abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:01:15 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53713922
Volksverheffing of poldertaliban?
vrijdag 5 oktober 2007

De 'christelijke agenda' van het huidige kabinet leidt steeds vaker tot irritatie. VVD'er Aptroot noemt de ministersploeg van Balkenende zelfs de poldertaliban.

AMSTERDAM -- Soaps moeten kuiser, meisjes mogen niet langer enkel als lustobject worden gezien, het aantal koopzondagen moet minder, een pleidooi voor schooluniformen. Of je nu gelovig bent of niet, iedere Nederlander krijgt te maken met de christelijke agenda van dit kabinet. Maar daar waar de een het uitlegt als 'een poging om het volk te verheffen', herkent de ander een vorm van vrijheidsinperking die taliban-achtige proporties aanneemt: "Dit kabinet zet de klok terug en dat is schadelijk voor ons land."

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is helemaal klaar met dit kabinet: "We hebben te maken met de poldertaliban." Op het eerste oog een groteske vergelijking, maar het is Aptroot menens. "Natuurlijk gaat die vergelijking niet helemaal op. Maar als het om één principieel ding gaat wel: we hebben hier te maken met christelijke partijen die de wil van een kleine minderheid willen opleggen aan een heel volk."

Aptroot noemt als voorbeeld de inperking van het aantal koopzondagen. "Ik heb er respect voor dat christenen de zondag als een rustdag beschouwen. Maar dat wil niet zeggen dat heel Nederland dat ook moet doen. Een christen hoeft niet te gaan winkelen op zondag. Maar een ondernemer mag toch zeker wel zelf bepalen of hij zijn winkel op zondag opent? En als je niet gelovig bent, moet je op zondag kunnen winkelen als je dat wilt. Dat dit kabinet dit het volk toch wil opleggen, is volstrekte dwingelandij. En daar ben ik als liberaal principieel tegen."

Theoloog en schrijver Huub Oosterhuis vindt dat Aptroot schromelijk overdrijft. "Zo'n minister Plasterk die een discussie begint over de voortschrijdende seksualisering van de samenleving. Dat vind ik helemaal niet gek. Ik denk dat een overheid zich best mag inspannen om mensen aan het denken te zetten. Volksverheffing, daar is niks mis mee. Dat wil niet zeggen dat de regering kaartjes moet weggeven voor opera's. Maar als ik kijk naar de leegte van sommige tv-programma's, zo vreselijk dom. Daar mag een overheid best wat van zeggen."

Dergelijke ideeën zijn voor Marcel Roele een gruwel. Hij is verbonden aan de Stichting Meer Vrijheid en noemt zichzelf een libertair. "Eigenlijk heeft de overheid maar één taak: het beschermen van het individu zodat deze zich kan ontplooien zoals het dat wil. Meer niet." Roele heeft dan ook weinig goede woorden over voor het zittende kabinet. "Je vraagt je werkelijk af waar dit kabinet zich allemaal mee wil bemoeien. Neem nou zo'n cursus opvoeden voor ouders. Waar is dat nou voor nodig? Er bestaat zeker al vijf miljard jaar leven op deze planeet en wij lopen hier ook al miljoenen jaren rond. Als wij niet wisten hoe we kinderen moesten maken en opvoeden dan hadden we al lang niet meer bestaan." Roele maakt zich zorgen om de 'christelijke agenda' van de regering. "Dit kabinet zet de tijd terug in een wereld die wel steeds liberaler wordt." Dat Nederland tegen die stroom in lijkt te roeien is volgens Roele prima verklaarbaar. "Nederland heeft een verwarrende tijd achter de rug. De opkomst van de LPF, de moord op Fortuyn, de ondergang van de LPF en de moord op Van Gogh. Die onzekerheid doet een deel van de mensen terugverlangen naar de spruitjesgeur van de jaren vijftig."

Zowel Aptroot als Roele verbaast zich over de rol van de PvdA in dit verhaal. Roele: "De PvdA laat zich ringeloren. Het is in feite de derde confessionele partij in dit kabinet. Dat komt omdat zoveel moslims op de PvdA stemmen. Christenen en moslims lijken meer en meer een monsterverbond te sluiten. Het geloof verschilt, maar ze hebben op religieuze gronden over veel zaken dezelfde conservatieve opvattingen."

Roele noemt het tekenend dat 'een wetenschapper en darwinist' als de 'semi-verlichte' Ronald Plasterk zitting heeft genomen in een ministersploeg waar 'creationisten' voor een belangrijk deel de dienst uitmaken. "Heb jij Plasterk nog gehoord over bijvoorbeeld stamcelonderzoek? Nee, in plaats daarvan maakt hij zich druk over de seksuele moraal van onze samenleving. Maar de bevolking zal deze toenemende vertrutting niet lang nemen. Het kan niet anders of deze partijen worden bij de volgende verkiezingen flink afgestraft."

---------
ik vind dat staat en geloof gescheiden moet zijn.

Maar wat er nu gebeurd is christelijke opdringerij. Met hun FOUTE normen en waarden.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_53714369
quote:
Aptroot noemt als voorbeeld de inperking van het aantal koopzondagen. "Ik heb er respect voor dat christenen de zondag als een rustdag beschouwen. Maar dat wil niet zeggen dat heel Nederland dat ook moet doen. Een christen hoeft niet te gaan winkelen op zondag. Maar een ondernemer mag toch zeker wel zelf bepalen of hij zijn winkel op zondag opent? En als je niet gelovig bent, moet je op zondag kunnen winkelen als je dat wilt.
daar heeft 'ie zowaar een punt...
quote:
Dat dit kabinet dit het volk toch wil opleggen, is volstrekte dwingelandij. En daar ben ik als liberaal principieel tegen."
ik dacht dat de VVD daar zelf ook niet vies van is.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_53714528
quote:
meisjes mogen niet langer enkel als lustobject worden gezien
Inderdaad, ze zijn ook prima geschikt voor het huishouden en het baren van kinderen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:27:45 #4
132502 MasthaX
~ Designing without limits ~
pi_53714566
Dat geld dan wel voor elk geloof. Ik ben er idd voor om geloof en politiek gescheiden te houden.
pi_53714771
Poldertaliban maar Aptroot heeft wel in grote lijnen gelijk.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:36:55 #6
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53714784
Hoe vaak moet ik hier nou nog uitleggen wat de scheiding van kerk en staat betekent?

Die scheiding tussen kerk en staat betekent niets meer of minder dan dat de staat zich niet bemoeit met de kerk en de kerk zich niet bemoeit met de staat. Dat is alles; meer betekent de scheiding van kerk en staat in de Nederlandse situatie niet. Mensen mogen dus gewoon vanuit hun christelijke achtergrond politiek bedrijven. En als er in een democratie een meerderheid is voor plannen van dergelijke mensen, dan heeft dat nul komma niks te maken met poldertaliban...

De VVD moet oppassen dat het niet net zo gaat schreeuwen als Wilders c.s, want dan maken ze zich natuurlijk volstrekt belachelijk. Het betoog maakt nog maar eens duidelijk waarom ik nooit op de VVD kan stemmen. Die achterlijke vrijheid-blijheid-houding is een ramp voor dit land.
Pugna Pro Patria
pi_53715010
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 10:36 schreef Jurgen21 het volgende:
Hoe vaak moet ik hier nou nog uitleggen wat de scheiding van kerk en staat betekent?

Die scheiding tussen kerk en staat betekent niets meer of minder dan dat de staat zich niet bemoeit met de kerk en de kerk zich niet bemoeit met de staat. Dat is alles; meer betekent de scheiding van kerk en staat in de Nederlandse situatie niet. Mensen mogen dus gewoon vanuit hun christelijke achtergrond politiek bedrijven. En als er in een democratie een meerderheid is voor plannen van dergelijke mensen, dan heeft dat nul komma niks te maken met poldertaliban...

De VVD moet oppassen dat het niet net zo gaat schreeuwen als Wilders c.s, want dan maken ze zich natuurlijk volstrekt belachelijk. Het betoog maakt nog maar eens duidelijk waarom ik nooit op de VVD kan stemmen. Die achterlijke vrijheid-blijheid-houding is een ramp voor dit land.
Idd, Nederland heeft een autoritaire en bevoogdende gids nodig: de kerk.

Ik heb respect voor het geloof an sich maar de instituties die ermee gepaard gaan vind ik walgelijk. Waar was de kerk bijv. in de periode 1700-1900 toen de armoede de pan uit rees, waarom deed toen naastenliefde er niet toe maar zaten zij ondertussen hun eigen zakken te vullen? (ik heb het dan natuurlijk over de Rooms Katholieke kerk).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53715045
quote:
Die achterlijke arrogantie van een overheid die denkt wel even de moraal te kunnen bepalen en bijsturen is nog veel erger wat mij betreft.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:48:32 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_53715104
Poldertaliban, briljante uitspraak .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:51:07 #10
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53715178
quote:

-verhaal-
Je ondertitel zegt genoeg, ik had geen ander antwoord verwacht.
Het CDA moet eens leren dat 'democratie' niet hetzelfde behoort te zijn als 'dictatuur van de meerderheid'.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_53715181
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 10:01 schreef Lambiekje het volgende:
Volksverheffing of poldertaliban?
vrijdag 5 oktober 2007

De 'christelijke agenda' van het huidige kabinet leidt steeds vaker tot irritatie. VVD'er Aptroot noemt de ministersploeg van Balkenende zelfs de poldertaliban.

AMSTERDAM -- Soaps moeten kuiser, meisjes mogen niet langer enkel als lustobject worden gezien, het aantal koopzondagen moet minder, een pleidooi voor schooluniformen. Of je nu gelovig bent of niet, iedere Nederlander krijgt te maken met de christelijke agenda van dit kabinet. Maar daar waar de een het uitlegt als 'een poging om het volk te verheffen', herkent de ander een vorm van vrijheidsinperking die taliban-achtige proporties aanneemt: "Dit kabinet zet de klok terug en dat is schadelijk voor ons land."

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is helemaal klaar met dit kabinet: "We hebben te maken met de poldertaliban." Op het eerste oog een groteske vergelijking, maar het is Aptroot menens. "Natuurlijk gaat die vergelijking niet helemaal op. Maar als het om één principieel ding gaat wel: we hebben hier te maken met christelijke partijen die de wil van een kleine minderheid willen opleggen aan een heel volk."

Aptroot noemt als voorbeeld de inperking van het aantal koopzondagen. "Ik heb er respect voor dat christenen de zondag als een rustdag beschouwen. Maar dat wil niet zeggen dat heel Nederland dat ook moet doen. Een christen hoeft niet te gaan winkelen op zondag. Maar een ondernemer mag toch zeker wel zelf bepalen of hij zijn winkel op zondag opent? En als je niet gelovig bent, moet je op zondag kunnen winkelen als je dat wilt. Dat dit kabinet dit het volk toch wil opleggen, is volstrekte dwingelandij. En daar ben ik als liberaal principieel tegen."
Eens
quote:
Theoloog en schrijver Huub Oosterhuis vindt dat Aptroot schromelijk overdrijft. "Zo'n minister Plasterk die een discussie begint over de voortschrijdende seksualisering van de samenleving. Dat vind ik helemaal niet gek. Ik denk dat een overheid zich best mag inspannen om mensen aan het denken te zetten.
Eens, maar dan wel als denklijn, niet als wet/regelgeving. De overheid mag zich best bezorgd uitlaten over bepaalde ontwikkelingen in de samenleving, als ze dan daarmee maar wel een dialoog aangaan en niet allerlei nieuwe regels opleggen omdat ze hun mening voor waarheid aanzien.
quote:
Volksverheffing, daar is niks mis mee. Dat wil niet zeggen dat de regering kaartjes moet weggeven voor opera's. Maar als ik kijk naar de leegte van sommige tv-programma's, zo vreselijk dom. Daar mag een overheid best wat van zeggen."
En dit is dan dus weer het opdringen van normen en waarderen op een manier die mij niet aan staat. Zeker de koppeling aan een subjectief iets als het dom/inhoudsloos vinden van tv-programma's getuigt van een betutteling waarin aangegeven wordt dat de eigen norm superieur is aan die van anderen.
quote:
Dergelijke ideeën zijn voor Marcel Roele een gruwel. Hij is verbonden aan de Stichting Meer Vrijheid en noemt zichzelf een libertair. "Eigenlijk heeft de overheid maar één taak: het beschermen van het individu zodat deze zich kan ontplooien zoals het dat wil. Meer niet." Roele heeft dan ook weinig goede woorden over voor het zittende kabinet. "Je vraagt je werkelijk af waar dit kabinet zich allemaal mee wil bemoeien. Neem nou zo'n cursus opvoeden voor ouders. Waar is dat nou voor nodig? Er bestaat zeker al vijf miljard jaar leven op deze planeet en wij lopen hier ook al miljoenen jaren rond. Als wij niet wisten hoe we kinderen moesten maken en opvoeden dan hadden we al lang niet meer bestaan."
Die laatste opmerking is natuurlijk onzin. Er zijn meer en meer signalen dat er met de opvoeding van kinderen dingen misgaan die door een goede begeleiding, of in elk geval het voorzien van goede informatie, voorkomen kunnen worden. De wereld is in de afgelopen miljoenen jaren nogal veranderd, en momenteel is er een individualisering aan de gang waarin ouders zich in toenemende mate minder lijken te beseffen dat ze ook een verantwwordelijkheid hebben richting kind en samenleving zorg te dragen voor een goede opvoeding.
quote:
Roele maakt zich zorgen om de 'christelijke agenda' van de regering. "Dit kabinet zet de tijd terug in een wereld die wel steeds liberaler wordt." Dat Nederland tegen die stroom in lijkt te roeien is volgens Roele prima verklaarbaar. "Nederland heeft een verwarrende tijd achter de rug. De opkomst van de LPF, de moord op Fortuyn, de ondergang van de LPF en de moord op Van Gogh. Die onzekerheid doet een deel van de mensen terugverlangen naar de spruitjesgeur van de jaren vijftig."
Dat zijn wellicht de politieke signalen waarmee het verklaarbaar is, maar er zijn natuurlijk ook maatschappelijke zaken aan te wijzen die als oorzaak kunnen hebben dat men vidnt dat er meer bewustzijn nodig is. Of dit door de overheid opgelegd moet worden is natuurlijk maar de vraag.
quote:
Zowel Aptroot als Roele verbaast zich over de rol van de PvdA in dit verhaal. Roele: "De PvdA laat zich ringeloren. Het is in feite de derde confessionele partij in dit kabinet. Dat komt omdat zoveel moslims op de PvdA stemmen. Christenen en moslims lijken meer en meer een monsterverbond te sluiten. Het geloof verschilt, maar ze hebben op religieuze gronden over veel zaken dezelfde conservatieve opvattingen."
Ik weet niet of de moslims in de PvdA hiervoor verantwoordelijk gehouden kunnen worden, maar het is wel een feit dat de PvdA zich graag schikt naar het CDA. Het lijkt wel of ze té blij zijn dat ze weer in het kabinet zitten. Zó blij, dat ze er alles voor over hebben erin te blijven en dus veel politieke concessies willen doen.
quote:
Roele noemt het tekenend dat 'een wetenschapper en darwinist' als de 'semi-verlichte' Ronald Plasterk zitting heeft genomen in een ministersploeg waar 'creationisten' voor een belangrijk deel de dienst uitmaken. "Heb jij Plasterk nog gehoord over bijvoorbeeld stamcelonderzoek? Nee, in plaats daarvan maakt hij zich druk over de seksuele moraal van onze samenleving. Maar de bevolking zal deze toenemende vertrutting niet lang nemen. Het kan niet anders of deze partijen worden bij de volgende verkiezingen flink afgestraft."
Dat moet ik nog maar zien, uiteindelijk willen de mensen gewoon normaal kunnen leven, met voldoende centjes en in een veilige omgeving. Als het dit kabinet lukt om dat voor elkaar te krijgen, dan kost het ze geen stemmen. Het is echter waarschijnlijker dat het niet lukt...
quote:
---------
ik vind dat staat en geloof gescheiden moet zijn.

Maar wat er nu gebeurd is christelijke opdringerij. Met hun FOUTE normen en waarden.
Ik ben het met je eens dat het opdringerij is, maar om nu meteen zo'n waarde-oordeel eraan te geven...
pi_53715201
Hoewel ik het inhoudelijk helemaal eens ben met Aptroot, vind ik de term 'poldertaliban' misselijkmakend. Nederland wordt democratisch bestuurd en niet door een terreurbeweging die mensen vermoordt.

De VVD moet zich trouwens ook niet roomser dan de Paus voordoen. Als het aan de VVD had gelegen, had de ultra-conservatieve, homofobe en vrouwonvriendelijke Italiaan Buttiglione gewoon eurocommissaris kunnen worden. De VVD was voorstander van de Europese commissie met deze man erin, omdat er zo lekker veel liberalen in zaten.

Daar komt dan nog bij dat de VVD nota bene zelf de hele tijd dweept met het CDA. Laatst tijdens het partijcongres was het één en al aversie tegen de PvdA. Het kabinet zou 'te links' zijn, die 'rooie rakkers' moeten worden bestreden. Over het CDA hoorde je bijna geen kwaad woord. Ik snap dat dus niet. De VVD is zelden zo succesvol geweest als tijdens Paars, toen de partij 38 zetels had.

Als de VVD *echt* een minder confessioneel Nederland wil, zullen ze hun peilen eens wat meer op het CDA en wat minder op de PvdA moeten richten.
pi_53715250
He-le-maal mee eens.

Goed gesproken, en dat voor een VVD'er die toch een beetje het liberale gedachtengoed uit het oog waren verloren. Hopelijk is dat hard aan het bijtrekken nu.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:56:06 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_53715324
Haha, je kunt het niet ontkennen. De taliban treedt iets harder op, maar inderdaad, dat truttige geloof op iedereen toepassen wordt een beetje eng.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:18:31 #15
52357 Lambiekje
pi_53715888
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel ik het inhoudelijk helemaal eens ben met Aptroot, vind ik de term 'poldertaliban' misselijkmakend. Nederland wordt democratisch bestuurd en niet door een terreurbeweging die mensen vermoordt.
Pim en Theo anders wel.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:19:25 #16
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53715914
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 10:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die achterlijke arrogantie van een overheid die denkt wel even de moraal te kunnen bepalen en bijsturen is nog veel erger wat mij betreft.
Dé overheid wordt aangestuurd door mensen die door de Nederlandse bevolking worden gekozen. Blijkbaar hebben grote groepen Nederlanders dus helemaal geen moeite met een moraliserende overheid. Een overheid die grenzen stelt is juist goed bezig.
Pugna Pro Patria
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:20:33 #17
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53715948
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:18 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Pim en Theo anders wel.
En mevrouw Schuitema op de hoek is ook vermoord.

BNW is iets verderop, mocht je hier gaan beweren dat die twee door de overheid zijn vermoord.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:20:45 #18
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53715951
quote:

[..]

Pim en Theo anders wel.
Waar heb jij je verstand?! Je kunt het het meest brave en fatsoenlijke kabinet in decennia toch never nooit niet verwijten dat Pim en Theo zijn vermoord door resp. een moslim-extremist en een milieufreak. Man, man, man...
Pugna Pro Patria
pi_53716015
quote:

[..]

Pim en Theo anders wel.
Zij worden bestuurd door een terreurbeweging die mensen vermoordt?

Wat een flauwekul, ze zijn vermoord door twee malloten die in plaats van hersenen een vacuüm hadden. Je kunt hooguit zeggen dat er een politiek klimaat heerste waarin dergelijke moorden mogelijk werden gemaakt, maar ook dat valt ten zeerste te betwisten.
pi_53716049
Echt, wat stonden we te juichen toen Paars I mogelijk bleek en geformeerd was, het grote boze CDA was ein-de-lijk uit 'het centrum van de macht' verdreven. En hoe terecht blijkt die vreugde nu, en hoe snel vergeten mensen. Helaas.

Stomme christenen, poten af van onze vrijheden, geloven in die valse god van je doe je maar thuis.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_53716216
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:19 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Dé overheid wordt aangestuurd door mensen die door de Nederlandse bevolking worden gekozen. Blijkbaar hebben grote groepen Nederlanders dus helemaal geen moeite met een moraliserende overheid. Een overheid die grenzen stelt is juist goed bezig.
Het valt nog te bezien of dat daadwerkelijk zo is. Dat je op een bepaalde partij stemt betekent nog niet dat je alle standpunten van zo'n partij onderschrijft. Maar dat is natuurlijk volstrekt irrelevant met betrekking tot wat ik schreef. Ik had het over de illusie die de overheid heeft dat het de moraal kan sturen.
pi_53716549
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:19 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Moet een overheid werkelijk grenzen stellen aan het aantal koopzondagen? Dat gaat verder dan een zogenaamde "molariserende overheid", waar ik overigens ook niet op zit te wachten, maar een maatregel die vrijwel alleen vanuit religieuze overwegingen kan worden uitgelegd. Om op basis daarvan anderen in hun vrijheden te beperken is belachelijk, afgezien van de samenstelling van het kabinet of de tweede kamer.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:46:28 #23
52357 Lambiekje
pi_53716598
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:20 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Waar heb jij je verstand?! Je kunt het het meest brave en fatsoenlijke kabinet in decennia toch never nooit niet verwijten dat Pim en Theo zijn vermoord door resp. een moslim-extremist en een milieufreak. Man, man, man...
He, het is aangetoond dat Pim is vermoord met een gladio-wapen. Hoe Volkert daar aan is gekomen is een tweede.
pi_53716603
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:44 schreef Parabol het volgende:

[..]

Moet een overheid werkelijk grenzen stellen aan het aantal koopzondagen? Dat gaat verder dan een zogenaamde "molariserende overheid", waar ik overigens ook niet op zit te wachten, maar een maatregel die vrijwel alleen vanuit religieuze overwegingen kan worden uitgelegd. Om op basis daarvan anderen in hun vrijheden te beperken is belachelijk, afgezien van de samenstelling van het kabinet of de tweede kamer.
Idd. Ik vind het echt helemaal prima als iemand op zondag niet wenst te winkelen. Echt. Dat mag, van mij. Gewoon thuisblijven dan en je ding doen. Vooral doen! Maar waar de drang vandaan komt om ook anderen die zienswijze op te leggen, snap ik gewoon niet.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:50:17 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_53716692
Omdat het beter is voor de kleine zelfstandige, is de gedachtegang van de gemiddelde PvdA stemmer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_53716735
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:50 schreef speknek het volgende:
Omdat het beter is voor de kleine zelfstandige, is de gedachtegang van de gemiddelde PvdA stemmer.
Waarom ben je dan zelfstandig geworden vraag ik me af. Om door de overheid te laten bepalen wat je openingstijden moéten zijn? Zo zelfstandig ben je dan ook niet kennelijk.
pi_53716738
quote:
Mensen mogen dus gewoon vanuit hun christelijke achtergrond politiek bedrijven. En als er in een democratie een meerderheid is voor plannen van dergelijke mensen, dan heeft dat nul komma niks te maken met poldertaliban...
Ja, ze mogen dit voorstellen, ze mogen op deze wijze politiek bedrijven, zo werkt thans ons systeem, daar is geen speld tussen te krijgen. Tegelijkertijd, echter, dwingen zij, als christenen, wel niet-christenen tot allerlei dingen en verbieden zij niet-christenen bepaalde dingen met hun eigen religieuze beleving als motivatie. Dan is dat misschien volstrekt normaal en toegestaan in onze democratie, ik vind het gruwelijk wanneer christenen ongelovigen hun beperkende en bevoogdende waarden en normen opleggen. In zoverre is 'poldertaliban' een treffende spotnaam.
pi_53716755
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:50 schreef speknek het volgende:
Dat is het SP standpunt in ieder geval.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:53:41 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_53716800
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:52 schreef Monolith het volgende:
Dat is het SP standpunt in ieder geval.
Waarmee maar weer eens is aangetoond dat Christenen en Socialisten Pure Evil zijn.
pi_53716832
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

He, het is aangetoond dat Pim is vermoord met een gladio-wapen. Hoe Volkert daar aan is gekomen is een tweede.
Niet aankomen met 'feiten' die geen feiten zijn, dit is 'Brave New World' niet.

On-topic, die betutteling van de overheid begint enge vormen aan te nemen. Ik weet zelf wel wat goed me is.
pi_53716839
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarmee maar weer eens is aangetoond dat Christenen en Socialisten Pure Evil zijn.
Ze verschillen in essentie niet zo heel veel, nee.
pi_53716930
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:54 schreef Ericr het volgende:
On-topic, die betutteling van de overheid begint enge vormen aan te nemen. Ik weet zelf wel wat goed me is.
Die vormen begint de overheid niet aan te nemen, die vormen heeft deze al sinds het einde van de oorlog. Hoogstens dat er wat moralisering van vóór Paars terugkomt.
pi_53717002
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Die vormen begint de overheid niet aan te nemen, die vormen heeft deze al sinds het einde van de oorlog. Hoogstens dat er wat moralisering van vóór Paars terugkomt.
Toch zie je wel een toename sinds 9/11. Daarvoor waren toch voornamelijk een tevreden en volgevreten volkje. Na 9/11 en 'Pim' was alles kut en ellende.
pi_53717084
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:00 schreef Jarno het volgende:

[..]

Toch zie je wel een toename sinds 9/11. Daarvoor waren toch voornamelijk een tevreden en volgevreten volkje. Na 9/11 en 'Pim' was alles kut en ellende.
Ik denk dat dat wel meevalt. Na 2001 zijn er meer, strengere 'antiterreurwetten' aangenomen, maar dat was slechts een versnelling van een proces dat al ver voor het derde millenium begonnen is.
pi_53717119
Er zijn, bijvoorbeeld, volgens mij, nu meer zondagen waarop men kan winkelen dan zo'n tien jaar geleden.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:23:40 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53717592
In Utrecht zijn ondernemers in meerderheid tegen koopzondagen. En ik eigenlijk ook, eerlijk gezegd.
  † In Memoriam † vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:27:25 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53717679
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:04 schreef Monidique het volgende:
Er zijn, bijvoorbeeld, volgens mij, nu meer zondagen waarop men kan winkelen dan zo'n tien jaar geleden.
Daar is volgens mij alleen die toeristenbestemming de 'schuldige' van.
Carpe Libertatem
pi_53717736
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:23 schreef Floripas het volgende:
In Utrecht zijn ondernemers in meerderheid tegen koopzondagen. En ik eigenlijk ook, eerlijk gezegd.
Die zijn hoogstwaarschijnlijk niet tegen het feit dat de horeca gewoon open mag zijn op zondag.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:31:37 #39
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_53717773
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:23 schreef Floripas het volgende:
Ze hoeven niet open, natuurlijk.
pi_53717868
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Daar is volgens mij alleen die toeristenbestemming de 'schuldige' van.
Hoe het ook zij..
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:42:42 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53718013
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ze hoeven niet open, natuurlijk.
Dat is de gootste dooddoener aller tijden. Je legt het dan gewoon af tegen de Blokkers en de V&Ds.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:43:24 #42
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53718026
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die zijn hoogstwaarschijnlijk niet tegen het feit dat de horeca gewoon open mag zijn op zondag.
Die zijn vaak een andere, "mindere" dag dicht, zoals maandag.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:44:00 #43
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_53718043
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat is de gootste dooddoener aller tijden. Je legt het dan gewoon af tegen de Blokkers en de V&Ds.
Omdat die een dagje meer open zijn maak je op de dagen dat je wel open bent geen winst meer? Ik zou bv. als kledingwinkel dan gewoon de maandag dichtblijven en de zondag opengaan oid...
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:51:09 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53718217
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Omdat die een dagje meer open zijn maak je op de dagen dat je wel open bent geen winst meer? Ik zou bv. als kledingwinkel dan gewoon de maandag dichtblijven en de zondag opengaan oid...
De meeste kleine winkels hebben de maandag al dicht, dat voordeel hebben de Blokkers al.
En zondag is een vrije dag voor veel mensen. Ook voor mensen als ik, die wel eens van historische binnensteden wil genieten zonder al die H&M-paupers.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:56:04 #45
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_53718328
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:51 schreef Floripas het volgende:

De meeste kleine winkels hebben de maandag al dicht, dat voordeel hebben de Blokkers al.
Dan dus de dinsdag ipv de zondag. Maar als ik het goed begrijp zouden we, om het wel zo eerlijk te maken, nog een dag moeten aanwijzen waarop verboden wordt je waar te verkopen?
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:51 schreef Floripas het volgende:
En zondag is een vrije dag voor veel mensen. Ook voor mensen als ik, die wel eens van historische binnensteden wil genieten zonder al die H&M-paupers.
Een uitstekende dag ook voor mensen om te winkelen op hun vrije dag.
pi_53718343
ik ben ook tegen koopzondag, als Ongelovige

Sinds ze die winkeltijden verruimd hebben is het gewoon een zooitje, vroegah ging elke winkel om 9 open en om 6 uur dicht, nu sta je om 10.30 nog wel eens voor een gesloten deur, omdat ze pas om 11 uur open gaan
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:57:59 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53718366
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dan dus de dinsdag ipv de zondag. Maar als ik het goed begrijp zouden we, om het wel zo eerlijk te maken, nog een dag moeten aanwijzen waarop verboden wordt je waar te verkopen?
[..]
Edit: verkeerd begrepen.
Eén dag is genoeg, de zondag.
quote:
Een uitstekende dag ook voor mensen om te winkelen op hun vrije dag.
Zij krijgen de zaterdag, wij krjgen de zondag.

[ Bericht 4% gewijzigd door Floripas op 05-10-2007 13:03:27 ]
pi_53718412
Briljante bericht.

Opzouten met een kabinet dat het volk niet wilde en nog steeds niet wilt. Het is potdomme toch wel arrogant van de CU om lekker in het kabinet te gaan zitten?
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  † In Memoriam † vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:01:33 #49
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53718442
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:43 schreef Floripas het volgende:
Die zijn vaak een andere, "mindere" dag dicht, zoals maandag.
Daar kiezen ze zelf voor. Ik weet genoeg horeca wat elke dag open is, ook daar kiezen ze zelf voor.

Ik wil kunnen winkelen op zondag. Doordeweeks werk ik en zaterdag heb ik vaak geen tijd. Het is dat supermarkten vaak langer open zijn anders had ik serieus een probleem met iets simpels als eten halen.
Carpe Libertatem
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:02:18 #50
52357 Lambiekje
pi_53718457
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:56 schreef NLweltmeister het volgende:
ik ben ook tegen koopzondag, als Ongelovige

Sinds ze die winkeltijden verruimd hebben is het gewoon een zooitje, vroegah ging elke winkel om 9 open en om 6 uur dicht, nu sta je om 10.30 nog wel eens voor een gesloten deur, omdat ze pas om 11 uur open gaan
Weetje wel hoeveel mensen niet normaal boodschappen konden doen omdat de super al om 6 uur dicht was. Gezondeten was er dus niet bij in die tijd Tenzij moeder de vrouw thuis is een dat als dagtaak heeft.

Nu het dus verruimd is eten de singels en juppen ook gezond(er).

Ik vond vroeger de winkeltijden een gestapo-regel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')