quote:
Hij zegt het !quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 09:34 schreef Floripas het volgende:
Dit is niet POL of ONZ. Gewoon normaal geschiedenisdebat over Che Guevara of wegwezen.
op naar de volgende 80 danquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:10 schreef milagro het volgende:
note +
note!!!! Floripas is een vrouw, hoorquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:04 schreef Rensjebree het volgende:
[..]
Hij zegt het !
doe eens even een partij normaal
Omdat hij mooie boeken schreef over hoe je het beste oorlog kunt voeren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:22 schreef Baklap het volgende:
Waarom een topic voor deze massamoordenaar?
Omdat je ook over een massamoordenaar kunt discussieren zonder zijn daden nu meteen goed te keuren ?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:22 schreef Baklap het volgende:
Nee, ik vind dat hij de revolutie terecht begon, maar dat hij daarna veel te cru was, mensen heeft vermoord en in kampen opgesloten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:20 schreef GirlyGirl het volgende:
Zeg Floripas jij vindt che zeker helemaal geweldig?
Omdat het historisch interessante materie is?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:22 schreef Baklap het volgende:
Ja, Hitler heeft ook een hoop goed gedaan, iedereen beoordeelt hem alleen op zijn negatieve gedragquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:32 schreef Rensjebree het volgende:
deze man heeft, buiten de cubanze revolutie nog veel meer gedaan om de wereld te verbeteren
Jullie kennen alleen maar de negative dingen van che,
Che heeft ook goeie dingen gedaan !
Viva la che !
Che is niet vrouwelijk, dus "El Che".quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:32 schreef Rensjebree het volgende:
deze man heeft, buiten de cubanze revolutie nog veel meer gedaan om de wereld te verbeteren
Jullie kennen alleen maar de negative dingen van che,
Che heeft ook goeie dingen gedaan !
Viva la che !
Meer inhoud.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:37 schreef Bastardi het volgende:
[..]
Ja, Hitler heeft ook een hoop goed gedaan, iedereen beoordeelt hem alleen op zijn negatieve gedrag![]()
klopt klopt, heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
Che is niet vrouwelijk, dus "El Che".
Dit is de laatste keer: voor klachten kun je naar de FB van C&H. Nu kunnen we debatteren over Che, zijn nalatenschap, zijn misdaden en zijn goede daden, zijn rol in de Latijns-Amerikaanse politieke ontwikkelingen, etc.
Dat heb ik hierboven toch geschreven? of heb je dat niet gelezen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:25 schreef MrX1982 het volgende:
Che Guevara. Dat is toch wel de meest overschatte "verzetstrijder" van de 20ste eeuw. Wat heeft hij nou daadwerkelijk bereikt behalve het ontstaan van een absurde cult-status na zijn dood?
Ja dat verhaal over Cuba. Dat zou ik niet echt als een positief iets willen zien. Ja vanuit de ogen van Che natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:27 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat heb ik hierboven toch geschreven? of heb je dat niet gelezen?
Kun je er ook een paar argumenten bijgeven, waarom Batista aan de macht had moeten blijven?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:36 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja dat verhaal over Cuba. Dat zou ik niet echt als een positief iets willen zien. Ja vanuit de ogen van Che natuurlijk wel.
Dat zeg ik niet. Ik zie sowieso geen heil in dictators of dat nou linksom of rechtsom is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kun je er ook een paar argumenten bijgeven, waarom Batista aan de macht had moeten blijven?
Maar hij heeft wel bereikt dat Batista is verdwenen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zie sowieso geen heil in dictators of dat nou linksom of rechtsom is.
Het aantal wordt betwist, van 400 tot duizenden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:56 schreef _The_General_ het volgende:
Ché tijdens een van de duizenden door hem bevolen executies ( na een kort schijnproces ) waarbij hij altijd met een .45 een "genadeschot" in het hoofd gaf. Om vervolgens de familie van het slachtoffer naast de resten te laten lopen.
Openbare terechtstellingen waren vaak bedoeld als afschrikwekkend middel.quote:Wat een held
Ja, die is al langsgekomenquote:[ afbeelding ]
Ik googlede (sic) even op de link van de foto en kwam hier uit;
http://home.scarlet.be/jobra/politiek/totalitair/guevara.htm
Een vertaling van een interessant Amerikaans artikel over Ché.
Tja...alles voor de vrijheid he.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:58 schreef Floripas het volgende:
Openbare terechtstellingen waren vaak bedoeld als afschrikwekkend middel.
Dat vind ik echt van een andere orde. Dat is als Pinochet-beeldjes vergelijken met Hitler-beeldjes.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:09 schreef Bramito het volgende:
Ik vind die Che t-shirtjes en tattoos (Maradona) een beetje jammer. Het mag van mij wel maar het is toch een beetje hetzelde als een Stalin shirtje.
Dit is C&H, en zijn historische invloed valt nu eenmaal niet te ontkennen, wat je van hem en zijn bewonderaars ook moge vinden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:14 schreef TomTancr3do het volgende:
Het enige opzienbarende aan het fenomeen 'Che' vind ik de mogelijkheid die het biedt om de zielige meelopers te onderscheiden van de intelligente, onafhankelijke mensen. Verder zie ik werkelijk niet waarom dit feitje een topic verdient.
Nou vertel...quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit is C&H, en zijn historische invloed valt nu eenmaal niet te ontkennen
Economisch. Cuba zat onder Batista niet zo aan de grond als nu.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:37 schreef Floripas het volgende:
Kun je er ook een paar argumenten bijgeven, waarom Batista aan de macht had moeten blijven?
Ten eerste de terechte revolutie die hij begonnen is, daarover schreef ik boven al. Ten tweede is het natuurlijk machtig interessant hoe hij van stijlicoon domweg kapitalistische merchandise werd (made in China, in sweatshops). Hij heeft vele bewegingen in Latijns-Amerika beïnvloed, met zowel kwade als goede resultaten. Hij staat voor links (niet voor mij, hoor), boven alle interne steggelingen en stromingen. Ik durf te wedden dat je met het symbool van die foto in Cuba èn Nederland nog steeds positieve associaties oproept, en dat veel mensen niet weten van La Cabaña. Ik zou er wel wat meer op in willen gaan, maar ik heb nu even geen tijd. Misschien later, ok?quote:
Cuba was dood- en doodarm, de Cubanen hebben niet geprofiteerd van die economische "bloei". Dat waren de mafiabazen, de mensenhandelaars (gedwongen prostitutie, etc.) en Amerikaanse grootgrondbezitters. Cuba is nog steeds arm, hoor, daar ik niks aan veranderd.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Economisch. Cuba zat onder Batista niet zo aan de grond als nu.
Natuurlijk, zo werkt het met alle iconen. Ook bijvoorbeeld die van die student die voor die tank staat als icoon van studentenverzet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:19 schreef TomTancr3do het volgende:
Allemaal één grote door de Linkse Kerk gehypete bullshit, om die verveelde linkse jongeren ook iets van een icoon te geven. Ze hadden net zo goed een willekeurige andere 'verzetsstrijder'kunnen kiezen, maar die foto kwam wel erg mooi uit.
Overigens hangt die economische neergang natuurlijk ook samen met die belachelijke boycot. Denkt Amerika nu echt dat Castro daar onder lijdt? Natuurlijk niet - alleen de bevolking wordt getroffen, en het verzet (soms pro-Amerikaans) wordt daar niet sterker van, integendeel zelfs.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Economisch. Cuba zat onder Batista niet zo aan de grond als nu.
Oorspronkelijk juist niet hè. Dat woord (terreur, terrorisme) is afgeleid van twee periodes uit de Franse revolutie, de meest bekende die van het schrikbewind van Robbespierre: La Grande Terror http://fr.wikipedia.org/w(...)tion_fran%C3%A7aise) .quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
Wat een rare onzin om Che af te doen als "terrorist". Barbie was ook geen "terrorist". Staatsgeweld is iets heel anders dan terrorisme.
Dus de mensen die dat in dit topic zeggen mogen dat wel eens onderbouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |