Nou, ik twijfel nogal aan de beoordelingskracht van een 16 jarige hoor... als je daaruit iets wilt opmaken is het al aardig slecht gesteld met de "bewijzen".quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:35 schreef koningdavid het volgende:
Hoezo? Wie uit de historische overlevering kan het beter beoordelen dan hij? Of Justinus de Martelaar?
Dat zijn er maar 4 toch? de vier evangelien? Die het oudst zijn en eenduidig?quote:Dat vind ik wel degelijk. Daarvoor is het aantal schriften dat het oudst en redelijk eenduidig is, te groot.
Vraag jezelf af hoe oud Jezus is geworden (een generatie) en hoeveel keer dat getal in 35 en 65 jaar past. Dezelfde generatie is onwaarschijnlijk - het gepeupel in Judea werd zo oud niet. Niet eerst met Jezus leven, 35-65 jaar wachten om 70-95 jaar oud te worden en dan plots je evangelie op gaan schrijven....klinkt niet erg geloofwaardig. Het is zelfs onzin als je het doel van de evangelieën begrijpt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een vreselijk hypocriete quote is dit.
Generaties na zijn dood? Ga toch weg. De meeste Nieuw-Testamentische boeken zijn opgeschreven door dezelfde generatie als Jezus, de latere schriften waarschijnlijk door één generatie later.
Ik zie dat er weer eens gesmeten wordt met autoriteiten als kerkvaders, bijbelcitaten, gegoochel met jaartallen om het canon maar te verdedigen - in plaats van kritisch te kijken naar wat Jezus zei en deed door te begrijpen dat evangelieën geen biografieën maar theologieën zijn. Prima, maar het zegt meer over Christenen die zo over het NT denken als jij dan over Jezus.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:29 schreef koningdavid het volgende:
Het moest er toch eens van komen. Eigenlijk wilde ik dit topic geen 'discussietopic' laten worden, maar gewoon een topic waar iedereen zijn of haar mening over Jezus kon geven. Ik zag echter weer zoveel 'dwaalleer' dat ik me niet kon inhouden....
Ten eerste heb ik nooit het woord 'bewijzen' in de mond genomen, wat jij nu wel impliceert.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Nou, ik twijfel nogal aan de beoordelingskracht van een 16 jarige hoor... als je daaruit iets wilt opmaken is het al aardig slecht gesteld met de "bewijzen".
En alle andere boeken die deze vier evangeliën ondersteunen. Bovendien, vier boekwerken over een historisch persoon uit de eerste eeuw die binnen een tijdspanne van een paar decennia zijn geschreven, is historisch gezien vrij uniek. Waarom spreek je dan over 'maar'?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
Dat zijn er maar 4 toch? de vier evangelien? Die het oudst zijn en eenduidig?
Nogmaals, geen 'bewijzen'.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
Daarnaast valt er natuurlijk te twijfelen over de apostolische afkomst die jij als een van de "bewijzen " aangeeft.
Met 'apostolische afkomst' bedoel ik niet per se dat het geschreven is door de apostelen zelf, maar dat een 'apostolische autoriteit' heeft, m.a.w.: goedgekeurd door de apostelen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
Kijk alleen al naar het evangelie van Matteus, hiervan wordt tegenwoordig bijna door alle theologen aangenomen dat deze niet door Matteus is geschreven maar door een anoniem persoon, het is ook geen ooggetuigenverslag maar echt een anoniem werk.
Wie heeft het daarover en waarom?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
Men heeft het er zelf over dat Matteus misschien helemaal geen apostel te noemen is en pas na de dood van Jezus een volgeling is geworden.
Dat Mattheus dingen heeft overgenomen van Markus? Dat zou best kunnen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:34 schreef locutus51 het volgende:
De door jou genoemde overeenkomsten zijn zelfs zo sterk dat het erop lijkt dat er het een en ander is overgenomen van elkaar...
De meeste dateren zijn geboortedaum juist rond 140, en daarom is de 16 jaar aannemelijker... Dat hij een leerling was zou best kunnen, ze leefden in dezelfde streek en ik zie verder ook geen bewijs/reden waarom het niet zo zou zijn. Alleen kun je van iemand van 16 nog niet echt objectiviteit verwachten, terminste zo kijk ik ertegenaan.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:13 schreef koningdavid het volgende:
Ten eerste heb ik nooit het woord 'bewijzen' in de mond genomen, wat jij nu wel impliceert.
Bovendien was Ireneaus niet 16 toen hij schreeft dat 'de vier evangeliën' ver boven de anderen stonden.
Het is trouwens waarschijnlijker dat hij ouder was dan 16 toen Polycarpus stierf. De meesten dateren Ireneaus zijn geboortedatum volgens mij ergens rond 127 n.c.. Polycarpus werd vermoord in 155 n.c. Dan zou Ireneaus 28 jaar geweest zijn.
Het is in ieder geval vrij zeker dat Ireneaus een leerling was van Polycarpus die op zijn beurt weer een leerling was van Johannes de Apostel.
Van de historische bronnen die we hebben kan niemand anders de 'apostoliteit' beter beoordelen dan hij lijkt mij.
Of het moet Justinus de Martelaar zijn die begin tweede eeuw leefde, maar hij 'quote' ook alleen uit de vier canonieke evangeliën.
Kortom, de vier evangeliën hadden al vrij snel een aparte status.
En alle andere boeken die deze vier evangelien niet ondersteunen.quote:En alle andere boeken die deze vier evangeliën ondersteunen. Bovendien, vier boekwerken over een historisch persoon uit de eerste eeuw die binnen een tijdspanne van een paar decennia zijn geschreven, is historisch gezien vrij uniek. Waarom spreek je dan over 'maar'?
Waaruit moet deze "goedkeuring" blijken dan?quote:Met 'apostolische afkomst' bedoel ik niet per se dat het geschreven is door de apostelen zelf, maar dat een 'apostolische autoriteit' heeft, m.a.w.: goedgekeurd door de apostelen.
Historici die beweren dat Matteus pas na de dood van Jezus een apostel is geworden, bekeerd is na het christelijk geloof. Dit doet toch wel wat af vind ik van het apostel zijn.quote:Wie heeft het daarover en waarom?
Zou best kunnen...quote:Dat Mattheus dingen heeft overgenomen van Markus? Dat zou best kunnen.
Dit is lastig te bediscussiereen als je verschilt van mening over de 'datering' van evangeliën'. Jij zal Markus waarschijnlijk ergens dateren in de jaren '70 en Lukas in de jaren '80.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:47 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Vraag jezelf af hoe oud Jezus is geworden (een generatie) en hoeveel keer dat getal in 35 en 65 jaar past. Dezelfde generatie is onwaarschijnlijk - het gepeupel in Judea werd zo oud niet. Niet eerst met Jezus leven, 35-65 jaar wachten om 70-95 jaar oud te worden en dan plots je evangelie op gaan schrijven....klinkt niet erg geloofwaardig. Het is zelfs onzin als je het doel van de evangelieën begrijpt.
Ik goochel totaal niet met cijfers, naar mijn idee. Ik ga juist grotendeels mee in jullie datering in belang van de discussie terwijl ik het er niet mee eens ben.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:47 schreef Autodidact het volgende:
En we hebben het niet over "de meeste Nieuw-Testamentische boeken", we hebben het over de beschrijvingen van wat Jezus zei en deed - de vier evangelieën dus, die tussen 35 en 65 jaar na zijn dood zijn opgeschreven. Niet de mening van een Paulus die zijn kerkgangers vertelt dat het einde van de wereld nabij is. Dat bedoel ik met de eerlikheid...mag jij best hypocriet vinden, maar als je een beetje vruchtbare discussie wil hebben moet je niet gaan zitten goochelen met cijfers om je gelijk maar te krijgen.
Tja... ik gebruik de oudste bronnen die we voor handen hebben. Dat lijkt mij vrij logisch?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:47 schreef Autodidact het volgende:
Ik zie dat er weer eens gesmeten wordt met autoriteiten als kerkvaders, bijbelcitaten, gegoochel met jaartallen om het canon maar te verdedigen
Volgens de standaard van de antieke oudheid zijn het weldegelijk 'biografiën'.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:47 schreef Autodidact het volgende:
- in plaats van kritisch te kijken naar wat Jezus zei en deed door te begrijpen dat evangelieën geen biografieën maar theologieën zijn.
Volgens mij zeggen de oudste meest betrouwbare schriften die we hebben nog altijd het meest over Jezus. En die volg ik dan ook vrij letterlijk.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:47 schreef Autodidact het volgende:
Prima, maar het zegt meer over Christenen die zo over het NT denken als jij dan over Jezus.
Bron?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
[..]
De meeste dateren zijn geboortedaum juist rond 140, en daarom is de 16 jaar aannemelijker...
Zijn quote over de evangeliën komt uit 170 n.c.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
Dat hij een leerling was zou best kunnen, ze leefden in dezelfde streek en ik zie verder ook geen bewijs/reden waarom het niet zo zou zijn. Alleen kun je van iemand van 16 nog niet echt objectiviteit verwachten, terminste zo kijk ik ertegenaan.
Ten eerste: 16 jaar is verre van zeker.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
Polycarpus was niet zozeer een leerling van Johannes, maar van de apostellen, althans dit wordt beweert. Hij is aangesteld door Johannes als bisschop van Smyrna.
Als de beste beoordeling omtrent de apostoliteit ligt bij een 16-jarige dan krijg ik als maar meer twijfels...
Je beantwoordt niet mijn vraag.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
En alle andere boeken die deze vier evangelien niet ondersteunen.
Dat ze bijv. zelf 'redacteur' waren en toezicht hielden op de inhoud, zoals bijv. Petrus bij Markus.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
Waaruit moet deze "goedkeuring" blijken dan?
Welke historici? Hoe komen ze hierbij? Waarom staat het anders beschreven in de evangeliën?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:Historici die beweren dat Matteus pas na de dood van Jezus een apostel is geworden, bekeerd is na het christelijk geloof. Dit doet toch wel wat af vind ik van het apostel zijn.
Dat zijn de enige twee conclusies?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:34 schreef locutus51 het volgende:
Zou best kunnen...
Van de 1071 verzen van heeft Matteüs er 387 gemeen met Marcus en Lucas. Naast deze verzen deelt Matteüs er 130 met Marcus en 184 met Lucas. Slechts 387 zijn uniek voor Matteüs.
Conclusie 1: Matteus heeft hetzelfde ervaart als de andere twee en daarom is er veel overeenkomst.
Conclusie 2: Matteus heeft zich bekeerd en wil als een echte apostel overkomen en kopieert daarom van de andere twee.
Ik heb geen een 'geloofsclaim' gemaakt volgens mij.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:10 schreef speknek het volgende:
koningdavid benadert de bijbel als gelovige, de rest als historici.
