..en dan niet op zo'n manier van "het gaat zooo goed, ik kan haast niet geloven dat het echt is".
Je kent misschien het gevoel wel van wanneer je in de auto op de achterbank in gedachten wegzinkt, met je blik op oneindig, om vervolgens een beetje 'wakker te schrikken' zogauw je weer bewust bent waar je zit..
Zo'n gevoel heb ik nu al enkele dagen de hele dag door.. elke keer weer zo'n "oja, ik ben hier.."-gevoel, zo'n beetje elke minuut..en ondertussen ook continu het gevoel alsof m'n blik alleen maar op oneindig staat, en ik 'm ook niet scherp kan stellen op het hier en nu.
Ik krijg ondertussen alles nog wel redelijk mee, kan nog enorm lang en snel kletsen met collega's, klanten helpen alsof er niets aan de hand is, redelijk vlug reageren, etc etc, maar ondertussen voelt het toch alsof ik het niet echt meemaak.. meer alsof ik alles via een spiegel, of door een ruit bekijk.. het is allemaal zo 'ver weg' en onecht..
Als ik bijvoorbeeld druk met één iemand in gesprek ben voelt het daarna als rare gewaarwording om me heen te kijken en te ontdekken wat er ook alweer nog meer om me heen is.. hetzelfde geldt wanneer ik even in gedachten verzink, dan schrik ik vervolgens als ik ontdek dat ik even niet bewust was van alles wat er om me heen gebeurde..
Al met al is het een behoorlijk beangstigend gevoel, waarmee ik me even niet zo'n raad weet, niet in de laatste plaats omdat m'n psychiater uitgerekend nu wegens ziekte 2 maanden uit de running is
Meerdere keren per dag denk ik "ik moet echt gewoon ontslag nemen en thuis gaan zitten bijkomen, want blijkbaar is het allemaal teveel voor me", maar aan de andere kant weet ik dat ik júíst wanneer ik thuis zit nog meer last van klachten krijg omdat ik te veel tijd heb om na te denken en me op m'n gevoel te fixeren..
Want komt dat onwerkelijke gevoel niet alleen omdat ik me héél erg fixeer op hoe ik alles ervaar en zie?
Zijn er nog andere mensen die iets dergelijks herkennen, en hoe ga je er het beste mee om?
Zijn er bepaalde oefeningen om je weer 'werkelijker' te voelen, moet je het rustiger aandoen, of er juist niet aan toegeven en doorgaan met je leven totdat het vanzelf wel weer weggaat??