Zou nog even geduld hebben en er nog een aantal makenquote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:04 schreef LadyS het volgende:
En wat vinden jullie van mijn zwartwitte kindje?Ze is zo lief
![]()
Is dat wat voor op canvas? Hij is wel erg gecropt, dus ik denk dat de kwaliteit niet zo goed is
Je mag op de openbare weg iedereen gewoon fotograferen, hij had je dat niet mogen vragen (publiceren van de resultaten kan een ander verhaal zijn, ivm portretrecht). En als je geen overtreding staat te begaan mogen ze je trouwens ook niet om legitimatie vragen. Maar ja, deze was nog een beetje groen achter de oren zo te zien.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:17 schreef Sugar het volgende:
Eerste keer dat ik me heb moeten legitimeren voor een agent.![]()
![]()
"Volgende keer maar even vragen aan de mensen, goed?"
"ja, meneer agent."![]()
En ik dacht dat het een duif wasquote:Op zondag 21 oktober 2007 15:33 schreef Sugar het volgende:
Hmmm, ook al heeft er niemand op de meeuw gereageerd,
Het geheim van een goede zon-met-wolken-foto heet 'geduld'. Op de foto die je hier plaatst, zit de zon achter een heel dun wolkje. Dat houdt te weinig licht tegen (sterker nog, het spreid eigenlijk alleen het licht). Wacht op een dikkere wolk. Als jij niet zonder knijpen en/of pijn tegen de zon in kan kijken, dan kan je camera dat ook niet.quote:ik plaats toch weer 2 foto's waarop ik graag feedback zou krijgen.
1.
[ afbeelding ]
Ik zou van deze graag willen weten hoe ik de zonnestralen nog mooier had kunnen laten uitkomen en hoe ik die helemaal witgele plek van de zon schijnt had kunnen voorkomen.
mmmm, ik vind het een beetje een rommelige foto. Ik vind (maar dat is een kwestie van smaak) t gebouw nogal ver naar de kant van de foto staan. Het lege stuk links voegt imo niets toe (in tegenstelling tot die meeuw, daar werkte t wel). De bewegingsonscherpte leidt af van het gebouw en de ramen van je auto zijn vies.quote:2.
[ afbeelding ]
Net zo nikszeggend als dat detail van een gebouw laatst? Of is dit anders?
Bedankt alvast!
heel lief egeltje. Probeer volgende keer eens als je een foto maakt op het oog te focussen bij een dier en/of mens. Zou de bovenkant iets meer ruimte gegeven hebben, nu lijkt het net dat de stekeltjes in de kader overlopen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:26 schreef Sugar het volgende:
Hihi, dat laatste klopt zeker!
Maar ik vind het provinciehuis ook te ver naar rechts staan, maar er stond iets naast.Ik ben het met je commentaar eens, ook over de andere foto's. De tip voor de zon ga ik meenemen, want geduld is sowieso een goede oefening voor me.
![]()
Oh ja, ik heb slechts 1 keer verscherpt bij de meeuw, dus dat valt mee. Wel gecropt ook, dus misschien komt daar ook extra ruis vandaan?
Dankjewel weer, VV.
Ik had ook nog een schattig egeltje.
[ afbeelding ]
Het is inderdaad anders, het is namelijk een prachtig voorbeeld van een L-compositie, die de eigenschap heeft dat hij met één zijde het beeld 'verankert' en hem met de andere zijde balans geeft. Meer voorbeelden daarvan vind je op deze pagina: http://www.pbase.com/otfchallenge/exhibition_gallery_challenge_56quote:Op zondag 21 oktober 2007 15:33 schreef Sugar het volgende:
Net zo nikszeggend als dat detail van een gebouw laatst? Of is dit anders?
1. wel leukquote:Op maandag 22 oktober 2007 17:04 schreef Sugar het volgende:
Sorry, tex, ik weet het antwoord niet. Ongetwijfeld iets met licht, diafragma en flits, maar euhm, wát precies...Wel leuke foto's, beide.
