abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54019761
Ik heb iets heel raars. Ik ben namelijk bang om flauw te vallen. Hoe dat komt?

Ik ben ruim 8 maanden terug een keer out gegaan. Een paar vrienden van mij zijn ook out gegaan, ik zie sommige mensen zich expres laten flauwvallen. Dus zo erg is het niet om 1 keer out te gaan. Sommige vinden het juist lachen. Helaas heb ik die instelling niet.

Sinds ik out ben gegaan, ben ik al bijna 6 maanden hevig bang om flauw te vallen (opnieuw out te gaan). Ik vermeed situaties, ik drink niet meer (alcohol), ik blow niet meer en ik rook ook niet. Blowen deed ik overigens al bijna nooit.

Het is nu 8 maanden later, en de laatste twee maanden heb ik steeds minder last van angst. Ik ga weer gewoon naar school. Colleges kan ik weer volgen. Alleen soms komt de angst weer (tijdens de colleges -> vlucht reactie gaat werken). Maar dat doe ik allemaal zelf, ik ga er de hele tijd aan denken. Maar ik krijg hulp om er aan herinnert te worden. Als je last van angst heb, en dan heel lang dan krijg je last van depersonalisatie. Dat is zeg maar dat er iets gebeurt is wat je geest niet kan verwerken. Het gevolg daarvan is dat je als een 'film' leeft. Alles is onwerkelijk. In het begin had ik daar super veel last van, maar dat gaat ook steeds beter.

Ik ben al naar de dokter geweest (7 maanden terug), die heeft alles gecheckt. Alles was in orde, van bloeddruk tot amandelen. Ik ging met een gerust hart naar huis.

Nieuwsgierig zoals ik ben, ben ik even op internet wezen zoeken naar 'flauwvallen'. Op een website las ik 'je kan flauwvallen als er te weinig bloed naar je hersenen stroomt'. Sindsdien ben ik bang dat er geen bloed naar me hersenen stroomt. Ik hoef er alleen maar aan te denken, en hup, er is paniek. Ik was weer terug bij af.

Typisch, want mijn bloeddruk is top volgens de dokter en ben er zelf ook achtergekomen. Ik heb eens 12 uur op bed gelegen/geslapen. De telefoon ging en zonder erbij na te denken sprong ik uit mijn bed. Ik zag licht sterretjes (2sec) en nam de telefoon op. Ik viel dus niet flauw. Terwijl dat juist de grootste oorzaak is bij mensen die flauwvallen.

Alles wat ik lees, daarmee ga ik me vergelijken. Ik had het laatst met een jongen over de aarde. "De aarde is rond, raar dat we daar niks van merken"; of "de aarde draait, waarom lijkt het net of alles stil staat?". Vlak na het gesprek was ik ineens bang om mijn evenwicht te verliezen etc.

Ook ging ik weer even het oude topic opzoeken. Daarin stond "Zo dacht ik bijvoorbeeld dat de kamer 90 graden was gedraaid." Raar, dat kon ik me niet meer herinneren. Nadat ik dat had gelezen, kon ik nergens meer normaal zitten want ik was bang dat alles weer ging draaien.

Ik kan er kwaad om worden, omdat ik voor het gebeuren zeer leuke dingen deed. Ik had het prima naar me zin, had zin in school etc. Was gewoon gezond, deed aan fitness etc. Maar door dit stoms, ben ik helemaal t pad kwijt. En dat allemaal door mijn denkwijze!

Heeft iemand ook ervaringen met dit soort dingen? Of tips? Let wel, ik ben in die 8 angst maanden nog geen één keer flauwgevallen: Iets waar ik dus wel bang voor ben.

Mijn buurjongen is ook uitgegaan van de joints, die gozer zat de zelfde avond weer aan de joints en zat een week later al weer dronken in de kroeg en vond het juist grappig om zoiets mee gemaakt te hebben. Waarom durf ik geen biertje meer aan te raken?!

Oja, dit is mijn eerste keer dat ik flauwval in mijn leven. Het is nooit eerder gebeurt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Arjann87 op 18-10-2007 22:38:08 ]
Utrecht - FC Utrecht - Chelsea - Lampard
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:14:06 #2
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_54020881
Misschien moet je eens gaan sporten, gezond eten enz enz... Zal allemaal wel meevallen en die ene keer was gewoon even een pechmoment.
pi_54020970
Mocht je het gevoel hebben dat je flauw gaat vallen, licht gevoel in je hoofd, langzaamaan grijze waas voor je ogen, dan moet je je benen kruisen en je beenspieren aanspannen.

Voor een gedeelte moet je het gewoon doen, drink weer eens een biertje en je merkt dat je niet flauw valt, dus weet je dat er eigenlijk weinig is om bang voor te zijn.
pi_54025916
Hyperventilatie?
De angst om het weer eens te ervaren kan maken dat het je nog eens gebeurt. Slechte raadgever dus.

Zorg in ieder geval dat je goed eet, genoeg slaapt en drinkt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_54025929
Paniekaanvallen met agorafobie? Zoek het eens op en kijk of je je daarin herkent.
pi_54026571
Het 'mooie' is dat dit soort angst een bloeddrukstijging veroorzaakt. En laat voor flauwvallen nu net een bloeddrukdaling nodig zijn. Er zijn maar enkele angsten en fobieën die ervoor zorgen dat je bloeddruk daalt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een bloed- en/of injectiefobie. Daarbij kun je flauwvallen. Bij dreigend flauwvallen kruis je je benen, en span je je beenspieren aan.

Verder heb je jezelf al aardig gek lopen maken. Stop met het controleren van je gezondheid. De dokter heeft je gecontroleerd, het blijkt goed te zijn. Ga dan niet op internet controleren of er eventueel heel misschien nog andere diagnoses mogelijk zijn. Zo te lezen weet je zelf heel goed dat het niet rationeel is, alles wat je je in je hoofd haalt.

Verder is het belangrijk om juist de dingen waar je bang voor bent weer te doen. Nu lees ik dat het bij jou door blowen kwam, dat lijkt me dan weer niet echt een aanrader. Maar fitness enzo, dat moet je echt weer op gaan pakken. Als het een uur goed gaat, dan krijg je toch wel weer wat vertrouwen in je lijf.

Tot zover dokter Phil
pi_54029578
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 09:16 schreef _Arual_ het volgende:
Het 'mooie' is dat dit soort angst een bloeddrukstijging veroorzaakt. En laat voor flauwvallen nu net een bloeddrukdaling nodig zijn. Er zijn maar enkele angsten en fobieën die ervoor zorgen dat je bloeddruk daalt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een bloed- en/of injectiefobie. Daarbij kun je flauwvallen. Bij dreigend flauwvallen kruis je je benen, en span je je beenspieren aan.

Verder heb je jezelf al aardig gek lopen maken. Stop met het controleren van je gezondheid. De dokter heeft je gecontroleerd, het blijkt goed te zijn. Ga dan niet op internet controleren of er eventueel heel misschien nog andere diagnoses mogelijk zijn. Zo te lezen weet je zelf heel goed dat het niet rationeel is, alles wat je je in je hoofd haalt.

Verder is het belangrijk om juist de dingen waar je bang voor bent weer te doen. Nu lees ik dat het bij jou door blowen kwam, dat lijkt me dan weer niet echt een aanrader. Maar fitness enzo, dat moet je echt weer op gaan pakken. Als het een uur goed gaat, dan krijg je toch wel weer wat vertrouwen in je lijf.

Tot zover dokter Phil
Bedankt.

Als ik ergens angst van krijg, en ik blijf toch zitten dan krijg ik inderdaad weer zelfvertrouwen.

Over dat bier drinken. Ik heb een tijd terug eens een biertje gedronken in een café. De angst viel van me lichaam af. Ik begon ineens weer herder te denken. Echter dacht dat ik dat ik er van af was; heb dus weer even een trekje genomen van een joint en huppa, daar was de angst weer.

Blowen zal ik niet snel meer doen. Drinken, misschien dat ik vanavond een biertje ga drinken. Bedankt voor je nuttige reactie!
pi_54030923
Dat wel, alleen angstaanvallen omdat je bang ben om flauw te vallen is geen pretje. Drugs is dan ook instrument van angst. Een voeder. Geloof me, ik kan het weten.
Lambo of Rekt
pi_54031063
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 12:01 schreef Arjann87 het volgende:

[..]

Bedankt.

Als ik ergens angst van krijg, en ik blijf toch zitten dan krijg ik inderdaad weer zelfvertrouwen.

Over dat bier drinken. Ik heb een tijd terug eens een biertje gedronken in een café. De angst viel van me lichaam af. Ik begon ineens weer herder te denken. Echter dacht dat ik dat ik er van af was; heb dus weer even een trekje genomen van een joint en huppa, daar was de angst weer.

Blowen zal ik niet snel meer doen. Drinken, misschien dat ik vanavond een biertje ga drinken. Bedankt voor je nuttige reactie!
Alcohol werkt bij paniekaanvallen ook als opheffend middel; de angst valt van je af door ontspanning (en een mens kan niet ontspannen én gespannen tegelijk zijn). Kijk eens op http://www.paniekaanval.nl/paniekaanvallen.php of je daar iets van herkent (eventueel wat verhalen op het forum lezen), want je verhaal klinkt wel herkenbaar.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:38:16 #10
176740 101251
Make Love, Not War
pi_54031343
Ik heb precies hetzelfde gehad als jou!
Ik ben 4 jaar geleden eens 2x achter elkaar flauwgevallen en heb daar een soort van trauma aan overgehouden.. ik durfde ook niks meer..

Ik ben toen een therapie gaan volgen bij het mondriaan.. en sindsdien kan ik mijn angst controleren.. en mijn ademhaling controleren.. en als ik me wat licht in mijn hoofd voel.. doe ik mijn hoofd tussen mijn benen.. Op dit moment heb ik al 2 jaar nergens meer last van..
pi_54032910
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 13:38 schreef 101251 het volgende:
Ik heb precies hetzelfde gehad als jou!
Ik ben 4 jaar geleden eens 2x achter elkaar flauwgevallen en heb daar een soort van trauma aan overgehouden.. ik durfde ook niks meer..

Ik ben toen een therapie gaan volgen bij het mondriaan.. en sindsdien kan ik mijn angst controleren.. en mijn ademhaling controleren.. en als ik me wat licht in mijn hoofd voel.. doe ik mijn hoofd tussen mijn benen.. Op dit moment heb ik al 2 jaar nergens meer last van..
Apart, heb juist meerdere keren gehoord/gelezen dat dat niet de juist manier is, want daarbij moet je ook weer omhoog gaan en daardoor stroomt het bloed juist weg uit je hoofd.
pi_54034711
Bedankt voor al jullie berichten.

Op een wetenschappelijk programma heb ik gezien dat je met je hand tegen de achterkant van je hoofd moet drukken en je hoofd moet dan tegendruk geven. Zo stroomt het bloed naar boven.

Alleen ik heb daar geen last van. Mijn bloeddruk is optimaal.

Vandaag ben ik naar een college geweest, in het begin een beetje vaag gevoel. Maar ik bleef gewoon zitten en ik probeerde niet in paniek te raken. De hele les gevolgd, en voor dat ik het weet had ik volle concentratie. Als je dan over je angst denkt, dan moet ik eigenlijk wel lachen. Het is totaal niet relevant dat ik flauw val vanwege het 'zitten'.

Als ik ontspannen ben, dan zie ik alles ineens positief. Ben niet meer bang en vond het juist wel 'geinig' om zoiets mee te hebben meegemaakt. Ben ik in paniek, dan kan ik ineens niet meer positief denken...en dan is het een hel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arjann87 op 19-10-2007 17:01:46 ]
pi_54035616
ja heb precies hetzelfde, laatste tijd is het wel wat minder. Vooral dat depersonalisatie is echt kut.
heb het ook gekregen nadat ik een keer flauw was gevallen. Heb je ook niet dat je voelt dat je zwak op je benen staat?

Het beste is iig gewoon doorgaan met alle dingen die je normaal ook deed. Dan wordt het vanzelf minder na een (lange) tijd.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_54035729
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 08:17 schreef Dylanesque het volgende:
Paniekaanvallen met agorafobie? Zoek het eens op en kijk of je je daarin herkent.
Wat heeft agorafobie nu te maken met het verhaal dat TS vertelt?
I feel kinda Locrian today
pi_54035815
Dit is heel erg herkenbaar voor mij. Ik ben met de klachten rond blijven lopen, ben er dingen over op gaan zoeken, werd er banger van. Totdat het op een dag zover was dat ik de straat niet meer op durfde. Diagnose: paniekstoornis met agorafobie. Nou daar ben je mooi klaar mee.

Laat het bij jou niet zover komen.
Ik weet niet wat je er tegen zou kunnen doen. Ik kan wel zeggen: zoek hulp. Maar misschien is dat wel wat overdreven.

Je kunt er ook mee door blijven lopen zoals ik heb gedaan.. maar bij mij werd het van kwaad tot erger. Mij heeft het dus geen goed gedaan.
pi_54035928
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:01 schreef Twinkle20 het volgende:
Dit is heel erg herkenbaar voor mij. Ik ben met de klachten rond blijven lopen, ben er dingen over op gaan zoeken, werd er banger van. Totdat het op een dag zover was dat ik de straat niet meer op durfde. Diagnose: paniekstoornis met agorafobie. Nou daar ben je mooi klaar mee.

Laat het bij jou niet zover komen.
Ik weet niet wat je er tegen zou kunnen doen. Ik kan wel zeggen: zoek hulp. Maar misschien is dat wel wat overdreven.

Je kunt er ook mee door blijven lopen zoals ik heb gedaan.. maar bij mij werd het van kwaad tot erger. Mij heeft het dus geen goed gedaan.
herkenbaar, had ik dus ook.
gelukkig heb ik geen agorafobie meer maar wel zo nu en dan een paniekaanval.

let op de datum! hyperventilatie

topicstarter: maak je niet ongerust maar ik raad je wel aan om niet te lang te wachten en even naar je huisarts te gaan, succes
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_54036073
Ik ben al naar de huisarts geweest. Heeft me gecheckt, niks ernstigs. 'Angst' zei hij.

Ik heb denk geen last van paniekaanvallen. Omdat de paniek alleen komt als ik aan 'flauwvallen' denk. Het gebeurt nooit als ik achter de computer zit dat ik ineens overvallen wordt door paniek. Ik betrap me erop, als ik paniek heb, dat ik eraan denk.

Overigens, het wordt bij mij met de week minder erg. Eerst wou ik het liefs binnen blijven, ik had nergens zin in. Nu wil ik naar buiten en heb weer in dingen zin. Eerst durfde ik zelfs geen biertje achter mijn bureau te drinken, terwijl ik dat nu wel durft. Voordat ik out ging, was ik trouwens elke week dronken. Nadat ik out ben gegaan, geen één keer. Eet elke dag gezond. Dat is dus wel een voordeel voor mij .
pi_54036140
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 18:15 schreef Arjann87 het volgende:
'Angst' zei hij.
dat is het ook, google eens op paniekstoornis en kijk of je daar iets herkent
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_54036224
Verschijnselen van angst en paniek

Veelvoorkomende klachten bij een angststoornis zijn: hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, gebrek aan eetlust en concentratieproblemen. Ook hebben mensen vaak last van een bang voorgevoel, bezorgdheid, onbehagen, prikkelbaarheid, nervositeit, spanning en onrust.

Tijdens een angst- of paniekaanval zijn de meest voorkomende lichamelijke verschijnselen:

hartkloppingen

pijn of beklemd gevoel op de borst

zweten

ademnood, het gevoel te stikken

snel en hijgend ademhalen

duizeligheid of het gevoel flauw te vallen

trillen of beven

misselijkheid of diarree

een doof gevoel of tintelingen in de ledematen

een gevoel van onwerkelijkheid, alsof men naar een film kijkt.
Mensen denken zelf vaak dat ze een hartaanval krijgen.

http://www.psychowijzer.n(...)t-en-paniek.p44.html
pi_54036517
Ja, ik weet dat het angst is. Alleen als je erg veel last van angst hebt, dan kan je niet meer helder denken. Je 'vlucht of vecht' reactie treedt op. Handig, als je echt in een angst situatie komt, niet handig als je er niet in zit.
pi_54037597
Laten we geen diagnose gaan stellen of TS nou een paniekstoornis heeft of een angstoornis. Daar heb je diagnostisch onderzoek voor nodig (en geen google). Ik adviseer TS na zijn verhaal gelezen te hebben, contact op te nemen met een psycholoog. Je hebt een angst ontwikkeld, waar je al een paar maanden last van hebt (wisselend in intensiteit). Normaal zou je na een flauwte, niet zo langdurig last moeten hebben van angst. BIj jou gaat het zo ver, dat je zelfs situaties vermijd en zelfs van slag raakt als je met iemand hebt over 'de aarde die draait'. Je versterkt ook je eigen angst. Het klopt niet meer, het is niet goed. Het duurt ook te lang voor een gewone 'angst. Ik denk dat het verstandig dat je op korte termijn professionel hulp zoekt. Daar kunnen ze gaan uitzoeken, wat de achtergronden zijn van je angst. Verder kun je leren omgaan met je angst, zodat het weggaat of in ieder geval minder wordt.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54040894
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:55 schreef starla het volgende:

[..]