Hoezo?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:29 schreef speknek het volgende:
Naar mijn idee geeft de claim dat de theologische geschriften geschreven zijn door de daadwerkelijke apostelen zelf, ofwel blijk van weinig historisch gevoel voor de situatie in toenmalig Israel
Ik wil hier ook geen discussie over de datering houden, dus laten we gewoon de gangbare theorie vasthouden dat de evangelieën tussen 70 en 95 gemaakt zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jouw claim dat de schriften over Jezus 'generaties' na Jezus zijn geschreven vind ik wat misleidend, want:
- Het evangelie van Markus is geschreven door iemand uit dezelfde generatie als Jezus; nl: Markus.
- Mattheus is van dezelfde generatie als Jezus
- De brieven van Paulus zijn geschreven door een generatiegenoot van Jezus, nl: Paulus
- Lukas (een generatie later) en de schrijver van het Evangelie van Johannes (valt ook over te discussieren, maar goed) een of twee generaties later.
Jawel, je komt steeds terug de datum van Paulus om het tijdsverschil te reduceren met de belangrijkste documenten als het om Jezus gaat: de evangelieën.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
Ik goochel totaal niet met cijfers, naar mijn idee. Ik ga juist grotendeels mee in jullie datering in belang van de discussie terwijl ik het er niet mee eens ben.
Het zijn bronnen over wat Paulus meent dat er met Jezus is gebeurd. Ik zal eens even citeren wat ik zo uit mijn hoofd kan vindenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
En over Paulus; er werd mij gevraagd naar oude bronnen over Jezus, daar hoort Paulus zeker ook bij. Paulus schrijft over Jezus, geeft een aantal details over zijn leven (zijn geboorte, avondmaal, het verraad, kruisiging, begrafenis en opstanding), dus zijn zijn brieven bronnen voor Jezus.
Kruisiging:quote:In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie.
(11:24) Dit is mijn lichaam voor jullie – Andere handschriften lezen: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt’.
Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.
Wederopstand:quote:Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde.
En hij heeft Jezus niet gekent en claimt dat ook niet...quote:Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat
Het is logisch om ze te gebruiken, niet logisch om ze als biografie te zien.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
Tja... ik gebruik de oudste bronnen die we voor handen hebben. Dat lijkt mij vrij logisch?
Dat maakt het nog niet een biografie in onze standaard. Daar ben je het wel mee eens he?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
Volgens de standaard van de antieke oudheid zijn het weldegelijk 'biografiën'.
Natuurlijk wel. Auteurs willen hun eigen theologie door Jezus vertegenwoordigd zien. Als je de grote lijnen van de evangelieën kent zie je de bedoeling van de auteurs, en dat is niet het geven van een objectieve historische biografie - het is theologie.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
De evangeliën zijn duidelijk ook theologisch geschreven, maar zegt dat iets over de historische gebeurtenissen? Naar mijn idee niet.
Tsja, als je ze letterlijk volgt mis je totaal het punt van de evangelieën en tegelijkertijd de leer van Jezus. Daarom zeg ik dat er veel betere manieren zijn om Christen te zijn dan een paar vroeg-Christelijke auteurs letterlijk geloven op hun woord. Het zijn mensen, met hun eigen politieke ideeën, hun eigen ideologie, hun eigen concept van Jezus en geschreven voor mensen in hun (crisis)tijd. En nogmaals: vroeg geschreven betekent nog niet dat het waar is. Er zijn genoeg zaken vroeg opgeschreven die gewoon historisch fout zijn. En zo vroeg vind ik het niet.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
Volgens mij zeggen de oudste meest betrouwbare schriften die we hebben nog altijd het meest over Jezus. En die volg ik dan ook vrij letterlijk.
Voornamelijk op alle vroeg-Christelijke documenten en oude niet Christelijke bronnen - verder ben ik helaas net als jij overgeleverd aan de kennis van mensen over het vertalen van het Grieks, het dateren van het handschrift, ontdekkers van de manuscripten, het plaatsen van de vroegste bronnen in de reeds beschikbare tekste etc. Ik heb er de tijd niet voor om hun onderzoek altijd zelf te verifiëren maar hun werk bevindt zich in het domein van de zelfverbeterende wetenschap die ik hoog acht. De eerste vraag die ik stel is: "Wat wil de schrijver bereiken met dit boek?". Jouw insteek lijkt te zijn:"Hoe kan ik de geschiedenis zo verdraaien dat ik de overgeleverde traditie van literalisten kan verdedigen?". Ik betwijfel zelfs of je het ook echt gelooft..quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:56 schreef koningdavid het volgende:
Waar baseer jij jouw mening over Jezus dan op? Bart D. Ehrman? De Jesus Seminar? Ik ben benieuwd...
Hij schrijft teksten gebasseerd op een belevingswereld van toen hij de helft van zijn huidige leeftijd was... nee dat is geloofwaardig...quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:19 schreef koningdavid het volgende:
Bron?
Zijn gebootedatum is niet bekend en wordt gedateerd van 112 tot 140 n.c. Wat wel zeker is, is dat hij leerling was van Polycarpus. Hoe lang doet er niet eens zoveel toe maar het zal wel minstens 18 of 20 jaar gok ik.
Zijn quote over de evangeliën komt uit 170 n.c.
Ten eerste: 16 jaar is verre van zeker.
Ten tweede: hij schreeft zijn teksten over de Evangeliën toen hij minstens 30 was.
Als dat meest betrouwbaar is. Justinus heeft zelf geen een van de apostelen kunnen ontmoeten, want toen hij geboren is, waren ze al dood, of hij was zelf nog te jong toen ze nog wel leefden. Oftewel beide hebben geen directe lijn met een apostel, het is dus puur overlevering.quote:Samen met Justinus de Martelaar is Irenaeus de meest betrouwbare historisch persoon die zich heeft uitgesproken over de evangeliën. Beiden kiezen ze voor de vier canonieke evangeliën.
Dat zegt wel wat, lijkt mij.
Ze zijn niet minder serieus te nemen als de rest... als je het maar wilt zien zal je het begrijpen....maar ze vertellen iets anders dan wat je (wilt) geloven....quote:Over de niet-canonieke boeken heb ik me al genoeg uitgelaten. Veel later geschreeven dan de canonieke geschriften, geschreven door mensen die niks met de apostelen te maken hadden en het zat vol met protestexegese.
Niet serieus te nemen, maar leuk voor 'conspiracy-theorietjes' ed.
jeah right....quote:Dat ze bijv. zelf 'redacteur' waren en toezicht hielden op de inhoud, zoals bijv. Petrus bij Markus.
Matteus was pas bekeerd toen Jezus al dood was....quote:Welke historici? Hoe komen ze hierbij? Waarom staat het anders beschreven in de evangeliën?
Dat zijn de enige twee conclusies?![]()
Matteus was al bekeerd dus conclusie 2 lijkt mij onzin.
gebruikt en amper aangevuld....quote:Conclusie 3: Matteus heeft teksten uit het oudere Markus en Lucas gebruikt en heeft dit uitgebreid met eigen materiaal.
Over de schrijver van het Evangelie van Johannes zijn er inderdaad twijfels. Bij Markus en Lukas is dat minder het geval. Matteus is hier al eerder besproken.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 17:08 schreef speknek het volgende:
Evangelies van Thomas, Philip, James, Maria Magdalena, Judas, pseudonymisch werk was schering en inslag in die tijd.
Om je eigen ideeën authoriteit te verlenen, die vervolgens weer gebruikt zijn om de authoriteit van de canon te bevestigen. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Plato/Socrates, maar alleen al het bestaan van de Nag Hammadi schriften die je als apocrief beschouwt zou een belletje moeten doen rinkelen. Daarnaast is de two-source hypothesis en de niet-authenticiteit van Johannes (en zeker Openbaringen) redelijk gemeengoed in de bijbelhistorische wereld.
Papias schreef al tussen 110-130 n.c.:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik wil hier ook geen discussie over de datering houden, dus laten we gewoon de gangbare theorie vasthouden dat de evangelieën tussen 70 en 95 gemaakt zijn.
Waar baseer jij op dat Marcus geschreven is door iemand die Marcus heet? Het evangelie zelf claimt geen auteurschap, maar jij wel?
Vrijwel elk oud manuscript geeft aan dat Markus de schrijver is. Dat Petrus er ook mee te maken heeft kun je duidelijk aflezen aan het evangelie zelf. In geen een evangelie wordt Petrus zo vaak genoemd en zo 'persoonlijk' beschreven als in dit evangelie. Bovendien: waarom zou (volgens velen) het oudste evangelie de naam van Markus claimen?quote:Mark indeed, since he was the interpreter of Peter, wrote accurately, but not in order, the things either said or done by the Lord as much as he remembered. For he neither heard the Lord nor followed Him, but afterwards, as I have said, [heard and followed] Peter, who fitted his discourses to the needs [of his hearers] but not as if making a narrative of the Lord's sayings'; consequently, Mark, writing down some things just as he remembered, erred in nothing; for he was careful of one thing - not to omit anything of the things he heard or to falsify anything in them.
Geen idee. Misschien vonden ze het eindelijk tijd om het verhaal eens fatsoenlijk op te pennen en alles niet meer mondeling af te doen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Vertel. Kun je ook vertellen waarom hij daar tientallen jaren mee wacht?
Ach, het is maar net wat je geloofwaardiger vindt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Als jij wil claimen dat Lucas oud is zul je moeten aannemen dat er een profetie is vervuld. Dat kun je als gelovige doen, maar niet als je een historische beschouwing wil doen.
Ik geef aan dat Paulus in de jaren '50 al over Jezus schreef. Mensen vroegen mij naar bronnen die Jezus noemen; Paulus is er daar zeer zeker een van. Paulus noemt Jezus al in de jaren '50 als gekruizigd, gestorven, begraven en opgestaan.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Jawel, je komt steeds terug de datum van Paulus om het tijdsverschil te reduceren met de belangrijkste documenten als het om Jezus gaat: de evangelieën.
Wat een merkwaardige tekst voor de wederopstand heb je gekozen, je had beter deze kunnen nemen:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Het zijn bronnen over wat Paulus meent dat er met Jezus is gebeurd. Ik zal eens even citeren wat ik zo uit mijn hoofd kan vinden
Kruisiging:
[..]
Wederopstand:
Zeker.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Dat maakt het nog niet een biografie in onze standaard. Daar ben je het wel mee eens he?
De evangeliën zijn inderdaad vaak gericht aan een specifieke doelgroep. Daarom leggen alle vier de evangeliën op verschillende gebeurtenissen de nadruk. Maar grotendeels komen ze gewoon met elkaar overeen, ik zie dan ook geen reden om aan te nemen dat theologische schriften per se de waarheid schaden.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
Natuurlijk wel. Auteurs willen hun eigen theologie door Jezus vertegenwoordigd zien. Als je de grote lijnen van de evangelieën kent zie je de bedoeling van de auteurs, en dat is niet het geven van een objectieve historische biografie - het is theologie.
Dat is nergens voor nodig, ik geloof het nog steeds met heel mijn ziel en verstand. Sterker nog, hoe meer ik leer over de historiciteit van de evangeliën en het ontstaan van de canon hoe geloofwaardiger het wordt voor mij.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:37 schreef Autodidact het volgende:
De eerste vraag die ik stel is: "Wat wil de schrijver bereiken met dit boek?". Jouw insteek lijkt te zijn:"Hoe kan ik de geschiedenis zo verdraaien dat ik de overgeleverde traditie van literalisten kan verdedigen?". Ik betwijfel zelfs of je het ook echt gelooft..
Wat een boute statements maak je telkens. Nogmaals, het is allerminst zeker dat Irenaeus 16 was toen Polycarpus stierf.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Hij schrijft teksten gebasseerd op een belevingswereld van toen hij de helft van zijn huidige leeftijd was... nee dat is geloofwaardig...
Klopt, maar ze zitten zeer dicht op het vuur. Ik begrijp dat geen een bron voor jou goed genoeg is, maar de meest betrouwbare oude bronnen die we hebben wijzen op een apostolische afkomst van de vier evangeliën.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef locutus51 het volgende:
Als dat meest betrouwbaar is. Justinus heeft zelf geen een van de apostelen kunnen ontmoeten, want toen hij geboren is, waren ze al dood, of hij was zelf nog te jong toen ze nog wel leefden. Oftewel beide hebben geen directe lijn met een apostel, het is dus puur overlevering.
Hier ben ik het niet mee eens, maar dat ga ik niet voor de 1000ste keer onderbouwen hier.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef locutus51 het volgende:
Ze zijn niet minder serieus te nemen als de rest...
Dat is vrij algemeen bekend.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef locutus51 het volgende:
jeah right....
Zucht... onderbouwing enzo. Ik vraag het je nog één keer:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef locutus51 het volgende:
Matteus was pas bekeerd toen Jezus al dood was....
Over boute statements gesproken, alles wat twijfel kan zaaien wordt als "allerminst zeker" bestempelt, maar op het moment dat het jou uitkomt dan is het "de meest betrouwbare"... wel toevallig allemaal.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:07 schreef koningdavid het volgende:
Wat een boute statements maak je telkens. Nogmaals, het is allerminst zeker dat Irenaeus 16 was toen Polycarpus stierf.
Zie hierbovenquote:Klopt, maar ze zitten zeer dicht op het vuur. Ik begrijp dat geen een bron voor jou goed genoeg is, maar de meest betrouwbare oude bronnen die we hebben wijzen op een apostolische afkomst van de vier evangeliën.
We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn, denk namelijk niet dat dit ooit gaat lukken.quote:Hier ben ik het niet mee eens, maar dat ga ik niet voor de 1000ste keer onderbouwen hier.
In de huidige kritische exegese is de overwegende opinie dat Matteüs een jood moet geweest zijn met sterke betrokkenheid op de Tora - een Farizeeër of een schriftgeleerde zelfs? - die na zijn dood volgeling van Jezus Christus werd.quote:Zucht... onderbouwing enzo. Ik vraag het je nog één keer:
Welke historici zeggen dit? (wat is je bron?)
Waarom zeggen ze dit?
Waarom wordt hij dan als apostel genoemd in de bijbelse geschriften?
Ik quote van Wiki:quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:08 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Over boute statements gesproken, alles wat twijfel kan zaaien wordt als "allerminst zeker" bestempelt, maar op het moment dat het jou uitkomt dan is het "de meest betrouwbare"... wel toevallig allemaal.
Zijn geboortedatum is verre van zeker, wat meer terughoudendheid over die '16 jaar' zal je wel passen.quote:Born in the first half of the 2nd century (the exact date is disputed: between the years 115 and 125 according to some, or 130 and 142 according to others
Geef die sites maar hoor, ik ben wel benieuwd naar hun redenatie.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:08 schreef locutus51 het volgende:
In de huidige kritische exegese is de overwegende opinie dat Matteüs een jood moet geweest zijn met sterke betrokkenheid op de Tora - een Farizeeër of een schriftgeleerde zelfs? - die na zijn dood volgeling van Jezus Christus werd.
Naar specifieke bronnen ben ik naar op zoek, de meesten tot nu toe komen veelal van Atheistische en Agnostische pagina's... dat zie jij toch niet als bron.
Waarom staat hij dan ook in het oudere evangelie van Markus?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:08 schreef locutus51 het volgende:
Het waarom is toch niet belangrijk, als het zo zal zijn dan is dat toch al waarom genoeg om het te melden. En waarom hij apostel genoemd wordt is toch logisch, hij noemt zichzelf apostel en dat neemt dan iedereen over, net zoals veel meer zaken die gekopieerd werden in die tijd.
Nee hopeloos.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:19 schreef koningdavid het volgende:
Over de schrijver van het Evangelie van Johannes zijn er inderdaad twijfels. Bij Markus en Lukas is dat minder het geval. Matteus is hier al eerder besproken.
Ik snap niet direct waarom het per se ongeloofwaardig is dat de vier canonieke evangeliën van apostlische afkomst zijn. De vroege kerkvaders waren hiervan overtuigd, vrijwel iedereen in de vroege kerk was hiervan overtuigd, de vroege verspreiding en acceptatie van deze schriften draagt er aan bij. Hoe zou een willekeurige 'niet-apostel' dit voor elkaar krijgen?