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
Zo te zien zijn ze allebei geflitst. Alleen heb je bij de ene inderdaad meer achtergrond licht. Een echt egale zwarte achtergrond lijkt me zonder goede verlichting e.d. een moeilijke opgave. Je kan misschien beter gaan spelen met de DoF (depth of field) waarbij de achtergrond zeker maar zo vaag wordt dat er niet veel meer aan te herkennen valt. Even snel een klein voorbeeld want ik moet boodschappen doenquote:Op maandag 22 oktober 2007 10:31 schreef texelonia het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik de ene keer een zwarte achtergrond krijg, en de andere keer niet?
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Of kan iemand me uitleggen wat nou dé manier is om een mooie zwarte achtergrond te krijgen? En kan dat ook met een "gewoon" cameraatje (Canon Ixus 850)?
Niet zelfde tijdstip/dag idd, maar wel zelfde ruimte en volgens mij ook allebei overdag. of het dezelfde hoek is (en dus achtergrond) weet ik ook niet meer. Wel allebei flits idd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:05 schreef Noli. het volgende:
Tex, ik heb er ook nog niet zo heel veel verstand van maar zijn ze beide op dezelfde plek en bijna hetzelfde moment genomen?
Nee toch? Verschillende shirtjes dus vast niet
Volgens mij is de eerste gemaakt in een iets donkerdere ruimte en is er geflitst, dus iig licht van voor/in zijn gezichtje. Het licht van de flits bereikt niet/weerkaatst niet op de achtergrond dus die blijft donker.
De tweede heeft iig behoorlijk wat licht van achteren daardoor is de achtergrond zo duidelijk te zien en als ik het goed zie aan het licht in Noah's gezichtje is er ook ingeflitst?
Ik snap wat je bedoelt, maar kan dat ook met een gewone (niet spiegelreflex dus) camera? Het is mij nog nooit gelukt namelijk... Wel dat de achtergrond minder scherp is dan de voorgrond natuurlijk, maar niet zo extreem als op jouw voorbeeld. Met welke functie (of instellingen) zou dat moeten dan? Ik dacht "portret" maar daarmee heb ik nooit echt zo'n effect mee gehad. Heb wel ook een analoge spiegelreflex camera gehad en daarmee kreeg ik wel die extreem vage achtergrond. Ik dacht dus dat dat aan de camera (en dan met name de lens lijkt me) lag.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:28 schreef Dickies het volgende:
[..]
Zo te zien zijn ze allebei geflitst. Alleen heb je bij de ene inderdaad meer achtergrond licht. Een echt egale zwarte achtergrond lijkt me zonder goede verlichting e.d. een moeilijke opgave. Je kan misschien beter gaan spelen met de DoF (depth of field) waarbij de achtergrond zeker maar zo vaag wordt dat er niet veel meer aan te herkennen valt. Even snel een klein voorbeeld want ik moet boodschappen doen
[ afbeelding ]
Geen mens, maar principe is hetzelfde.
Wat er precies scherp is ligt vooral aan het diafragma (het F-getal). Hoe groter (en dus kleiner het diafragma) hoe meer scherptediepte je hebt (maw hoe meer er van de 'achtergrond' scherp is). Het ligt een beetje aan de camera die je hebt. Op een simpele compact kan je het misschien niet instellen, maar mijn voorbeeld is ook gemaakt met een niet-spiegelreflex. Maar wel een high-end compact waar je wel de instellingen als sluitertijd en diafragma kunt instellen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:52 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar kan dat ook met een gewone (niet spiegelreflex dus) camera? Het is mij nog nooit gelukt namelijk... Wel dat de achtergrond minder scherp is dan de voorgrond natuurlijk, maar niet zo extreem als op jouw voorbeeld. Met welke functie (of instellingen) zou dat moeten dan? Ik dacht "portret" maar daarmee heb ik nooit echt zo'n effect mee gehad. Heb wel ook een analoge spiegelreflex camera gehad en daarmee kreeg ik wel die extreem vage achtergrond. Ik dacht dus dat dat aan de camera (en dan met name de lens lijkt me) lag.
En hoe krijg je dan die vage achtergond ook nog donker? Want als je de flits gebruikt wordt meestal zo'n beete alles scherp toch..?
Aan je EXIF te zien had je hier een sluitertijd van 1s. Dat is nogal lang om uit de hand te schieten, zeker bij een actief onderwerpquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:50 schreef Sugar het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb een vraag over zo'n foto. Ik wil altijd graag mensen en dieren zonder flits doen. Ik vind het echt lelijk met flits (ook al staat ie op -2 en gebruik ik een doekje ervoor). Ik heb het diafragma dan helemaal open en de sluitertijd niet ingesteld (dus automatisch kort, denk ik?). Maar het modelmoet dan helemaal stilzitten, wil ik de foto mooi scherp krijgen. Hoe doe ik dat? Of is flitsen dan onvermijdelijk? En als ik toch de sluitertijd korter maak, hoe kan ik die dan het beste instellen (1/?)? Bedankt.
1/2000, zo snel is je flits volgens mij niet eensquote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:20 schreef Sugar het volgende:
Huh, maar ik kan de sluitertijd instellen tot 1/2000. Dat is dus nog veel korter dan wat jij zegt, alleen dan zal het wel donker blijven? Ik heb geen idee op wat hij standaard staat, zal eens kijken. Ah, hij geeft nu 1/1000 aan.
Ja dat snap ikquote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:59 schreef Sugar het volgende:
Ja, maar dat staat er echt!
Als je flitst zal je een kortere sluitertijd (zeg, 1/80 of 1/100) kunnen gebruiken en daarmee dus minder snel bewegingsonscherpte hebben. Als je niet wilt flitsen moet je het eventuele tekort aan licht compenseren met die combinatie van een langere sluitertijd (zeg 1/20.. geheel afhankelijk uiteraard), diafragma en ISO. De lange sluitertijd heeft zeker zonder statief en bij een bewegelijk onderwerp al snel een grens bereikt. Dan kan je nog de ISO opschroeven tot je de ruis teveel wordt en het diafragma helemaal open. Of een paar lampen erbij pakkenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:14 schreef Sugar het volgende:
Ik emmer er zo over dooromdat ik dacht dat ik voor die beweging dus een zo kort mogelijke sluitertijd nodig had. Maar inderdaad, dat het een combi is van sluitertijd, ISO en diafragma is duidelijk en binnen werkt die extreem korte sluitertijd inderdaad sowieso niet.
![]()
Maar geen flits willen gebruiken is toch iets heel anders dan een korte sluitertijd willen gebruiken? Geen flits willen is vanwege het lelijke effect. Kleuren enzo.
Probeer niet te zoomen want hoe meer je zoomt hoe korter je sluitertijd weer moet zijn. Sluitertijd van 1/100 is nog wat kort, probeer die eens te halveren. ISO op 100 of eventueel 200.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:46 schreef Sugar het volgende:
dat is wel een duidelijk verhaal, Dickies. En die foto is inderdaad mooi geworden, vind ik.
Maar ik zit hier nu met een puppy en als ik steeds alles probeer wat jij zegt en uitlegt, krijg ik dit soort foto's:
[ afbeelding ]
ISO: 80
Flits op 0, dus wel gebruikt!
Sluitertijd: 1/100
En diafragma F4 ongeveer
Ingezoomd, dat ook.
Hoe komt het?
Je bent bang voor honden maar hebt een puppy? Die worden groter dan hequote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:55 schreef Sugar het volgende:
Ah oké, zoomen is dus niks in dit geval. Goed om te weten.
Maar ehm, ik ben bang voor honden, dus ik weet niet of ik met dit model je tips nog uitprobeer, want zonder zoomen toch dichtbij komen.....![]()
![]()
Hoe ver zit je hier van de hond af?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:46 schreef Sugar het volgende:
dat is wel een duidelijk verhaal, Dickies. En die foto is inderdaad mooi geworden, vind ik.
Maar ik zit hier nu met een puppy en als ik steeds alles probeer wat jij zegt en uitlegt, krijg ik dit soort foto's:
[ afbeelding ]
ISO: 80
Flits op 0, dus wel gebruikt!
Sluitertijd: 1/100
En diafragma F4 ongeveer
Ingezoomd, dat ook.
Hoe komt het?
[Pannen] Show hier je panfoto'squote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:36 schreef Sugar het volgende:
Wat is pannen? Panorama-iets?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |