Zo,
de Feedback was wel aardig, eerst een bakkie koffie, wat rond gelopen door de winkel en toen aan het testen geslagen (ze hadden een boel hollow bodys). In het hok stond een Mesa/Boogie om op te testen, niet mijn amp, maar het gaat om het idee.
Epiphone stelde mij, zoals altijd, wéér teleur. Slechte afwerking, slechte klank, oncomfortabele halzen, slecht werkende electronica. Wat me ook opviel, accoustisch vrijwel géén geluid, en het geluid dat er uit kwam: gort en gort droog, geen klank, geen warmte.
Toen wat andere merken geprobeerd met een fijn prijskaartje, idemdito met een dikke ster.
Dus ik met lood in me schoenen (wist ik véél dat je no matter welke prijs iedere gitaar gewoon mag pakken zonder het te vragen) naar die verkoper toe: Zou ik ook wat Gretsches en Gibson mogen testen?
Ik naar binnen met een Gibson, en weer het zelfde als dat ik altijd heb met Gibson, geen speelcomfort, veelste duur en al met al niets.
Toen de Gretsches.
Mijn god, wat een HEERLIJKE gitaren. Echt niet normaal. Prachtige cleane klanken, zowel nek als brug element klonken praaaaachtig, maakte niet uit wat je speelde, hard, zacht, snel, rustig, punk, blouse, regea, ska. Alles klonk gewoon heerlijk. Ook op hoog volume bleef 'ie zich goed houden en het speel comfort was niet normaal. Me handen vlogen er over heen. De Bigsby's vielen me ookalles mee. Ik dacht, dat speelt nooit lekker, aangezien ik een aangeboren hekel heb aan tremelo's. Maar echt, wat een super tremelo is dat! Hangt niet in de weg, maar "valt" ook niet naar beneden als je 'em niet vast hebt.
De afwerking van alle Gretsches die ik bespeeld heb (2x een Electromatic, 1x een Power Jet en 1x een signature van 3800 euro) waren allemaal perfect. De halzen waren ook super, 1 van de Electromatic's was duidelijke iets dikker als de andere, normaal hou ik van dunne halzen, maar bij zo'n gitaar als een Gretsch maakte het voor mij allemaal niets uit.
Dan de drive die op die Mesa zat. Ik hou niet van Mesa om te beginnen, een lekkere kraakheldere crunch zat er niet in, maar met veel gain konden ze ook goed over weg. Maar volgens mij klinken dit soort gitaren het aller lekkerste op clean kanaal met een dikke boost er voor of "Marshall alles op 10".
Voor mij is het duidelijk, er komt een Gretsch. Nog 2 maanden door sparen zodat ik eventueel ook nog de wat duurdere modellen zou kunnen betalen maar dan komt er zeker weten 1. Ik denk dat het iets wordt van een Electromatic, mooie prijs/kwaliteit.