quote:
Danke

Jij bent ook een schat van een user, een tijd dat ik tekeer kon gaan op astrologie in tijden van eigen frustratie en alsnog geduld dat je had, tekeer gaan tegen jou dus ook een keer. Mijn gedrag van vroeger toen ik vaker tegen zaken aan het aanschoppen was kwam door onmacht en dan leidt onmacht tot frustratie.
Over irritatie aan Sara, ik irriteer me niet eens zozeer, ik begrijp alleen niet hoe het mogelijk is dat er zo vaak in herhaling getreden wordt door Sara maar zo zullen anderen mij ook vaak niet begrepen hebben en wellicht nog steeds niet begrijpen. Sara komt in mijn ogen over als iemand die verandering wil maar die verandering niet kan krijgen door bepaalde redenen. Als ik constant herhaal dat ik me klote voel dan betekend dat ook dat ik wel wil veranderen maar niet weet hoe ik dat moet veranderen.
Even een gedachte die ik op de weblog aan het schrijven was

Over onmacht als een stemming ver beneden peil ligt weet ik dat de negatieve stemming aandacht kan opeisen als het al een hele tijd aanwezig is, de negatieve stemming is zelf in leven geroepen door te beweren dat het leven niet alles is en dat het leven een grote leidensweg is tot aan de dood en vanzelf komt een gevoel van teleurstelling naar voren. Beweren dat het leven een grote leidensweg is dat is ook een van de meest foute manier van tegen het leven aankijken

Het leiden komt op de voorgrond te liggen en je raakt op een gegeven moment overtuigd dat leiden erbij hoort als hoofd-element en als het ware ga ik dan het leiden een plek geven inplaats van geen plek. Het leiden staat centraal en dan komt het over dat geluk niet eens meer bestaat.
Dat negatieve gevoel is op de voorgrond getreden omdat het aandacht gekregen heeft en op een gegeven moment gaat het negatieve gevoel aandacht opeisen omdat het zo op de voorgrond ligt, alsof het negatieve gevoel verslaafd is aan die aandacht en als je dan ook maar even aandacht vestigd op het gevoel dan blijft het aanwezig en kan het nog verder dalen zodat het van kwaad tot erger gaat zijn. Hoe dieper de stemming daalt des te minder wordt er gekeken naar dingen die wel mooi zijn, maar dan alsnog is het op ieder moment mogelijk om met enige inspanning weer te zorgen dat het aantrekkelijke aandacht krijgt zodat het leven weer de moeite waard gaat zijn
Vandaag even een moment genomen waar ik bewust eens niet aandacht bleef leggen op het bestaande aanwezige en vanzelf klaart de lucht even op, alsof het verdwijnt als het geen aandacht krijgt en dat is logisch. Negeren als het ware en dan bestaat het niet meer, negeren door focus te leggen op iets anders. De vreugde oproepen door eens te kijken naar vroeger toen ik onbezorgd door het leven ging en dan inleven in hoe het voelde, de stemming van vroeger oproepen

Aandacht leggen op het goede en vervolgens automatisch aandacht blijven leggen op het goede zodat de dag tenminste prettig is, als het ware het idee dat het leven een geschenk is inplaats van straf en dan is de stemming weer in orde en gaat het zonder tegenzin.
En dan is het vanzelf zo dat het nodig is om iets te ondernemen met een goede stemming anders zakt het weer in door verveling

Maar dan ook dat zelfs niets doen met goede zin iets doen is, niets doen zonder goede zin betekend verveling