontaal oppervlak en meer plek op de vleugel voor cellen, waardoor de totale vleugel iets kleiner kan. Verder kun je zien dat Belgie de neus wat ronder heeft vormgegeven terwijl Delft een vrij rechthoekige neus heeft van boven gezien. Tot slot heeft Delft de zijkant heel anders afgerond dan de Belgen dat gedaan hebben.

Als je dan bij elkaar kijkt naar wat ze hadden kunnen varieren tov "ons" ontwerp dan is dat in mijn ogen zo ongeveer alles. In elk geval alles dat binnen het concept van de aan elkaar geplakte vleugelprofielen op drie wielen mogelijk is. Ze hadden hoogstens 1 wiel voor kunnen zetten zoals Australie, maar zij weten uit zeer betrouwbare bron (zijnde Delft) dat dat waarschijnlijk niet het beste is. Een van onze leden in 2003 zat namelijk ook bij Groep T en die studentenclub heeft na onze race het huidige Belgische team getart
pi_54142147
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
pi_54142288
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
pi_54142450
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. Om toch voldoende energie in die wagen te krijgen, zijn er langwerpige lezen gebruikt, zodat er licht van een groter oppervlakte op die cellen valt. Maar om dat goed te doen, moet je die cellen onder de lenzen laten bewegen, omdat je steeds in een andere hoek t.o.v. de zon rijdt en je natuurlijk wel het brandpunt alleen op de cel hebben. Dat vergt een behoorlijk complex systeem. En dat geeft nu dus ook wat nadelen. Maar ik vind het heel leuk dat ze met dit idee gekomen zijn. Ik denk dat over twee jaar meerdere teams met gelijksoortige fratsen aankomen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:51:59 #52
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54143332
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:14 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen.
En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten?
Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.

De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:52:42 #53
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54143362
[quote]Op woensdag 24 oktober 2007 20:20 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. -knip-
[/quote
Tot nog toe mocht je auto 5m lang zijn en 1m80 breed. Daar mocht je zoveel cellen op prakken als je wilde
pi_54145739
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:51 schreef TR08 het volgende:

[..]

Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt.
Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur.
Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit.

De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij).
Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen.
Hm, als ik zo in die solUTra keek van vorig jaar, leek dat allemaal niet heel geweldig. Maar ik heb daar ook niet echt op gelet. Voor dit jaar heeft het Twente team veel meer gedaan voor de veiligheid van de bestuurder, met name als het gaat om de elektronica. Maar ik meen dat daar de regels dit jaar ook voor waren aangescherpt.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 08:18:34 #55
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54152786
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.

Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
pi_54153484
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 08:18 schreef TR08 het volgende:
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij.

Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is.
Maar met alle respect voor het solUTra team, dat was toch wel wat minder professioneel dan dat van de Twente One. En zelfs hier kun je je afvragen of Delft met dezelfde wagen dezelfde problemen had gehad. Voor Twente zal de race over twee jaar m.n. (nog) professioneler moeten, zodat die knullige dingen niet weer kapot gaan aan die auto of dat er bestuurders wegrijden met de handrem er nog op.

Ik hoop trouwens dat over twee jaar de regels nog verder worden aangescherpt. En tweede stoeltje b.v. Dat vind ik toch het leukste aan deze editie, die echt nieuwe wagens.
pi_54153596
Port Augusta
Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00
Umicore at 2007-10-25 14:47:00
Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00
Ashiya University Solar Car Project at 2007-10-25 16:58:00

Glendambo
FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00
University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences at 2007-10-25 14:32:00
Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00
Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00
Aviva Southern Aurora at 2007-10-25 16:15:00

Hmz, als ik het bovenstaande tabel zie is twente terug gevallen tot de 9e plek? Reparaties zullen allemaal wel langer geduurt hebben blijkbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Joachim op 25-10-2007 09:35:23 ]
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54153759
Nee, dit is de stand nu:
(Die twee anderen zijn een ander klasse)
Port Augusta

* Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00
* Umicore at 2007-10-25 14:47:00
* Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00

Glendambo

* FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00
* University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00
* Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00
* Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00

Michigan gaat heel erg hard, daar heeft de Nuna de volgende keer toch een groot probleem mee denk ik. Maar dat is natuurlijk nogal controversieel, want Michigan lag uit de race, maar de wedstrijdleiding heeft ze opnieuw toegelaten, in de veronderstelling dat ze toch niets meer zouden presteren.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:05:50 #59
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54154118
Zo te zien hebben ze gewonnen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_54154841
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:55:11 #61
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54154901
Yep Delft heeft weer gewonnen

Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typ Hopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.

Ow fuck het item staat er al

Nuon Solar Team wint in Australië
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:59:17 #62
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_54154972
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:55 schreef TR08 het volgende:
Yep Delft heeft weer gewonnen

Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typ Hopelijk komt er zo meteen een team statement op internet oid.
Ze zijn er mee bezig geloof ik...
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:00:33 #63
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54154994
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:51 schreef dekilo het volgende:
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft.
4 x op rij, dat is echt knap.
Het is knap en ongeevenaard. Zowiezo had nog niemand 3x op rij gewonnen (Honda won dacht ik wel ooit 3x maar niet op rij) maar er is ook nog nooit een team geweest dat uberhaupt 4x won
pi_54156323
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
pi_54159878
Ik vraag me toch af hoeveelste Twente nou wordt... Hoop dat ze 't volgend jaar beter doen
pi_54160173
Twente ligt nog steeds vijfde, lees ik net op hun blog. Vanmorgen hadden ze eerst weer pech, had met het wielophangingsprobleem van gisteren te maken. Daardoor direct al 50 minuten vertraging. Maar de rest van de dag ging erg goed met een gemiddelde van 90 km/u en een top van 117. Die 117 ligt erg dicht bij de opgegeven maximum snelheid van 120 km/u die voor die wagen staat.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:16:46 #67
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54164195
Die auto van Twente kan nog wel iets harder dan 120km/u denk ik. Waarschijnlijk heeft de motor zo rond de 6-7kW piekvermogen en als ze dan even voor lief nemen dat de batterij tijdelijk wat leeggetrokken wordt zullen ze best de 150 kunnen halen. 160km/u lukt misschien ook nog wel. Ik denk alleen niet dat het veilig is om het te proberen
pi_54172991
Even een bijna-CCCP van de FP, om het hier in leven te houden:

Zonder Delft iets te misgunnen -het is echt heel erg knap wat ze gedaan hebben-, vind ik het toch jammer dat Twente niet verder komt (morgen zal Mitchigan ze denk ik nog inhalen) dat de 5e of 6e plaats. Ze hebben in mijn ogen toch het meest baanbrekende ontwerp. Ook Bochum had ik graag nog wat verder naar boven gezien. Die auto zou het makkelijkst een tweede persoon mee kunnen nemen, een dikke plus w.m.b.
In Delft is voor een compleet andere strategie gekozen. Twente en Bochum zijn om te winnen vrij kansloos. Even wat voorbeelden. Twente kiest voor een lenzen systeem, waardoor het effectieve paneeloppervlak van 6 naar 7,5 wordt gebracht. Leuk. Maar: ze hebben er wel uren racen mee verkloot, want het was de eerste keer dat er echt mee werd gereden. Conclusie: weg winst. Ook het kantelen van het paneel heeft meer tijd gekost dan het heeft opgeleverd. Want oke, je pakt een paar procent meer zonnestralen, maar het gevolg is dat je minder aerodynamisch bent en belangrijker nog: Delft kon voor een zeer degelijke voorwielophanging gaan, die al drie keer eerder op een gelijke manier is gebruikt. Twente moest vanwege dat kantelen voor een totaal andere voorwielophanging kiezen, die -zoals vandaag en gisteren lieten zien- veel minder betrouwbaar bleek. De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.

Overigens had Delft niet gewonnen als Mitchigan zich niet kapot had gereden. Die wagen is echt heel erg snel. Maarja, die lui zijn vergeten dat je soms een noodstop moet kunnen maken, in feite dus ook een ontwerp keuze/fout.
pi_54173208
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[knip]
Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
[knip]
Of Twente wil wat nieuws proberen En dit keer is 't niet zo goed gegaan.. Maar ze hebben er van geleerd, lijkt me.. Dus misschien dat ze volgend jaar weer zoiets doen, maar dan met wat aanpassingen.. En misschien gaat er dan weer wat "fout" waardoor ze wéér aanpassingen kunnen maken.. Eigenlijk gewoon trial and error en op die manier zul je uiteindelijk vooruit komen Je kunt natuurlijk altijd hetzelfde ontwerp houden, maar pas als je dingen verandert zul je zien of het nog sneller, of nog beter kan
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 08:00:37 #70
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54175553
Twente wilde inderdaad wat nieuws proberen. Maar ze zijn niet de eerste met een aerodynamisch ontwerp dat lijkt op wat zij hebben. Veel vroege wagens hadden ook hun ontwerp, volgens mij zijn ze zelfs niet de eerste met kantelen (weet ik niet heel zeker).

Michigan was zonder het ongeluk zonder meer de snelste geweest, maar zijn hebben ook als enige een ontheffing gehad van de regels mbt het zonnepaneel ontwerp. Heel eerlijk was hun deelname dus niet.

Delft heeft gewoon een nieuwe wielophanging ontworpen. Het is wel weer dubbele wishbones, maar wel op maat gemaakt voor de nieuwe wagen. Dat bij Twente en Belgie dingen afbraken heeft imo meer te maken met het kiezen voor lijm ipv bouten dan met het nieuwe concept. Een lijmverbinding is heel moeilijk te controleren en dus in mijn ogen niet te vertrouwen.
pi_54177585
Hoe zit het eigenlijk met het bezwaar dat Delft had aangetekend tegen Michigan? Is daar nog iets uitgekomen?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54177775
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:25:48 #73
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54179791
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 10:53 schreef Bakakame het volgende:
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad?
Zie dit artikel op het blog van Delft:
http://blog.nuonsolarteam(...)-against-participant

Michigan had hiermee een vrij duidelijk concurrentie voordeel tov de andere teams. In mijn ogen hadden ze buiten mededinging mee moeten doen, of een deel van het paneel af moeten plakken ter compensatie.

Er zijn trouwens in elke race al regels geweest voor auto's met 2 personen. Die mochten groter zijn, een grotere batterij hebben en een groter zonnepaneel. De tweede stoel moest dan wel bezet zijn door een mens die minimaal 80 kg weegt (of verzwaard is tot 80kg).

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 26-10-2007 20:23:03 ]
pi_54185698
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:16 schreef en_door_slecht het volgende:
De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid.
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Er zijn nog wel meer factoren aan te wijzen. Vergeet niet dat het team van Delft al wat langer ervaring heeft met meedoen (en winnen). Het team wordt bijgestaan door mensen die al twe keer gewonnen hebben, dat is een schat aan ervaring waar je op kunt bouwen. Hun keuze voor een conventioneel, en dus 'veilig', ontwerp is behoorlijk risicomijdend. Dit is een herhaling van hun vorige truukjes (dit klinkt laatdunkend maar is het zeker niet, het blijft een knappe prestatie).

Twente koos voor een radicaal ontwerp. Over het algemeen kunnen er dan een paar dingen gebeuren: het werkt zo goed dat je alle concurrentie verslaat, het werkt wel oké maar de kinderziektes moeten er uit, of het werkt voor geen meter. Twente is nu tegen de kinderziektes aangelopen, ik hoop dat ze die er over twee jaar uit hebben.
pi_54190094
- edit: laat maar -

[ Bericht 94% gewijzigd door LinkseFrieseVegetarier op 27-10-2007 12:09:57 ]
pi_60836764
Gisteren stond ik ook in oog met de Nuna 4! De zonnewagen was in mijn woonplaats voor één of andere promotie-actie van hun hoofdsponsor (Nuon). Het ding is groot!



Erg, ERG cool om hem zo onverwacht van dichtbij te zien. Meer foto's op mijn website.

Ik begin me steeds meer te verheugen op de race van 2009!
pi_60838611
Wanneer is de race van 2009?
pi_60845701
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 22:41 schreef Bakakame het volgende:
Wanneer is de race van 2009?
Volgens de website van de WSC wordt de race gehouden van 18 tot 25 oktober 2009.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:11:51 #79
260174 Nuna5
Nuon Solar Team
pi_70704470
Op dit moment is het team van Nuna5 weer in volle vaart bezig om zich voor te bereiden op de World Solar Challenge 2009. Check ook eens Nuna5 komt er aan! voor de voorbereidingen!
pi_70713494
En nu weg toch aan het spammen zijn:
The 21Revolution is there!
pi_71231666
En de 21Revolution heeft ook al weer een crash gehad. Zo te lezen wel aanzienlijke schade, maar de deelname aan de WSC zou niet in gevaar moeten komen.
  donderdag 23 juli 2009 @ 14:04:40 #82
260174 Nuna5
Nuon Solar Team
pi_71249778
We hebben het inderdaad gehoord van Twente, wij zijn in ieder geval blij dat er niemand gewond is geraakt.

Blijkbaar is de hele Benelux getroffen door solar-pech, bij de Belgen is een laptop gejat met aansturingssoftware voor de elektronica erop. Bij ons is vanwege serieuze technische problemen het zonnepaneel er weer vanaf en terug naar de fabrikant, zie ook http://nuonsolarteam.hyve(...)nepaneel_Nuna5/PA6u/
pi_74022675
Het is weer bijna zover, morgen start de World Solar Challenge 2009! Vandaag waren de kwalificatierondes. Nuon Solar team mag als tweede starten, het Belgische Umicore als negende en het Solar Team Twente als elfde.

Ik ga het net als twee jaar geleden weer nauwkeurig volgen op mijn website, ik hoop dat één van de Nederlandse teams wint!
pi_74031815
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Gewoon normale fresnel lenzen volgens mij
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_74040346
tvp
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:44:24 #86
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74041982
Ik TVP hem ook ff
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74043362
Mooie eerste dag voor het Twente team, ben benieuwd wat het morgen gaat opleveren
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  zondag 25 oktober 2009 @ 18:09:26 #88
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74049365
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen?
pi_74050257
Nog maar een tvp er bij.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_74052306
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:09 schreef TR08 het volgende:
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen?
Op hun website is nog altijd niets nieuws gepost. Er is ook niet zoveel te zeggen ben ik bang.... een harde windvlaag vanaf de zijkant heeft ze van de weg geblazen en in de ruwe berm is de auto onherstelbaar beschadigd. Wat een domper moet dat geweest zijn zeg. Ik had de Belgen hoog zitten, ik gaf ze echt een goede kans om te winnen. Hier kun je een filmpje zien waar je de beschadigde Umicore Inspire ziet ligen (helemaal onderaan de site, bij 18:30 voor de comments)

Nu moeten we maar hopen dat Twente en/of Delft goede resultaten kunnen boeken. Voor beide teams ziet het er goed uit.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:46:23 #91
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74118127
Twente is ook gecrasht, ik ben benieuwd of ze nog door gaan rijden. Inmiddels verschijnen er berichten over delaminatie hier en daar in het composiet.
Zie hier de foto's.
http://www.solarteam.nl/index.php?page=fotos&album=fotoalbum/2009_10_27_Racedag%203%20crash

Mijn eerste indruk is dat het niet veilig is om hier mee door te rijden maar wie weet valt het mee...

Erg jammer dat ze gecrasht zijn, het team deed het goed vond ik. De totale hoeveelheid crashes tot nog toe vind ik dit jaar wel erg hoog. Nuon Solar Team heeft een crash gehad, Belgie twee en Twente ook een crash. Naar mijn mening zou gekeken moeten worden of de huidige reglementen aanleiding geven voor ontwerpen met verminderde stabiliteit tov voorgaande jaren.
pi_74118279
Twente gaat echt niet meer racen hoor lijkt me...
pi_74123875
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.

Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:00:14 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74127401
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:45 schreef Jimmie het volgende:
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.

Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
Runflats verplichten lijkt mij niet zo nodig.
Ik heb 3 lekke banden meegemaakt als coureur van de Nuna 2 en in mijn ervaring is een zonnewagen nog best te controleren met platte band. Ik moet toegeven: Echte klappers heb ik niet gehad, wel met leeglopers gereden op snelheden tot circa 100km/u.

Bij lekke voorbanden moet je zien dat je gewoon rustig uit rolt en niet te lomp remt. Bij lekke achterbanden moet je zien dat je remt met het achterwiel (bij remmen met voorwiel wil de kont de voorkant voorbij) en dan is de auto nog vrij goed te sturen. Dit zijn helaas wel taktieken die eigenlijk met name (of misschien wel alleen) goed werken bij 2 wielen voor en 1 achter.

De Twentse wagen heeft tenminste een ontwerp wat qua zijwind gevoelig kan zijn als de wind onder het gekantelde paneel komt. Dit is een ontwerp aspect waar ik altijd erg kritisch op geweest ben. Vrijwel alle zonnewagens zijn rijdende vleugels en super licht. Als de wind daar onder komt stijg je snel op. De Delftse wagens zijn zo ontworpen dat het lift centrum achter het zwaartepunt ligt en er is geen extra gevaar van opstijgen door zijwind. Zodra je los komt (wat ook al minder snel gebeurt) duikt de neus terug naar de straat en blijf je dus laag.

Wat hier op de site van het Twentse team staat is voor mij altijd een reden geweest om niet voor het kantelende ontwerp te gaan:
quote:
Vanaf Alice Springs zou het team nog zeker 300 kilometer kunnen rijden voor het einde van de dag. Rond 13:40 uur plaatselijke tijd sloeg echter het noodlot toe. Mart merkte dat zijn rechter achterband snel leeg liep, waarna de zonneauto direct onbestuurbaar werd. De auto slingerde van links naar rechts over de weg. ‘Toen vervolgens de wind onder de vleugel kwam, sloeg de auto over de kop en belandde in twee delen op de andere weghelft. Ik heb geprobeerd de auto op de weg te houden maar er was geen houden aan,’ aldus een teleurgestelde Mart.
pi_74132156
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:48:08 #96
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74132411
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74132957
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:48 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.
Aah, maar dat scheelt opzich nog steeds behoorlijk qua zwaartepunt als je met een coureur van 50 kg die 30 kg allemaal op de bodem kan plaatsen.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 10:18:31 #98
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74140845
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net.

Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74141218
Wel lol trouwens... twente is toch aan het racen
quote:
SOLAR TEAM TWENTE NA CRASH: ALIVE AND KICKING!

- Na de crash op racedag 3 is het team de hele nacht druk geweest met reparaties.
- Vanochtend vertrok de 21Revolution met een rustige 40 km/h.
- Later op de dag is de snelheid opgevoerd tot circa 75 km/h.
- Op racedag 4 is ruim 500 kilometer afgelegd.
- De 21Revolution ziet er gehavend en is hier en daar met ducttape beplakt.

Persbericht met meer informatie volgt in de loop van de ochtend.
Wel leuk dat ze het toch nog kunnen afmaken...

en @bravebart zover ik weet had Delft op de eerste race dag problemen met de Maximum Power Point Tracker waardoor ze niet het maximale energie uit de zonnecellen haalden. Ook, weet niet meer zeker zou ook bij twente kunnen zijn, hadden ze problemen met het uitlezen van hoeveel energie nog in de accu's zaten.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 06:56:49 #100
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74175305
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Geen speciale race ervaring en ook niet bijzonder klein (1m77). Ik had ongeveer 5kg ballast mee om aan de 80kg te komen. Die ballast moest je naast je neer leggen (ergens anders in de auto past ook niet en voor het zwaartepunt was het gewoon de beste plek). De coureur lag en ligt altijd wel ver onderin de zonnewagen trouwens dus de ballast eindigt ook wel vrij laag.

Als je normaal kunt autorijden en niet snel in paniek raakt ben je in principe al snel goed genoeg om zonnewagen coureur te worden. De rest van de vaardigheden kun je maar op 1 manier op doen en dat is door te rijden in zo'n wagen. Wij hadden 1 coureur in 2003 die wel race ervaring had.
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 10:18 schreef Bravebart het volgende:
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net.

Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is?
Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker.
De problemen die ze dit jaar hebben zijn niet veel anders dan andere jaren en op zich ook niet anders dan de problemen die andere teams hebben. Als je leest welke problemen Twente bijvoorbeeld had voor hun crash dan zit er best wel e.e.a aan gelijkenis tussen.

[ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 29-10-2009 07:05:17 ]
  donderdag 29 oktober 2009 @ 09:27:28 #101
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74176918
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 06:56 schreef TR08 het volgende:
[..]

Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker.
De problemen die ze dit jaar hebben zijn niet veel anders dan andere jaren en op zich ook niet anders dan de problemen die andere teams hebben. Als je leest welke problemen Twente bijvoorbeeld had voor hun crash dan zit er best wel e.e.a aan gelijkenis tussen.
Dus eigenlijk heeft Delft de afgelopen keren vooral gewonnen door een goede tactiek en niet zozeer door hun uitzonderlijk goeie wagen? Zo had ik het nog niet bekeken...
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 29 oktober 2009 @ 09:53:51 #102
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74177574
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 09:27 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heeft Delft de afgelopen keren vooral gewonnen door een goede tactiek en niet zozeer door hun uitzonderlijk goeie wagen? Zo had ik het nog niet bekeken...
Je hebt natuurlijk wel beide nodig. De auto's van Belgie zijn bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk slechter geweest dan de Nuna's als je puur naar aerodynamica, gewicht en zonnepaneel kijkt. Michigan heeft ook altijd een erg goede basiswagen gehad maar met name steken laten vallen met strategie en betrouwbaarheid.

Met name bij Nuna 1,2,3 was ook de basis wagen sneller dan de concurrentie. Daarbij was het race team goed op de rit, de wagen zo ver getest dat deze erg betrouwbaar was en de race strategie waarschijnlijk de meest geavanceerde van alle deelnemers. Vanaf de race van 2007 zaten concurrenten (met name Belgie) ook op die gebieden erg dichtbij Delft. Als Belgie in 2007 minder pech had gehad (of een betrouwbaardere wagen had weten te maken als je het zo wilt zien) waren zij een zeer serieuze kanshebber voor de eerste plek geweest.

Waar Delft naast het bouwen van een snelle auto in uit blinkt is de combinatie van snelle auto, betrouwbare auto, goede strategie en een getraind team tijdens de race. Met de crash kort voor de race zijn betrouwbaarheid en daarmee goede strategie dit jaar moeilijker geworden. Japan had dat wel voor elkaar en is daarmee dit jaar sneller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')