Beter laat dan nooit van mij een hulde-topic voor Geert Dales. Bedenk dat deze post komt van een fervent (hoewel in eigen partij teleurgesteld) pvda-stemmer.
Waarom een hulde-topic voor Geert Dales?
Politici hebben vaak een grote mond en grote betogen over normen & waarden als de camera's op ze gericht zijn. Vaak heb ik daarbij mijn twijfels over de oprechtheid van uitspraken en vraag ik me af of die gasten wel van onze wereld zijn. Het is zo makkelijk om vanaf het pluche van de bestuurdersstoel uitspraken te doen over normen en waarden, en over zinloos geweld, en meer van dat soort onderwerpen, maar je vraagt je toch af of die politici hun uitspraken ook in de praktijk brengen als de camera's niet op ze gericht zijn.
Van Geert Dales weet ik nu dat het een vent is die inderdaad zijn verantwoordelijkheid neemt in het dagelijks leven. En dat vind ik bewonderenswaardig en stoer.
Vertel meer Roquefort, waarom dan?
Eerder dit jaar zat ik hier in Amsterdam na een dag werken in een stampvolle tram. De Gay-parade was net afgelopen, vandaar het OV stampvol. Van voor uit de tram kwam af en toe iets meer herrie dan uit de rest van de tram. Ik stond ergens in het midden, en ineens zie ik een verontwaardigde Geert Dales uit de meute naar achteren lopen (Bekend amsterdams politicus en burgemeester van Leeuwarden, gewoon aanraakbaar in volle amsterdamse tram!), in roze overhemd met zijn (vermoedelijke) vriend in eveneens roze overhemd erachteraan. En zijn gezicht sprak meteen al: hier is iets aan de hand wat mij niet bevalt en ik ga er iets aan doen! Geert en vriend passeren mij achterlangs, ik zie ze naar de conductrice van tram lopen en hoe hij de conductrice dwingend toespreekt.
Amsterdamse conductrices; u kent ze vast wel die heren en dames conducteurs. Het enige wat ze de hele dag doen is zones stempelen en door de microfoon snauwen dat mensen naar voren moeten lopen als de ruimte bij het conducteurshokje te vol wordt. Echt bezig met de reizigers een fijne reiservaring te bezorgen zijn ze eigenlijk nooit.
Geert smoezelt wat tegen de conductrice, en vervolgens grijpt de conductrice de microfoon en roept in zoeloe-taal (diklippig weetjewel) zoiets om van: willen die bierdrinkende jongen vooraan nu naar buiten gaan en daar hun biertjes opdrinken. We blijven hier bij de halte staan zolang jullie niet uitstappen. [Zoiets, ik heb de letterlijke tekst niet onthouden, maar dat was de strekking. Het kwam er nogal onbeholpen uit, ze was dudielijk nooit zelf op zo'n idee gekomen, maar Geert had haar schijnbaar zo indringend toe gesproken dat ze niet anders kon dan ook iets aan de orde in de tram te doen waar ze toch vanuit haar "functie" een verantwoordelijkheid in had.]
Enfin, de tram blijft staan, iedereen kijkt naar voren, waar je een aantal jongens een minuutje 'stoer' zag twijfelen, waarna ze toch maar eieren voor hun geld kozen en met hun biertjes de tram verlieten. Orde hersteld, Geert liep weer naar voren, de tram hervatte de rit. Twee haltes later stapte hij uit. Mijn gedachten gingen door over het incident.
Ik moet eerlijk zeggen, een homofiele bekende politicus in een volle amsterdamse tram richting amsterdam west, het is best een kwetsbare situatie voor zo'n vent. Ik heb geen hoge pet op van politici, ik zie ze van alles prediken in de media, maar verdenk ze er meestal van dat ze er maar wat op los blaten om stemmen te trekken, zeker als het over "de maatschappij en jij" gaat.
Hier waren geen camera's in de buurt, er viel niets te scoren, er was niets anders aan de hand dan een voor veel mensen alledaagse situatie van een groep bierdrinkende luidruchtige jongeren die de aandacht trekken en dus de rust verpesten van hun medepassagiers. Als mens ben je al zo afgestompt dat je jezelf hebt aangeleerd je niet te ergeren in zulke situatie, maar je op jezelf te focussen en je best doen je niet al te veel te storen aan zulke gastjes. Je hebt immers alleen jezelf ermee, en met iets zeggen of ingrijpen is de kans groter dat je een mep krijgt, dan dat je iets oplost.
Maar Geert, die deed dus wel iets! In een situatie waar voor hem niets te winnen was nam hij de verantwoordelijkheid zoals je zou hopen dat mensen van zijn statuur dat zouden doen. Zoals je eigenlijk zou hopen dat je het zelf zou doen, maar je durft niet. Ik niet. Ik kies voor mezelf.
Geert Dales, die had zich lekker met zijn vriend door chauffeur in binnenstad hebben kunnen laten droppen en weer ophalen. Maar hij koos ervoor te doen wat iedereen geadviseerd wordt bij zo'n evenement: het openbaar vervoer nemen. Maar daarmee werd hij nog geen schaap, zoals de meeste mensen als ze zich in de grote kudde bevinden. Hij ergerde zich aan een situatie van bierdrinkende jongeren die de sfeer verzieken en ondernam aktie. Hij sprak de conductrice aan en dwong haar op de een of andere manier de situatie op te lossen.
Daarmee betoonde hij zich in mijn ogen als een mens die iets doet, en niet alleen maar roept. Ik had dat niet verwacht van zo'n beroepspoliticus, ik had dat niet verwacht van zo'n pratend televisiehoofd.
Met terugwerkende kracht wil ik Geert Dales uitroepen tot man van de week van de gay-pride. De VVD-stemmers onder u wil ik graag oproepen op deze man te stemmen als u de kans krijgt. Door Roquefort hoogstpersoonlijk gecertificeerd als politicus die niet lult maar doet als hij de kans krijgt.
Of in Fok-termen: Respect voor deze Dales. Deze vent roeleert, deze vent pwnd tuig van de richel en ongeinteresseerd OV-personeel tegelijkertijd. Geert is geen mietje onder de politici, maar is een vent waar veel Haagsche heren wat van zouden kunnen leren. Geert Dales is DA MAN!
[ Bericht 0% gewijzigd door Roquefort op 08-10-2007 17:02:57 ]
twee violen en een trommel en een fluit