Nog nooit is er een manuscript gevonden van een evangelie waar een andere schrijver op vermeld stond, het waren altijd Markus, Matteus, Lukas en Johannes. Ik zie, historisch gezien, niet veel redenen om te twijfelen aan de afkomst van deze evangeliën.
Dat je de veel later geschreven gnostische evangeliën erbij pakt vind ik ook een wat merkwaardig argument. Zeer veel kerkvaders stonden kritisch tegenover deze evangeliën en deze evangeliën werden vrijwel niet geaccepteerd in de vroege kerk. Blijkbaar werd het dus niet klakkeloos geaccepteerd dat er zomaar een 'autoriteit' aan een schrijfwerk gegeven was.
Ik denk dat Jezus een stuk beter was in het zich houden aan zijn eigen voornemens dan TS.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:08 schreef koningdavid het volgende:
Wat vinden jullie van hem?
Dit zal vast niet Jezus' eerste naamtopic zijn, maar ik ben benieuwd hoe jullie over hem denken. Van mij is bekend dat ik overtuigd christen ben en Jezus dus heel hoog acht, maar hoe denkt de agnostische/atheïstische medemens over deze bijzondere man?
..(knipperdeknip)..
Ik wil dit niet weer een Jesus-myth/ of historische Jezus discussie laten worden, ik zal me dus ook proberen in te houden.![]()
Maar goed, de brandende vraag:
Wat vind jij van Jezus?
Ok, dan laten we zijn geboortedatum in het midden, maakt verder niet uit, hoe dan ook heeft hij geen directe lijn met een apostel.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Ik quote van Wiki:
Zijn geboortedatum is verre van zeker, wat meer terughoudendheid over die '16 jaar' zal je wel passen.
Dat hij hierin apostel genoemd wordt is natuurlijk logisch, deze geschriften zijn ook ouder..En zelfs over de datering is men het nog niet eens, waardoor Matteus zelfs de eerste kan zijn i.p.v Marcusquote:Waarom staat hij dan ook in het oudere evangelie van Markus?
Markus 3:
16 De twaalf die hij aanstelde, waren achtereenvolgens Simon, die hij de naam Petrus gaf, 17 Jakobus, de zoon van Zebedeüs, Johannes, de broer van Jakobus (aan deze twee gaf hij de naam Boanerges, wat ‘zonen van de donder’ betekent), 18 Andreas, Filippus, Bartolomeüs, Matteüs, Tomas, Jakobus, de zoon van Alfeüs, Taddeüs, Simon Kananeüs 19 en Judas Iskariot, die hem heeft uitgeleverd.
Hij wordt ook apostel genoemd in Lucas en Handelingen.
Dat 'vier hoeken van het universum'-gebrabbel slaat nergens op inderdaad. Maar belangrijker is uiteraard dat hij meerdere malen aangeeft dat deze evangeliën geschreven zijn door 'Jesus' true followers'.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:44 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ok, dan laten we zijn geboortedatum in het midden, maakt verder niet uit, hoe dan ook heeft hij geen directe lijn met een apostel.
Daarnaast baseert Irenaeus het bestaansrecht van maar 4 evangelien op het volgende:
There actually are only four authentic gospels. And this is obviously true because there are four corners of the universe and there are four principal winds, and therefore there can be only four gospels that are authentic. These, besides, are written by Jesus' true followers."
Huh, ik snap hier niks van. Het is logisch at Matteus ook in Marcus apostel genoemd wordt want Marcus is ouder, maar toch ook weer niet? Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:44 schreef locutus51 het volgende:
Dat hij hierin apostel genoemd wordt is natuurlijk logisch, deze geschriften zijn ook ouder..En zelfs over de datering is men het nog niet eens, waardoor Matteus zelfs de eerste kan zijn i.p.v Marcus
Maar wie zijn deze "true followers" ? De apostelen, dit is iets wat hij alleen weet van overlevering en niet uit eerste hand.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:27 schreef koningdavid het volgende:
Dat 'vier hoeken van het universum'-gebrabbel slaat nergens op inderdaad. Maar belangrijker is uiteraard dat hij meerdere malen aangeeft dat deze evangeliën geschreven zijn door 'Jesus' true followers'.
(ik had beter een enter kunnen geven tussen beiden zinnen, dan was het wel duideljik geweest hoop ik)quote:Huh, ik snap hier niks van. Het is logisch at Matteus ook in Marcus apostel genoemd wordt want Marcus is ouder, maar toch ook weer niet? Wat bedoel je precies?
Klopt, maar hij zat wel dicht bij het vuur, wat dat betreft.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:55 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Maar wie zijn deze "true followers" ? De apostelen, dit is iets wat hij alleen weet van overlevering en niet uit eerste hand.
Hoe verklaar je dan dat Matteus ook als apostel wordt aangeduid in het, volgens velen, oudere Markus?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:55 schreef locutus51 het volgende:
Dat Matteus genoemd wordt in Lucas en Handelingen is logisch omdat Matteus ouder is en daarvoor als bron gediend heeft.
De lijn was inderdaad aardig kort.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 14:00 schreef koningdavid het volgende:
Klopt, maar hij zat wel dicht bij het vuur, wat dat betreft.
Dat Matteus misschien wel eerder geschreven is. Er is namelijk nog veel onduidelijk over de jaartallen.quote:Hoe verklaar je dan dat Matteus ook als apostel wordt aangeduid in het, volgens velen, oudere Markus?
En Zeus heeft ook geleefd?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:49 schreef warmHart het volgende:
Jezus
Geleefd heeft Hij! Anders zou ik geen positieve en negatieve geschriften over zijn leven lezen.
de vraag zelf beantwoorden, is geen eenvoudige geest.quote:En Zeus heeft ook geleefd?Vind jij Apollonius van Tyana op gelijke voet met Jezus staan? Nee, dat dacht ik al.
Zalig de eenvoudigen van geest
Heb jij de DVD "Jesus Camp'" gezien?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zucht... nogmaals: dat mensen voor een geloof sterven wil niet zeggen dat het geloof WAAR is.
Het geeft alleen aan dat het vanaf het begin al 'serieuze business' was, en dus geen Sinterklaas of LotR-achtige taferelen.
Maar het argument dat het hele christelijke geloof door drie apostelen op een schimmige zolderkamer bedacht is heeft historisch gezien absoluut geen grond om op te staan en is hoogstens ongeloofwaardig.
De constatering is dat, zoals jij zelf lijkt te bevestigen, dat de eerste christenen ECHT GELOOFDE in de opstanding van Jezus. En voor dat geloof bereid waren te sterven.
Dit zou de 'Jezus-mythe' of 'geleidelijke mythologisering'-theorie al wat schade toebrengen naar mijn idee.
Omdat ik overtuigd christen ben, ben ik geïndoctrineerd?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:20 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Heb jij de DVD "Jesus Camp'" gezien?
Ik raad je hem aan om hem eens te zien....
Dat wat je ziet is met jouw gebeurd.....jij bent totaal geindoctrineerd.....
Zo kom je wel over, ja. Het verschil tussen jouw benadering en die van de rest is ongeveer zoiets:quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat ik overtuigd christen ben, ben ik geïndoctrineerd?![]()
Het gevonden manuscript dateert uit de vierde eeuw en is waarschijnlijk een vertaling van een Grieks exemplaar. Dit zou op zijn beurt kunnen teruggaan op een oorspronkelijke Aramese tekst (er zijn aanwijzingen die hierop zouden kunnen duiden). Er bestaat een lange en nog niet besliste discussie over het tijdstip van ontstaan van de oorspronkelijke tekst. Er zijn sterke argumenten voor een vroege datering (omstreeks het jaar 50):quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:48 schreef koningdavid het volgende:
Leuk joh, ga jij nou maar eens uitleggen waarom 'het Evangelie van Thomas' oudere roots heeft dan de canonieke evangeliën.
Nee. Er zijn manieren om overtuigd Christen te zijn zonder zo'n armoedige drang om elke zin uit de canon te verdedigen en voor historisch waar aan te zien "omdat ze zo vroeg geschreven zijn". Als je de leer van Jezus wil onderzoeken is bijbels literalisme onverantwoord: je gelooft de theologie van de evangelieschrijvers, Paulus etc; wat niet per definitie de theologie van Jezus hoeft te zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat ik overtuigd christen ben, ben ik geïndoctrineerd?![]()
Locutus51 heeft het al beter verwoord dan ikzelf had gekundquote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:48 schreef koningdavid het volgende:
Leuk joh, ga jij nou maar eens uitleggen waarom 'het Evangelie van Thomas' oudere roots heeft dan de canonieke evangeliën.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 09:30 schreef Doffy het volgende:
[..]
Locutus51 heeft het al beter verwoord dan ikzelf had gekund
Wat je heel goed in je achterhoofd moet houden is dat er destijds nog niet zoiets bestond als plagiaat, portretrechten of copyright, waardoor de controle hierop vrijwel nihil was. Om een geschrift autoriteit te geven was dus een stuk gemakkelijker dan nu.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik snap niet direct waarom het per se ongeloofwaardig is dat de vier canonieke evangeliën van apostlische afkomst zijn. De vroege kerkvaders waren hiervan overtuigd, vrijwel iedereen in de vroege kerk was hiervan overtuigd, de vroege verspreiding en acceptatie van deze schriften draagt er aan bij. Hoe zou een willekeurige 'niet-apostel' dit voor elkaar krijgen?
Niet alle kerken zijn zo. In onze kerk zijn mijn pleegouders zo'n beetje de enige overgebleven ouderen. De gemiddelde leeftijdis ergens in de twintig. Een deel daarvan is gelovig opgevoed, maar een groot deel ook niet. En die zijn dus toch over Jezus gaan lezen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:29 schreef Roesty het volgende:
De lokale kerk in ons dorp word alleen nog bezocht door de ouderen waar de jeudigen hun vrije tijd liever besteden aan sport en spel.
Guttegut, wat een hoop domheid op een rij.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 14:53 schreef speeedyy het volgende:
Over Jezus gesproken, hij leeft vandaag de dag nog steeds voort, met zijn geboorte is de christelijke jaartelling begonnen, de Westerse maatschappij is gebaseerd op christelijke tradities. En de helft van de Amerikanen gelooft dat God de aarde in 6 dagen geschapen heeft. Jezus heeft ook echt bestaan en is voor veel mensen tegenwoordig nog steeds een voorbeeld. 2 miljard mensen zien Jezus als de enige weg tot God, de enige die volmaakt is.
Roesty je zegt dat je atheïst bent maar in feite ben je dat helemaal niet omdat je ontkent dat er een God bestaat. Iedereen gelooft wel ergens in, dus ja het atheïsme is eigenlijk ten dode opgeschreven, er is ook diepzinnig over het begrip nagedacht door de wetenschap, je kunt het begrip atheïsme omschrijven als mensen die ontkennen dat God bestaat, vroeg of laat worden mensen die ontkennen die God bestaat toch wel weer nieuwsgierig naar dingen die gebeuren die we niet kunnen verklaren door middel van de hedendaagse wetenschap.
Het geloof in Jezus als "zoon van God" en het feitelijke bestaan van Jezus staan redelijk los van elkaar.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 16:52 schreef GuyFawkes het volgende:
Jezus Christus heeft nooit bestaan. Hij is een product van de falende intellligentie van de mensheid. Angst doet mensen geloven in allerlei nonsens, want 'wat als' en 'hoe kan het dan dat..'. De dag dat je je angsten verliest is de dag dat je vrij bent, vrij om jezelf te ontwikkelen en dus vrij om religie je rug toe te keren.
In hoeverre heeft Jezus daar persoonlijk voor gezorgd?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 23:08 schreef LoudGirl het volgende:
Ik kan de helft van de historische discussie niet volgen, maar het kan me ook niet echt boeien. Jezus is de enige die ooit voor me gezorgd heeft en dat doet Hij nog steeds. Hij heeft me nieuwe ouders en een nieuwe zus gegeven nadat ik mijn hele familie had verloren. Hij houdt van me. Dat is natuurlijk niet wetenschappelijk en historisch te verifieren, maar het is wel de Jezus die ik ken.
Ik gaf antwoord op wat ik van Jezus vind. Dat is immers de vraag. In mijn ogen heeft hij nooit bestaan, zowel feitelijk niet en al helemaal niet als de zoon van god.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het geloof in Jezus als "zoon van God" en het feitelijke bestaan van Jezus staan redelijk los van elkaar.
Het 'Evangelie van Fillipus' is ook vooral een soort verzameling van uitspraken, maar wordt gedateerd ergens rond de 3e of 4e eeuw. Het genre, of 'de vorm' zegt niet veel over de datering van een boek.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Het gevonden manuscript dateert uit de vierde eeuw en is waarschijnlijk een vertaling van een Grieks exemplaar. Dit zou op zijn beurt kunnen teruggaan op een oorspronkelijke Aramese tekst (er zijn aanwijzingen die hierop zouden kunnen duiden). Er bestaat een lange en nog niet besliste discussie over het tijdstip van ontstaan van de oorspronkelijke tekst. Er zijn sterke argumenten voor een vroege datering (omstreeks het jaar 50):
1) De vorm, een verzameling uitspraken, is uiterst primitief, in ieder geval primitiever dan de levensbeschrijvingen zoals die in de canonieke evangelië tot ons zijn gekomen.
Het is ook een verzameling van uitspraken, geen theologische brief of theologisch boek.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
2) We vinden in het Thomas Evangelie geen enkele vorm van uitgewerkte theologie
En waarom zou dit pleiten voor een oudere datering? Veel canonieke evangeliën spreken over een eindtijd, veel gnostische schriften niet. Toch worden die canonieke evangeliën 'ouder' gedateerd.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
en we vinden geen eschatologische duidingen (verwijzingen naar de eindtijd).
Dit is nogal selectief, het is ook regelmatig andersom.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
3) De verhalen die het Thomas Evangelie met de Bijbelse evangeliën gemeen heeft, treffen we bij Thomas bijna steeds in een oorspronkelijker vorm.
Uhm... je wilt hier beweren dat Paulus quote uit het Evangelie van Thomas? Dat lijkt mij zeer sterk.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
Een niet onbelangrijke indicatie is de vaststelling dat Paulus in zijn eerste brief aan de korinthiërs quasi letterlijk logion 17 uit dit evangelie aanhaalt, een citaat dat hij evenwel laat voorafgaan door de woorden : “zoals geschreven is”.
Huh? Wat bedoel je met een 'levende Jezus'? Paulus spreekt overduidelijk over een Jezus die echt heeft geleefd, uit de dood is opgestaan en nog steeds leeft. Lees 1 Korintiërs 15 maar eens...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
De levende Jezus en diens evangelie wou Paulus immers niet kennen.
Welke uitspraak?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
Er was dus minstens één uitspraak van Jezus, die niet in de overige evangeliën vermeld wordt, gekend in het midden van de eerste eeuw.
Niet alleen de traditioneel christelijke hoek verzet zich tegen het EvT als authentieke vroege bron over Jezus hoor.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:20 schreef locutus51 het volgende:
Met name vanuit traditioneel christelijke hoek bestaat veel verzet tegen de acceptatie van Thomas als authentieke en vroege bron over Jezus. Het Thomas Evangelie plaatst Jezus in een totaal ander licht dan de kerken op hem laten schijnen
Ik stel al juillie zorgen over mij zeer op prijs, maar het is nergens op gebaseerd.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 09:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee. Er zijn manieren om overtuigd Christen te zijn zonder zo'n armoedige drang om elke zin uit de canon te verdedigen en voor historisch waar aan te zien "omdat ze zo vroeg geschreven zijn". Als je de leer van Jezus wil onderzoeken is bijbels literalisme onverantwoord: je gelooft de theologie van de evangelieschrijvers, Paulus etc; wat niet per definitie de theologie van Jezus hoeft te zijn.
Laten we wel wezen, dat is niet de reden dat jij ze verdedigt: jij meent dat het gehele NT door de almachtige en alwetende god geïnspireerd is, nietwaar?
Indoctrinatie is je intellectueel zo laten ingraven door anderen, zodat je mening zo dogmatisch en star wordt als het jouwe. Dat nieuwe informatie alleen je standpunt kan 'bevestigen'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |