abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76846500
Maar ik begrijp wel dat die discrepantie tussen het theoretische aanbod bij politicologie en hoe je dat later in de praktijk gaat toepassen in je werkomgeving vrij groot is. Waarschijnkijk groter dan bij de meeste studies. Ik ga binnenkort aan mijn tweede kernmodule beginnen en ik zit nu een beetje vooruit te lezen. Zit al meteen weer middenin de griekse democratie en de basis van representatieve overheden. Vind het razend interessant, maar het is niet de eerste keer dat ik het krijg. En die abstracties zijn dan wel groot bij politicologie.
pi_76848193
Klopt, het is in zekere zin ook gedeeltelijk gschiedenis, maar je begrijpt wel waarom je het moet lezen en wat je ervan leert, het is niet slechts feitenkennis, je gaat patronen ontdekken en zien, en die gebruik je later ook wanneer je ingeschakeld wordt om je werkgever van advies te voorzien. Het is in mijn ogen daarom nog steeds interessant om na je master Politicologie een master Bestuurskunde te volgen. Dat kan in 1 jaar zonder extra vakken, en was vroeger een afstudeerrichting van Politicologie. Op die manier ben je ook meer op de hoogte van de praktijk en verval je inderdaad niet in theoretische noties en ben je én breder inzetbaar en kun je je advies beter geven omdat je meer op de hoogte bent van de praktische gang van zaken. Maargoed, laat ik eerst maar eens Politicologie afronden, maar het is wel iets in mijn achterhoofd mocht het qua tijd en financienen kunnen.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 13:50:44 #278
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_76849502
Ik ben afgestudeerd bestuur en beleid, dus dat telt als bestuurskunde maar a) het is heel saai en b) ook niet veel nuttiger dan de rest. Eigenlijk heb ik als succesambtenaar vooral iets aan de eerste colleges van het eerste jaar gehad, met wat nu precies de procedures en de verschillende clubs zijn en hoe het zit met raden en colleges en zo.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_76849559
Is het carriere CV technisch gesproken niet wel een toevoeging?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 14:13:24 #280
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_76850444
Nou, opzich wel, denk ik. Toen me orienteerde op de arbeidsmarkt zag ik een hoop functies waar ze vooral op zoek zijn naar mensen uit de bedrijfskundige hoek, waar je dan met bestuurskunde wel op kon reageren, en met 'gewoon' politicologie niet. Ik ben zelf ook na m'n afstuderen eerst een tijd als IT-consultant wezen werken, en dat was me met Poltieke Theorie en Gedrag waarschijnlijk niet gelukt.

Maar goed, ook dan is de vraag of je, als je eenmaal aangenomen ben, er wat aan hebt.

(En ik ben nu alsnog fijn ambtenaar)
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:20:07 #281
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_76873842
In de praktijk wordt bestuurskunde hoger aangeschreven, onder andere omdat men denkt dat dit toch wat praktischer is. Wat gelul is, want politicologie is imho toch veel nuttiger omdat je meer leert over het 'spel' zoals bijv. via game theory, rational choice, etc. Dat is iets waar het per saldo in de praktijk toch uiteindelijk veel meert op aan komt, maar dat merk je pas echt na een aantal jaren werkervaring.
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:29:28 #282
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_76874254
Verder lijkt je opleiding me vooral heel erg belangrijk voor je eerste 'serieuze' baan na je studie. Als je je er een beetje met de pet naar hebt gegooid tijdens je studie, maar je doet het heel goed op je eerste serieuze baan - dan heb je daar een goede referentie aan. Dat zegt natuurlijk veel meer dan de feest commissie van de studievereniging of een stage bij BuZa.
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:44:40 #283
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_76883566
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
In de praktijk wordt bestuurskunde hoger aangeschreven, onder andere omdat men denkt dat dit toch wat praktischer is.
Dat valt volgens mij wel mee, al hangt het natuurlijk af van de baan waar je naar solliciteert.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:47:36 #284
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_76883621
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
want politicologie is imho toch veel nuttiger omdat je meer leert over het 'spel' zoals bijv. via game theory, rational choice, etc. Dat is iets waar het per saldo in de praktijk toch uiteindelijk veel meert op aan komt, maar dat merk je pas echt na een aantal jaren werkervaring.
Dit is trouwens wel waar, zeker bij de overheid. Aan sommige collega's met een andere achtergrond merk ik dat ze totaal niet weten hoe het 'politieke spel' werkt en ze dat ook eigenlijk niet interesseert.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:04:22 #285
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_76889253
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:44 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat valt volgens mij wel mee, al hangt het natuurlijk af van de baan waar je naar solliciteert.
Ik heb het dan over het algemeen: tel maar eens gewoon het aantal vacatures bij de overheid waar bestuurskunde en politicologie voorkomt: bestuurskunde wint.
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_76891381
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik heb het dan over het algemeen: tel maar eens gewoon het aantal vacatures bij de overheid waar bestuurskunde en politicologie voorkomt: bestuurskunde wint.
Is niet zo gek, aangezien Politicologie iets onbekender en algemener is dan Bestuurskunde. Waarschijnlijk kan je wel op de vacature reageren.
  maandag 22 maart 2010 @ 22:00:35 #287
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_79468175
Weet iemand misschien hoeveel uren/dagen in de week je colleges hebt in het 1e jaar bij de UVA?
Twijfel tussen deeltijd en voltijd. Volledig op reserves en stufi gaan teren is ook weer zoiets als je al een paar jaar werkt + ik wil verder binnen het bedrijf waar ik nu zit...als ik dan echter met moeite 24 uur kan werken schiet dat financieel niet echt op.

Of voltijd en daarnaast werken kan natuurlijk ook. Al zit je dan zo weer met de 10k grens.
pi_79479278
Ik had dacht ik iets van 12 contactuur? Verspreid over 4 dagen.
pi_79643413
Vandaag naar de masterdag van de VU geweest en bij de voorlichting van political science geweest. Ik werd niet echt super enthousiast. Volgens mij voegt dat internationale perspectief ook niet zoveel toe. Maar mochten er andere ervaringen zijn, dan hoor ik die graag. Ik overweeg nu om me bij de Uva in te schrijven.
pi_79644193
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 14:22 schreef Toad het volgende:
Vandaag naar de masterdag van de VU geweest en bij de voorlichting van political science geweest. Ik werd niet echt super enthousiast. Volgens mij voegt dat internationale perspectief ook niet zoveel toe. Maar mochten er andere ervaringen zijn, dan hoor ik die graag. Ik overweeg nu om me bij de Uva in te schrijven.
Was je op de uva ook bij de masterdag een paar maanden geleden? Ik ben even langs gegaan, maar ook daar werd ik niet erg enthousiast van eigenlijk. Kreeg het idee dat het met name herhaling is van wat ze ook al in de bachelor kernmodules hebben behandeld (en waarvan ik er al twee aan het volgen ben).
pi_79644269
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:18 schreef Cudles het volgende:
Ik had dacht ik iets van 12 contactuur? Verspreid over 4 dagen.
Zestien. Drie vakken met twee hoorcolleges per week. En nog twee keer per week werkgroep
pi_79647034
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 15:02 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Was je op de uva ook bij de masterdag een paar maanden geleden?
Nee, helaas niet.
pi_79743451
Ook hier vraag ik het even. Ik wil over een paar jaar een universitaire studie doen, namelijk politicologie. Helaas is hiervoor vwo/hbo vereist en vwo wil ik eigenlijk niet meer doen. Is er een hbo studie die goed aansluit of er mee te maken heeft?

thanks!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_80060397
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:21 schreef Tamashii het volgende:
Ook hier vraag ik het even. Ik wil over een paar jaar een universitaire studie doen, namelijk politicologie. Helaas is hiervoor vwo/hbo vereist en vwo wil ik eigenlijk niet meer doen. Is er een hbo studie die goed aansluit of er mee te maken heeft?

thanks!
Hier dezelfde vraag. Mensen die met een HBO-Propedeuse zijn doorgestroomd? Beviel dat of prefereren jullie vwo?
pi_80063789
Dat ligt er misschien ook een beetje aan welke richting je op wil. Maar ik neem aan dat de stof van Bestuurskunde en Overheidsmanagement (die HBO-opleiding wordt op meerdere scholen aangeboden) overeenkomt met die van politicologie. Je kan natuurlijk ook overwegen om de hbo bachelor af te ronden en daarna een master te doen op universitair niveau.

Maar goed, ik heb ook wel eens een folder aangevraagd van de HBO-opleiding Integrale Veiligheidskunde. Dus als dat onderwerp je interesseert.

Overigens heb ik geen ervaringen met deze HBO-opleidingen.
  donderdag 8 april 2010 @ 13:47:12 #296
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_80081573
Colloqium Doctum is prima te doen ..
  donderdag 8 april 2010 @ 14:45:16 #297
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_80083839
Trouwens nog meer mensen die hun scripties aan het schrijven zijn op dit moment? Ik ben op dit moment ondergedompeld in het buitenlands beleid van Venezuela pré- en post-Chávez
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_80083953
post Chavez? Ik heb net een take-home-tentamen ingeleverd over hoe Materiële belangen, ideeën en instituten een rol spelen in het veiligheidsdilemma, met als casus de diplomatieke crisis in maart 2008 tussen Venezuela, COlombia en Ecuador
pi_80084199
Vind het trouwens wel een goede zaak die take-home tentamens bij IB tegenwoordig. Het is imo veel belangrijker dat je in staat bent een goed stuk af te leveren dan dat je in drie uur tijd je kennis ten toon moet spreiden. Het past meer bij het niveau.
pi_80084292
Ik heb mijn cijfer nog niet terug, maar het lijkt nu net alsof je je maar voor 1 of 2 weken hoeft in te lezen. Maar je hebt wel je tentamen meer in de hand en meer tijd om over je antwoord na te denken. En je leert idd beter "agrumenten eten".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')