euh je vergeet het een en ander. De meeste banen zijn nog altijd 36-38 uur per week. Van die 10,5 uur aan tijd moeten nog zaken af voor het BO als pleinwacht, contact met ouders, vergaderen, organisatie van zaken, opruimen lokaal, inkoop spullen, registraties van alles en nog wat zoals punten, nakijkwerk, en dan nog een keertje je volgende dag voorbereiden (vast nog meer maar ik ben dan ook geen BO docent). In het VO heb je ook pauzediensten, veel ste veel vergaderingen, toetsen maken, toetsen nakijken, contact met ouders, onderwijs ontwikkeling, voorbereiden lessen, invalwerk, excursies maken en voorbereiden en ga zo nog maar ff door.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nog minder lessen per week? Die koters zitten al zo vaak thuis/op straat?
Je hebt 40 uur in een werkweek. Je geeft van half 9 tot 3 uur les (muv woensdag /of vrijdag tot 12 uur), dit maakt per week aan lesuren: 29,5 uur, dan heb je dus 10,5 uur om les voor te bereiden... das meer dan genoeg(en anders werken ze maar over, zoals iedere andere persoon in de maatschappij tegenwoordig ook doet).
Het kan best dat er een salarisverhoging nodig is, maar waarom moet dat dan ten koste van de studenten gaan?
En dat is ook meteen het probleem, overal in het onderwijs zijn teveel randzaken, teveel ditjes en datjes, tevel werkstukjes of praktische opdrachten voor de leerlingen. Het gaat om KENNIS en die doe je op door te LEREN en niet door een kutkopietje te maken van een of andere samenvatting. Back to basics en gewoon stampen totdat je dingen uit je hoofd weet. GEen rekenmachine meer (ik studeer nu natuurkunde, daar mag niks met rekenmachine... vraag jij aan een wilekeurige vwo-leering of hij log x wil tekenen en hij kan het niet zonder rekenmachine). Gewoon stampen en basiskennis opdoen.... het onderwijs is te breed geworden, teveel dingen waar we "rekening mee moeten houden".quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:54 schreef jagermaster het volgende:
[..]
euh je vergeet het een en ander. De meeste banen zijn nog altijd 36-38 uur per week. Van die 10,5 uur aan tijd moeten nog zaken af voor het BO als pleinwacht, contact met ouders, vergaderen, organisatie van zaken, opruimen lokaal, inkoop spullen, registraties van alles en nog wat zoals punten, nakijkwerk, en dan nog een keertje je volgende dag voorbereiden (vast nog meer maar ik ben dan ook geen BO docent). In het VO heb je ook pauzediensten, veel ste veel vergaderingen, toetsen maken, toetsen nakijken, contact met ouders, onderwijs ontwikkeling, voorbereiden lessen, invalwerk, excursies maken en voorbereiden en ga zo nog maar ff door.
op drie scholen tegelijk is wel te overleven hoorquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, laten we overwerken standaard maken.In die 10 uur zit ook het nakijken van tentamens, toetsen, projecten, werkstukken etc. Daarnaast nog je gewone lessen voorbereiden, je administratieve zaken bijhouden. Moeten ze dat allemaal maar in hun eigen tijd doen?
![]()
Ik zou best leraar willen worden na mijn studie,maar inderdaad, er is geen voltijdsbaan in te vinden. Dat zou eens moeten veranderen. Ik ga dus niet op 3 scholen werken om maar aan een normaal salaris te komen. Dan maar het bedrjifsleven in.![]()
Ach.. in het bedrijfsleven heb je ook geen voorjaar/mei/herfstvakantie.. niet meer dan terecht dat je dan ook doorwerktquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:59 schreef jagermaster het volgende:
[..]
op drie scholen tegelijk is wel te overleven hoorgewoon lekker in het onderwijs werken. Lekkere lange vakanties die voor je worden bepaald (en waarin ze willen snijden) waarin je lekker je achterstallige werk kan weg werken omdat je daar nooit door de week en in het weekend meer tijd voor hebt. Alleen de zomervakantie is wel relaxt. Lekker in de zon met het nieuwe boek voor het volgende schooljaar op schoot genieten van de rust om je heen.
Vraag het is aan de natuurkunde docent in het VO bovenbouw dan kan je nog lachen. Als je het onderwijs in wil om cognitieve kennis over te dragen ga dan meteen door het het HBO of volwassenenonderwijs. Onderwijs moet leuk zijn dan leer je meer maar we moeten denk ik meer naar toe dat structurele lesverziekers keihard worden aangepakt.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:57 schreef maniack28 het volgende:
[..]
En dat is ook meteen het probleem, overal in het onderwijs zijn teveel randzaken, teveel ditjes en datjes, tevel werkstukjes of praktische opdrachten voor de leerlingen. Het gaat om KENNIS en die doe je op door te LEREN en niet door een kutkopietje te maken van een of andere samenvatting. Back to basics en gewoon stampen totdat je dingen uit je hoofd weet. GEen rekenmachine meer (ik studeer nu natuurkunde, daar mag niks met rekenmachine... vraag jij aan een wilekeurige vwo-leering of hij log x wil tekenen en hij kan het niet zonder rekenmachine). Gewoon stampen en basiskennis opdoen.... het onderwijs is te breed geworden, teveel dingen waar we "rekening mee moeten houden".
Ongemotiveerd door het salaris zou ik niet zijn eerder door vier dagen betaald krijgen en zes dagen werken.quote:Tuurlijk ben ik het met je eens dat er te weinig docenten zijn en dat ze mss ook ongemotiveerd zijn door het lage salaris, maar dat is niet alleen op te lossen door de salarissen te verhogen (en zeker niet ten koste van studenten)
Ik las dat er alleen maar onderzocht was wat een dergelijke maatregel zou opleveren. Dat geeft al aan dat het aan de ene kant niet definitief is, maar aan de andere kant wel een serieuze optie is. Het lijkt me namelijk niet dat je gaat onderzoeken wat een maatregel oplevert als je uberhaupt niet van plan bent die maatregel uit te voeren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:03 schreef X. het volgende:
Kwam van RTL Nieuws. Die brachten het al alsof het ging gebeuren. Opmerkelijk genoeg zat Plasterk niet met een reactie in dat verhaal.
Naar nu blijkt ook terecht. Omdat het maar een 'mogelijkheid' was. Het was nog helemaal niet definitief.
Is goed, zorg je dat de leerlingen er ook staan?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:02 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ach.. in het bedrijfsleven heb je ook geen voorjaar/mei/herfstvakantie.. niet meer dan terecht dat je dan ook doorwerkt
Er wordt zoveel onderzocht en gezegd.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las dat er alleen maar onderzocht was wat een dergelijke maatregel zou opleveren. Dat geeft al aan dat het aan de ene kant niet definitief is, maar aan de andere kant wel een serieuze optie is. Het lijkt me namelijk niet dat je gaat onderzoeken wat een maatregel oplevert als je uberhaupt niet van plan bent die maatregel uit te voeren.
Ik heb havo en daarna vwo gedaan (nu 4e jaars Natuurkunde) en het niveau was toen al belabberd... Je leert geen zak en bent teveel bezig met randopdrachten. Toen ik naar het WO ging schrok ik me kapot van wat we allemaal verondersteld werden te kunnen (zonder rekenmachine, zonder formulekaart). Niks geen verhaaltjes, keiharde basiskennis. Het is ook eigenlijk te gek voor worden dat mensen van de havo/vwo niet zonder rekenmachine een grafiek kunnen plotten of permutaties/combinaties kunnen berekenen. Voor iemand met een NT profiel moet dat gewoon basiskennis zijn... In het huidig onderwijs is dat niet en dat schort er dus aan..quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:05 schreef jagermaster het volgende:
[..]
Vraag het is aan de natuurkunde docent in het VO bovenbouw dan kan je nog lachen. Als je het onderwijs in wil om cognitieve kennis over te dragen ga dan meteen door het het HBO of volwassenenonderwijs. Onderwijs moet leuk zijn dan leer je meer maar we moeten denk ik meer naar toe dat structurele lesverziekers keihard worden aangepakt.
[..]
Ongemotiveerd door het salaris zou ik niet zijn eerder door vier dagen betaald krijgen en zes dagen werken.
helemaal mee eens. Dus eigenlijk lopen we dit hele topic te zeiken omdat we weer een kabinet hebben wat niet verder kan denken dan de volgende straatsteen. Waarin zou je kunnen bezuinigen zonder dat het problemen opleverd? Ik zou het wel weten als je bedenkt dat mensuren de grootste kosten zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:04 schreef NLweltmeister het volgende:
Lekker iedereen op jonge leeftijd met een lening opzadelen, het aloude paria kweken.
Dan houdt de bevolking zich lekker koest
niet te veel eisen, in vier vwo moet nog uitgelegd worden hoe je liters naar kubieke centimeters omrekend.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:09 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ik heb havo en daarna vwo gedaan (nu 4e jaars Natuurkunde) en het niveau was toen al belabberd... Je leert geen zak en bent teveel bezig met randopdrachten. Toen ik naar het WO ging schrok ik me kapot van wat we allemaal verondersteld werden te kunnen (zonder rekenmachine, zonder formulekaart). Niks geen verhaaltjes, keiharde basiskennis. Het is ook eigenlijk te gek voor worden dat mensen van de havo/vwo niet zonder rekenmachine een grafiek kunnen plotten of permutaties/combinaties kunnen berekenen. Voor iemand met een NT profiel moet dat gewoon basiskennis zijn... In het huidig onderwijs is dat niet en dat schort er dus aan..
(als je salaris hoger wordt krijg je toch ook voor meer dagen betaald)
Misschien is het gedrag van het kabinet wel te verklaren om mensen zoals jij zelfvertrouwen te geven dat ze het beter weten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:09 schreef jagermaster het volgende:
[..]
helemaal mee eens. Dus eigenlijk lopen we dit hele topic te zeiken omdat we weer een kabinet hebben wat niet verder kan denken dan de volgende straatsteen. Waarin zou je kunnen bezuinigen zonder dat het problemen opleverd? Ik zou het wel weten als je bedenkt dat mensuren de grootste kosten zijn.
Met name die van eerstegraadsleraren. Maar die worden weer minimaal bedeeld met deze maatregel. Met name PABOers, waar toch al een overschot aan is, en ook tweedegraadsleraren profiteren. (Als de minster de aanbevelingen van Rinnooij-Kan overneemt tenminste.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:08 schreef gronk het volgende:
Die lerarensalarissen moeten inderdaad echt wel omhoog. Aan de andere kant, OCW staat er ook om bekend dat het een *nogal* uitgebreid ministerie is, waar ze tot een jaar of wat terug een paar honderd ambtenaren al een jaar of wat 'ziek' thuis hadden zitten.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:14 schreef jagermaster het volgende:
[..]
niet te veel eisen, in vier vwo moet nog uitgelegd worden hoe je liters naar kubieke centimeters omrekend.
Ja, maar zo erg was het meer dan 25 jaar geleden toch ook al?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:14 schreef jagermaster het volgende:
[..]
niet te veel eisen, in vier vwo moet nog uitgelegd worden hoe je liters naar kubieke centimeters omrekend.
Ik wil helemaal niet het zelfvertrouwen dat ik het beter weet (doe al of ik het weet en dat is al erg genoegquote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:14 schreef VraagHetDan het volgende:
[..]
Misschien is het gedrag van het kabinet wel te verklaren om mensen zoals jij zelfvertrouwen te geven dat ze het beter weten.
Net zoals Rita Verdonk wordt gePimped.
!oog is koning in het land der blinden ...
Om het energieverbruik te verminderen kan dadelijk de sms stijl wel eens beslissend zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar zo erg was het meer dan 25 jaar geleden toch ook al?
Bij de alphawetenschappen ging het weer over de schrijffouten, die tenenkrommend waren.
Tja zo oud ben ik nog niet dat ik nog veel weet van 25 jaar geleden. Echter verbaas ik mij wel over de beheersing van bepaalde basale kennis. Het omrekenen tussen centimeters en kilometers is iets wat wordt gegeven in het basisonderwijs. Maar in de eerste klas kunnen ze het gewoon niet.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar zo erg was het meer dan 25 jaar geleden toch ook al?
Bij de alphawetenschappen ging het weer over de schrijffouten, die tenenkrommend waren.
En zo werkt het systeem van 'verdeel en heers'.quote:[b]Hetzelfde geld natuurlijk ook voor het kabinet. Die mensen zijn aangesteld door ons als het volk om het land te besturen. Als ieder het kon namen wij wel goedkopere mensen. Wij hopen en gaan er vanuit dat deze mensen het beste doen wat in hun macht ligt. Echter twijvel ik daar vaak aan. Maarja, wie ben ik? een simpele ziel die in dit land werkt om zijn brood en dak boven zijn hoofd te verdienen.
als wij dit kabinet latten vallen wat krijgen wij daarna? is dat beter of slechter?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:26 schreef Hexagon het volgende:
De enige minister die ik nog leuk vond behoort nu definitief tot de groep sukkels die dit kabinet vormt
Laat maar vallen die handel
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |