abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 mei 2009 @ 15:36:30 #176
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_68657485
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:52 schreef Darkwolf het volgende:
De natuur in zijn algeheel is superieur aan alles wat wij maken.
Van hersennen en bewustzijn tot het hele werken en doen van ons wonderlijke lichaam.
Wij zijn al de meest geavanceerde robots ter wereld.
Nature already did it.
Wat denk je van Molecular Manufacturing? Ook een vorm van robotica...

Hiermee zijn we in staat om metalen en andere elementen te maken die nog niet bestaan en onnatuurlijk sterk zijn... Ik ben overigens van mening dat wat de mens doet voort komt uit onze evolutie en dus ook in een bepaalde vorm natuurlijk is... Nog even en we kunnen atomen perfect rangschikken en van alles alles maken en via nanobots laten repliceren...

Wie zegt dat de meest geavanceerde robots ter wereld (wij dus) niet zoiets geavanceerds kunnen maken dat in de natuur niet voorkomt, of oorspronkelijk niet mogelijk zou zijn?

Er was laatst op de weblog een leuke animatie over dit (hoe zoiets heel fout zou kunnen gaan) , natuurlijk veel te simpel gedacht, maar wel erg grappig: Destroy the world with nano technology

Voor meer informatie zie:
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_70986835
14-07-2009

Japanse wetenschappers bouwen robotinsecten

De politie stuurt een zwerm robotmotten uit om drugsvoorraden te ontdekken. Robotbijen banen zich een weg tussen brokstukken na een aardbeving op zoek naar overlevenden. Het klinkt misschien futuristisch maar Japanse wetenschappers proberen meer inzicht te krijgen in het brein van insecten om zo een robotversie te maken. Zo kunnen ze de insecten als het ware programmeren.

Neuronen
Professor Ryohei Kanzaki heeft de hersenen van insecten gedurende dertig jaren bestudeerd. Eigenlijk begon hij zijn studie met de bedoeling beschadigde verbindingen in de menselijke hersenen te herstellen. Die zijn met 100 miljard neuronen echter zo complex dat hij zich eerst op insecten focuste. Die dieren hebben immers maar 100.000 neuronen.

Puzzel
Hij ziet het brein van insecten als een puzzel en we moeten gewoon de vorm en de positie van de stukjes kennen. In een experiment slaagden ze er al in de 'software' van een mot te herschrijven zodat het insect niet op geur maar op licht reageert. Hij is ervan overtuigd dat zijn team in de toekomst echt robotinsecten zal kunnen maken. (gb)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_71001251
TVP, erg interessant topic .

(eigenlijk zou er op Fok! een tvp-knop moeten zijn die automatisch een topic toevoegd aan je actieve topics, zonder dat je zelf een post hoeft achter te laten )
pi_71004977
Ach ja, bookmarks, wie gebruikt die nou? .

Persoonlijk geloof ik niet in het bestaan van een 'ziel' en denk ik dat het bewustzijn puur uit materie is opgebouwd. Men zou in theorie robots kunnen maken die in intellectueel opzicht de mens op alle vlakken voorbijstreven. De vraag is alleen wanneer dat in de praktijk ook gaat gebeuren, dat vind ik wel een interessant punt van discussie. Persoonlijk denk ik dat het nog zeker 50 jaar gaat duren voordat het zover is. Ik ben benieuwd of die robots dan een bewijs voor de Laatste Stelling van Fermat weten te vinden dat wél in de kantlijn past.
pi_71013238
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:09 schreef Darkwolf het volgende:
Ik sta met Pleo in het Algemeen Dagblad (ook online) en ga waarschijnlijk ook op de NCRV verschijnen in een documantaire met Pleo!
die wil ik ook nog steeds erg graag hebben
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_71271836
23-07-2009

'Binnen tien jaar robot met werkende hersenen'

Wetenschappers zullen binnen tien jaar een brein kunnen bouwen dat net zo werkt als de menselijke hersenen. Dat zegt professor Henry Markram, een leidende wetenschapper op het gebied van kunstmatige intelligentie.

De hoogleraar deed zijn uitspraak op een conferentie in het Britse Oxford.

Een robot krijgt straks hersenen die op dezelfde wijze werken als een mensenbrein

Ziektes
Hij onderstreepte het belang van een kunstmatig brein voor het vinden van behandelingen van hersenziektes. Ongeveer twee miljard mensen wereldwijd lijden aan een vorm van hersenproblemen.

Markram is directeur van het Blue Brain Project en heeft al gedeeltes van hersenen van een rat nagemaakt. Het Blue Brain project is gestart in 2005. Uitgangspunt van het project is het nabouwen van het zoogdierenbrein.

In kaart brengen
Makram is echter al vijftien jaar bezig met het in kaart brengen van de hersenen. De wetenschapper vergelijkt zijn werk met het in kaart brengen van een gedeelte van het regenwoud. “Hoeveel bomen zijn er, welke vorm hebben de bomen, hoeveel van elke boomsoort is er en waar staan ze’, aldus Makram.

Volgens Makram houdt het daar niet mee op, ze moeten ook zien te achterhalen hoe er wordt gecommuniceerd en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Computer
Voor het onderzoek is veel ‘denkkracht’ nodig. De onderzoekers gebruiken enorm zware computers van microsoft. De computer krijgt bijvoorbeeld een afbeelding van een bloem te ‘zien’.

Het verwerkt het beeld en maakt daar een eigen afbeelding van. Zo wordt het duidelijk hoe het computerbrein de wereld waarneemt.

Door Arne Hankel

(Elsevier)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_71272068
Ik ben nog steeds benieuwd of er nou eigenlijk research wordt gedaan naar het compleet zelf verzinnen van iets dat 'intelligent' kan zijn (Strong AI enzo), want wat ik tot nu toe tegenkom bij AI is dat het helemaal niet echt wordt gezocht enkel erg precieze subproblems en copy the brain solutions voor het "intelligentie van een brein" te evenaren.
pi_71359488
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 00:53 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
23-07-2009

'Binnen tien jaar robot met werkende hersenen'

<knip lang verhaal>

De onderzoekers gebruiken enorm zware computers van microsoft.

</knip lang verhaal>

(Elsevier)
  maandag 27 juli 2009 @ 14:24:12 #185
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_71365121
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 16:27 schreef thabit het volgende:
Persoonlijk geloof ik niet in het bestaan van een 'ziel' en denk ik dat het bewustzijn puur uit materie is opgebouwd.
Dus dan geloof je ook dat het mogelijk is dat een robot zelfbewust kan zijn zoals een mens dat is? Klopt dat?
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 16:27 schreef thabit het volgende:Ik ben benieuwd of die robots dan een bewijs voor de Laatste Stelling van Fermat weten te vinden dat wél in de kantlijn past.
Dat zou wel tof zijn, maar aan de andere kant ook beangstigend. Wat betekent dat voor de rol van de mens? We zijn dan intellectueel totaal overbodig en in combinatie met het zelfbewustzijn van robots kan dat voor ons negatieve gevolgen hebben.
  maandag 27 juli 2009 @ 14:56:30 #186
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71366171
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 14:04 schreef Harajuku. het volgende:
Ik vind robots eng en wil ze niet. .
Ook niet als het seriemoordende robots zijn, want daar kick je toch op seriemoordenaars?

OT: overrated. de meest simpele AI taken hebben 8 super-terra verwerkings-eenheden nodig. En dan wachten 28 wetenschappers een dag lang op 1 resultaat van een klein stukje AI dat zij al voorspelden
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_71366176
Zelfbewustzijn verhaal weer. Ik denk en blijf denken dat bewustzijn echt een mensen term is dat geen volledige vaste definitie kan hebben zodanig dat het kan worden getest bij andere objecten, robots of zelfs andere mensen. "The other mind problem" is daar een duidelijk argument voor en sterker nog we hebben niet eens dat hele "oh zo geweldige" bewustzijn nodig om robots slimmer en intelligenter te maken dan ons. De vraag of we dan intelligentie kunnen vergelijken tussen mens en robot laat ik dan nog zelfs maar achterwege.
  maandag 27 juli 2009 @ 15:04:40 #188
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71366438
Ik heb mij door een natuurkundige sukkel laten vertellen dat de kleinste software eenheid binnen AI, een stukje software is dat een basaal in-uit verwerkings capaciteit heeft. Dus input, verwerk, doorgeef. Een soort cel dus. AI heeft geen eigen bewustzijn omdat een eigen bewustzijn miljoenen jaren nodig heeft om te ontwikkelen.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_71367893
Het klopt dat het niet anders doet dan in out in out enzo. Maar dat doen mensen en andere apparaten ook op zekere hoogte.
pi_71380504
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 00:53 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
...
Makram is echter al vijftien jaar bezig met het in kaart brengen van de hersenen. De wetenschapper vergelijkt zijn werk met het in kaart brengen van een gedeelte van het regenwoud. “Hoeveel bomen zijn er, welke vorm hebben de bomen, hoeveel van elke boomsoort is er en waar staan ze’, aldus Makram.
...
Dit lijkt me erg vet werk om te doen...
  vrijdag 31 juli 2009 @ 08:43:03 #191
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_71480937
En over 10 jaar zien ze dat het geen zin heeft en dit onbegonnen werk is.
Sorry maar we weten echt nog veel te weinig van de hersennen zelf om zoiets te kunnen verwezenlijken.
Met een beetje copy paste kom je er gewoon simpelweg niet.
Het is natuurlijk prachtig dat hier onderzoek naar gedaan word en ze moeten vooral blijven door gaan van mij, maar ik denk dat ze iets te hoog in de lucht gegrepen hebben betreft hun eind doel.
We zullen het gaan zien over 10 jaar!

Ik ben trouwens voor een derde keer door de media benaderd. Wederom voor Pleo.
A.s woensdag sta ik NRC.next met een artikel over verwente robot eigenaren.
Zoals eerder genoemd kom ik ook in een documentaire over de relatie tussen mens en machine welke zal worden uitgezonden op de NCRV begin volgend jaar. Eerder dit jaar zal het vertoond worden op o.a het IDFA film festival.
Voor de mensen die het gemist hebben, hier is het artikel over o.a Pleo dat in het AD heeft gestaan eind vorig jaar: KLIK!
Media aandacht voor sociale robots vind ik erg belangrijk. We leven echt in een interface generatie waarbij we veel met machines interacteren.
Sociale robots zijn de volgende stap in dit proces en ben blij dat ik hier een enthousiast steentje aan kan bijdragen.
Het animo ervoor in Nederland vind ik namelijk erg laag en dus ook erg jammer!
pi_71481666
http://www.botjunkie.com/(...)es-of-war/#more-2037

In his recent book, Governing Lethal Behavior in Autonomous Robots, Dr. Arkin explores a number of complex real-world scenarios where robots with ethical governors would “do the right thing” –- in consultation with humans on the battlefield.

Arkin’s “rules” end up altering Asimov’s rules to look more like these:

1. Engage and neutralize targets as combatants according to the ROE.
2. Return fire with fire proportionately.
3. Minimize collateral damage — intentionally minimize harm to noncombatants.
4. If uncertain, invoke tactical maneuvers to reassess combatant status.
5. Recognize surrender and hold POW until captured by human forces.

Waarschijnlijk krijgen de eerste robots militaire toepassingen .

pi_71482410

Deze robot leert voorwerpen kennen door ze te manipuleren.
quote:
http://www.botjunkie.com/(...)bot-learns-to-learn/
This unnamed humanoid (or “uh” for short) from Iowa State University’s Developmental Robotics Lab is trying to figure out how the world works in the same way as a 2 year old does: by attempting to break stuff. Well, not exactly break stuff, but the robot does manipulate objects in a variety of different ways to try to establish their physical characteristics. It pushes things, shakes things, and drops things, and gradually builds a mental picture of sorts of what kind of object its playing with.

This type of experimentation is a distinctly biological method of learning, and has the advantage of not relying to heavily on one type of sensor… Robots tend to focus on visual information (in some wavelength or other, anyway), but when a human gets introduced to a new object, we’re more inclined to grasp it and turn it over in our hands while looking at it. We then store all of the characteristics of the object, and if we encounter something similar, we can make inferences about what other characteristics it might have. Unnamed humanoid is pretty good at doing the same thing, using what it’s figured out about a set of objects to identify them with an accuracy of 99%.

The next step that’s currently being worked on is experimentation with a goal in mind. For example, the robot is given a pencil and has to figure out how to draw something. If you later give the robot a pen, it should be able to determine that the pen is much like the pencil and use it the same way. And differences are equally important to discover, since differences generally provide important information about specific functions. Eventually, researchers hope to create some kind of robot butler that’s able to teach itself new tasks largely without your help.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 13:40:26 #195
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71488527
het zou te gek zijn als ze nou eens afstappen van AI, en de "AI" bouwen rondom de neurologie van de mens.. Let us be the Intelligence.

Robotic exo-suits en afstand bestuurbare shit

Robotech yeah!
pi_71489914
Dan snap je niet wat AI zonder menselijke inbreng teweeg zou kunnen brengen. Denk aan een volledige economie, geautomatiseerd.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:27:01 #197
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71490021
Maar waarom, warom laat je AI niet de mens dienen ipv het wiel van God op nieuw te willen uitvinden? We komen heus wel achter de beginselen van leven en intelligentie. Ondertussen kun je mahcines voor je laten werken. Dat is een veel grotere kick denk ik. Op neuro-gebied is al best veel mogelijk. Als je AI beperkt tot computer-gestuurde correctieve eigenschappen, en dat combineert met een stalen robot-suit. hell yeah!
pi_71490886
Ik snap niet wat je nu wilt. Als je wilt dat dingen voor je werken, dan graag automatisch. Anders maak je gewoon een tool dat je zo nu en dan kan gebruiken, net zoals een hamer. Als je zo graag wilt dat je neurologisch erop wordt aangesloten, dan is het nog steeds een tool zoals een hamer, of je het nou direct via je hersenen bestuurt of niet. En zoals wij weten kan een mens niet vele dingen tegelijkertijd doen. Daarom dus zelfstandige robots, en daar heb je echt geen leven, bewustzijn, etc. voor nodig.
pi_71494402
Een AI zou op termijn nooit 'onder' mensen willen werken.
Beste oplossing is dus om samen te smelten met AI .

Maarrr... gaat dit topic nou over AI of over robots?
pi_71495810
Wat is de argument eigenlijk dat robots niet onder ons mensen zou willen werken? Stel dat het een robot was met dezelfde eigenschappen als een mens, alleen geen slaap nodig, efficient, doelgericht en snel. Wat maakt je doen denken dat het niet met ons wilt samenwerken? Ik lees continu dat soort berichten en ik ben nog geen enkele argument tegengekomen waarom dit ook onbetwist zo zal zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')