Wat heeft agorafobie nu te maken met het verhaal dat TS vertelt?
Bij paniekaanvallen (gevoel dat je gaat flauwvallen speelt daar een grote rol in) kan je een angst ontwikkelen voor plaatsen en situaties waar de paniekaanval plaatsvond. Dat is de agorafobie; het vermijdingsgedrag dat daaruit voort komt. Niet meer naar school e.d. gaan is niet te wijten aan de problemen, maar aan de angst ervoor.

- edit; wat de mensen hierboven dus vertellen, maar ik denk toch even je vraag beantwoorden-
pi_54042683
Een vriend van mij heeft precies hetzelfde gehad als jij.
Hij is daarvoor in therapie geweest (ongeveer een half jaar). Het ging om cognitieve gedragstherapie bij het IPSO waarin stapje voor stapje blootstelling aan 'angstige' situaties centraal stond. Hij kan er nu heel goed mee omgaan en heeft er weinig last meer van.

Tijdens de therapie kreeg hij oefeningen zodat flauwvallen onmogelijk is. (Hierbij moet je denken aan wat hier boven ook gezegd is: met je benen gekruist over elkaar staan en alle spieren in je lichaam aanspannen) In principe hoef je dan dus niet meer bang te zijn om out te gaan, want de bloeddruk is op zo'n moment dan zo hoog dat het gewoonweg onmogelijk is. Hetgeen dat jij noemt, dat je bloeddruk optimaal is bij de meting, is ook maar een momentopname tijdens het doktersbezoek, er hoeft helemaal niets mis te zijn met je bloeddruk in het algemeen. Dan nog kan je tijdens een paniekaanval wél out gaan, omdat je bloeddruk onder díe omstandigheden wel verlaagd is.

Het probleem bij hem was eigenljik ook niet het flauwvallen zelf (dat is ook maar 1 of 2 x echt gebeurd) maar de situatie waarin het zou gebeuren, het sociale aspect eromheen. Het idee dát het zou kunnen gebeuren en dat andere mensen dat zouden zien en de gevolgen dáárvan.
Hij ging op een gegeven moment plaatsen waar veel mensen waren vermijden (zoals wat jij zegt, colleges skipte hij, of wilde persé aan de buitenkant van de rij zitten), controlleerde constant of zijn gezicht niet toevallig wit zag of dat hij zweethanden had, vroeg of wij het ook zo warm hadden, enz. Eigenlijk voelde hij zich alleen op zijn eigen studentenkamer nog op zijn gemak. Daar zat hij op een gegeven moment ook zo veel mogelijk. Hier was hij nooit bang om flauw te vallen. Zie hier de ontwikkeling van agorafobie (zoals ook hierboven al genoemd) Agorafobie onstaat in principe niet zomaar, maar gaat gepaard met andere angststoornissen of fobieën.

Ik weet niet of dit sociale aspect bij jou ook een rol speelt, misschien spelen er wel heel andere dingen mee, maar in mijn ogen kan het geen kwaad om er eens over te praten met een psycholoog. Al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen.
Je bent in ieder geval niet de enige die hier mee zit, het is een van de meest voorkomende fobieën (als jij het bij jezelf een fobie kunt/wilt noemen).
Heel veel succes ermee

[ Bericht 10% gewijzigd door Sterrre op 19-10-2007 23:20:46 ]
pi_54042820
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 19:26 schreef Emel het volgende:
Laten we geen diagnose gaan stellen of TS nou een paniekstoornis heeft of een angstoornis. Daar heb je diagnostisch onderzoek voor nodig (en geen google).
paniekstoornis valt onder angststoornissen, en via google kom je in dit soort dingen een hoop verder...
mede omdat je in het begin niet weet wat je overkomt ( zie mijn post met een link naar mijn topic uit 2000)
ik ben helaas een ervaringsdeskundige

ik hoop echter wel dat de topicstarter wederom naar de huisarts gaat om dit te bespreken
pi_54042997
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:14 schreef laffer het volgende:

[..]

paniekstoornis valt onder angststoornissen, en via google kom je in dit soort dingen een hoop verder...
mede omdat je in het begin niet weet wat je overkomt ( zie mijn post met een link naar mijn topic uit 2000)
ik ben helaas een ervaringsdeskundige

ik hoop echter wel dat de topicstarter wederom naar de huisarts gaat om dit te bespreken
Ik weet dat paniekstoornis onder angsstoornissen valt. Maar we weten niet of hij een angststoornis heeft en in welke vorm. Ik heb hem verwezen naar een psycholoog om zijn angst te bespreken en te laten onderzoeken.
Ik snap je punt hoor
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')