Wel een mooi verhaal trouwens... zie hieronder:
quote:
Vroemen loopt bijna limiet OS en overweegt comeback
Vrijdag heeft Simon Vroemen (foto) op de 3000 meter steeple een tijd gelopen van 8:26.25. Dat is nog geen zes seconden boven de Olympische limiet voor de hardloper die eigenlijk gestopt is. Hij zou tijdens de race in Hoogeveen als haas fungeren. 'Ik weet het niet,' aldus een verbaasde Vroemen op hardloopsite losseveter.nl. 'Ik sta zelf erg te kijken van deze prestatie en had het in eerste instantie dan ook stil willen houden.'
'Het heeft me de afgelopen twee dagen behoorlijk bezig gehouden,' vervolgt Vroemen. 'Het vergt mentaal nogal een omschakeling omdat ik hier totaal niet mee bezig was. Ik wil het stap voor stap benaderen. Misschien dat ik besluit dat ik ga proberen om de limiet te lopen. Mocht dat lukken wil ik mezelf nog eens goed de vraag stellen of ik iets op de Spelen te zoeken heb. Ik zou alleen gaan als ik denk dat ik daar een reële kans maak om de finale te halen.'
Vroemen stopte twee jaar geleden als steeplechaser. Door ziekte en blessures was het de atleet niet gegeven een fraai einde aan zijn carrière te breien. Sindsdien fungeert Vroemen vaak als haas voor andere lopers. Zo nu en dan voelt de hardloper zich kennelijk goed en loopt hij door tot de finish. Zo ook vrijdag in Hoogeveen, met bijna een limiettijd als gevolg. (DH)
quote:
Liefdesverdriet als trainingsprikkel
HOOGEVEEN - Door Cors van de Brink (AD).
Simon Vroemen was al gestopt, maar is nu opeens toch nog dicht bij plaatsing voor de Olympische Spelen in Peking.
In de herfst van zijn carrière liep Simon Vroemen in oktober vorig jaar de marathon van Peking in een verdienstelijke tijd van twee uur en 23 minuten. Plotseling gloort nu evenwel nog de mogelijkheid om in augustus op zijn eigen 3000 meter steeple terug te keren naar China, naar de Olympische Spelen.
Bij een kleine wedstrijd in Hoogeveen liep de inmiddels 39-jarige Europees recordhouder het afgelopen weekeinde bijna de vereiste olympische limiet.
Hoe kwam je opeens aan die snelle tijd?
Simon Vroemen: ,,Ik had aangeboden om als haas te starten voor Olfert Molenhuis, die mij al vaak heeft geholpen bij mijn trainingen. Ook mijn Sloveense vriend en collega-steepleloper Bostjan Buc liep mee in Hoogeveen.
,,We zijn rustig gestart, maar ik voelde me na twee kilometer zó goed dat ik nog flink kon versnellen. Die laatste kilometer ging zelfs in 2.36.’’
In 2006 nam je afscheid van de internationale topsport. Maar je hebt kennelijk weinig van je niveau verloren?
,,Ik ben gewoon elke dag blijven trainen, al ging dat wat minder intensief dan in het verleden. Ik werk tegenwoordig voor een bedrijf in Hamburg en kan er in een mooie indoorhal terecht.
,,Vorig jaar liep ik de steeple chase in een tijd van 8.35. Toen had ik geen zin in een limietpoging voor de wereldkampioenschappen in Osaka. Maar nu zit ik er met een tijd van 8.26,25 opeens veel dichter bij.
,,Als ik het afgelopen weekeinde in Hoogeveen in de eerste twee kilometer iets sneller had gelopen, had ik al aan de olympische limiet van 8.20,57 voldaan.’’
Toen je in 2002 zilver won bij de Europese kampioenschappen in München zat je naar eigen zeggen vol extra agressie vanwege een verbroken relatie. In maart van dit jaar is je relatie met atlete Adriënne Herzog stukgelopen. Is er een parallel?
,,Zonder die privé-ellende was dit niet gebeurd, nee. Ik hou van lopen en trainen is een mooie uitlaatklep voor mijn emoties.
,,Ik ben na die breuk veel meer en fanatieker gaan trainen. Dat heb ik na een maand ook wel moeten bekopen. Ik sliep slecht en was veel te vermoeid geraakt. Maar het leidde er wel toe dat ik nu goed in vorm ben.’’
Je afscheid bij de Europese kampioenschappen in 2006 mislukte vanwege een voedselvergiftiging. Wil je een herkansing bij de Olympische Spelen?
,,Dat loop ik mezelf ook al een paar dagen af te vragen. Mentaal sta ik er nogal ver vanaf. Ik wil niet terug in het atletiekwereldje. Maar het zou natuurlijk wél een heel mooie kans zijn.
,,Ik denk aan een tweetrapsraket. Deze week beslis ik of ik ergens in een internationale wedstrijd een echte poging zal ondernemen om de limiet te halen. Als dat lukt, moet ik beoordelen of ik in staat zal zijn om in Peking in de series én de finale een goede prestatie te leveren. Alleen dan heeft het zin om naar de Olympische Spelen te gaan.’’
Voel je de druk toenemen?
,,Bondscoach Bram Wassenaar stond in Hoogeveen te kijken, maar heeft gelukkig geen poging gedaan om me iets aan te praten.
,,Ik had die prestatie ook liever geheim willen houden, maar dat lukt natuurlijk niet. Afijn: komende zaterdag start ik in het Open Drents Kampioenschap in Klazienaveen op de tien kilometer. Dat had ik al toegezegd en het is nu een mooie tempotraining voor de steeple.’’